صفحه مناسب براي چاپگر


انتقاد فرزاد حسنی به مدیران تلویزیون
بازيگران ديگر در تلویزیون حق اجرا ندارند


سینمای ما- مراسم تقدير از پيشكسوتان اجرا و مجريان موفق كه پنجشنبه هفته گذشته در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما برگزار شد، گرچه تا آخرين لحظات ديروز خبري از جزئيات آن انتشار پيدا نكرد،‌ اما طبق شنيده‌هاي خبرنگار محملي بود براي طرح دستورهاي تازه از سوي معاون سيما و بيان انتقادهاي تند توسط فرزاد حسني.

شنيده مي‌شود در اين نشست كه اكثر قريب به اتفاق چهره‌هاي شناخته شده عرصه اجرا در شبكه‌هاي راديويي و تلويزيون رسانه ملي حضور داشتند، علي دارابي معاون سيما با حمايت قاطع از مجريان و تأكيد بر اهميت جايگاه آنان، خبر داد كه از اين پس هيچ كدام از بازيگران اجازه اجرا در صداوسيما را نخواهند داشت. او همچنين به مديران رسانه متبوعش اولتيماتوم داد كه از اين پس هر مديري كه مجريان را پشت در اتاقش معطل كند و پاسخگويي به درخواست‌هاي صنف مورد اشاره را به تعويق بيندازد، توبيخ خواهد شد.
هر چند شنيده مي‌شود دارابي در كنار تمام تمجيد و تعريف‌هايش از مجريان صداوسيما، نكاتي را به عنوان اولويت‌هاي كنوني اجرا در راديو و تلويزيون متذكر شده و به جد از حاضران خواسته تا در برنامه‌هاي خود و روي آنتن آنها را مد نظر قرار دهند. مطالعه دقيق و مرتبط با موضوع پيش از اجرا، ابتكار عمل در اجرا، ترويج شادابي و نشاط و تزريق آن به جامعه، خودداري از طرح مسائل تنش‌زا، استفاده از واژگان فارسي و ... از جمله موارد مطرح شده در اين جلسه بوده است.

انتقاد فرزاد حسني
يكي از مهم‌ترين حاشيه‌هاي اين نشست، اما زماني اتفاق ‌افتد كه فرصت به قرار گرفتن چند تن از حاضران پشت تريبون رسيد. شنيده مي‌شود فرزاد حسني كه دو- سه سالي است به دلايلي امكان اجراي مستمر را در تلويزيون ندارد، انتقادات شديدي را متوجه معاون جديد و سابق (مرتضي ميرباقري) سيما كرد. او همچنين گلايه‌هاي شديد خود را از علي‌اصغر پورمحمدي، مدير شبكه سه به زبان آورد و آنان را نسبت به كاركنان‌شان بي‌تفاوت خواند و مشكلات پيش آمده براي خود را ناشي از عدم حمايت كامل اين مديران در قبال برنامه‌سازان دانست. حسني كه دو هفته پيش با توصيه معاون سيما قرار شده پس از مدت‌ها روي صندلي اجراي ويژه برنامه تحويل سال شبكه سه بنشيند،‌ با اطمينان از نظر مثبت دارابي طي روزهاي اخير نسبت به خود، به شيوه مألوفش اين روند را نادرست دانسته و از مسؤولان رسانه ملي خواسته تا با بروز هر مشكلي،‌ دست از پشتيباني از برنامه‌سازانشان بر ندارند. گلايه‌هايي كه با وجود دلخوري مسؤولان برگزاري اين مراسم، به نوعي حرف دل اغلب حاضران ارزيابي شده است و بعيد مي‌رسد تبعات منفي‌اي براي گوينده آنها داشته باشد!

جايزه بگيران
جداي از تمام حرف و حديث‌هاي مطرح شده در مراسم مذبور،‌گردانندگان جوايزي را نيز به مجريان برتر اهدا كردند. در بخش تقدير از مجريان پيشكسوت 13 نفر جايزه گرفتند كه اسامي تعدادي از آنان از اين قرار است: اسماعيل آذر، كاظم احمدزاده، جواد خياباني،‌ مسعود روشن‌پژوه، عباس سليمي، ‌هرمز شجاعي‌مهر،‌ بهرام شفيع، محمود شهرياري، مجيد قناد، ‌پريچهر بهروان، گيتي خامنه و شعله قهرماني. همچنين در بخش مجريان برگزيده به تفكيك شبكه‌ها، اقبال واحدي، فرزاد جمشيدي و ندا ملكي از شبكه يك، داريوش فرضيايي (عمو پورنگ) و آزاده نامداري از شبكه دو، محمدرضا حسينيان، مهديه غلامي و عادل فردوسي‌پور نيز از شبكه سه جايزه گرفتند. ضمن اينكه از ميان مجريان شبكه چهار رشيد كاكاوند و ندا سپانلو تقدير شدند، ‌در شبكه تهران محمدجعفر خسروي و راحله امينيان، در شبكه آموزش نيما كرمي و از شبكه قرآن نيز مجيد يراقبافان تقدير شدند.
لوح تقدير و وجه نقد در مبالغ متفاوت، هدايايي بود كه به مجريان برتر اهدا شد.

انتخاب مجريان ويژه برنامه‌‌هاي نوروزي
اما تا بحث مجريان داغ است، بد نيست اشاره‌اي كنم به برخي از شنيده‌هاي موثق درباره انتخاب اجراكنندگان برنامه ويژه تحويل سال جديد شبكه‌ها.
براساس شنيده‌ها پس از درج مطلبي در بخش «هفته‌نگاري» باني فيلم مبني بر اجتناب برنامه‌سازان نسبت به انتخاب احسان عليخاني و فرزاد حسني در برنامه‌هاي نوروزي براساس دستور مديران ارشد رسانه ملي، دارابي با رد اين مسئله توصيه داشته تا حتماً از اين دو استفاده شود. همان طور كه آوردم، پس از اين ماجرا، حسني به عنوان مجري ويژه برنامه شبكه سه انتخاب شده و اجراي ويژه برنامه شبكه دو نيز به آزاده نامداري و احسان كرمي سپرده شده است.
محمود شهرياري نيز اجراي ويژه برنامه شبكه تهران را به عهده خواهد داشت. ضمناً احسان عليخاني نيز كه قرار بوده سكان اجراي ويژه برنامه شبكه يك را به دست گيرد، با مسؤولان شبكه‌ جهاني جام‌جم به توافق قطعي رسيده است.
به نظر مي‌رسد جلسه پنجشنبه گذشته دارابي با مجريان- كه احتمالاً خبر رسمي آن ظرف امروز و فردا از سوي روابط‌عمومي سيما در اختيار مطبوعات و خبرگزاري‌ها قرار خواهد گرفت- دريچه جديدي را در اين زمينه خواهد گشود. البته به شرط آن كه با آغاز سال جديد، حمايت‌هاي وعده داده شده به دست فراموشي سپرده نشوند.