سينمای ما - بهروز افخمي : گاو خوني وفادارترين اقتباس در سينما محسوب مي شود
سه‌شنبه 15 تير 1389 - 12:53

I نظرسنجی I

برگزاری مراسم‌های فرش قرمز برای رونق سینمای ایران ...




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


هیچ


  (377 رأي)

کارگردان :
عبدالرضا کاهانی
به رنگ ارغوان


  (332 رأي)

کارگردان :
ابراهیم حاتمی كیا
تسویه حساب


  (199 رأي)

کارگردان :
تهمینه میلانی
پوپک و مش ماشاالله


  (344 رأي)

کارگردان :
فرزاد موتمن
طهران تهران


  (291 رأي)

کارگردان :
داریوش مهرجویی



بهروز افخمي : گاو خوني وفادارترين اقتباس در سينما محسوب مي شود
بهروز افخمي : گاو خوني وفادارترين اقتباس در سينما محسوب مي شود


سينماي ما - فيلم "گاو خوني" اقتباسي كاملا وفادار به متن محسوب مي شود كه در نوع خود بي سابقه است ، زيرا توانسته به لحن روايت داستان نيز پايدار بماند.
به گزارش سينماي ما ،" بهروز افخمي" كارگردان فيلم " گاو خوني " در آخرين روز از هم انديشي ادبيات و سينما ضمن بيان اين مطلب افزود : عده اي پس از تماشاي فيلم تصور كرده بودند كه تمام رمان و يا بخش اعظمي از آن در فيلم خوانده شده در صورتي كه ما نيمي از داستان را حذف و به تصوير تبديل كرديم حال اين سوال پيش مي آيد كه اين نوع اقتباس يك روش محسوب مي شود به نوعي اين شيوه اجرا به صيغه اقتباس يك روش محسوب مي شود؟
وي شيوه هاي دكوپاژ در سينما را برگرفته از ادبيات دانست و ادامه داد : سينما يكي از شاخه هاي ادبيات نيست ولي در آن جنبه هاي ادبي زيادي وجود دارد دكوپاژ به شيوه بيان داستان باز مي گردد اين مسئله در كارگرداني و تقطيع فيلم نيز از ادبيات وام گرفته مي شود و تا زماني كه داستان به صيغه شخص اول مفرد روايت مي شود، در مخاطب اين احساس به وجود مي آيد كه مشغول مطالعه يا مشاهده خاطرات خصوصي شخصي است كه به نوعي از ديدگاهي نزديك احوال آن فرد را مرور مي كند ، اما در شيوه سوم شخص مفرد ناظر با فاصله اي نسبي تمام جريان را تعريف مي كند در اين نوع درايت باور پذيري اش كمتر و دوري اش از موضوع زيادتر از اول شخص مفرد است ، به معناي دقيق تر در اين شيوه ، قهرمان پروري وجود ندارد.
كارگران فيلم شوكران در پايان شيوه دوم روايت از نگاه دوم شخص مفرد را شيوه اي مشكل طرح كرد و ادامه داد : در اين شيوه طبيعي است كه خواننده و بيننده از اثر فاصله بگيرد چون به دليل اين كه كمتر از اين شيوه مورد استفاده قرار گرفته مخاطب به آن عادت ندارد نويسنده در اين شيوه به مخاطب كارهايي را نسبت مي دهد كه خواننده خيلي از آن كارها و رفتارها را انجام نداده است تقريبا براي مخاطب ازار دهنده است اين مسئله به نوعي فاصله گذاري است كه تنها كساني كه به شيوه برشتي علاقمند هستند به اين نوع شيوه نيز ابراز علاقه مي كنند.
سه شنبه,17 آبان 1384 - 3:0:29

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       







             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.65978217125 seconds.