Print

موسيقي فيلم (9) - يك آزمون سياه از شهرت و رسوايي٭ (درباره موسیقی فیلم قتل جسي جيمز به وسيله رابرت فورد ترسو )


سینمای ما - نوید غضنفری: توي آلبوم اريژينال ساند تركِ «قتل جسي جيمز به وسيله رابرت فورد ترسو» دو ترَك هست كه دست سازندگانِ موسيقي متن، نيك كيو و وارن اِليس، را رو مي كند: «Song for Jesse» و «Song for Bob». تفكرِ موسيقايي اين دو قطعه و نوعِ سازبندي اي كه براي شان انتخاب شده كاملا در جهتِ ديدگاه ها و تفكراتِ نويسنده رمان، ران هنسن، و اندرو دامينيكِ كارگردان قرار دارد. قطعه اول، براي نريشنِ ابتداييِ فيلم ساخته شده؛ همان جا كه راوي دارد از شخصيت كاريزماتيكِ جيمز مي گويد:«...وقتي اون تو خونه هست، اتاق ها گرم تر به نظر ميرسن، بارون تند تر مي باره، ساعت ها مي ايستند، صداها قوي تر به گوش ميرسن...»؛ در اين قطعه سازهاي انتخابي و مورد استفاده اين موزيسين هاي اصالتا راك، در راستاي جلوه دادن به نورپردازي و فيلمبرداريِ آيينيِ راجر ديكينز است. تكرارِ تك نت هاي نرمِ پيانو و هم راهي ساز افكتيوِ گلاكنسپيل/ گلاكشپيل (نام آلماني آن؛ سازي كه از لحاظ ظاهري به سنتور خودمان شباهت دارد اما صداي زنگ مي دهد) به فضاسازيِ اين فصل كمك مي كند و چهره اي قديس وار به جسي جيمز (براد پيت) مي بخشد.
از طرف ديگر قطعه «Song for Bob» كه روي تصاويرِ انتهايي فيلم سوار است مرثيه اي است بر آن چه كه مقابل چشمان رابرت فورد، فرو ريخته: اسطوره جسي جيمز. در اين قطعه، تيم دو نفره آهنگسازيِ كيو و اليس، بيش تر از تجربه هايِ موسيقي فولك/ بومي و كار با سازهاي زهيِ اليس در گروه استرالياييِ «Dirty Three» استفاده كرده اند. ويولن سِل و دابل باس زمينه محزونِ قطعه را ساخته اند و روي آن مويه ويولن و آلتو قرار دارد. اين سوگ نامه گاهي هم با نت هاي نرمِ پيانو هم راه مي شود كه يادآور روزهاي خوب و سپري شده همراهيِ باب است با اسطوره اش جسي.
به اين ترتيب موسيقي متنِ «قتل جسي جيمز...» علاوه بر اين كه تصوير مناسبي از جسيِ اسطوره و بابِ دنباله رو ارائه مي دهد، به يك سازبنديِ متنوع و پرحجم- مثلا برخلافِ موسيقيِ عبوس و يك نواختِ «پيشنهاد» ساخته همين تيم آهنگسازي- رسيده كه آلبومِ موسيقي متنِ اين فيلم را هم براي شنيدنِ صرف، دل پذير كرده است. ميان اين دو قطعه، خب واضح است كه قطعه مرثيه وار باب را انتخاب كرده ايم. با شنيدن اين قطعه و تركِ «What Must Be Done» - همان كه روي سكانسِ قتلِ جسي به دستِ باب گذاشته شده- كافي است چهره مستأصلِ باب فورد (كيسي افلك) را توي ذهنتان بياوريد؛ آن جايي كه جسي مي خواهد آن تابلوي نقاشي را تميز كند و از توي شيشه تمام حركاتِ باب را زير نظر دارد. باب، اسلحه را رو به جسي نشانه رفته اما با اين ميزانسن و قاب بندي، انگار دارد به خودش شليك مي كند!

٭عنوان اوليه اي كه اندرو دامينيك براي «قتل جسي جيمز...» در نظر داشت و با مخالفت تهيه كنندگان از جمله براد پيت و ريدلي اسكات قرار گرفت


Print
چهارشنبه,1 خرداد 1387 - 13:35:6