Print

بیرنگ و بو کردن «حاتمی کیا» افتخار نیست! / این روند اگر ادامه پیدا کند جشنواره فجر اعتبارش را از دست خواهد داد

سینمای ما - عبدالله خلیلی: حمید فرخ‌نژاد متولد 1348 آبادان و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشت کارگردانی تئاتر است. فعالیت خود را به عنوان دستیار کارگردان و با ساخت چند فیلم کوتاه و نمایشنامه دانشجویی آغاز کرد. فرخنژاد در سال 1378 برای بازی در فیلم «عروس آتش» از جشنواره فجر، سیمرغ بلورین دریافت کرد. تندیس جشن خانه سینما برای «عروس آتش» بهترین بازیگر مرد جشنواره «کارلووی وادی» جمهوری چک و بهترین بازیگر جشنواره مسکو برای فیلم «طبل بزرگ زیر پای چپ» از دیگر افتخارات او در سینماست.* حمید فرخنژاد امسال با چند فیلم در جشنواره فجر حضور خواهد یافت؟- قرار است با فیلمهای «پوسته» مصطفی آل ا حمد، «حریم» رضا خطیبی، «آتشکار» محسن امیریوسفی و «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمیکیا در جشنواره حضور یابم، اما این که فیلمها به نمایش در بیاید یا نه؟ نمیدانم!* چرا دست اندرکاران سینما، امسال با قاطعیت از به نمایش درآمدن فیلمهایشان در جشنواره سخن نمیگویند؟- به خاطر روند گزینشی است که صورت میگیرد، دو فیلم از چهار فیلمی که نام بردم چون دیدهام میدانم فیلمهای با کیفیتی است ولی الان یکی 5 سال و دیگری 3 سال است که بلاتکلیف ماندهاند.* منظورتان از 5 سال در مورد «به رنگ ارغوان» حاتمی کیا است؟- بله، الان همین بلا هم دارد سر «آتشکار» میآید.* سوالی که مطرح است، این که چرا فیلمها همواره پس از ساخت دچار مشکل میشوند، مگر فیلمنامه ها تصویب نمیشوند؟- من یک نکته جالب بگویم هم «به رنگ ارغوان» هم «آتشکار» هر دو پروانه نمایش دارند، اما آن چیزی که من نمیدانم این است که چرا اجازه نمایش ندارند! هیچ کس هم رسماً اعلام نمیکند که من گفتم جلوی این فیلمها را بگیرند، مکانیسم نظارت در سینمای ما معلوم نیست وقتی به قوانینی که وضع کردهایم، احترام نمیگذاریم و ارزش آن را پایین میآوریم همین میشود که میبینیم! نکته مهم این که «خانه سینما» که صنف من است، هم پاسخگو نیست! من در سختترین شرایط در ارتفاعات فیروزکوه و با هزار و یک امید کار کردم و مثل بعضیها تن به سادگی ندادم و نرفتم فیلمهای سطحی بازی کنم، چرا با «حاتمیکیا» این گونه رفتار میشود؟ برای کدام مدیر فرهنگی مملکت افتخار است که «حاتمیکیا» دیگر فیلمهای دلخواه خود را نسازد و فیلمهایی تهیه کند که در سطح او نیست. این برای کدام مدیر افتخار است که بگوید من «حاتمیکیا»یی ساختم که بیرنگ و بو شده است! یک وقت به آدم میگویند آقا! فلان فیلم شما، فلان مشکل رادارد و اجازه نمایش نگرفته است. «سفر سرخ» را که خود من ساختم در بخش مسابقه جشنواره قبول شد اما هنوز که هنوز است یک نفر از تلویزیون به من نگفته دلیل عدم پخش «سفر سرخ» چیست؟ هیچ کس حاضر نیست گردن بگیرد، در این میان وزارت ارشاد هم حاضر نیست پشت فیلمها بایستد.* دلیل غیبت برخی بزرگان در جشنواره امسال هم همین است؟- خوب وقتی قوانین رعایت نمیشود، باعث دلسردی میگردد، یک نفر دقیقه 90 میآید و برای عاقبت فیلمها تصمیم میگیرد و ماهیت رقابتی جشنواره را زیر سوال میبرد.* توصیه شما برای اعتمادسازی در جشنواره چیست؟- مشکل سینمای ما این است که فرمول ندارد و تابع سلیقه است الان هم ابلاغ تصمیمات شفاهی شده و نوشته دست شما نمیدهند، میگویند برو این را ببین، آن را ببین. سینمای ما شده این را ببین و آن را ببین! باید بروی و یک واسطه پیدا کنی، این قشنگ نیست. تا لابی نکنی اموراتت پیش نمیرود. «خانه سینما» هم در این میان غایب است. آدمهایی که اهل سینما هستند باهوشند و اینها را میفهمند. ماحصل این گونه اقدامات این است که جشنواره از اعتبار میافتد. در برخی جشنوارهها با این که با فیلمی از نظر محتوا مشکل دارند، عادلانه برخورد میکنند و این بر اعتبار جشنواره شان میافزاید. برعکسش هم وجود دارد و این اتفاقی است که کمکم دارد گریبان جشنواره فجر را میگیرد، تعارف که نداریم.یک زمانی مردم میگفتند برویم جشنواره و مثلاً فلان فیلم مخملباف را ببینیم چون ممکن است بعداً حک و اصلاح شود اما الان فیلمهایی به جشنواره میآید که چلانده شدهاند. سینما را نباید دستخوش ارادههای شخصی کرد چرا که حاصل آن یک سینمای بیرنگ و بو است که نمیتواند پذیرای فیلمهای صاحب فکر شود[email protected]


Print
منبع خبر : امید جوان
یكشنبه,29 دی 1387 - 15:43:26