سينمای ما - يك گفت وگوی جنجالي از نیکی کریمی: / روزی نیست که به کیارستمی فحش ندهیم
چهارشنبه 14 بهمن 1388 - 8:45

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



يك گفت وگوی جنجالي از نیکی کریمی:
روزی نیست که به کیارستمی فحش ندهیم
روزی نیست که به کیارستمی فحش ندهیم


سينماي ما- نازنین متین نیا: گفت وگویی با نیکی کریمی در نشريه مشق آفتاب انجام شده که دراین گفت وگو نیکی کریمی گفته یک وبلاگ خوان حرفه ای ست. کریمی دراین مصاحبه گفته برخی انتقادها به خاطر لحن بد و بی احترامی که پشت آن بوده او را ناراحت کرده است .نیکی کریمی معتقد است انتقادکردن وصریح حرف زدن با توهین کردن دو مقوله بسیار متفاوت است .
او در ادامه گفته که :هیچ وقت از من متعجب نشوید شاید همین پس فردا دریک سریال هم بازی کنم.من دوست دارم که آدمها را متعجب کنم. کریمی ادامه داده : اگر بخواهم خیلی گزیده کار کنم شاید شاید سالی یک فیلم هم نداشته باشم .من تابه امروز سی فیلم بازی کردم که دوسه تااز آنها فیلمهای خوبی نیستند و همه می گویند چرا این فیلمها را بازی کردی< اما من دلایل زیادی داشتم که یا مالی بوده یااینکه شرایطی داشته که فکر کردم بهتر است که کاررا قبول نکنم.
به نظرم بدون دلیل سلیقه های شخصی را به عنوان نظر همه بیان کردن ،باعث می شود که سینماگران نسبت به کسی که درسینما قلم می زنند بی اعتنا شوند چرا درایران وقتی سینماگری به پختگی می رسد به جای استفاده از تجربیاتش سعی در حذف او داریم؟
نیکی کریمی درادامه مصاحبه جنجالی خود گفته است :چرا هنرمندان را با نقدهای غیر کارشناسانه مورد بی مهری قرار می دهیم که منزوی شوند.علی حاتمی تا زنده بود همیشه مورد انتقاد بود یادم می آید سر فیلم مادر برایش نوشتند که چه فرقی می کند چای را درسماور برقی دم کنیم یا سماور ذغالی.
سر امیر نادری بلایی آوردیم که آنقدراز ما دور شد که انگار از اول هم با مانبود .ناصر تقوایی را خانه نشین کردیم و روزی نیست که به کیارستمی فحش ندهیم .بیضایی هر ده سال یکبار فیلم می سازد؛ خسرو شکیبایی همه چیز را در خودش ریخت و دق کرد و رفت و مسعود کیمیایی هم دیگر نمی تواند خودش باشد.اینهاهمه تبعات نگاه جوانمرگ پسند منتقد است .حالا در مطالبشان مرتب حسرت سینمای هالیوود را می خوردند ولی هیچ وقت نمی نویسند منتقدان در هالیوود کاری می کنند که کلینت ایستوود در ۹۰سالگی احساس زندگی وجوانی می کند.
وی درادامه گفته است :من بین کارهایم بالانسی ایجاد کرده ام؛ بین فیلمهایی که دوست داشتم و فیلمهایی که مردم دوست داشته اند و فکر می کنم این کارها جواب داده است. من اکثر کارهایم دلی است مگر اینکه هردو سه سال یکبار بخواهم فیلم پرفروش کار کنم. همین الان چند ماه است که دنبال کارهای فیلم جدیدم هستم ولی فیلمنامه ام ردشده است .


منبع خبر : مشق آفتاب
پنجشنبه,9 آبان 1387 - 2:19:28

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات


پنجشنبه 9 آبان 1387 - 2:34
1
موافقم مخالفم
 

عجب حرغهای باهالی زده!!!!!!!1

علی
پنجشنبه 9 آبان 1387 - 2:38
-1
موافقم مخالفم
 

اهههه

نیکی کریمی هم مثل فروتن شده و حالا اداش را در میاره یا نه میگه او هم کارهاش را دلی انتخاب میکنه...

چه تشابهی؟!!

اصلا بیخود نیست چندین کار مشترک از تله تیاتر تا سینما با هم داشتند...

عین همند!

فقط فروتن کمی بهتر خودش را نگه داشته و هنوز هم بعضی بازیهاش چشم نواز هست و مورد محبت جشنواره ها هم قرار میگیرد اما کریمی متاسفانه چند سالیست جشنواره ها حداقلی او را تعطیل کردند!

farshid
پنجشنبه 9 آبان 1387 - 9:11
2
موافقم مخالفم
 

جامعه ی بدون نقد هیچ وقت نمی تواند رشد و پویایی داشته باشد .البته توهین و بی احترامی همیشه کاری اشتباه و منفی است .

ولی سوال این جاست که مثل خیلی مقوله های دیگر اگر برای نقد یکسری خط قرمز های سلیقه ای قائل شویم و توقع داشته باشیم منتقد با تعارف نقد کند .منتقد خودش را موقع نوشتن رها نکند .ان موقع نقد ما هم راهی خواهد رفت که بیشتر مشکلات جامعه ی ما دچارش شده است.

درست نمیتوانم درک کنم که چطور بزرگان سینمای ایران به قول نیکی کریمی فقط به واسطه ی چند نقد منفی خانه نشین شده اند یا از وطن رفته اند .برایم باورش سخت است که امیر نادری با ان سر سختی و پشتکار به واسطه ی نقد منفی منتقدان راهی امریکا شده باشد .کاش قضایا را منصفانه تر می دیدیم .همه ی توپ ها را اینجور توی دروازه ی منتقدان فیلم پرتاب نمی کردیم.

بیضایی خودش مشکلات سر راه فیلمسازیش را بارها توی مصاحبه های مختلف توضیح داده و هیج جا ندیدم دلخوری از تندترین نقدها یا انتقادهای خشن او را از کار منصرف کرده باشد .

متاسفانه این نگاه متوقعانه هنرمند از منتقد این روزها در سینمای ایران تبدیل به نوعی حق خواهی شده که اسیب های جدی به سینما خواهد زد .نمونه ی امروزی ان انتقاد حاتمی کیا از منتقدان فیلم دعوت است که توقع داشته به جای نیش فقط نوش تحویل دهند.

وقتی فیلمی ضعیف از کارگردانی بزرگ را می بینیم ایا باید با یک نگاه مصلحت گرا از فیلم دفاع کرد؟!! به طور مثال با وجود این که به نظرم سه زن فیلمی قابل دفاع است ولی امیر قادری حق دارد به عنوان یک منتقد هر جور دوست دارد فیلم را نقد کند و البته فضای پاسخ به نقد ها هم با وجود نشریات رنگارنگ این روزها باز است.

با وجود اینکه همیشه برای نیکی کریمی احترام قائل هستم ولی این جور توقع داشتن از فضای نقد هنری اشتباهی است که در نهایت به هنرمند ضربه خواد زد.

مسعود کیمیایی در اخرین مصاحبه ای که با شهروند امروز داشته جایی می گوید اگر به یک سینماگر جوان بگویم فیلمت بد است می خواهد مرا بزندهمه چیز را با دید خصمانه می بینیم.

farshid

شهره
پنجشنبه 9 آبان 1387 - 14:28
0
موافقم مخالفم
 

کاملا با نظرات نیکی کریمی در رابطه با منتقدین و انتقادها موافقم.اما ای کاش نیکی کریمی خودش را با بازی در فیلمهای کوچک،کوچک نکنه و همچنان در اوج باشه چرا که شایستگی اش را داره.

پری کوچک غمگین
جمعه 10 آبان 1387 - 1:37
2
موافقم مخالفم
 

http://khosrowkhani.persianblog.ir/ سلام مرسی از مطلبی که درباره خانم کریمی گذاشتید به وبلاگ ما هم سر بزنید تازه راه افتاه خوشحال می شم .

کمال درافشانی
جمعه 10 آبان 1387 - 21:10
-2
موافقم مخالفم
 

می خواستم به بازدیدکنندگان سایت سینمای ما عرض کنم که وبلاگ هنری من رو هم بازدید داشته باشند. یک بار امتحان کافیه.

شاهین کلهر
شنبه 11 آبان 1387 - 11:44
0
موافقم مخالفم
 

باورم نمی شود این حرف ها را نیکی کریمی زده باشد. باریکلا. بالاخره یک بازیگر پیدا شد که حداقل تاریخ سینما بداند و بی ربط گله نکنه.

محسن
شنبه 11 آبان 1387 - 14:27
-2
موافقم مخالفم
 

حرفهای خانم کریمی بسیار زیبا و عالی بود

دستت درد نکنه حرف دل ما را زدی


شنبه 11 آبان 1387 - 18:37
2
موافقم مخالفم
 

معلومه فقط كامنتهاي طرفداراتون رو ميذارين. فهميدم چقدر حرفه‌ اي هستيد.


شنبه 11 آبان 1387 - 18:50
-2
موافقم مخالفم
 

با نظر فرشيد كاملا" موافقم

خان نيكي كريمي فكر مي كنك نظر شما از روي احساس بود توقع زيادي داريد

....
شنبه 11 آبان 1387 - 19:48
0
موافقم مخالفم
 

چرا تایید نمیکنید؟؟؟

sany
شنبه 11 آبان 1387 - 22:44
2
موافقم مخالفم
 

با نظرات خانم كريمي موافقم به خصوص درباره كارگردانان

ایلیا
يکشنبه 12 آبان 1387 - 19:32
-1
موافقم مخالفم
 

ممنون. مطلب خوبی گذاشتید


سه‌شنبه 14 آبان 1387 - 1:47
0
موافقم مخالفم
 

عجب حرغهای باهالی زده

بهار
سه‌شنبه 14 آبان 1387 - 19:47
3
موافقم مخالفم
 

جالب بود. بیشتر باید از خانوم نیکی کریمی تشکر کنیم..ممنون

سامی
سه‌شنبه 14 آبان 1387 - 22:33
0
موافقم مخالفم
 

خیلی پست جالبی بود نیکی کریمی از بهترینهاست

سیاووش
چهارشنبه 15 آبان 1387 - 0:39
0
موافقم مخالفم
 

به خدا این بازیگرها خیلی شکمشان سیره !

هنــــر منــــد !!! پوف

چند دقیقه با خودتان فکر کنید آبا بازیگرها هنرمند هستند ؟

یعنی می‌توان نامهایی چون : " خسرو شکیبایی " ، " نیکی کریمی " ، " پرویز پرستویی " ، " محمد رضا فروتن " ، " ترانه علیدوستی" ، " بهروز وثوقی " ، " گلشیفته فراهانی " ، " بهرام رادان " و حتی " عزت الله‌انتظامی " و " فاطمه معتمد آریا " و حتی مثلاً از نظر بعضی‌ها غولهایی چون " مارلون براندو " و " ال پاچینو " و " نیکول کیدمن " و ...... را

در کنار نامهایی چون " تارکوفسکی " و " فلینی " و " کوراساوا " و " موریکونه " و " جیمز هورنر " و " هانس زیمر " و " گابریل گارسیا مارکز " و " سلینجر " و " کافکا " و " کامو " و " همینگوی " و " چخوف " و " داستایوفسکی " ، هنـرمند به حساب آورد.

بازیگر سینما در بهترین حالتش فردی است که از دریچه دوربین بسیار جذاب‌تر از مردم عادی‌است و از طرفی می‌تواند احساساتش را در قالب یک نقش به طبیعی‌ترین شکل ممکن نمایش دهد . همین و بس ،

درست است که از میان هر ده میلیون نفر ، فقط یک نفر به شکل عالی ویژگیها و تواناییهای مذکور را دارد ، ولی این مثل این می‌ماند که بگوییم از میان هر ده میلیون نفر یک نفر استعداد کسب مدال طلای المپیک را دارد ، که در واقع هر دو موضوع آنقدرها هم مهم نیستند.

اما این مهم است که در تاریخ تمدن بشر ، شاید هر هزار سال یکبار ، یک " حافظ " و یک " داستایوفسکی " ظهور میکند .

حال باز هم بگوییم بازیگرها هنرمند هستند ، به جمله خبری زیر دقت کنید ، با نگاه اول خنده‌دار و با تعمق بیشتر توهین‌آمیز به نظر می‌رسد :

بهرام رادان ، ترانه علیدوستی ، براد پیت و " گابریل گارسیا مارکز " ، هر چهار نفر هنرمند هستند.

مهدي
چهارشنبه 15 آبان 1387 - 16:9
-1
موافقم مخالفم
 

آقاي سياوش : تحليلتان كلي من را خنداند!

حرف شما مثل اين است كه مثلا بگوييم اين قهرمان شنا، ورزشكار است. حالا مگر مي شود آن قهرمان تكواندو هم ورزشكار باشد؟! چه ربطي به هم دارند دوست عزيز؟

سينما و تئاتر و .... بخش هايي از هنر هستند و نقاشي و كاريكاتوريستي و مجسمه سازي و... هم بخشهاي ديگري از هنر. حال قياس آنها احمقانه ترين كار ممكن است.

يك بازيگر كاربلد و توانا، يك هنرمند است. زيرا در زمينه هنر سينما فعاليت مي كند. حال فلان فيلسوف و شاعر و فيلمساز هم در زمينه خودشان هنرمندند. چه ربطي به هم دارند؟ يعني اگر شما آدم خوبي باشي، ديگرا بدند و نمي توانند خوب باشند؟ اگر فلان كس هنرمند است، يعني ديگران نمي توانند هنرمند باشند؟ هر فردي در ارتباط با هنر، يك هنرمند است. حال جايگاه و منزلتش در طول تاريخ، به بزرگي و خدمات خودش منوط است.

قياستان بسيار خنده دار و با عرض احترام، احمقانه بود!


چهارشنبه 15 آبان 1387 - 20:3
2
موافقم مخالفم
 

ما چه مون شده؟

چرا جدیدا تا یکی بهمون تو میگه سریع قهر میکنیم عصبانی میشیم ملتو نگاه کنید همه انگار از هم طلب دارن همه عصبانی چرا تا چند سال ÷یش این حرفا نبود

همین حاتمی کیا که انقدر محکم بود از همه فیلماش هم انتقاد شده ککشم نمیگم نگزیده بود ولی کار خودشو هم میکرد در عین حال اما حرفای اخیرش درباره دعوت منو نگران کرد دفاعش ...

آدم باید از حقش دفاع کنه این درست ولی اقای حاتمی کیای عزیز و دوست داشتنی من که عاشقانه کودکان زیباتو می ÷رستم شما که بهتر از هرکس میدونی هنر اونم زیر شاخه ادبیات تاویل پذیره پس دیگه دفاع قرص و محکم و حرف اضافه ممنوع نداریم داریم؟

شما کار خودتو بکن اما در عین حال همون ابراهیمی باش که قبلا بوده شما هم همینطور خانم کریمی

شقایق
چهارشنبه 15 آبان 1387 - 20:3
0
موافقم مخالفم
 

ما چه مون شده؟

چرا جدیدا تا یکی بهمون تو میگه سریع قهر میکنیم عصبانی میشیم ملتو نگاه کنید همه انگار از هم طلب دارن همه عصبانی چرا تا چند سال ÷یش این حرفا نبود

همین حاتمی کیا که انقدر محکم بود از همه فیلماش هم انتقاد شده ککشم نمیگم نگزیده بود ولی کار خودشو هم میکرد در عین حال اما حرفای اخیرش درباره دعوت منو نگران کرد دفاعش ...

آدم باید از حقش دفاع کنه این درست ولی اقای حاتمی کیای عزیز و دوست داشتنی من که عاشقانه کودکان زیباتو می ÷رستم شما که بهتر از هرکس میدونی هنر اونم زیر شاخه ادبیات تاویل پذیره پس دیگه دفاع قرص و محکم و حرف اضافه ممنوع نداریم داریم؟

شما کار خودتو بکن اما در عین حال همون ابراهیمی باش که قبلا بوده شما هم همینطور خانم کریمی

سیاووش
پنجشنبه 16 آبان 1387 - 4:7
-1
موافقم مخالفم
 

آقای مهدی ، مشکل شما و شاید بعضی از افراد ، در نداشتن یک تعریف تقریباً راضی کننده از " هنــر " است.

شاید تا به حال یک توصیف و تعریف فراگیر از پدیده " هنر " نشده باشد ، که آن هم به دلیل شهودی بودن این مقوله است که مانند خیلی از پدیده‌های شهودی دیگر همچون " ایمـان " و " ایثار " ، مشمول یک وصف منطقی و عقلانی نمی‌شوند . اما با این حال برای من و بسیاری دیگر از افراد که علاقه‌مند به‌دانستن ‌ چرایی و چیستی " هنـر " بوده‌اند و هستند ، حداقل یک یا چند تعریف به حقیقت موضوع نزدیکترند . و من بر اساس آن تعاریف دسته‌‌بندی و در نهایت قضاوت خود را از صور مختلف " هنر " و آثار هنری دارم .

به احتمال خیلی زیاد ، شما و سایر دوستان این عبارت " ولادمیر ناباکوف " ، منتقد و تحلیلگر معروف هنر و ادبیات را در تعریف " هنــر " شنیده‌اید و یا خوانده‌اید که گفته است :

" هنــر یعنــی ، زیبایــی به‌علاوه دریــغ . "

شخص من و بعضی از افراد که من آنها را می‌شناسم این تعریف را تا به امروز یکی از بهترین تعاریف ارائه شده برای " هنر " به شمارمی‌آوریم ، و بر اساس آن نمی‌توانیم بازیگری را به‌عنوان گونه‌ای هنری بپذیریم ، و به تبع آن محصول آن را ( یعنی بازی بازیگر) به عنوان اثر هنری به‌حساب آوریم . چرا که بازی یک بازیگر در بهترین شکلش زیبا است ، به قدری زیبا که می‌تواند روان مخاطب را به هیجان آورد و احساسات او را تحریک کند ، اما نمی‌تواند حسرت و دریغ را که حاصل یک فرایند و جستجوی ذهنی و فلسفی است بیدار کند ، شاید شنیده باشید که بسیاری از فلاسفه و روانشناسان معنا گرا ، ریشه‌ی حسرت و دریغ را در انسان ، مرگ آگاهی او می‌دانند ، این آگاهی از مرگ محتوم و اگر دقیقتر بگویم خود مرگ است که بسیاری از وقایع را تراژیک جلوه می‌دهد . پس با آگاهی از مرگ ، ما چیزی برای حسرت و دریغ داریم ، حسرت گذشته و دریغ کوتاه شدن آینده .

حال بازی بازیگر ، که در مجموع نوعی مهارت پیچیده در ارائه احساسات و واکنشهای فیزیکی متناسب با نقش است ، به هیچ وجه نمی‌تواند موجب برانگیختگه شدن دریغ فلسفی مخاطب در مواجهه با استعاره مرگ و فناپذیر بودن پدیده‌ها شود .

شاید شما بسیاری از نقش‌آفرینی‌ها را در طول تاریخ سینما و تئاتر مثال بیاورید که واجد ویژگی فوق در ایجاد دریغ و حسرت ذهنی در مخاطب همراه با حظ دیداری و شنیداری ناشی از ارائه زیبا ومتناسب آن باشد . من با تأثیر قطعی بازیگر در زیبا ارائه شدن این نقشها هیچ مخالفتی ندارم ، اما معتقدم آن یادآوری دریغ و حسرت در ذهن مخاطب حاصل " کار هنـری " خالق نقش یعنی ، نویسنده در قالب رمان‌نویس یا داستان‌نویس یا نمایشنامه‌نویس و یا فیلمنامه‌نویس است .

فکر کتم شما مثل خیلی از مردم ، به‌علت نداشتن یک تعریف تقریباً راضی کننده از " هنــر " ، به شکلی نا‌خودآگاه معنای آن را خیلی بسیط و گستره‌ی شمول آنرا بسیار فراخ در نظر می‌گیرید و همانطور که در بخشی از انتقاد خود بر " تحلیل خنده‌دار و احمقانه‌ی من " نوشته‌اید : " هر فردي در ارتباط با هنر، يك هنرمند است. "

من اگر بخواهم دیدگاه شما را از هنر و هنرمند بپذیرم ، به‌راحتی می‌توانم با اندکی تساهل و تسامح " بریتنی اسپیرز " و " رضا صفایی " و " مدونا " و " میری " را هنرمند بنامم .

--------------------------------------------------------------

امیدوارم حرفهایم شما را قانع کرده باشد ، اما اگر قانع نشده باشید ، باز هم زیاد بد نیست . چون حداقل توانسته‌ام شما را با تحلیلم بخندانم .

آینده برای من و شما و دیگری لحظه به لحظه کوتاه‌تر می‌شود ، این موضوع برای عده‌ای حسرت و دریغ به‌ بار می‌آورد.


شنبه 30 آذر 1387 - 13:8
1
موافقم مخالفم
 
روزی نیست که به کیارستمی فحش ندهیم

خانم کریمی حرفهای درستی زده .

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.838866949081 seconds.