صفحه مناسب براي چاپگر


روند تخریب سینما و توهین به فیلمسازان با جهت گیری همسو با نگاه رسمی در نشست "اتاق رسانه" ادامه دارد
تهیه کننده «دختر شاه پریون»: اگر بازیگر «درباره الی» به خارج نمی‌رفت 150 میلیون تومان می‌فروخت/ قسمت‌هایی از فیلم «جدایی نادر از سیمین» را خواب بودم/ جایزه فستیوال برلین سیاسی است


کاربران سایت "سینمای ایران" در بخش کامنت ها در این زمینه به بحث و تبادل نظر می پردازند

سینمای ما- فرهنگسرای رسانه مدتی است سلسله نشست هایی را درباره فیلم های روی پرده و موضوعات سینمای ایران آغاز کرده که متاسفانه تاکنون بیشتر با واکنش منفی اهالی سینما و مهمانان و مدعوین مواجه شده است. همسویی آشکار و پیروی مطلق از نگاه و جریان دولتی به سینمای ایران و آثار شاخص این روزها از مهمترین دلایلی است که صداقت و استقلال این نشست ها را زیر سوال برده است.

نفوذ کامل یک طرز فکر به شدت مورد انتقادِ این روزها و حضور گروهی از خبرنگاران تازه کار یک رسانه مجازی باعث شده تا این برنامه ها از هدف اصلی و اولیه خود که اطلاع رسانی و ایجاد فضایی برای نقد با حضور اهالی رسانه بود، به سمت یک جور جلسه خصوصی دورهمی با چند عضو ثابت و بی تاثیر تقلیل پیدا کند. طرح مسائل توهین آمیزی چون "حمایت قبیله ای سینماگران از فیلم مرهم ساخته علیرضا داودنژاد" یا حرف هایی که در جلسه "اخراجیها 3" مطرح شد، نمونه هایی از این جبهه گیری های هدفمند و هماهنگ شده است. این روند تا جایی پیش رفت که کارگردان «جدایی نادر از سیمین» شرط حضورش در این برنامه را تغییر مجری و اداره کننده جلسه عنوان کرد.

تازه ترین واکنش و حمله این مجموعه به مدیریت گذشته سینما، فضای نقد دهه های قبل، اصغر فرهادی و «جدایی نادر از سیمین» در نشستی با حضور حسین فرحبخش، کامران قدکچیان، مستانه مهاجر و نیوشا ضیغمی مطرح شد. حرف هایی که حسین فرحبخش تهیه کننده «دختر شاه پریون» در نشستی با عنوان «فرجام سینمای کمدی دهه 80» مطرح کرد، به کلی بی ارتباط با موضوع نشست بود تا فقط مدیران جلسه و متولیان و برنامه ریزان این برنامه به زعم خودشان از فرهادی و فیلمش انتقام بگیرند. حرف های فرحبخش را در این اتاق رسانه بخوانید:

"ما متاسفانه ملتی هستیم که اگر یک چیزی را جماعتی گفتند خوب است همه دنبالش می‌رویم. من اصغر فرهادی را به دلیل شخصیتش خیلی دوست دارم ولی همان فیلم «درباره الی» اگر بازیگرش به خارج نمی‌رفت 150-160 میلیون تومان می‌فروخت... کارگردانی‌اش خوب بود ولی وقتی آدمهای معمولی این فیلم را دیدند، چه گفتند؟ ... من که قسمت‌هایی از فیلم «جدایی نادر از سیمین» را خواب بودم. همان جایزه برلین سیاسی است. اگر «جدایی نادر از سیمین» دو میلیارد می‌فروشد «ورود آقایان ممنوع» باید ده میلیارد بفروشد."

این در حالی ست که مدیر فرهنگسرای رسانه خط مشی ادامه نشست های اتاق رسانه را چنین اعلام کرد: "از این به بعد نشست هایی با موضوع های کلی برپا خواهد شد. «فرجام سینمای کمدی دهه 80» دومین جلسه موضوعی اتاق رسانه است که با استفاده از ذائقه‌ها و سلیقه‌های متفاوت می‌خواهد به شکل‌‌گیری بحث‌های مهمی در سینمای ایران کمک کند." احتمال می رود که این تصمیم به دلیل عدم علاقه اهالی سینما برای حضور در برنامه نقد و بررسی فیلم این اتاق رسانه اتخاذ شده است.
تا کنون که این نشست ها که به ادعای بی اساس متولیان و گردانندگان ثابت آن "گفت و گوهایی ست که قرار است چاره ای برای صنعت سینمای ایران باشد." بیش از آن فضایی برای مطرح کردن و رسانه ای شدن نظریه های رسمی و جناحی با جهت گیری خاص درباره سینمای ایران و فیلم های آن بوده است.