صفحه مناسب براي چاپگر


اظهارات‌ جواد شمقدری در رابطه با حکم صادرشده تکذیب شد
حکم زندان جعفر ‌پناهی قابل خرید و تبدیل به جزای نقدی نیست


سینمای ما- در پی اظهارات جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد مبنی بر اینکه جعفر پناهی می‌تواند حبس تعزیری خود را با پول بخرد، وکیل مدافع این کارگردان سینما ضمن تکذیب این موضوع، گفت: «اظهارات آقای شمقدری در رابطه با حکم صادر شده درباره موکلم با واقعیت مطابقت ندارد.»

دادنا نوشت که فریده غیرت گفت: «اگر در حکم موکل بنده، حبس، مجازات یا زندان، قابل خرید و تبدیل به جزای نقدی باشد حتما در حکم صادر شده قید می‌شد. در عین حال این حکم قطعی نیست و در دادگاه بدوی صادر شده است.» وی خاطرنشان کرد: «هرگز چنین چیزی در حکم مقرر نشده که پناهی بتواند به میل خود، حکم صادرشده را با پرداخت نقدی بخرد. ضمن اینکه این حکم هنوز در دادگاه تجدیدنظر مورد بررسی مجدد قرار نگرفته و تصمیم نهایی در‌این‌باره صادر نشده است.»

وکیل جعفر پناهی در ادامه با بیان اینکه خرید حبس تعزیری بدون اینکه در حکم صادره به آن اشاره‌ای شود، به لحاظ قانونی امکان‌پذیر نیست، گفت: «این موضوع زمانی قانونی به شمار می‌آید که قاضی در حکم خود چنین موردی را ذکر کند. تاکنون نیز چنین موضوعی به آقای پناهی ابلاغ نشده و در حکم وی نیز به آن اشاره‌ای نشده است.»

غیرت با بیان اینکه ممکن است موضوع خرید حبس تعزیری در حکم دادگاه تجدیدنظر منظور شود، در مورد آخرین وضعیت پرونده موکلش توضیح داد: «لایحه تجدیدنظرخواهی پرونده وی آماده شده و تا 17 دی ماه فرصت داریم تا این لایحه را تقدیم دادگاه کنیم تا پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود.»

پیش‌تر شمقدری در نشست بررسی 30 سال سینمای پس از انقلاب که در دانشکده‌ مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه پناهی اکنون زندان نیست و آزاد است، افزود: «حبس تعزیری را می‌توان با پول خرید. اگر حکم صادر شده قطعی هم شود، وی می‌تواند بخرد. علاوه بر این وقتی حکم صادر می‌شود ممکن است در مراحل بعدی تغییر کند. در دادگاه متهم سعی می‌کند خود را از اتهام زده شده تبرئه کند، اما آن طور که شنیده‌ام او در دادگاه به جای رفع اتهام و دفاع از خود، چند اتهام دیگر نیز برای خود ایجاد کرده و کار را برای خودش سخت کرده است.»