صفحه مناسب براي چاپگر


هواداران محسن چاوشي در واكنش به سخنان اردوان كامكار در حاشیه «سنتوری» بیانیه دادند
حاضر نيستم من ساز بزنم و محسن چاووشی بخواند


سینمای ما- اردوان كامكار عضو گروه موسيقي «كامكارها» كه ساخت موسيقي فيلم «سنتوري» (داریوش مهرجویی) را بر عهده داشته است، همزمان با انتشار نسخه‌ نمایش خانگی «سنتوري» ناگفته‌ها و گلایه‌هایش را از کار در این فیلم مطرح کرد. کامکار گفت: پخش بدون مجوز موسيقي فيلم «سنتوري» ضربه‌ي بزرگي به من زد و قصد دارم كه به زودي آلبوم موسيقي اين فيلم را منتشر كنم. من تحت هيچ شرايطي قبول نمي‌كردم موسيقي اين فيلم را بنويسم و شايد آقاي داريوش مهرجويي يك سال در اين باره با من صحبت مي‌كرد و من تمايلي نداشتم. در اين ميان، تعدادي از شاگردان خودم را به او معرفي كردم و حتي از اساتيد آن زمان پرويز مشكاتيان را براي اجراي سنتور اين فيلم پيشنهاد كردم؛ اما باز كه او براي تحقيق رفت، به نتيجه نرسيد و تمايل داشت كه من موسيقي فيلم را بنويسم و من هم چون سال‌ها با او دوست بودم، قبول كردم كه اين كار را انجام بدهم.
كامكار توضيح داد: اجراي موسيقي فيلم « سنتوري» كار بسيار غيرعادي در موسيقي فيلم به شمارمي‌رود، چون من بايد در تمام صحنه‌ها حضور داشتم و اين كار بسيار وقت مي‌گرفت و مشكلات بسياري را به همراه داشت. البته در برخي از صحنه‌ها من فقط نظارت داشتم، ولي با اين وجود اين كار هم، زمان‌بر بود.
اين نوازنده‌ سنتور درباره‌ي روند كار در اجراي موسيقي فيلم «سنتوري» بيان كرد: در ابتداي تصويربرداري قرار بود كه من فقط به هنرپيشه (بهران رادان) ياد بدهم كه چگونه اين قطعات را بنوازد كه اصلا امكان‌پذير نبود و بعد تصميم گرفتيم كه فقط فيگورهاي نوازندگي را به او بياموزم كه اين هم كاري سخت و زمان‌بر بود. بنابراين قرار شد كه نماهاي نزديك را خود بنوازم و باز مجبور شدم كه وقت بيشتري را بر روي تصويربرداري اين فيلم بگذارم.
عضو گروه موسيقي كامكارها درباره محسن چاووشي به عنوان خواننده قطعات «سنتوري» گفت: من در انتخاب خواننده نقشي نداشتم و اين انتخاب خودشان بود. البته محسن چاووشي خواننده نازنيني است، ولي تحت هيچ شرايطي حاضر نيستم كه روزي من ساز بزنم و او بخواند. جزء محالات است. من فقط به خاطر شخص داريوش مهرجويي اين كار را انجام دادم، چون اساسا سبك كار ما دو نفر با يكديگر متفاوت است.
اردوان كامكار درباره آهنگسازي براي اين فيلم گفت: من بايد رابطه‌اي بين موسيقي پيشرفته سنتي ايران و موسيقي درجه سه پاپ پيدا مي‌كردم. به عبارتي بايد اين فيلم موسيقي عامه‌پسندي می‌داشت، ولي در عين حال كاري خارق العاده بود. اين نوع آهنگسازي را سناريوي فيلم «سنتوري» نياز داشت. به عبارتي بازیگر نقش اول اين فيلم، به خاطر نوازندگي فوق‌العاده‌اش در سنتور معروف بود و اصلا خواننده نبو، بلكه براي پول درآوردن در هنگام نوازندگي سنتور آواز مي‌خواند. مي‌خواستم اين كار به نحو احسن انجام شود و بنابراين به مهرجويي فرصت دادم كه در اين‌باره تحقيق كند. چون نخواستم حق نوازنده سنتور ديگري را ضايع كنم و سبك كار من هم به گونه‌اي نيست كه بخواهم موسيقي پاپ درجه سه يا چهار كار كنم.
اين نوازنده سنتور با اشاره به اينكه موسيقي فيلم «سنتوري» به صورت غيرمجاز در بازار پخش شد گفت: اين كار ضربه بزرگي به حق و حقوق من زد. در حالي كه هرگز چنين ضربه‌اي به حق و حقوق كارگردان و يا تهيه‌كننده اين فيلم وارد نشد و من هنوز نمي‌دانم كه چه كسي اين آلبوم را وارد بازار كرد. چون مستر اين موسيقي فقط پيش من و تهيه‌كننده‌ي فيلم (زنده‌ياد فرامرز فرازمند) بود و هيچ كس ديگري مستر اين موسيقي را نداشت و مطمئنا من كه كار خودم را خراب نمي‌كنم و زحمتم را به باد بدهم. نمي‌دانم چگونه اين موسيقي وارد بازار شد و نمي‌خواهم هم به دنبال مقصر بگردم.

عضو گروه موسيقي كامكارها ادامه داد: به هر حال، اين كار ضربه بزرگي به من زد. چون من در فيلم «سنتوري» دستمزد درخور شخصيتم نگرفتم و صاحب امتياز اثر نيز خودم هستم و قصد داشتم كه بعد از اخذ مجوز فيلم، آن را به صورت آلبوم منتشر كنم. مجوز انتشار اين آلبوم را دريافت كردم و تا 10 روز ديگر موسيقي اين فيلم وارد بازار موسيقي مي‌شود اما به اعتقاد من تا حدودي جذابيت اوليه‌اش را از دست داده است، چون كار لو رفته و فقط قاچاقچي از اين كار سود برد و اتفاق مخوفي بود.

او در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره‌ي مدت زمان فيلمبرداري فيلم «سنتوري» يادآور شد: كار از اول زمستان شروع شد و اول بهار نيز به پايان رسيد و من هم به غير از برخي صحنه‌هاي كوچك، براي فيلمبرداري تمام صحنه‌ها مي‌رفتم. البته وقتي مخاطب، فيلم را نگاه مي‌كند به ريزه‌كاري‌هايش توجه نمي‌كند ولي واقعيت اينگونه بود كه هيچ يك از بازيگران اين فيلم كه موسيقي مي‌نواختند، با اين كار آشنا نبودند و موسيقي كار بايد به دو صورت زنده و ضبط شده در صحنه اجرا مي‌شد.
كامكار درباره نوازندگي بهرام رادان در فيلم «سنتوري» نيز گفت: رادان نوازندگي سنتور را بلد نبود، ولي بازيگر بااستعدادي بود و توانست فيگورها را ياد بگيرد، البته آن هم صد در صد نشد و در برخي از صحنه‌ها معلوم است.
×××

تراژدی استفاده از نام محسن چاوشی برای درصدراخبار قرار گرفتن
هواداران محسن چاووشي در واكنش به سخنان اردوان كامكار در سايت رسمي هواداران محسن چاووشي بیانیه‌ای صادر کردند. متن این بیانیه به این شرح است:

غرور، انسان را در انبوهی از خیالات گرفتار می سازد و اسباب نجات را از او قطع می کند
حضرت علی(ع)
به نام او که تواناترین است.
در طی چند روز اخیر بار دیگر شاهد صحبت های اسفناک شخصی که اتفاقا عضو گروه صاحب قدمتی هم هست به خواننده محبوبمان بودیم. تراژدی استفاده از نام محسن چاوشی برای درصدراخبار قرار گرفتن مدتهاست باب شده و گویا تمامی ندارد.
همه می دانیم که بیش از 40 سال از قدمت گروه کامکار ها می گذرد،چگونه این شخص به خودش اجازه می دهد اعتبار این گروه را با حرفهای نسنجیده اش زیر سوال ببرد؟ اگر ایشان به هدف خود از هنر که همان طور که در مصاحبه اشاره شد، مادیات است، نرسیده اند نباید در جای دیگری دنبال مقصر باشند و روی دیوار کوتاه تر خراب شوند
چرا که این دیوار شاید خودش همیشه در مقابل این صحبتها سکوت اختیار کند اما حامیانی دارد که ساکت نخواهند نشست،همواره از او حمایت می کنند چون هنوز هم رفیق روزهای خوب و رفیق خوب روزهاست. در شرایطی که این شخص با محسن چاوشی هیچ برخورد حضوری یا غیر حضوری نداشته، طوری صحبت می کند که انگار سود مالی ایشان(!)درپروژه سنتوری را محسن چاوشی، یکی ازمحبوب ترین خواننده های حال حاضر ایران بر باد داده است!
پس جای این صحبت ها و اظهارنظر در مورد هنر خوانندگی، وقتی که تخصصش را ندارید،بهتر است به فکر پیشرفت درکارهای خود باشید تا شاید این گونه مورد توجه قراربگیرید،با این صحبتها فقط خودتان را زیر سوال بردید.
در پایان توجه شما را به صحبت های داریوش مهرجویی کارگردان بزرگ سینما درباره علت انتخاب محسن چاوشی برای فیلم سنتوری جلب می کنیم. ایشان در مورد انتخاب محسن چاوشی گفته اند:
خیلی از خانوداه‌های ایرانی برای تامین ملزومات زندگی شان با مشکل مواجه اند، ولی  لااقل یک سی‌دی چاوشی درخانه دارند!
جامعه هواداران محسن چاوشی
پنجشنبه 01/07/1389