صفحه مناسب براي چاپگر


نشست پرسش و پاسخ با عوامل فیلم «تسویه حساب» + عکس‌های یلدا ذبیحی - 1
تهمینه میلانی: "تسویه حساب" یک تراپی اجتماعی است


سینمای ما- نشست مطبوعاتی فیلم "تسویه حساب" ساخته تهمینه میلانی بعد از نمایش فیلم با حضور وی، محمد نیک بین، مهناز افشار، لادن مستوفی، بهاره افشاری، السا فیروزآذر، اسحاق خانزادی، علیرضا زرین دست و ناصر چشم آذر برگزار شد.

"تسویه حساب" یک تراپی اجتماعی است. این جمله ایست که تهمینه ی میلانی کارگردان فیلم " تسویه حساب" در پاسخ به اینکه داستان گویای چه چیز بوده است ٰ گفت .
هرچند برخی معتقدند میلانی باری دیگر از دریچه ی فمنیسم به دنیا نگاه کرده اما خودش می گوید " فیلمش یک واقعیت تلخ اجتماعی است که در آن به مسئله ی زنان آسیب دیده یا در معرض آسیب پرداخته است .
میلانی می گوید در تسویه حساب سعی کردم با نگاهی دلسوزانه بزهکاری در زنان را به تصویر بکشم . او از مخاطبان هم خواست داستان این چهار زن بزهکار را که مشتی از خروارند را با قلبی مهربان و نگاهی دلسوزانه و بی طرفانه بنگرند تا با شناختشان از رشد و پرورش بزه جلوگیری کنند .
به گفته ی میلانی تلاشش در "تسویه حساب"نشان دادن حساسیت شخصیت های آ؛سیب دیده ایست که جامعه به آنها نه گفته است .
میلانی گفت "با شرایط حاکم در کشور انتظار و توقع فیلم ایده آل و نمره ی صد نباید داشت بلکه فیلمی ساخته ام که به واقعیت زندگی این قشر نزدیک شده است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آقای نیک بین مرد خوب روزگار ما:
طهماسب صلح جو هنگام دعوت از عوامل فیلم با توجه به اینکه تنها مرد متشخص و محترم فیلم تسویه حساب را محمد نیک بین که همسر کارگردان و نیز تهیه کننده فیلم می باشد با ادای این جمله به جایگاه فرا خواند.
اشکال از سیستم صداگذاری نیست مساله سالن سینماست.
اسحاق خانزادی در پاسخ به سوالی که از سوی حضار در رابطه با کیفیت صدای فیلم شد توضیح داد که با توجه به اینکه فیلم دوسال پیش ساخته و صداگذاری شده است به لزوم تغییر سیستم از مونو به ساروند اشاره کرد و توضیح داد طی صحبت هایی که با کارگردان داشته است سیستم صدا برای نمایش عمومی تغییر خواهد کرد که البته میلانی متذکر شد ایراد اصلی از سالن سینماست و نه صدای فیلم.

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار .....

میلانی در ادامه صحبتهایش به اینکه باید به مسائل زنان بزهکار با نگاهی دلسوز نظر داشت اشاره کرد و گفت: طی مدتی که در زندان بودم با این افراد برخورد نزدیک داشتم و به این موضوع فکر می کردم که چکار باید کرد که همدلی جامعه را با این اشخاص بر انگیخت. اولین گام ساخت فیلمی خوب است که مردم ببینند. مادامیکه عده ای رنج می برند جامعه رنگ خوشبختی را نخواهد دید. من سالم ترین نوع تسویه حساب با جامعه مرد سالار را به جای دزدی طلای بچه ها یا سر خیابان ایستادن انتخاب کردم. این قصه واقعی ست و کسیکه سردسته این گروه است با من همسلولی بود.

کاش سی دی موسیقی را می آوردم....
صلح جو حین تعریف از ناصر چشم آذر به عدم همراهی موسیقی با فیلم اشاره کرد که میلانی گفت موسیقی به دلیل حذفیات بخشهایی از فیلم لطمه دیده است. چشم آذر در پاسخ توضیح داد که من با میلانی قرار داشتم که از خودمان انتقاد کنیم. کارهایی که قرار بور انجام نشد. سطح موسیقی تنظیم نبود. این موسیقی نبود که انتظار داشتم اگر سی دی آن را می آوردم می دیدیم این چیزی نبود که اینجا شنیده شد. برای عرضه خوب ابزار مناسب می خواهیم.

دلم گرفت
مهناز افشار در مورد نقش اش گفت دلهره داشتم که نتوانم نقش را در بیاورم. من دلم گرفته چون یکی از سکانسهایی که دوست داشتم همانجایی سارا با مریم در مورد ناپدری اش حرف می زند حذف شد. مهناز افشار از حضار عذرخواهی کرد و جلسه را به دلیل آنکه باید سر فیلمبرداری حاضر می شد ترک کرد.

بارک ا...

مستوفی در مورد نقش اش در فیلم گفت: تسویه حساب فیلم پر بازیگری بود که هرکدام از آنها رنگی به فیلم زدند. این چهار دختر که تیم تسویه حساب کن را تشکیل می دادند همه از یک پیکره بودند. میلانی در ادامه اشاره کرد وقتی دوستان شنیدند که قهرمان های فیلم چهار زن هستند می گفتند کار به یک هفته نمی رسد و به قول عوام به تیپ و تاپ هم می زنند که اینگونه نشد و من تا آخر کار فقط صدای خنده و شوخی آن ها می شنیدم. صلح جو با گفتن بارک ا... بحث را تمام کرد.

حرفتان را قبول ندارم.
سوالی در رابطه با لزوم مطالعه و تحقیق بیشتر در مورد زنان مطرح شد که میلانی جواب داد: یادتان نرود که کجا زندگی می کنیم و با چه قوانینی فیلم می سازیم. نباید نمره صد از سینمای ایران بخواهیم. هیچ وقت سراغ ایده آل ها نرویم که ما نمیتوانیم بسازیم. شاید باورتان نشود بزرگترین روانشناسان مملکت به من در این فیلم کمک کردند. با این حساب من حرفتان را قبول ندارم.

انسان حیوانی ست اجتماعی
با توجه به اینکه در فیلم بارها مردها حیوان خطاب می شوند سوالی مطرح شد که آیا مرد ها حیوان هستند؟ که میلانی گفت مهندس به این سوال جواب بدهد. نیک بین هم پاسخ داد که انسان یک حیوان اجتماعی ست. به این موضوع با قصد بد نگاه نکنیم. منظور خاصی وجود ندارد.

به حساب پاچه خواری نگذارید

بهاره افشاری گفت من به میلانی مدیونم. بعد از سریال او یک فرشته بود این اولین کار سینمایی من بود که باعث شد چند کار دیگر هم انجام بدهم. در اجرای این نقش مواردی بود که برایم خیلی سخت بود مثل سیگار کشیدن چون سیگاری نبودم.

چرا فحش؟

یکی از حضار از بازی های ابتدایی دیالوگ های سطحی و فضای شعاری فیلم انتقاد کرد و اینکه چرا مخاطب اینقدر سطح پایین فرض شده است. که میلانی گفت این نظرو سلیقه ایشان است که من قبول ندارم. این فیلم بسیار جدی است و جدی کار شده است. خیلی موفق عمل کرده ایم و خیلی ها میگویند تسویه حساب فوق العاده ترین فیلم شماست. از اینجا به بعد فضای جلسه به مجادلات کلامی کشده شد. آقایی از میان حاضرین گفت من تمام عمرم به اندازه فیلم شما فحش نشنیده ام که میلانی گفت شماها خیلی ناز شده اید و لای پنبه رشد کرده اید در صورتیکه در جامعه فحشهای زیادی می شنوید.با شدت گرفتن اعترضهای همان فرد میلانی با حالت تمسخر گفت :حالا شما شبیه کدام یک از مردان فیلم هستید؟ صلح جو برای پایان دادن به این مجادله جلسه را خاتمه داد.