سينمای ما - گفت‌وگو با بهزاد و شقايق فراهاني؛ سينماي ما مافيا دارد
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 12:43
اخبار:      • حرف‌های محمدرضا گلزار درباره فعالیت‌های اخیرش در ورزش و روزنامه نگاری؛ / رئیس فدراسیون والیبال: این جا خانه اول گلزار است      • یادداشت‌های هفتگی امیر قادری -24؛ / همه‌اش ده سال هم نشد      • گزارشی کامل درباره شرایط امروز اکران «به رنگ ارغوان»؛      • یادداشت مسعود ده‌نمکی درباره ابراهیم حاتمی‌کیا؛ / او از میدان به در نمی‌رود      • امید ما به جوانان جشنواره؛ / «اشكان، انگشتر متبرك و چند داستان ديگر» در جشنواره فیلم فجر      








نظر سنجی

شما کدام سریال ماه مبارک رمضان را بیشتر پسندید؟




سينماي جهان
امپایر 100 شخصیت برتر تاریخ سینما را برگزید/ تایلر دردن «باشگاه مشتزنی» بهترین است
«استرالیا» یادآور سینمای حماسی، باز لورمان یادآور دیوید لین
این کارها را بکنید و اسکار ببرید!
آمیتاب باچان زیر بالش پرش اسلحه گذاشت/سینماهای هند تعطیل شد
«بین‌الملل» تیکور جشنواره فیلم برلین را آغاز می‌کند + عکس‌ها و پوستر این فیلم
اسپانیا هرم طلایی جشنواره قاهره را تصاحب کرد
کارگردان اسکاری ایتالیا روح فوتبال را به تصویر کشید
الیا سلیمان جایزه پرنس كلاوس گرفت
وضعیت اکران كریسمس و رقابت تازه
عکس‌ها و پوسترهای فیلم تازه دیوید فینچر
تری گیلیام «دن كیشوت»اش را شروع می‌کند
ژان پیر ژونه سال دیگر فیلم تازه‌اش را به نمایش درمی‌آورد


محیا


  (115 رأي)

کارگردان:
اکبر خواجویی
-------------------------------------
خواب زمستانی


  (75 رأي)

کارگردان:
سیامک شایقی
-------------------------------------
دعوت


  (1012 رأي)

کارگردان:
ابراهیم حاتمی کیا
-------------------------------------
آواز گنجشک ها


  (297 رأي)

کارگردان:
مجید مجیدی
-------------------------------------
کنعان


  (1164 رأي)

کارگردان:
مانی حقیقی
-------------------------------------
سه زن


  (332 رأي)

کارگردان:
منیژه حکمت
-------------------------------------


پربیننده ترین اخبار هفته
 به عنوان مربی بدن‌ساز؛ / محمدرضا گلزار روی نیمکت یک تیم والیبال لیگ برتر می‌نشیند...
 تحلیل اصغر فرهادی از سی سال سینمای پس از انقلاب؛ / اگر «دایره زنگی» با همان پایانی که من برایش نوشته بودم اکران می‌شد......
 گزارش «جهان» از دلایل توقیف «نسل جادویی»؛ / هدیه تهرانی نمی‌تواند آن سوی دیوار را ببیند. این معجزه است...
 دو خبر از بهرام رادان؛ / «تردید» به پایان رسید، «راه آبی ابریشم » اغاز می‌شود...
 هواداران هدیه تهرانی همچنان منتظرند و خبری نیست/خبرنگار «سینمای ما» پی‌گیری می‌کند؛ / اکران «شبانه» باز به تعویق افتاد...
 به همراه گفتگوهایی با جواد نوروزبیگی، فرهاد اصلانی و مهراوه شریفی‌نیا؛ / گزارشی از پشت صحنه سریال «آشپزباشی» ساخته محمدرضا هنرمند...
 یادداشت نویسنده «سینمای ما» در حمایت از برنامه‌ای که زردش خواندند؛ / افشاگر...
 تازه‌ترین خبر؛ / حمید فرخ‌نژاد فردا مهمان برنامه دو قدم مانده به صبح است...
 بخشی از گفتگوی مصطفی جلالی‌فخر با آیدین آغداشلو درباره سینمایی‌نویسان جوان و سینماگران هم‌نسل‌‌اش؛ / نه کیمیایی روشنفکر است، نه مهرجویی و نه کیارستمی...
 بازتاب‌های حضور محمدرضا گلزار به عنوان مربی والیبال در روزنامه‌های ورزشی؛ / گلزار: کجایش عجیب است؟ ...
 عکس‌های تنهایی؛ / نمایشگاه عکس رضا کیانیان ...
 حرف های مسعود کیمیایی در روزنامه فرهنگ آشتی درباره فعالیت های سینمایی این روزهایش: / «به من و داریوش مهرجویی می‌گویند بیایید درباره تهران فیلم مستند بسازید و آن وقت طرح‌های سینمایی‌مان را بلاتکلیف نگه می‌دارند»...
 فروتن، اسکندری، شاهرخ‌شاهی، ابر، عبدی، مصفا و... / 15 گفتگو با 15 بازیگر سینمای ایران / کجا بازی می‌کنید؟ پیشنهاد جدیدی دارید؟ ...
 حرف‌های محمدرضا گلزار درباره فعالیت‌های اخیرش در ورزش و روزنامه نگاری؛ / رئیس فدراسیون والیبال: این جا خانه اول گلزار است...



گزارش
 حرف‌های محمدرضا گلزار درباره فعالیت‌های اخیرش در ورزش و روزنامه نگاری؛ / رئیس فدراسیون والیبال: این جا خانه اول گلزار است...
 یادداشت‌های هفتگی امیر قادری -24؛ / همه‌اش ده سال هم نشد...
 تحلیل اصغر فرهادی از سی سال سینمای پس از انقلاب؛ / اگر «دایره زنگی» با همان پایانی که من برایش نوشته بودم اکران می‌شد......
 گزارش مفصل «فرهنگ آشتی» از دلایل لغو مجوز گروه «دارکوب»؛ / دارکوب‌ها به لانه بازمی‌گردند...
 به همراه گفتگوهایی با جواد نوروزبیگی، فرهاد اصلانی و مهراوه شریفی‌نیا؛ / گزارشی از پشت صحنه سریال «آشپزباشی» ساخته محمدرضا هنرمند...
 بخشی از گفتگوی مصطفی جلالی‌فخر با آیدین آغداشلو درباره سینمایی‌نویسان جوان و سینماگران هم‌نسل‌‌اش؛ / نه کیمیایی روشنفکر است، نه مهرجویی و نه کیارستمی...
 پرکارترین بازیگران زن و مرد جشنواره فیلم فجر بر اساس فیلم‌های که تاکنون تقاضای شرکت داشته‌اند ...
 گزارش تولید پروژه پرخرج «ملک سلیمان»؛ / همه چیز درباره جلوه‌های ویژه کامپیوتری این فیلم...
 مروری بر زندگی و آثار احمد آقالو/گفته‌های همکاران و دوستان‌اش درباره او؛ / آقالو: «باید جامعه‌مان را زیر ذره‌بین بگذاریم، کارمان نتیحه خواهد داد» ...

آرشيو...



گفت‌وگو با بهزاد و شقايق فراهاني؛ سينماي ما مافيا دارد


 [ گفت‌و‌گو: مهرداد ابوالقاسمي ]



حضور در يك خانواده هنرمند، بي‌ترديد سبب مي‌شود تا خواسته يا ناخواسته به سمت هنر گرايش پيدا كني و هر چه ميزان علا‌قه‌ات به خانواده و حرفه‌شان بيشتر باشد اين علا‌قه رنگ و بوي بيشتري به خود مي‌گيرد. ‌ بهزاد فراهاني و فهيمه رحيم‌نيا بازيگراني بودند كه فعاليت‌هايشان را از سال‌ها پيش از انقلا‌ب آغاز كردند و تا امروز به فعاليت‌هايشان ادامه داده‌اند اما شايد خود آنان هم باور نمي‌كردند كه روزي شقايق و گلشيفته فراهاني هم در نسل‌هاي بعدتر استوارتر و پايدارتر ادامه دهنده راه پدر و مادرشان باشند.
در آخرين روزهاي فصل تابستان با بهزاد و شقايق فراهاني به نمايندگي از خانواده فراهاني‌ها به گفت‌وگو نشستيم. ‌ شقايق تازه از صحنه فيلمبرداري كلا‌ه پهلوي برگشته بود و بهزاد فراهاني هم از سر صحنه تئاتر برمي‌گشت. گفت‌وگوي ما با شقايق آغاز شد و در ميانه گفت‌وگو بهزاد فراهاني هم به جمع ما پيوست تا ديدگاه‌هاي شقايق فراهاني را كه در غياب پدر مطرح شده بود تكميل كند. ‌


خانم فراهاني! به نظر مي‌رسد مدتي است كه گزيده‌كار شده‌ايد. خودتان اين مساله را قبول داريد؟ ‌
نه! اينطور كه شما مي‌گوييد نيست. ‌

اما نسبت به سال‌هاي قبل كم‌كارتر شده‌ايد.
نه! اتفاقا چندان هم كم‌كار نيستم و مرتب مشغول كار هستم. ‌

به‌عنوان مثال، سال 1379 يكي از سال‌هاي پركار شما بود و در 6 فيلم‌سينمايي به ايفاي نقش پرداختيد و هركدام از اين فيلم‌ها در نوع خود قابل قبول و پرمخاطب بودند. ‌
به نظر خودم سال گذشته بيشتر از سال 79 فيلم بازي ‌كردم و فعال‌تر بودم.

در سال 85 تنها در 4 فيلم‌سينمايي به ايفاي نقش پرداختيد؟
در چهار فيلم بازي كردم اما سال 85، سال پركاري بود و بيشتر وقتم را به حضور در جلوي دوربين گذراندم. ‌

به نظر در دو سه سال گذشته در انتخاب نقش‌هايتان وسواس بيشتري به خرج مي‌دهيد.
قصد ندارم بگويم گزيده‌تر به انتخاب نقش‌ها دست مي‌زنم اما به دليل تغييرات شرايط زندگي‌ام، تا حدي در انتخاب نقش‌ها، حساسيت به خرج مي‌دهم. اما همچنان دوست دارم كه تجربه‌هاي قبلي‌ام را تكرار كنم. ‌

شما فارغالتحصيل نقاشي هستيد و در اصل كار هنري خود را با نقاشي آغاز كرديد و سپس از سال 75-74 وارد عرصه بازيگري، ابتدا در تلويزيون و سپس در سينما شديد. ‌
البته من فعاليتم در عرصه بازيگري را از بچگي آغاز كردم. ‌

در اين دوره زماني كه به آن اشاره مي‌كنيد، بيشتر در تئاتر فعاليت داشتيد؟
بله! بيشتر در تئاتر بازي مي‌كردم، اما نقش‌هايي كه در آن دوره بازي مي‌كردم به دليل اينكه سن و سال كمي داشتم، نقش‌هاي اصلي بازي نمي‌كردم. ‌

به موازات آن، نقاشي را هم ادامه مي‌داديد؟ ‌
نقاشي را به طور ژنتيكي از مادرم داشتم و از همان سال‌هاي كودكي در نقاشي موفق بودم و همزمان با انجام كار بازيگري، نقاشي يكي از عشق‌هاي زندگي من محسوب مي‌شد. ‌

حضور در يك خانواده هنرمند، شما را به سمت دنياي هنر سوق داد فكر مي‌كنم خانواده در زمينه گرايش به بازيگري تاثير زيادي روي شما داشت. اينطور نيست؟
بله. درست مي‌گوييد. به طور قطع مي‌گويم خانواده‌ام در بازيگر شدن من، نقش اساسي داشت. ‌

حضور در دنياي بازيگري، علا‌قه شخصي شما بود يا خانواده اصرار داشتند؟
به هر حال بچه‌اي كه از كودكي در يك خانواده‌اي كه پدر و مادر بازيگر هستند متولد و بزرگ مي‌شود از خانواده تاثير زيادي مي‌گيرد و به دليل تربيت آن خانواده است كه به پيمودن راه پدر و مادر علا‌قه‌مند مي‌شود. خانواده روي سرنوشت من تاثير زيادي داشته است. ‌

از بين بازيگري و نقاشي به كدام يك بيشتر علا‌قه‌مند بوديد؟
بازيگري را بيشتر از نقاشي دوست داشتم و نقاشي در درجه دوم علا‌قه من قرار مي‌گرفت. ‌

پس چرا رشته نقاشي را براي تحصيل در دانشگاه انتخاب كرديد؟
در دوره‌اي كه من وارد دانشگاه شدم و حتي سال‌هاي قبل از آن (حدود سال‌هاي 67) تنها دو هنرستان در تهران وجود داشت و به لحاظ تحصيلا‌ت، به خصوص تحصيلا‌ت آكادميك در رشته بازيگري، محدوديت‌هاي زيادي وجود داشت. ‌ در دوره دبيرستان در رشته گرافيك تحصيل كردم و بالطبع در دوره دانشگاه هم رشته نقاشي را انتخاب كردم كه در ارتباط با مدرك ديپلم‌ام بود. ‌ سال‌هاي بعد بود كه هنرستان‌ها رواج پيدا كرد و رشته‌هاي نمايش و سينما هم در هنرستان‌ها رايج شد. همچنين پيش خودم فكر مي كردم با استفاده از تجربيات پدر و مادر مي‌توانم بازيگري را دنبال كنم و درعين حال نقاشي را كه عشق و علا‌قه اصلي من بود در كنار بازيگري ادامه دهم. در حالي كه امروزه كاملا‌ برعكس شده است. عمده فعاليتم به بازيگري اختصاص يافته است و نقاشي را كنار گذاشته‌ام!

دليل اصلي كنار گذاشتن نقاشي، دلمشغولي‌هاي ناشي از فعاليت در سينما و تلويزيون است؟
خب بله، همينطور است. اما در سال‌هاي گذشته و با ورود تكنولوژي‌هاي جديد در حوزه نقاشي و برنامه‌هاي جديد رايانه‌اي، براي ما هنرستاني‌ها نوعي سرخوردگي ايجاد شد. چرا كه با ورود رايانه، تكنيك‌هاي دستي ما كنار گذاشته شد. ‌ به عنوان مثال، خود من هنوز نتوانستم با كارهاي رايانه‌اي و تكنيك‌هاي آن عجين بشوم و همچنان علا‌قه‌مند به كار در حوزه نقاشي با تكنيك‌هاي دستي هستم. شايد بتوان گفت به نوعي با نقاشي قهر كرده‌ام( !مي‌خندد)
اما باور كنيد همچنان در خلوت خودم نقاشي را دوست دارم و علا‌قه‌مندم تا دوباره نقاشي را ادامه بدهم. ‌

اولين حضورتان در سينما با فيلم ليلا‌ به كارگرداني آقاي مهرجويي بود. آيا پيشينه‌اي از بازيگري در اين فيلم با خودتان به همراه داشتيد؟ در كل چگونه بازي شما در اين فيلم شكل گرفت؟
در اين فيلم نقش كوتاهي داشتم كه من اسم اين نقش را يك شبح مي‌گذارم كه جلوي دوربين قرار گرفت ولي در هر حال از اينكه در فيلم آقاي مهرجويي بازي كردم راضي هستم ولي به خاطر اينكه نقش كوتاهي در اين فيلم داشتم نمي‌توانم آن را جزو بازي‌هاي خودم به حساب بياورم. چون نقشي نبود كه بتوانم در مورد آن با كارگردان دست‌وپنجه نرم كنم؛ ولي در هر حال به‌عنوان اولين كار،تجربه خوبي بود. ‌

به هر حال تهيه و توليد يك فيلم دسترنج تلا‌ش يك گروه است؟
بله. كاملا‌ درست است ولي نقش من همانطور كه اشاره كردم آنقدر كوتاه بود كه به نظر خودم مانند يك شبح بود كه جلوي دوربين آقاي مهرجويي قرار مي‌گرفت و يك تجربه اساسي نمي‌توانست تعلق بگيرد. ‌

در مورد بازي در اين فيلم از خانواده هنري خود و به‌خصوص پدرتان، آقاي فراهاني چه مقدار كمك گرفتيد؟ ‌
آن موقع در دفترهاي سينمايي رفت و آمد داشتم اما قبول نمي‌شدم و بيشتر تلا‌ش من براي اين بود كه فقط از يك جايي من كار بازيگري را شروع كنم و در بيشتر كارهاي تلويزيوني و حتي تئاتر، با پدرم مشورت مي‌كردم. ‌

به نظر مي‌رسد كه در اين هشت سال كه وارد سينما شده‌ايد خيلي كم مصاحبه كرده‌ايد آيا دليل خاصي دارد؟
به نظر من كسي كه در يك مصاحبه نمي‌تواند واقعيت‌هايي را بازگو كند بهتر است كه اصلا‌ به سراغ مصاحبه و خبرنگاران نرود.

مثلا‌ چه واقعيت‌هايي را نمي‌توانيد در مصاحبه‌ها بگوييد؟ ‌
به نظر من وقتي كسي نمي‌تواند طي مصاحبه‌، آنچه كه در دلش است را بيان كند ديگر به اين گفت‌وگو، مصاحبه نمي‌توان گفت!

شما فكر مي‌كنيد كه اين واقعيت‌ها را نمي‌توان گفت و يا اينكه در اين فكر هستيد كه نمي‌شود اين واقعيت‌ها را چاپ كرد؟
دغدغه من اين نيست كه مي‌توانم اين واقعيت‌ها را بگويم يا نه بلكه اصلي‌ترين دغدغه من اين است كه اين واقعيت‌ها چاپ نمي‌شود. ‌

يك جور ايده‌آل‌گرايي در كارهاي شما وجود دارد و من در شما اين ايده‌آل‌گرايي را مي‌بينم خودتان اين ايده‌آل‌گرايي را قبول داريد؟ ‌
نمي‌دانم. من يك شخصيت پرتنش در زندگي قبلي‌ام داشته‌ام و هنوز هم دارم و با آنها دست‌وپنجه نرم مي‌كنم. نزديك شدن به خدا و خودم را دارم احساس مي‌كنم و اين نزديك شدن به من بيشتر كمك مي‌كند. ‌

اين نزديك شدن به خدا و خودتان در كارهايتان هم تاثير داشته است؟ ‌
صددرصد.

در حال حاضر فيلم <نصف مال من، نصف مال تو> را روي پرده داريد. با توجه به اينكه حدود 12 سال از كارهاي تصويري شما مي‌گذرد. اين تجربه‌هاي قبلي چه كمكي به شما مي‌كند؟ ‌
من دارم مشكلا‌ت گذشته‌ام را ريشه‌يابي مي‌كنم و هنگامي كه به نتيجه مي‌رسم در كارهايم تاثير به‌سزايي دارد و از اين تجربه‌ها و ريشه‌يابي‌هاي مشكلا‌ت گذشته، به يك آرامش روحي، كه هر انساني لا‌زم دارد مي‌رسم و اين آرامش در كار انسان تاثير مي‌گذارد. اين آرامش در همه شغل‌ها دخيل است و حالا‌ ما كه با روحيات مردم سروكار داريم بايد بيشتر تاثيرپذير باشيم. ‌

من فكر مي‌كنم اين خلق‌وخو و روحيات بيشتر به رشته شما كه نقاشي است برمي‌گردد؟
بله. به همين خاطر است كه مي‌خواهم دوباره به سمت نقاشي برگردم. ‌

يك‌جور درون‌گرايي در شما مي‌بينم و براي من باعث تعجب است كه يك بازيگر چگونه ممكن است تا اين حد درون‌گرا باشد، در صورتي كه يك بازيگر بايد برون‌گرا باشد؟
نه من اين‌طور فكر نمي‌كنم. ‌

قبول داريد كه در بازيگري سخت‌گير هستيد؟
سخت‌گيري در چه مورد؟

در بازي، انتخاب‌ها و در كارهايتان.
بله. امروز خيلي دوست دارم كه اين اتفاق بيفتد. خيلي دوست داشتم كه اين اتفاق در سال‌هاي گذشته پيش مي‌آمد اما در آن سال‌ها اين‌طور نشد. به نظر من خيلي خوبه كه كسي تجربه بازيگري را در ميان گروهي انجام دهد كه دائما در آن گروه، بازيگر را ترور شخصيتي كنند. به نظر من بازيگراني كه اين نوع تجربه را پشت‌سر مي‌گذارند از ثبات شخصيتي بزرگي برخوردار مي‌شوند و بازيگر روحش را مورد سنجش قرار مي‌دهد. ‌ ولي تجربه خوبي است كه شخصي كاري را انجام دهد كه باب‌طبع خودش نيست، اما با همين بازي، تجربه‌هاي سخت و بزرگي را به‌دست آورد. ‌

راجع به ترور شخصيتي كه مي‌گوييد من چيزي نديدم و شايد اين دغدغه‌هاي ذهني شماست؟ ‌
مثلا‌ اين كارها تقريبا سليقه‌اي است. حيطه هنر و ورزش جزو اصنافي است كه هركسي كه هر كاري دارد مي‌تواند در مورد اين رشته‌ها نظر بدهد. حالا‌ شما يك كاري انجام مي‌دهيد، همكاران شما به شما مي‌گويند اين چه كاري بود كه انجام دادي؟ و اين قصه سر دراز پيدا مي‌كند تا جايي كه بايد به همه كس جواب پس بدهم.

اين را از لحاظ شخصيتي مي‌فرماييد؟ ‌
نه خير بيشتر از لحاظ كاري است. من بارها ديده‌ام كه يك هنرمند را مي‌خواهند براي يك كار بياورند، اما در آن واحد مي‌گويند كه آن هنرمند تلويزيوني است و براي بازي در سينما مناسب نيست. چرا يك بازيگر كه در تلويزيون كار مي‌كند ديگر برچسب تلويزيوني بودن را به آن مي‌چسبانند تا كارگردان‌هاي سينما ديگر با آن هنرمند كار نكنند؟!
الا‌ن در ايران يك چيزهايي مد مي‌شود. مثلا‌ مي‌گويند نرويد فيلم 90 دقيقه‌اي بازي كنيد و يا اينكه يك بازيگر جرأت ندارد در يك كليپ بازي كند. ‌

الا‌ن شما مخالف اين قضيه هستيد؟
نه. خدا را شكر تا الا‌ن من هم در سينما و هم در تلويزيون كار كرده‌ام و تنها چيزي كه برايم مهم است اينكه تجربه‌هاي زيادي را داشتم و در دل مردم جا دارم.

آقاي فراهاني شما با اين تفكيك‌ها كه در مورد بازيگران تئاتر، تلويزيون و سينما قائل شده‌اند موافق هستيد؟
واقعيت اين است كه جامعه سينما رشد نكرده و تهيه‌كنندگان بزرگ در ميدان نيستند و اغلب تهيه‌كنندگاني كه حضور دارند بيشتر دلشوره برگشت سرمايه خود را دارند و به همين خاطر به مسائلي دل بسته‌اند كه ديگر اين مسائل وجود ندارد. ‌ اگر سينماي ما، سينماي مهرجويي و بيضايي و تقوايي و شهيد ثالث و ... بود، اين مشكلا‌ت پيش نمي‌آمد. ‌ هنرمند بايد براي ملت كار كند و در سطح ملت پيش برود. به نظر من تلويزيون يك ارگان ملي است و در تلويزيون بايد خيلي وسواس داشته باشند و كارهاي تبليغي نبايد انجام داد. ‌

خانم فراهاني مي‌گويند كه كليپ‌هاي تلويزيوني را دوست دارند. آيا شما با بازي خانم فراهاني در كليپ‌هاي تلويزيوني موافق هستيد؟
نه. چندين مورد هم براي بازي در كليپ برايش پيش آمد، اما بعد از مشورت با هم اجازه ندادم كه براي بازي در كليپ حضور داشته باشد. ‌

با ذات كليپ مشكل داشتيد يا با سطح كيفي كليپ‌ها؟
من در اين عرصه‌ها بسيار منزه‌طلب هستم. حتي چند سال پيش در يك كشوري از عكس دخترم مي‌خواستند استفاده كنند. حتي با پول آن تبليغ الا‌ن مي‌توانست يك خانه براي خودش داشته باشد اما دوباره من مخالفت كردم. ‌

شما خودتان را تا چه حد موثر در سرنوشت كاري خانم فراهاني مي‌دانيد؟
هر وقت با من مشورت كرده است، تاثيرگذار بوده است. ‌

آقاي فراهاني! شما خيلي باعث انگيزه شده‌ايد براي اينكه خانم فراهاني وارد حيطه هنر شوند. تا چه اندازه خودتان را در اين امر دخيل مي‌دانيد؟
شقايق از يك سالگي پشت صحنه بوده است و كسي نمي‌توانسته او را از تئاتر جدا كند چون از بچگي در كارهاي نمايشي حضور داشته است. ‌ شايد تنها بازيگري است كه موسيقي را خوب مي‌شناسد؛ به دو زبان جهاني مسلط است؛ او كارهاي نقاشي فوق‌العاده‌اي دارد و...

خانم فراهاني، شما به چه سازهايي مسلط هستيد؟ ‌
من زماني كه شروع كردم به نوازندگي، چند سال بعد جنگ شروع شد. اما روي گلشيفته و آذرخش تاثير زيادي داشت. ‌

به قول پدر از بچگي با تئاتر بزرگ شده‌ايد، اما به نظر مي‌رسد خيلي از صحنه تئاتر دور شده‌ايد؟
به نظر من تئاتر بايد پيش بيايد. شرايط تمرين‌ها خيلي سخت است و بايد با توجه به مشغله‌هاي خودمان، زمان تمرين را در روز خالي بگذاريم تا بتوانيم به تئاتر هم برسيم. تئاتر وقت زيادي مي‌گيرد بايد هميشه در تمرين‌هاي آن حضور داشت. ‌ اين طور فكر مي‌كنم كه خيلي هم از تئاتر فاصله نداشتم چون در سال‌هاي پيش در نمايش‌هاي <گل و قداره>، <مريم و مرداويج> و <دنياي ديوانه ديوانه> را بازي كرده‌ام. ‌

آقاي فراهاني! چرا بيشتر وقتتان را صرف تئاتر كرده‌ايد و كمتر در سينما و تلويزيون كار مي‌كنيد؟ ‌
فشارهايي وجود دارد كه ديده نمي‌شود. من براي يك كار تلويزيوني دعوت شدم. متن را خواندم و ديدم نقش چهارم را به من داده است و نقش اصلي نبود و ديدم كه نقش اصلي خيلي به من نزديك است. بعد از اينكه با كارگردان صحبت كردم كه چرا نقش اول را به من نداده است، در جواب به من گفت كه نقش‌هاي اول تا سوم را از قبل تعيين كرده‌اند!

يعني به سياستگذاري‌ها برمي‌گردد؟
اين بحث به دوران رياست آقاي لا‌ريجاني برمي‌گردد ما چند وقت پيش كه با آقاي ضرغامي ملا‌قات داشتيم، خيلي محبت كردند و از حرف‌هاي من حمايت كردند. ‌ من آثاري دارم كه چندين سال است چاپ نشده‌اند. از اينكه مي‌روم و براي شاگردانم بازي مي‌كنم ديگر خسته شده‌ام و بيشتر كساني هم كه برايشان كار مي‌كنم، تحت تعاليم من بزرگ شده‌اند و براي خودشان به جايي رسيده‌اند. ‌ در سينما هم مافيايي وجود دارد كه داستانش خيلي پيچيده است. سينما به مانند يك ديوار هزارتويي است كه اگر مي‌بينيد بچه‌هاي من در يك فيلم بازي كرده‌اند، مطمئن باشيد كه با رنج و سختي براي بازي در آن فيلم رسيده‌اند.
مثلا‌ شقايق در فيلم <چتري براي دو نفر> به اوج بازيگري خود رسيد و تازه داشت به روزهاي خوب خودش نزديك مي‌شد. اما در آن واحد او را كنار گذاشتند كه فقط اهالي سينما مي‌دانند چه كسي يا چه كساني مسبب اين عمل هستند. ‌ مثلا‌ همسر من سال 48 و 47 بهترين بازيگر تئاتر <سلطان مار> بيضايي بود اما به كل از ميدان تئاتر كنار گذاشته شد، خانواده من ديگر با اين رويه آشنا هستند و به اين كنار گذاشتن‌ها عادت كرده‌اند. ‌

خانم فراهاني، باتوجه به صحبت‌هاي پدر اين همان ترور شخصيتي است كه شما به آن اشاره كرديد؟
نه كامل شايد اين هم جزو اين ترور شخصيتي باشد. ‌

آقاي فراهاني اين مافيا به خاطر منافع مالي سينما و تلويزيون است؟ ‌
ما قانون اساسي جمهوري اسلا‌مي را پذيرفته‌ايم و بايد به آن احترام بگذاريم. اما بعضي مواقع اين قانون زيرپا گذاشته مي‌شود. در اين قانون، در بخش سانسور، سانسور شخصيت نداريم ولي اين كار الا‌ن دارد انجام مي‌شود. ‌ از سال 1360 تا به حال هيچ كدام از آثاري كه من نوشته‌ام نتوانسته به تلويزيون راه پيدا كند!

آقاي فراهاني آيا در تئاتر هم اين مشكل را داشتيد؟
در تئاتر ديگر اين حالت وحشتناك است و تا حدودي خنده‌دارد. مثلا‌ 62 مورد از نمايشنامه <دنياي ديوانه ديوانه> را حذف كردند. چندي پيش <اتللوي> ويليام شكسپير را براي اجرا در نظر داشتم اما قبول نكردند. خودم را كوچكتر كردم و <مشدي عباد> را انتخاب كردم اما باز هم اجازه ندادند! مثلا‌ خيلي از بچه‌ها در لندن، پاريس و تهران كار مي‌كنند كه به نوعي كارشان را بلد هستند و شايد ما كارمان را بلد نيستيم و اين همان سانسور است كه در قانون اساسي وجود ندارد. اين خودش به نوعي مافيا است كه در مجالس، دور هم مي‌نشينند و نقش‌ها را براي خودشان تقسيم مي‌كنند و ...

خانم فراهاني، شما صحبت‌هاي پدر را قبول داريد و اين مافيا را قبول مي‌كنيد؟
به نظر من هر صنفي مافياي خودش را دارد. در هنر هم اين مافيا وجود دارد.

خانم فراهاني، اين مافيا تا چه اندازه در انتخاب‌هاي شما تاثيرگذار بوده است؟ ‌
در انتخاب‌هاي من خيلي زياد.

الا‌ن چه حسي نسبت به اين قضايا داريد؟
خيلي حس خوبي نيست؛ چون هنر آدم‌ها در اولويت قرار ندارد و بيشتر اين رابطه‌ها است كه هنرپيشه را تعيين مي‌كند. ‌

به نظر من اين يعني مرگ هنر. شما هم قبول داريد؟ ‌
وقتي كه ‌CD هاي فيلم‌هاي روي اكران بيرون مي‌آيد يعني مرگ هنر. باز اميدوارم كساني كه از طريق رابطه‌ها قبول مي‌شوند پا برجا باشند. ‌

<نصف مال من، نصف مال تو> در حال اكران است، اين تجربه چه‌طور بود؟
خدا را شكر مي‌كنم كه همه فيلم‌هايي كه من بازي كردم، فروش خوبي داشتند. ‌

آقاي فراهاني من معتقدم شقايق فراهاني خيلي ايده‌آل است و با چراغ خاموش حركت مي‌كنند و بسيار مذهبي هستند و براي رسيدن به تعالي با كنكاش حركت مي‌كنند. نظر شما در اين مورد چيست؟
اين قضيه به ريشه خانوادگي و به پدر بزرگ و مادر بزرگش برمي‌گردد. به نظر من مذهب يك پديده دروني است و هر جا كه بخواهد رخ نشان دهد متاسفانه آزاردهنده است. ‌ مذهب يك پديده انسان‌ساز است و من بايد انسانيت خودم را نشان دهم كه چقدر متعهد هستم. ‌ وقتي يك زرتشتي به نماز مي‌ايستد، همانقدر براي من مهم است كه مادرم به نماز مي‌ايستد و بين اين دو هيچ فرقي نمي‌بينم. معتقدم كه هر انساني در درونش ايماني دارد كه اگر اين ايمان را به ابزار تبديل كند، ديگر از بين خواهد رفت. ‌ عرفان من، عرفان اشراقي است.

آقاي فراهاني اگر بخواهيد از ابتدا شروع كنيد، همين راهي كه آمده‌ايد را ادامه مي‌دهيد؟
بله.

شما چطور خانم فراهاني اين راه را ادامه مي‌دهيد؟
بله. صد درصد. اما تا حدودي از شوق و ذوقي كه ابتدا داشتم، دور شده‌ام ولي هنوز هم عاشق بازيگري هستم. ‌

بهزاد فراهاني چطور؟
اعتقادم اين است كه شقايق بايد به دوراني برگردد كه بي‌محابا به مناعت‌طبع دل داده بود و فقط انتخاب مي‌كرد. هم انديشه و تجربه‌اش براي انتخاب كافي است و نبايد بگذارد. كه انتخاب شود بلكه بايد انتخاب كند. هميشه آرزوي من اين بوده كه هنرمنداني مثل فخري خوروش از خانه من بيرون بيايد. براي اينطور شدن بايد با سختي ساخت و قناعت كرد. خيلي سخت است كه در اين شرايط اهالي يك خانواده اهل هنر باشند و تمام اين مشكلا‌ت را به جان بخرند. ‌

آقاي فراهاني به نظر شما شقايق تا چه اندازه در زندگي هنري‌اش موفق بوده است؟
من معتقدم كه اگر شقايق جزو قافله تئاتر مي‌ماند يكي از بهترين اهالي تئاتر مي‌شد. تئاتر هنري است كه بايد با تمام سختي‌هايش ساخت و به قناعت پرداخت. ‌ ‌



منبع خبر : روزنامه اعتماد ملي
چهارشنبه,25 مهر 1386 - 16:43:15

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

رضا
چهارشنبه 25 مهر 1386 - 19:23

من نمی دونم چرا این شقایق و گلشیفته هیچ جوری به هم نرفتن.

گلشیفته درخت گلابی و بوتیک و اشک سرما و به نام بدر و سنتوری و نیوه مانگ و میم مثل مادر بازی می کنه. این شقایق هم صحنه ی جرم ورود ممنوع و مهمان و شارلاتان و قلقلک و نصف مال من نصف مال تو و...... بازی میکنه

اختلاف بین فیلمهاشون زمین تا آسمونه. شاهکار شقایق همون چتری برای دو نفره. که یه فیلم متوسط بود. اگه لیلا را حساب نکنیم. چون حضورش از کم هم کمتر بود.

بازیاشونم که زمین تا آسمون فرق داره. گلی یه بازی زیر بوستی خارق العاده داره. ولی شقایق یه بازی معمولی.

شقایق خانوم با افتخار میگن من بارسال و امسال همش جلوی دوربین بودم. چه فایده جلوی دوربین مهمان بودی. به خدا اگر نبودید بهتر بود. ایشون بز کار مداومشون رو میدن. ولی بهتره به سطح کاراشون هم نگاه کنند. اگه یه کار توی سال بکنی ولی شاهکار باشه, خیلی بهتر از 10 تا کاره بی ارزشه. مگه این که..........

گلشیفته نامبر 1 بازیگران زن ایرانه(تو 24 سالگی) ولی ایشون .............

یه فیلم از گلشیفته می بینیم کفمون می بره. که چرا انقدر بازیش عالیه و خودشم انقدر دوست داشتنی و تو دل برو.

شقایق خانوم سرتون رو بالا بگیرید که خواهرتون گلشیفته هست. یه چیزایی هم ازش یاد بگیرید. اینجاست که به من ثابت میشه خیلی جاها بزرگتر ها باید از کوچکتر ها و یا خواهر برادر کوچکترشون یاد بگیرند.

33
پنجشنبه 26 مهر 1386 - 2:7

محمد علی کشاورز در هشتی در اتاق با لباس خواب رو به مادر : (خواهر بزرگش تازه رسیده و برادر کوچکش به پیشوازش رفته) آبلیموی حالبُرت رفت...سراغ بهار نارنج کیچا، ابجی خانوم مرباش...دست خوش! هل و گلابم میزاییدی حریف هفته بیجارت نمیشد ترنجبین بانو!... سهره مِهره یه دوجین بچه میزاد یکیش میشه بلبل، ننه ی ما کت سهره رو بست زایید گل و بلبل.سنجر! دهن مهن، کولون مولون! آخه تورو خدا از این جسد مرده شور خونه بر میومد زابراش کردین؟ آمبولانس تو خیابون ببیندش جلبش میکونه...

[ مادر - علي حاتمي ]

sepehr
پنجشنبه 26 مهر 1386 - 8:43

باران کوثری نامبر 1 بازیگراست،چه مرد چه زن!

علی
پنجشنبه 26 مهر 1386 - 15:55

سلام ( مخصوصاً به دوست عزیز آقا رضا که چهارشنبه 25 مهر 1386 - 19:23 نظر خودشون رو اعلام کردن)

در عالی بازی کردن خانم گلشیفته فراهانی هیچ شکی نیست ولی محکوم کردن خانم شقایق فراهانی کار درستی نیست . هیچ وقت شرایط زندگی اون طور که ما می خواهیم پیش نمیره و شاید همین شرایط باعث پذیرفتن تعدادی از نقشها توسط این بازیگر خوب کشورمون شده باشه که ممکنه باب طبع دوستداران سینما نباشه (که البته دلیل این انتقادها به ایشان ، اطلاع از توانایی های بالا ی خانم فراهانی از سوی منتقدین میباشد). همانطور که پدر بزرگوار این دو خواهر هنرمند فرمودند شقایق خانم قابلیت های زیادی دارن که متاسفانه نقش مناسبی برای ارائه آنها به ایشان پیشنهاد نشده .

با آرزوی موفقیت برای خانواده فراهانی


پنجشنبه 26 مهر 1386 - 20:26

شقایق توی یک مصاحبه ای گفته بود که گلشیفته همیشه

در انتخاباش عاقلانه و با فکر عمل می کنه

ولی من همیشه با احساسات

فکرمی کنم تفاوتشون در همین باشه

مرجان
پنجشنبه 26 مهر 1386 - 21:4

به نظر من این آقایی که مصاحبه رو انجام دادند ایده آل گرا

نبودن ایشون را در کارهایشان باید بیشتر احساس می

کردند نمی دونم چه اصراری داشتند که بگند شما ایده

آل گرایی

خانم فراهانی بد بخت هر چه قدر خودش اظهار بی اطلاعی می کرد این آقا حرف خودش رو میزد


پنجشنبه 26 مهر 1386 - 21:11

به رضا!

من مدافع هیچکدوم نیستم. اما این طرز حرف زدن و قضاوت در مورد بازیگران اصلا درست نیست. گلشیفته هم مسلما نامبر 1 سینمای ایران نیست، بازیگرای خوب، هر کدوم نفشهایی داشتند که توش خوش درخشیدند، اما هیجکدام درخشان مطلق نیستن. پس بهتره به جای اهانت، به لحن صحبت و قضاوتتون راجع به آدما بیشتر فکر کنین!

رضا
پنجشنبه 26 مهر 1386 - 22:12

sepehr:مگه این که تو بگی باران نامبر1 ایرانه!!!!

باران بازیش خوبه. ولی هنوز بچست. حرف زدنش خنده دار و مبتدیانس. از لحاظ بازی هم تو زنها بین دوم تا چهارمه.

اقا یا خانوم بی نام: همه ی بازیگرها بازی بد و خوب دارند. ولی با توجه به جمیع جوانب و در کل می بینی که گلشیفته یک بدیدس. هیچ کس توی ایران نمیتونه یک نقش مادر رو انقدر زیبا و طبیعی و زیر بوستی بازی کنه. ولی اون این کار رو کرد. و با اختلاف سنی زیادش با نقش. که کارش رو با ارزش تر کرد.

حرف من 100% درسته. اگه میخوای مطمئن بشی, به سایت ها و وبلاگهایی که برای بهترین بازیگر زن ایران نظرسنجی دارن برو. تا ببینی در تمام اونها گلشیفته با اختلاف زیادی اوله. و بعد از او خانوم معتمد آریا و خانوم تهرانی و کوثری.

آرش
جمعه 27 مهر 1386 - 23:59

آقا رضا شما احتمالا حالت این دخترای دبیرستانی که کشته مرده یکی میشن رو داری فاطمه معتمد آریا در فیلم گیلانه کلمه مادر و معنی کرد.منکر بازی افرادی که نام برده شده هم نیستم.این جور تعصبات مال بچه هاست دوست من

azdeh
شنبه 28 مهر 1386 - 15:23

Be nazar man hich kodom az dokhtar hay aghay farahani bekhobi khod ishon nestan .Na shaghayegh va na Gholshefteh khod ishon karhay benezeri daran shaghayegh teknic dar bazesh nadareh bad tarin kari ham ke azash dedam film mehman bood ghol shifteh ham alaghe mandan be bazeghatesh behtar ba deghat film GHIS BOREDEH ro bebenanva bad beh ishon NO1 beghan

رضا
شنبه 28 مهر 1386 - 19:29

آرش. من فقط از کسی که شایسته است حمایت می کنم.

من منکر بازی خانوم معتمد آریا نیستم. وبی فکر نکن کسی بازی خانوم معتمد آریا تو گیلانه رو با خانوم فراهانی تو میم مثل مادر مقایسه کنه. بازی گلشیفته در میم مثل مادر یکی از برترین بازیهای بعد از انقلاب است. و مطمئن باشید اگه از همه نظر سنجی کنید از هر 20 نفر 17 نفر حرف من رو می زنند. گفتم که به نظر سنجی های سایتها و وبلاگها دقت کنید. در اخرین نظرسنجی از منتقدان هم خانوم معتمد آریا سوم بودند. و گلشیفته فراهانی و هدیه تهرانی اول و دوم.

دلیلی نیست که چون خانوم معتمد آریا 25 سال بزرگترند حتما بازیشون بهتر باشه.

بی شک میم مثل مادر رو ندیدی. برو ببین تا از جادوی بازیگری گلشیفته میخکوب شوی. همه می دانند که گلشیفته برترین بازیگر زن سینمای ماست.ولی چون سنش کمه به همین دلیل بعضی ها دوست ندارند که قبول کند. و منتظرند که یه نفر 50 سالش بشه و بعد بگن چه بازیگریه.

azadeh: خود بزاد فراهانی گفته که هرچند سال یکبار کسی در سینما بدید می آید که شبیه هیچ کس نیست. مثل مرحوم فنی زاده. و گفته گلشیفته یکی از همانهاست. به تو هم می گویم که با حقیقت درگیر نشو

در ضمن فیلم گیس بریده فیلم بدی بود. ولیبازی گلشیفته مثل همیشه شاهکار بود.و بعد از میم مثل مادر خودش و یک بازی دیگر , سومین بازی برتر سال 85 شد.

شما هم کمی فکر کن.


يکشنبه 29 مهر 1386 - 0:49

تفاوت خانم شقايق فراهاني با گل‌شيفته در يك نكته جامعه‌شناسانه نهفته است. اصولا متولدين دهه پنجاه آدمهاي بي‌استعدادي هستند- شقايق خانم متولد 51 مي‌باشد-در حاليكه گل‌شيفته از متولدين دهه شصت- سال 62 - است و يكي از افراد اين نسل پويا و بااستعداد و خلاق.

گلشیفته & رادان
يکشنبه 29 مهر 1386 - 10:39

از مسئولان سایت خواهش میکنم مصاحبه ی مفصلی با استاد جوان (گلشیفته عزیز) داشته باشند ... مطمئن باشید ضرر نمی کنید ...گلی بهترین و محبوبترین بازیگر زن حال حاضر سینما است (حتی در بین بازیگران هم خیلی محبوب است )... امیدوارم هم چنان به روند رو به رشد خود ادامه دهد...و در اخر به نظر من بعد از او (البته با اختلاف) ترانه علی دوستی و باران قرار دارند .... مرسی

آرش
دوشنبه 30 مهر 1386 - 0:54

رضا جان من م مثل مادر رو دیدم چرا فکر میکنی ندیدم.؟اما این فیلم به خاطر بازی گرفتن شدید بیننده و متاثر کردنش که معروف شده بازم میگم بازی گلی عالی بود .اما سرنوشتش مثل نیکی کریمی خواهد شد بشین و ببین

مرجان
دوشنبه 30 مهر 1386 - 13:48

من هم بانظر بی نام موافقم اصولا افرادی که در دهه شصت

به دنیا اومدند به علت فضای متناسبتر فرصت بیشتری برای کشف و بروز استعدادهاشون داشتند

ولی افرادی که دردهه 50 به دنیا اومدن به علت تغییراتی فضای جامعه وجو خفقان آوری که بود این فرصت رو پیدانکردند

درباره نظر آقا رضا هم موافقم گیس بریده فیلم ضعیفی بود

به خصوص از لحاظ محتوای نخ نما شدش اما بازی گلشیفته

بسیار خوب بود ولی کلیت فیلم چشم گیر نبود

وشاید می شد گفت تنها وتنها نقطه مثبت این فیلم او بود

در رابطه با خانم معتمد آریا که در رابطه با بازیه عالیشون

توی گیلانه اصلا حرفی توش نیست که بخوایم بزنیم و به

نظر من مقایسه کردن دو نسل با هم کار درستی نیست

توی یه برنامه که از صداوسیما ی

اصفهان پخش می شد وخانم معتمد آریا و آقای فراهانی

هم بودند که اقای فراهانی گفتند که گلشیفته از لحاظ

کاریش و انتخاب کارهاش خیلی

شبیه شماست قصدم بالا بردن اون یا پایین بردن شما

نیست که همینجا خانم معتمد آریا گفتند خواهش می کنم

گلشیفته خیلی بهتر از منه ..........

رضا
دوشنبه 30 مهر 1386 - 16:31

آرش: حالا شما بشین که گلشیفته به مانند نیکی کریمی بشود. حالا مگه او چه اتفاقی برایش افتاده؟ خودش دوست داره کمتر بازی کنه و به سمت کارگردانی بره. هدیه تهرانی هم همینطور. خود گلشیفته گفته که دوست داره کارگردانی هم بکنه. و چه بسا و.قتی مثل اونها به سی و چند سالگی رسید به عرصه های دیگر هم رو بیاره.

آرش جان: خودت نشان دادی که با گلشیفته مشکل داری. این حرفت سراسر عقده بود. نکنه طرفداره یه بازیگری هستی که گلشیفته رقیب اوست؟

همه می دانند و بارها گفته اند که گلشیفته رکورددار بازیگری هست که تو کم ترین سن حرفه ای شد. و همونطور که مرجان خانوم گفتند خود خانوم معتمد آریا هم معتقد هستند که گلشیفته یک عجوبه ی بازیگریه. و تنها بازیگریه که سایر بازیگران به اتفاق می گویند بازی شاهکاری دارد.

شما به جای اینکه به من بگید تعصبات بچگانه دارم کمی عاقلانه تر فکر کنید و دشمنی ها و کل کل های بچگانه نداشته باشید.

حقیقت تلخ است. ولی باید قبول کرد. که او یک نعمت برای سینمای ماست. صبر کنید تا سنتوری و همیشه بای یک زن در میان است اکران شود تا ببینید چگونه باز هم همه اون رو ستایش می کنند.

نکنه شما طرفدار یک ستاره ی افول کرده ای؟ یا یک رقیب گلشیفته؟شایدم از معدود کسانی هستی که به هر دلیلی از او خوششان نمی آید و از راه دیگر وارد شده اند. بی شک

محمد سپهری
دوشنبه 30 مهر 1386 - 17:7

خانم شقایق و خانم گلشیفته هر دو عالیند و یکی از بزرگترین آرزوهام دیدین این دو نفره. هردوشون محبوبند و دوست داشتنی، البته این نظر منه که گلی خانم رو بیشتر دوست دارم.


دوشنبه 30 مهر 1386 - 20:32

bahs nadare vaghean,golshifte bazigare khili khobiye ama behtarin bazigar hanooz nashode,khanome shaghayegham ke khodesho kharab kardeee


دوشنبه 30 مهر 1386 - 20:56

man nemidonam che hasasiyaty darin shoma ro bazigara hala golshifte nafare aval bashe ya baran ya motamed ariya chi be shoma mirese?jaezasho midan be shoma ya maghameshono.har kodom dar hade khodeshon bazigaraye khobian ,va estedade yeki boshtar yeki tajrobeye bishtar va yeki poshvaneye bishtar

gholab b rootoon
سه‌شنبه 1 آبان 1386 - 10:39

chera in chand rooze hich khabari az Golshifte nist????????????????????????/

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  




module-htmlpages-display-pid-97.html



             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 0.409945011139 seconds.