دانلود

سينمای ما - به مناسبت سالروز درگذشت علی حاتمی؛ شاعر سینمای ما

   


download block
برای نمایش ویدئو‌ها به صورت آنلاین روی گزینه play کلیک کنید
Top Site Banner
گزيده‌ «سينماي جهان»
  • اظهارات صریح کاهانی دربارهٔ وضعیت سینما و اكران «بي‌خود و بي‌جهت»: همه که مثل آقای شورجه زندگی نمی‌کنند
    حوزه هنری و همکارانش در کشته شدن من سهیم هستند/ دیگر داریم به سینمای بدون «آزادی» عادت می‌کنیم!
  •  
  • تازه‌ترین حرف‌های همایون شجریان
    حامد بهداد استعداد زیادی برای خوانندگی دارد
  •  
  • اشاره به نقشش در سریال محرم شبکه دو
    داریوش ارجمند : شخصیتم را لو نمی‌دهم
  •  
  • سکوت فرهاد اصلانی شکسته شد
    نسخه زیرزمینی «خصوصی» دست به دست می‌‌چرخد
  •  
  • علاقه مندان سینما و فوتبال گفت‌و‌گوی جذاب با آهنگساز محبوب ومشهور انیو موریکونه درباره موسیقی و باشگاه محبوب‌اش «آ. اس. رم» را در «سینمای ما» بخوانند:
    همراه با سرجئولئونه به استادیوم می‌رفتیم/کارلوس زاگو را دوست دارم و جیاکومو لوزی را
  •  
  • برای علاقمندان سینمای هند: حرف‌های جالب شاهرخ خان به مناسبت بیست سال حضور در سینمای هند، تولدش و اكران آخرین همکاری‌اش با یاش چوپرای فقید
    زندگی‌ام از تمام فیلم‌های اغراق‌آمیزی که دیده‌ام، عجیب وغریب‌تر بوده است/ اتومبيل و اتاق در هتل مجلل نمي‌خواهم؛ فقط با من مهربان باشيد!
  •  
  • گفت‌وگو با «دنزل واشنگتن» بازیگر سیاه‌پوست هالیوود
    خانواده را فدای سینما نمی‌کنم
  •  
  • افشاگری تارانتینو را در «سینمای ما» بخوانید:
    از فریب تماشاگر لذت می‌برم
  •  
  • «طبیب» می‌تواند پاسخی به فیلم موهن باشد؟
    روایت بازیگر برنده اسکار از محبوبیت ابن سینا بین ایرانیان
  •  
  • «رابرت دنیرو» بازیگر مولف سینما:
    وقت تماشای فیلم‌هایم، خوابم می‌گیرد! / می‌خواهند من و آل‌ پاچینو را به جان هم بیاندازند
  •  
    آرشيو
    Popular News
  • گزارش تصويري محسن هردان از چهره‌هاي سينمايي كه به تماشاي فيلم نشستند
    مراسم رونمایی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» برگزار شد

  • مهران مديري جديدترين سريال طنز خود را هم براي شبكه نمايش خانگي مي‌سازد + بازيگران سريال
    سريال طنز «ويلاي من» اوايل هفته در تهران مقابل دوربين مي‌رود

  • پروانه نمایش عجیب و غریب فیلم تازه رخشان بني‌اعتماد به درد موزه سینما مي‌خورد
    براساس پروانه نمایش «قصه‌ها»، این فیلم حق نمایش در ایران و خارج از کشور و شبکه نمایش خانگی را ندارد!

  • گفت‌وگوي پر ادعاي ژیلا صادقی درباره اجراي تلويزيوني و دلايل ممنوعيت كاري، كيفيت كار همكارانش و ...
    عادل فردوسی‌پور بوی پول مي‌دهد!/ من و فرزاد حسنی و احسان علیخانی با حضورمان انقلابی در رسانه ایجاد کردیم!

  • گمانه‌زني درباره عوامل و بازيگران فيلم مسعود كيميايي شروع شد
    حامد بهداد، شهاب حسینی و فریبرز عرب نیا گزينه‌هاي نقش اول «خائن‌كشي» هستند: گنگستري با كلاه شاپو و پالتو در خيابان‌هاي تهران

  • نمایش «من مادر هستم» از ماه آینده آغاز می‌شود
    رونمایی ازپوستر تازه‌ترین فیلم فریدون جیرانی با بازی باران کوثری

  • كيوان كثيريان مطرح كرد: جزئيات تازه از دستگيري مدير جوان سازمان سينمايي و بررسي حرف‌ها و نظراتش در دوران مديريت
    او در پروژه تعطیلی خانه سینما یکی از اصلی‌ترین مهره‌ها بود/ آقای متخصص در امور مربوط به فساد در سینما چرا کفن‌پوش نمی شود و جیغ نمی‌کشد و یقه نمی‌دراند؟

  • پاسخ به شائبه تاخير در پخش سريال: قسمت بعدی ۲۸ آبان‌ به بازار مي‌آيد
    سايه سنگين كپي غيرمجاز بر محصولات رسانه: «قلب یخی» در شهرستان‌ها هيچ فروشي ندارد

  • مهران مدیری سریالش را تمام می‌کند؟
    اسباب‌کشی «قهوه‌تلخ» ی‌ها به «ویلای من»

  • واکنش تهیه کننده: از دیدن این تصاویر شوکه و ناراحت شدم
    سکانس‌های حذفی حضرت ابوالفضل (ع) در «مختارنامه» به فضای اینترنت رسید

  • حرف‌هاي صريح فريدون جيراني درباره حذف‌شدنش از برنامه «هفت»: خیلی به من برخورد
    خیلی قشنگ‌تر و طبیعی‌تر می‌توانستند مرا حذف کنند، این شکل کنار گذاشتن خیلی مرا آزار داد/ اصلاً به «هفت» جدید نمی‌روم

  • ستاره‌های هالیوودی حامی کدام نامزد بودند؟ + جدول و اینفوگراف حاميان دو رقيب
    غم و شادی ستاره‌های طرفدار اوباما و رامنی در پایان انتخابات رياست‌جمهوري آمریکا

  • سکوت فرهاد اصلانی شکسته شد
    نسخه زیرزمینی «خصوصی» دست به دست می‌‌چرخد

  • نگاه انتقادي به سريال «كلاه پهلوي»: این فیل موش زایید!
    با آن همه ادعا چطور چنین اثر باسمه‌ای توسط هنرمندان پرطمطراق ما خلق شده است؟

  • وقتی بابی عصبی می‌شود
    شب تولد لئوناردو دی کاپریو چه گذشت؟

  • مهناز افشار در ستايش اجراي بهاره رهنما در نمایش «چشم‌هایی که مال توست» نوشت
    بانو بهاره رهنما، می‌دانی و می‌دانیم که چه کردی/ تک نفره با بازی درخشانت هم لبخند و هم اشک به چشمانم آوردی

  • پس از چند هفته تعطيلي، با تغییراتی در فهرست عوامل و بازيگر زن از سر گرفته شد
    حذف باران كوثري و افشين هاشمي از محصول تازه حوزه هنری: خسته نباشید!

  • حامد بهداد و نيلوفر خوش‌خلق در كنار گروه موسيقي داركوب به كارگرداني امين حيايي
    بدل‌كاران فيلم جديد جیمزباند با امین حیایی در «قحطي نور» همكاري مي‌كنند

  • یکتا ناصر در برنامه دیشب تلویزیونی «هفت» سکوتش را شکست
    بعد از جشنواره فجر ۱۰ ماه بیکار بودم

  • از زاهدنمایی و بغض و نیایش مجری تا شکایت دختر جوان فریب خورده: صدا و سیما به کجا می رود؟!
    اجرای زنده برنامه مذهبی ایام عاشورا توسط آقای مجری که با قید وثیقه کلان بیرون از زندان به سر می‌برد

  • News
  • مجله «فوربس» گزارش می‌دهد
    بازیگرانی که بیش از استحقاق خود دستمزد دریافت می‌کنند
  •  
  • تصاویر بزرگان سینمای جهان را در «سینمای ما» ببینید
    جک نیکلسن در کنار میکل آنجلو آنتونیونی، لوئیس بونوئل پشت صحنه تریستانا، داستین هافمن در« ماراتن من »،مارلون براندو،شان پن و...
  •  
  • واكنش فريدون جيراني به انتشار فايل تصويري بحث با مخالفان «من مادر هستم» مقابل سينما آفريقا
    انتشار آن گفت‌وگو به‌شدت در حق من و آن دوستان معترض ناجوانمردانه و غير اسلامي بود
  •  
  • يادداشت اختصاصي هوشنگ گلمكاني براي سايت "سينماي ما" درباره بسته دي‌وي‌دي آرشيو سي سال ماهنامه «فيلم»
    مثل يك معجزه
  •  
  • نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «من مادر هستم» در فرهنگسرای رسانه به جنجال كشيده شد
    در این جلسه کسانی را می بینم که حجاب خود را رعایت نکرده اند و موی آنها تا حدی بیرون است/ «من مادر هستم» یک فیلمفارسی تمام قد است/ فيلم جيراني مهترین اثر سینمای ایران در سبک زندگی شبه‌روشنفکری است/ اين فيلم ملت ایران را گیج و شرابخوار نشان می‌دهد
  •  
  • ضياالدين دري نماینده شورای پروانه نمایش درباره تغييرات و مميزي «من مادر هستم» توضيح داد
    هدف‌مان این نبود که دوستان را اذیت کنیم و می‌خواستیم فیلم با اصلاحات لازم فرصت اکران پیدا کند/ «من مادر هستم» اصلا درباره قصاص نیست بلکه درباره انتقام است
  •  
  • برنامه حضور بازيگران و كارگردان «بي‌خود و بي‌جهت» در سالن‌هاي نمايش فيلم
    رضا عطاران،‌ پانته‌آ بهرام،‌ نگار جواهریان و احمد مهران‌فر پاسخگوی سوالات تماشاگران خواهند بود
  •  
  • 5 فیلم نهايي دهم ژانویه به عنوان نامزدهای نهایی بهترین مستند 2013 انتخاب خواهد شد
    «این یک فیلم نیست» ساخته مشترک مجتبی میرطهماسب و جعفر پناهی كانديداي اوليه دريافت اسكار است
  •  
  • داستان فيلم le passé: مرد به فرانسه برمی‌گردد و یک تازه‌وارد را در خانه‌ كنار دو بچه‌اش می‌بیند
    فیلمبرداری فیلم جدید اصغر فرهادی در پاریس ادامه دارد
  •  
  • یک عمر دستاورد سینمایی در حوزه سينماي آسيا
    جایزه دستاورد سینمایی جشنواره فیلمکس توکیو به بهروز وثوقي رسيد
  •  
  • گلايه‌هاي پخش‌کننده «بی‌خود و بی‌جهت» از عدم همکاری صدا و سیما و اكران شهرستان
    تلويزيون مي‌گويد فیلم خوب نیست و قابلیت پخش تیزر را ندارد/ اداره ارشاد قم اعلام کرد شرایط فیلم با قم سازگار نیست
  •  
  • براي عشق به زیبایی‌شناسی و میراث فرهنگی ایران
    بهرام بیضایی جایزه میراث فرهنگ 2012 را دریافت کرد
  •  
  • علیرضا داودنژاد هم از مضمون «من مادر هستم» دفاع كرد
    «من مادر هستم» با مهارت حرف خود را مي‌زند و اثرگذار است/ مدیران فرهنگی کشور و دست اندرکاران بايد موضوع فيلم را درک و از آن حمایت کنند
  •  
  • توضیح گروه تولید «یک خانواده محترم» در مورد پوستر امام خمینی (ره) در فیلم + اصل پوستر و تصوير خبرگزاري فارس
    خبرگزاري فارس: آتشی که از آرم «الله» جمهوری اسلامی و تمثال حضرت امام(ره) زبانه می‌کشد نشانه‌ چیست؟ / گروه توليد فيلم: اين پوستر اثر استاد علیرضا خالقی توسط آستان قدس رضوی به یادبود 22 بهمن 1358 منتشر شد
  •  
  • سازمان سينمايي در ادامه جنجال‌هاي اين روزهاي سينما وارد عمل شد
    اين بار جواد شمقدری رسماً از انصار حزب‌الله شکایت کرد
  •  
  • اولين خروجي نشست هم‌اندیشی دبير جشنواره فيلم فجر با دبیران سینمایی رسانه‌ها و منتقدان سینمایی
    برج میلاد مرکز اصلی جشنواره فيلم فجر شد/ سالن ميلاد سینمای مشترك رسانه‌ها، هنرمندان و مدیران است
  •  
  • رونق نسبي اكران به كمك كيفيت و جذابيت فيلم، جنجال و خبرسازي رسانه‌‌اي و بدون سينماهاي حوزه هنري
    سه فیلم سینمایی اکران پاییز در پنج روز اول ۲۹۶ میلیون تومان فروش داشت/ «من مادر هستم» صدرنشين گيشه است
  •  
  • انتقاد كيومرث پوراحمد به سيد محمد حسيني: وزیر ارشاد نه علاقه‌ای به هنر و سینما دارد و نه‌ شناختی
    «من مادر هستم» فیلمي بسیار اخلاقی و برای خانواده‌های ایرانی آموزنده است
  •  
  • گلايه بهرام بهراميان کارگردان «آینه شمعدون»: با نبود من جا برای کسی باز نمی‌شود
    خوشحال باشند که یک فیلمساز تا آخر عمر از فیلمسازی محروم و شخصی از زندگی ساقط شد
  •  
  • عكس‌هايي از فيلم تازه روح‌الله حجازي را در "سينماي ما" ببينيد
    «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» برای سی‌و يكمین جشنواره فیلم فجر آماده مي‌شود
  •  
    amar
    بازديد امروز: 130405
    بازديد ديروز: 195017
    متوسط بازديد هفته گذشته: 239277
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 457948645

       
    bottom banner


    asrejomeadv
    tablighat
     
    تبلیغات
     
     
     
     


     

     
    adv
    در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
    تلفن: 88535305 (داخلی 109)
           09386503357 
    آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
    پست الكترونيكي: info@cinemaema.com

    > برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
    Nokia

    i news
    سينماي ما-  امیدوارم که انگ سیاسی به فیلم نخورد، چراکه این فیلم در حیطه فرهنگ ساخته شده و نگرانی من هم این است که واکنش سیاسی در پی داشته باشد. «این یک فیلم نیست» در آن سوی دنیا حیات خودش را دارد و ما هم اینجا به زندگی نباتی خودمان ادامه می‌دهیم و در این مدت به قدری از مسایلی که به من مربوط نبوده آزار دیدم که ترجیح می‌دهم برای ...
    سينماي ما- جدیدترین آمار فروش فیلم‌ها در سینماهای تهران در روزهای نیمه تعطیل سپری شده از سوی پخش‌کنندگان اعلام شد. علی سرتیپی مدیرعامل موسسه فیلمیران درباره‌ فروش «من مادر هستم» در دو هفته گذشته گفت: شب پنج‌شنبه 16آذر این فیلم در سینماهای تهران 82 میلیون ...
    سینمای ما-کارگردان چهل وشش ساله سینما کوئنتین تارانتینو که دوشنبه شب در موزه ی هنرهای معاصر شهر نیویورک مراسم تجلیلی برایش ترتیب داده شده بود، در گفت‌و‌گویی با روزنامه تایمز اعلام کرد زمانی که شصت ساله شود با سینما خداحافظی خواهد کرد...
    goldiran
      
    Main News
     
    سینمای ما- آل پاچینو، در فیلم تلویزیونی «درمورد فیل اسپکتور» به کارگردانی دیوید ممت با چهره‌ای متفاوت ظاهر شد.......
     
    سینمای ما - فیلمساز مکزیکی که برای درام‌های جدی چون «بابل» و «۲۱ گرم» شهرت دارد، این بار فیلمی کمدی را مقابل دوربین می‌برد. آلخاندرو گونزالس ایناریتو فیلمنامه پروژه مستقل «پرنده‌باز»....
     
    سينماي ما-  امیدوارم که انگ سیاسی به فیلم نخورد، چراکه این فیلم در حیطه فرهنگ ساخته شده و نگرانی من هم این است که واکنش سیاسی در پی داشته باشد. «این یک فیلم نیست» در آن سوی دنیا حیات خودش را دارد و ما هم اینجا به زندگی نباتی خودمان ادامه می‌دهیم و در این مدت به قدری از مسایلی که به من مربوط نبوده آزار دیدم که ترجیح می‌دهم برای ...
     
    سينماي ما- فیلم سینمایی «یه عاشقانه ساده» ساخته سامان مقدم از ۲۲ آذرماه اکران عمومی خواهد شد. این فیلم  از ۲۲ آذر در گروه سینمایی استقلال روی پرده می‌رود. این در حالی است که فیلم قبلی این کارگردان با عنوان «صد سال به این سال‌ها» با مشکل...
     
    سينماي ما- جدیدترین آمار فروش فیلم‌ها در سینماهای تهران در روزهای نیمه تعطیل سپری شده از سوی پخش‌کنندگان اعلام شد. علی سرتیپی مدیرعامل موسسه فیلمیران درباره‌ فروش «من مادر هستم» در دو هفته گذشته گفت: شب پنج‌شنبه 16آذر این فیلم در سینماهای تهران 82 میلیون ...
     
    سينماي ما- فیلم «بی خود و بی جهت» با حضور کارگردان و بازیگران در پردیس سینما ملت روی پرده رفت.عبدالرضا کاهانی همراه با رضا عطاران، پانته آ بهرام، احمد مهرانفر و محمد کارت با حضوری چند ساعتي در سینما ملت به گفت و گو با تماشاگران ...
     
    سينماي ما- رضا عطاران و هانیه توسلی نقش‌های اصلی فیلم سینمایی «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی را بازی می‌کنند. «دهلیز» که برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود داستان زنی به نام شیواست كه ...
     
    سينماي ما- در اين نشست كه با استقبال چشم‌گير دانشجویان و علاقمندان سينما همراه بود، فرشته طائرپور (تهيه‌كننده)، نگار آذربايجاني (كارگردان)، شايسته ايران و غزل شاكري (بازيگر) و نيما حسني‌نسب (منتقد سينما) و دکتر کریمی‌نیا (معاون پژوهشی مرکز تخصصی قضا) و از اساتید حوزه و دانشگاه در اين جلسه حاضر بودند. دكتر كريمي‌نيا در ابتداي بحث گفت: باید به سازندگان این فیلم تبریک گفت که...
     
    سینمای ما - سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره در حالی به کار خود پایان داد که داوران جشنواره تصمیم گرفتند در چند بخش مهم جایزه ندهند و برگزارکنندگان هم مراسم اختتامیه را لغو کردند.......
     
    سینمای ما- بازیگر، تهیه کننده و آوازخوان لاتین‌تبار هالیوود، جنیفر لوپز نقش‌آفرینی در «پارکر» ساخته تیلور هکفورد را به پایان رسانده که قرار است ماه ژانویه سال آینده به نمایش عمومی درآید و فیلمی تریلر و درام است. امسال سال پر افت وخیزی برای این بازیگر و آوازه خوان بود...
     
    سینمای ما-کارگردان چهل وشش ساله سینما کوئنتین تارانتینو که دوشنبه شب در موزه ی هنرهای معاصر شهر نیویورک مراسم تجلیلی برایش ترتیب داده شده بود، در گفت‌و‌گویی با روزنامه تایمز اعلام کرد زمانی که شصت ساله شود با سینما خداحافظی خواهد کرد...
     
     سینمای ما- تدوین فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا توسط مهدی حسینی‌وند به نیمه رسید. این فیلم روزهای پایانی فیلمبرداری خود را سپری می‌کند و مراحل فنی نیز به موازات در حال انجام است.
     
    سینمای ما- «جانی دپ» بازیگر و تهیه‌کننده سر‌شناس سینمای هالیوود، اقتباس مدرنی از رمان کلاسیک «دن ‌کیشوت» نوشتهٔ «می‌گوئل دو سروانتس» را با همکاری کمپانی فیلمسازی «والت دیسنی» می‌سازد.
     
    سینمای ما- این روز‌ها جدید‌ترین ساختهٔ سینمایی‌ عبدالرضا کاهانی «بی‌خود و بی‌جهت» به اکران عمومی درآمده است؛ فیلمی که با تحریم سینماهای حوزه هنری مواجه شد. شرایط اکران این فیلم و حواشی این روزهای سینمای ایران باعث شد که این کارگردان ترجیح بدهد بیشتر دربارهٔ اوضاع سینما صحبت کند و در بخش‌هایی از این گفت‌وگو از فیلمش بگوید...
     
    سینمای ما- همایون شجریان در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی خود درباره مسائل مختلفی صحبت کرده که بخش‌هایی از آن بدین شرح است:  کارهای مستقل من واقعا مستقل بوده‌اند. من سعی کرده‌ام آموزه‌ها و اعتقادات حرفه‌ایم را در کار پیاده کنم. ولی در شروع کار حرفه‌ای مستقلم، مثلا در آوازی که در «نسیم وصل» و «شوق دوست» خوانده شده، من خیلی از پدر....
     
    سینمای ما-نشریه سینمایی «هالیوود ریپور‌تر» طبق سنت هر سال به پیش‌بینی نامزدهای اصلی دریافت جایزه در بخش‌های مختلف اسکار هشتادو پنجم پرداخت. در حالیکه کمتر از یک ماه تا اعلام نامزدهای هشتادوپنجمین دوره جوایز اسکار مانده است، نشریه سینمایی هالیوود ریپور‌تر...
     
    سینمای ما-حاشیه‌های سیمافیلم بر سر فیلم «یک خانواده محترم» در حالی ادامه پیدا می‌کند که مدیر گروه دفاع مقدس سیمافیلم، استعفا داده یا به تعبیر دیگری تحت فشارهای وارد شده بر سیمافیلم برکنار شده تا سیمافیلم به طور غیررسمی، مقصری برای «یک خانواده محترم» پیدا کند.
     
    سینمای ما-فیلم «آواتار» پس از سه سال از رتبه اول پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینمای انگلیس به زیر کشیده شد و جای خود را به «سقوط آسمانی/اسکای فال» داد.
     
    سینمای ما- دیروز نخستین عکس از جدید‌ترین فیلم اصغر فرهادی با عنوان Le Passe در سایت‌های فرانسوی منتشر شد و خیلی زود در وبلاگ‌ها و دیگر سایت های فرانسوی و انگلیسی زبان به اشتراک گذاشته شد. در فیلم جدید اصغر فرهادی که...
     
    سینمای ما - حلقه منتقدان فیلم نیویورک «۳۰ دقیقه بامداد» به کارگردانی کا‌ترین بیگلو را به عنوان بهترین فیلم سال برگزید. فیلم جدید بیگلو که داستانی واقعی درباره به دام انداختن اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده است،...
    toptitle
                از سال 1384
    TopFilm
    کارگردان : روح‌الله حجازی
    (امتیاز 80,4/100 - 25 رأي)
    کارگردان : عبدالرضا كاهاني
    (امتیاز 97,2/100 - 39 رأي)
    کارگردان : فريدون جيراني
    (امتیاز 88,3/100 - 75 رأي)
    کارگردان : مانلی شجاعی‌فرد
    (امتیاز 86,9/100 - 65 رأي)
    کارگردان : منوچهر هادی
    (امتیاز 72,1/100 - 89 رأي)
    کارگردان : نگار آذربایجانی
    (امتیاز 86,0/100 - 65 رأي)
    VIDEO BANNER

    bank
    جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
    بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

    به مناسبت سالروز درگذشت علی حاتمی؛ شاعر سینمای ما
    به مناسبت سالروز درگذشت علی حاتمی؛ شاعر سینمای ما


    سينماي ما - "علی حاتمی"، کارگردان شاعرانه های سینمای ایران، 10 سال پیش، در چنین روزی، روی در نقاب خاک کشید.
    علی حاتمی در سال 1323 در تهران متولد شد. در اواخر دوره متوسطه به اداره هنرهای دراماتیک رفت و کلاس های این نمایشنامه نویسی اداره را با موفقیت پشت سر گذاشت. این اداره که در آن زمان به عنوان مهمترین محمل تربیت علمی اهالی تئاتر در کشور فعالیت می کرد، چند سال بعد به دانشکده هنرهای دراماتیک تغییر نام داد و حاتمی به این دانشکده راه یافت و در رشته تئاتر مقطع کارشناسی از آن دانش آموخته شد.وی فعالیت حرفه ای در زمینه هنر را از نخستین سال تحصیلش در دانشگاه آغاز کرد و نخستین نمایشنامه ای که نوشت " دیب " نام گرفت. نگارش این متن نمایشی، شروعی برای فعالیت های حاتمی در زمینه ادب و هنر فلکلور و سنتی کشورمان و احیای قصه هایی قدیمی با رویکرد های امروزی و افزایش شاخ و برگ دراماتیک بود. او بعدها این نمایش را بر صحنه برد. حاتمی پس از این اثر، نمایشنامه هایی دیگری همانند خاتون خورشیدباف، آدم و حوا، حسن کچل و چهل گیس، قصه حریر و مرد ماهیگیر، شهر آفتاب و مهتاب و ساتن را نگارش درآورد و به شکل های مختلف آن را بر صحنه نمایش آورد که در زمان خود مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. این نوع نگارش نمایشنامه پس از مدتی تبدیل به یک نوع تکنیک و سنت نمایشنامه نویسی و اجرای تئاتر شد. نوع کلام، دیالوگ نویسی، قصه پردازی، توجه به سنت های نمایشی و داستان گویی سنتی ایران، توجه به آداب و رسوم و اشعار فلکلوریک، بیان صفات خوب و فراگیر انسانی که در گذشته از قوت و اهمیت بیشتری برخوردار بوده است، مجموعه ویژگی هایی را فراهم می آورد که شیوه خاصی از ارایه دراماتیک و نمایشی قصه های ایرانی را در پی داشت و به وسیله این هنرمند پایه ریزی شد.
    علی حاتمی پس از مدتی کار تئاتر را رها کرد و با اتمام تحصیل به تلویزیون روی آورد. در آن زمان برنامه سازی در تلویزیون چندان باب نبود و اجرای تله تئاتر و نمایش فیلم های سینمایی خارجی بیشترین حجم برنامه های شبکه های آن دوره را به خود اختصاص می داد. حاتمی به سراغ ساخت فیلم های تبلیغاتی رفت. از همین دوران او تجربه استفاده از زبانی آهنگین ( ریتمیک ) و به کارگیری همزمان شعر و موسیقی را تجربه کرد. البته طی این مدت متن یک فیلم کوتاه با عنوان " حماسه عشقی شب جمعه " را به نگارش درآورد که کارگردانی آن را هژیر داریوش برعهده داشت. وی پس از مدتی فعالیت رسمی خود با تلویزیون را آغاز کرد. نخستین مجموعه تلویزیونی که علی حاتمی به عنوان مولف به تولید آن دست زد، سریال " جنگل " در سال 1347 بود. حاتمی متن این مجموعه تلویزیونی را به نگارش درآورد و یکی از نقش های اصلی سریال را نیز بر عهده گرفت. این سریال از مضمونی کودکانه برخوردار بود.
    حضور در تلویزیون حاتمی را اغنا نکرد و این هنرمند خیلی زود به سمت تولید فیلم های سینمایی سوق پیدا کرد. آشنایی او با علی عباسی که یکی از تهیه کنندگان شناخته شده آن زمان و علاقمند به فرهنگ ایرانی بود، شرایطی را فراهم آورد تا نخستین تجربه سینمایی علی حاتمی در سال 1349 به عنوان نویسنده و کارگردان با فیلم " حسن کچل " شکل بگیرد. حاتمی فیلمنامه این اثر را از روی یکی از نمایشنامه های خودش با عنوان " حسن کچل و چهل گیس" اقتباس کرده بود و با تغییراتی به شکل یک فیلمنامه کامل درآورد.
    " حسن کچل " نخستین فیلم موزیکال سینمای ایران به مفهوم واقعی به شمار می رود. چون در آن زمان چند فیلم به تقلید از آثار کلاسیک غربی در سینمای ایران ساخته شد. اما این آثار از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بودند و کپی برداری از آثار غربی به شمار می رفتند و حرفی برای گفتن نداشتند. در حالی که " حسن کچل " از قصه و پرداختی کاملا" ایرانی برخوردار بود و حاتمی به وسیله این فیلم دلبستگی اش به داستان های ایرانی و مهارتش در روایت قصه های کهن در قالب امروزی را نمایان ساخت. حاتمی در جایی راجع به این فیلم گفته بود: " ... مثلا" ممکن است که یک نفر در خانه آدم باشد و قصه بگوید مثل یک مادر بزرگ... یعنی به طور کلی خط مشی هر کس در کودکیش معلوم می شود. این موضوع در مورد من بیشتر صدق می کند. چون من در کارم دنبال قصه های قدیمی می روم و قصه، آدم را خود به خود به دنیای با صفای کودکی می برد. " البته این فیلم بیشتر بر کلام استوار بود و سطح کیفی تصویرسازی سینمایی آن چندان درخور توجهی نبود. هر چند که نوآوری و کلام شیرین و روان فیلم، ارایه یک فیلم موزیکال ایرانی و تفاوت حال و هوای فیلم با عموم ساخته های سینمایی آن زمان، فیلم را با فروش خوبی مواجه ساخت و منتقدین هم به این فیلم نظر خوبی داشتند. " حسن کچل " جایزه بهترین فیلمنامه در نخستین جشنواره فیلم های ایرانی وزارت فرهنگ و هنر و جایزه دوم بهترین فیلم سال جشنواره سپاس در سال 1350 را به خود اختصاص داد.
    علی حاتمی با فاصله کوتاهی از ساخت فیلم نخست خود دست به تولید فیلم سینمایی " طوقی " به عنوان دومین ساخته سینمایی اش زد که در سال 1349 بر پرده سینماها قرار گرفت. او در این فیلم نگارش فیلمنامه، ساخت تیتراژ و طراحی صحنه و لباس را به همراه کارگردانی برعهده داشت. این فیلم در مدت زمان کوتاهی از فیلم " قیصر " تولید و اکران شد و از عوامل تولید همان فیلم شامل بازیگران، فیلمبردار ( مازیار پرتو) و آهنگساز ( اسفندیار منفرد زاده ) استفاده کرد. " طوقی " در نخستین هفته اکران عمومی اش، رکورد فروش تمامی فیلم های پیش از خود را شکست. اما ویژگی منحصر به فرد این فیلم که از مضمونی جاهلی و مطابق با اصول فیلمفارسی برخوردار بود و این خصوصیت آن را از تمامی فیلمفارسی های زمان خود متمایز می کرد، داستان زیبا و بکر حاتمی بود که داستان عشقی جسورانه و بد فرجام را مطرح می کرد و اساس داستان از قصه های محلی کاشان گرفته شده بود. همچنین فضا سازی استادانه علی حاتمی که از تمامی فیلم های آن زمان برتر بود، در کنار به کارگیری ظرافت های شیرین در گفت و گو نویسی، ایجاد گره ها و تعلیق های داستان که به خاطر مخفی کردن یک عشق پاک به وجود آمده بود و به وسیله مادر نابینای شخصیت اصلی داستان ( آ سید مرتضی ) لو رفت، داستان را از پیچیدگی ها و زیبایی های خاصی برخوردار ساخته بود.
    از طرف دیگر، فیلم علی حاتمی نخستین اثری بود که در یک شهرستان کویری و به طور مشخص در کاشان فیلمبرداری شده بود. استفاده ابتکاری و خلاقانه حاتمی از معماری سنتی و کوچه های زیبا و تصاویر استفاده نشده کاشان و خانه ای که با شیوه معماری سنتی ایرانی ساخته شده بود، زیبایی بصری خاصی به داستان می داد. این تصاویر به اندازه ای از نظر سینماگران زیبا بود که پس از آن فیلم های زیادی در اصفهان، یزد، کاشان و سایر شهرهای حاشیه کویر ساخته شد. حاتمی در این فیلم به مراسم کهن و مذهبی قالی شویان در مشهد اردهال ( اطراف کاشان ) نیز اشاره می کند که البته در آن زمان زیر تیغ سانسور قرار می گیرد و حتی کلمه مشهد اردهال از دیالوگ بازیگران حذف می شود. پرویز دوایی در قالب نقدی که برای این فیلم در یکی از مجلات سینمایی آن زمان نوشته بود، می آورد: " ... فرو رفتن یک دختر به جلد یک کبوتر از آن افکار نازک و لطیف شاعرانه ای است که در قصه های قدیم ما سابقه بسیار داشته است. طوبی در قالب طوقی به زندگی خود ادامه می دهد. عشق آ سید مرتضی از طوقی به طوبی و باز هم به طوقی منتقل می شود... "
    برخورداری نخستی ساخته های سینمایی این سینماگر از موفقیت تجاری و جلب نظر منتقدان شرایطی را فراهم آورد که ساخت سایر فیلم های او را تضمین کرد. پس از آن تهیه کنندگان زیادی به علی حاتمی رجوع کردند تا فیلم هایی بر اساس همان مضامین و استفاده از عناصری بسازد که تا آن روز به موفقیت آثار وی منجر شده بود. این روند و سبک خاص از سوی حاتمی ادامه یافت و او در سال 1350 فیلم سینمایی " بابا شمل " را روانه سینماها کرد. این فیلم هر چند که فضای کلی آثار او را در بر داشت، اما از موفقیت چندانی برخوردار نشد. زیرا ابهام های داستان و تا حدودی مشکلات مالی که آرام آرام بر سینمای ایران سایه می انداخت، در مجموع مانع از تولید فیلمی شاخص شد. با این حال علی حاتمی در سال 1351 سه فیلم را تولید و روانه سینماها کرد. " خواستگار " ، " ستارخان " و " قلندر " فیلم هایی بودند که بر اساس سبک و سیاق حاتمی ساخته شدند. اما خواستگار و قلندر نتوانستند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. به این دلیل که کم و بیش از همان فرمول های رایج در فیلمفارسی بهره می بردند و قصه های کهن آنها به دلیل برخورداری از ریتمی کند و نداشتن جذابیت بصری لازم در گیشه شکست خوردند. فیلم سینمایی " ستارخان " هم با آنکه از داستان زندگی یکی از قهرمانان ملی ایران گرفته شده بود، اما به دلیل ضعف در امکانات و شرایط تولید و عدم انطباق صحنه های زد و خورد و درگیری و وفاداری به نسبت زیاد متن به تاریخ و دوری از عناصر دراماتیک جذابیت ساز، این فیلم را هم با موفقیت در گیشه و نظر منتقدان مواجه نساخت.
    توفیق نیافتن این فیلم ها از یک طرف و افزایش مشکلات بخش خصوصی سینمای ایران از سوی دیگر، وضعیتی را به وجود آورد که علی حاتمی 5 سال پس از تولید آخرین ساخته اش دست به تولید یک اثر سینمایی بزند. فیلم سینمایی " سوته دلان " که در سال 1356 تولید و اکران شد و حاتمی علاوه بر کارگردانی، طراحی صحنه و لباس آن را نیز عهده دار بود. این فیلم در گیشه موفق عمل کرد اما منتقدان به او حمله کردند که در آثار این فیلمساز گذشته گرایی وجود دارد و او دچار نوعی کهنه پرستی است. حاتمی در جایی راجع به این فیلم گفته بود: " تعلق خاطر من به گذشته باعث شده که بیشتر درباره مسایل گذشته فیلم بسازم. من بیشتر به مسایلی می پردازم که شناختی از آن داشته باشم. "
    این فیلم از ویژگی هایی برخوردار بود که اثر را در زمان خود شاخص می ساخت. یکی از این خصوصیات، کیفیت بسیار بالای چهره پردازی فیلم بود که به وسیله یکی از طراحان گریم ایتالیایی روی سر و صورت شخصیت اصلی داستان اعمال شد و در زمان خود 500 هزار تومان هزینه در برداشت که برای چهره پردازی مبلغ قابل توجهی به شمار می رفت. این فیلم یکی از زیبا ترین روایت های فیلمساز از عشق پاک و آسمانی به شمار می رود. چنان که در مقایسه با فیلم " طوقی " این اثر از داستان بهتری برخوردار است. حاتمی در این فیلم هم از دیالوگ های زیبا و روان و تک گویی های قابل تاملی بهره گرفت که به همین خاطر نظر مخاطبان خاص و عام را به خود معطوف ساخت. این فیلم موفق شد دیپلم افتخار با امتیاز مخصوص ششمن جشنواره جهانی فیلم تهران در سال 56 را از آن خود کند.
    در سال 1356 تلویزیون ملی ایران پیشنهاد پروژه بزرگی را به علی حاتمی داد که بر اساس آن بازسازی از تهران قدیم انجام بدهد و بر اساس سیاست های آن زمان تلویزیون، با طرح مسایل سیاسی که به رسوایی و نشان دادن بی کفایتی حکومت قاجارها می انجامد، یک مجموعه تلویزیونی ماندگار خلق کند. حاتمی فیلمنامه ای طولانی با عنوان " هزار دستان " به نگارش درآورد که پس از مدتها بررسی مورد تایید قرار گرفت. اما حاتمی برای ساخت سریال خود نیاز به یک لوکیشن کامل و مجهز داشت تا تهران قدیم را خلق کند. به همین خاطر دست به کار طراحی و ساخت شهرک سینمایی شد. ساخت این شهرک گام های نخست را بر می داشت که در سال 1357 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. پس از انقلاب این پروژه ادامه پیدا کرد و همزمان با تولید " هزار دستان " شهرک سینمایی هم کامل می شد. پس از حدود 8 سال این شهرک به اتمام رسید و سریال " هزار داستان " هم در حدود سال های 1365 از شبکه یک پخش شد.
    کار روی شهرک سینمایی و ساخت این سریال مدتی حاتمی را از سینما دور کرد. تا اینکه در سال 1361 فیلم سینمایی " حاجی واشنگتن " را تولید کرد. این فیلم داستان مردی درباری در دوره رضا خان را تصویر می کرد که برای انجام یک ماموریت اداری و کسب تجربه و دانش راهی امریکا شد. اما مشکلات فراوان پیش روی این مامور قرار می گیرد و کار به جنون و آوارگی او منجر می شود. این فیلم در آن سالها از اکران عمومی باز ماند و طی سال های اخیر چند اکران بسیار محدود و مختصر داشت و به بایگانی سپرده شد. سال بعد از آن یعنی در سال 1362 حاتمی فیلم سینمایی " کمال الملک " را جلوی دوربین برد که سرمایه گذار اصلی آن تلویزیون محسوب می شد. این فیلم به دلیل استفاده بسیار خوب از فضای کاخ ها و نیز بازی درخشان عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز و علی نصیریان اثری به یادماندنی شد که تصویر بسیار خوبی از شرایط نابسامان دوره قاجار و مشکلات کمال الملک، نقاش برجسته و چیره دست ایرانی ارایه کرد. این فیلم از سوی منتقدان و مخاطبان با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و اثری شاخص در کارنامه سینمایی حاتمی محسوب می شود.علی حاتمی پس از این فیلم، حدود 6 سال از تولید فیلم بازماند و به تحقیق و نگارش فیلمنامه مشغول بود. او فیلم سینمایی " مادر " را در سال 1368 تولید کرد و علاوه بر کارگردانی، طراحی صحنه و لباس را نیز عهده دار شد. این فیلم با آنکه از جرح و تعدیل های به نسبت زیادی برخوردار شد و همین مساله تا حدودی فیلم را گنگ کرده و از کیفیت لازم کم بهره شده بود، با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شد، اما کارشناسان نظرهای متفاوتی داشتند. البته بیشتر نویسندگان و کارشناسان سینمایی معتقد بودند که این فیلم در حد و اندازه های حاتمی نیست و نقطه مثبتی در کارنامه فعالیت های سینمایی اش به شمار نمی رود. خودش درباره فیلم گفته است: " ساختن این فیلم واقعا" حسی بود. بیشتر یک حس و عاطفه بود. احساس اینکه خانه من کجاست؟ من متعلق به کی هستم؟ چه کسی از من حمایت می کند؟ ... در مدت ساختن فیلم به یاد مادرم بود که نامش ایران است. " البته حاتمی به دلیل اینکه استفاده از نام ایران مفهومی دیگر به خود بگیرد، نام شخصیت اصلی داستان را " ایران " نگذاشت.
    مسعود اوحدی در یکی از شماره های هفته نامه " سروش " در آن زمان راجع به فیلم نوشته است: " ... مادر با روی خوش و در عین آگاهی در یک بستر بورژوایی به سبک ایرانی از مرگ استقبال می کند. معلوم نیست فرق مادر با بقیه مادران ایران چیست که او می تواند چنین سپید و عارفانه همچون قدیسان به عالم باقی بشتابد؟ ظاهرا" سپیدی جامه و بستر و داشتن یک دختر نه چندان سپید بخت، پسرانی عارف پیشه، جنون پیشه ،عرب پیشه و ... همان کارت سپید او برای پیوست به نور و معنویت است!؟ "
    علی حاتمی دو سال پس از این فیلم، یعنی در سال 1370 " دلشدگان " را کلید زد و علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی و طراحی صحنه و لباس را نیز عهده دار بود. این فیلم داستان یک گروه از نوازندگان سنتی است که به خرج خود و برای ماندگار شدن نوای موسیقی و آواز ایرانی به فرانسه می روند. اما مشکلات سفر و مخارج آنها را مشکلات زیادی مواجه می سازد و آنها را در رسیدن به مقصود ناکام می گذارد. این فیلم از استقبال نسبی مخاطبان برخوردار شد. این کارگردان پس از این فیلم با بیماری و مشکلات دیگری در راه پیدا کردن تهیه کننده مواجه شد و از تولید بازماند. البته فیلم سینمایی " کمیته مجازات " که بخشی از مجموعه تلویزیونی " هزار دستان " بود، با تدوین مجدد و به صورت یک اثر مستقل تولید شد.
    علی حاتمی از اواخر سال 1374 ساخت فیلمی با عنوان " جهان پهلوان تختی " را آغاز کرد که به زندگی این کشتی گیر نام آور ایرانی می پرداخت. اما افزایش بیماری اثر را با کندی زیادی مواجه ساخت تا اینکه در چهاردهم آذر ماه 1375 پس از یک دوره بیماری طولانی در نیمه های تولید این فیلم بر اثر بیماری سرطان جان به جان آفرین تسلیم کرد.

    یكشنبه,13 آذر 1384 - 4:12:50

    اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
    آرشيو

    نظرات

    در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد

    يکشنبه 26 خرداد 1387 - 23:57
    -2
    موافقم مخالفم
     

    حاتمی را اقناع نکرد یعنی قانع نه اغنا!!!!

    مجید
    شنبه 7 فروردين 1389 - 3:4
    -1
    موافقم مخالفم
     

    روحش شادویادش همیشه زنده باد .

    farzane
    شنبه 12 تير 1389 - 2:13
    0
    موافقم مخالفم
     

    viva el areteeeeeeee

    vaghean ziba bod az shoma mamnonam

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات