صفحه مناسب براي چاپگر


سایت جهان نیوز مدعی شد
طعنه سریال «قهوه تلخ» به طرح حجاب و عفاف و سخنان رئیس جمهوری


سینمای ما- جهان نیوز در خبری ادعا کرده که طعنه های سیاسی قهوه تلخ این روزها نقل رسانه های سیاسی و هنری شده است. آخرین مورد هم به قضیه حجاب و عفاف مربوط می شود. سریال قهوه تلخ که در حال حاضر در شبکه نمایش خانگی عرضه می شود، در ابتدا قرار بود که به عنوان سریال 90 قسمتی از عید 89 هر شب در تلویزیون پخش گردد. اما به گفته مسئولان صدا و سیما، به دلیل طعنه های سیاسی که در این سریال بود و برخی مکالمات، امکان نمایش در تلویزیون را نداشت.
بسیاری از منتقدان معتقد بودند به دلیل اختلاف بین مهران مدیری با مسئولان صدا و سیما، قهوه تلخ در تلویزیون به نمایش در نیامد و سیاسی بودن این سریال بهانه ای برای عدم نمایش در تلویزیون بوده است.
اما با عرضه قهوه تلخ به شبکه نمایش خانگی، كم كم بوی طعنه های سیاسی - اجتماعي این سریال طنز به مشام مي رسد.
به عنوان مثال در یکی از قسمت‌های قهوه تلخ، پادشاه به عنوان ويارانه همسر خارجي پا به ماه خود، دستور تهيه "قره قروت" مي‌دهد؛ درحالي كه قره قروت در آن دوران حکم مواد مخدر را داشته و ممنوع بوده است.
مستشارالملك نگون‌بختِ دربار (سيامك انصاري) در حین تهیه قره قروت قاچاق توسط نظمیه دستگیر می شود و مورد توبیخ‌های شديد برزو خان سپهسالار قرار مي گيرد. در اين حال رييس نظمیه، بلدالملك با حالتی طنز می گوید که با برخود این چنینی راه به جایی نمی برید؛ ما در اين زمينه ها معتقد به کار فرهنگی (!) هستيم. به نحوی که روی "کار فرهنگی" چند بار هم تاکید می کند.
این طعنه سیاسی به نحوی است که هر بیننده ای را به یاد سخنان رییس جمهور در مورد اجرای طرح حجاب و عفاف توسط نیروی انتظامی می‌اندازد.