صفحه مناسب براي چاپگر


سازنده «هفت‌تیرهای چوبی» و «بگذار زندگی کنم» تنهای‌مان می‌گذارد؟
شاپور قریب اعلام کرد که اگر این فیلم‌اش را بسازد دیگر کاری با سینما ندارد


سینمای ما - شاپور قريب گويا بر آن است تا براي هميشه از سينما خداحافظي كند و براي اين تصميم درصدد است تا يك فيلم ديگر براي كودكان و نوجوانان بسازد. او فيلمنامه اش را به نام فندقي آماده كرده است.
او درباره كار كردن براي بچه‌ها معتقد است: فيلم براي كودك ساختن هم آسان است و هم مشكل‌ آسان به اين دليل كه بچه‌ها مخاطبان خوبي براي سينما مي‌توانند باشند‌ ديگر اينكه وقتي يك فيلمساز با هنرپيشه‌هاي روز كار مي‌كند نگران فروش فيلمش خواهد بود. معتقدم كارگردان مثل بندباز است و اگر فيلمش نفروشد، سقوط خواهد كرد البته وقتي با بچه‌ها كار مي‌كني، معضل قصه هم خواهيم داشت. مهم‌ترين مساله‌اي كه ما در رابطه با بزرگسالان داريم، عشق است و هر وقت كه كم مي‌آوريم، مي‌رويم سراغ فيلم‌هاي دختر و پسري و اين در حالي است كه بچه‌ها اين مشكلات را ندارند. شاپور قريب گفت: يك فيلمنامه براي بچه‌ها دارم كه اگر آن را بسازم، ديگر كاري در سينما ندارم. كارگردان فيلم موفق هفت‌تيرهاي چوبي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: اين فيلمنامه با نام فندقي براي كودكان ونوجوانان است كه به زندگي و بازي بچه‌ها مي‌پردازد، اما چيزي باعث مي‌شود كه اينها روبه‌روي هم بايستند و درواقع در حال وهواي همان فيلم هفت‌تيرهاي چوبي است. وي افزود: به گفته بسياري از سينماگران هنوز هم «هفت‌تيرهاي چوبي» جزو شاخص‌ترين آثار كودكان ونوجوانان است كه در زمان ساختش جوايز بين‌المللي زيادي هم به دست آورد اما متاسفانه اين جايزه‌ها دشمن‌تراشي مي‌كند و باعث مي‌شود برايت مشكل درست شود. اين كارگردان كه سال گذشته در جشنواره كودك و نوجوان همدان به عنوان ميهمان حضور داشت درباره اين جشنواره گفت: هرچه از اين كارها در شهرها و استان‌ها شود به نفع آنجا و بچه‌هاست و تاثير خوبي رويشان مي‌گذارد. شاپور قريب در سال ۱۳۱۱ در سمنان متولد شد. او از 15 سالگي فعاليت خود را در عرصه تئاتر آغاز کرد. او در فيلم مو طلائي شهر ما ديالوگ نوشت، سپس دستيار آقاي خاني شد. در فيلم چرخ بازيگر نيز که به کارگرداني خاني بود علاوه بر نوشتن اغلب پرده‌ها موفق به بازي گرفتن از بازيگران شد که پس از آن طرز کار وي مورد توجه قرار گرفت. سپس با دستياري مرحوم جلال مقدم در فيلم سه ديوانه فعاليت هنري خود را ادامه داد و پس از 20 و اندي سال کار در تئاتر و سينما اولين فيلم سينمايي خود را ساخت. فيلم‌هايي چون سوگند ‌۱۳۸۵ كفش‌هاي جيرجيرك دار ۱۳۸۱ ‌اشك و لبخند ‌۱۳۷۳خانواده كوچك ما 1370 بازگشت قهرمان ۱۳۶۹ ‌روزهاي بلند انتظار ‌۱۳۶۹سايه‌هاي غم ۱۳۶۶ ‌بگذار زندگي كنم ‌۱۳۶۵سه ماه تعطيلي ۱۳۵6، بت شكن ‌۱۳۵۵ مرد شرقي و زن فرنگي ۱۳۵۴، ممل آمريكايي ۱۳۵۴، خروس ۱۳۵۲، غريبه ‌۱۳۵۱ بدنام ۱۳۵۰، كاكو ‌۱۳۵۰ رقاصه شهر 1349 ‌ عروس بيانكا ‌۱۳۴۹ دختر شاه پريون ۱۳۴۷ از جمله آثاري هستند كه شاپور قريب آنها را در طول اين سال‌ها ساخته است. شش دهه فعاليت در عرصه‌هاي مختلف هنر‌ اين پيشكسوت تئاتر و سينما را با دغدغه‌هايي چون پرداختن بيشتر به ژانر كودك و نوجوان در سينماي ايران‌ اهميت به شخصيت سازي در اين عرصه و نه چهره سازي همراه كرده است. با شاپور قريب در خصوص يك عمر فعاليتش در عرصه‌هاي مختلف هنر گفت‌وگويي داشتيم كه از نظر شما مي‌گذرد.