صفحه مناسب براي چاپگر


اخبار ضد و نقیض درباره حضور دو فیلم بخش مسابقه و نوعی نگاه
هنوز تکلیف حضور «باد و مه» و «قصه پریا» در جشنواره روشن نیست


سینمای ما- فيلم سينمايي «باد و مه» ساخته محمدعلي طالبي به عنوان سي‌وسومين فيلم و آخرين فيلم بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) جشنواره بين‌المللي فيلم فجر معرفي شد. به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، هيئت انتخاب جشنواره سرانجام با اعلام نام آخرين فيلم بخش مسابقه پرونده اين بخش از جشنواره را بستند و تازه‌ترين ساخته «محمدعلي طالبي» با عنوان «باد و مه» توانست به اين بخش راه پيدا کند.
اما محمدعلي طالبي با انتشار نامه‌اي ضمن غيراخلاقي خواندن رفتاري كه با فيلم «باد و مه» و عدم اعلام فيلم در فهرست فيلم‌هاي بخش مسابقه‌ سينماي ايران و تصميم وي براي خروج فيلم از جشنوراه و ارسال آن به جشنواره برلين و متعاقب آن، اعلام عنوان فيلم در فهرست فيلم‌هاي بخش مسابقه‌ي سينماي ايران، خواستار خارج شدن فيلم از جشنواره فيلم فجر شد.
متن كامل يادداشت محمدعلي طالبي بدين شرح است:

پس از چند روز رایزنی برخی مسئولان جشنواره فیلم فجر با اینجانب درمورد شرکت فیلم "باد و مه" در بخش مسابقه جشنواره، بالاخره امروز به شکلی یکطرفه تصمیم گرفتند که فیلم مرا بدون موافقت اینجانب در بخش مسابقه بگذارند.
این درحالی است که من با حضور در همه‌ي بخش‌های جشنواره مخالف هستم و دلیل آن را برخورد غیرحرفه‌ای و گزینیشی هیئت انتخاب با فیلم "باد و مه" و فیلم‌های برخی از همکارانم می‌دانم.

حال که لیست هیئت داوران منتشر شده، بنده با عزم بیشتر بر این خواسته‌ي قانونی پای می‌فشارم و به‌عنوان خالق معنوی اثر؛ شرکت اجباری در هر رویداد فرهنگی را مغایر با اصول اخلاقی و حرفه‌ای سینمای ایران می‌دانم. لذا از مدیر جشنواره فیلم فجر می‌خواهم که فیلم اینجانب را از جشنواره خارج کند.

از سوی دیگر در حالی‌که گفته می‌شد فیلم قصه پریا ساخته فریدون جیرانی به دلایل فنی از حضور در جشنواره بازمانده، تهيه‌كننده فيلم سينمايي «قصه پريا» از حضور قطعي اين فيلم در بخش «نوعي نگاه» جشنواره فيلم فجر خبر داد. مرتضي شايسته تهيه‌كننده «قصه پريا» با اعلام اين مطلب افزود: تا چند روز ديگر مراحل فني «قصه پريا» به پايان مي‌رسد و فيلم آماده نمايش در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر خواهد شد.
وي در خصوص بخشي كه فيلم در آن نمايش داده خواهد شد، ادامه داد: «قصه پريا» در همان بخش «نوعي نگاه» نمايش داده خواهد شد و احساس مي‌كنم كه اين بخش براي اداي احترام به فيلمسازان و رعايت حقوق مادي و معنوي آن‌ها گنجانده شده است.