دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


دومين اطلاعيه روابط عمومي فيلم محمد (ص) منتشر شد
شرح ديدار مجيد مجيدي (كارگردان) و محمد مهدي حيدريان (تهيه‌كننده) با آيت‌الله جوادي آملي


سینمای ما- دومين اطلاعيه روابط عمومي فيلم محمد (ص) درباره ديدار اخير مجيد مجيدي (كارگردان) و محمد مهدي حيدريان (تهيه‌كننده) با آيت‌الله جوادي آملي است. آقاي جوادي آملي در اين ديدار درباره رويكرد هنري به زندگي حضرت رسول اكرم (ص) نكاتي را بيان كرده‌اند. متن این اطلاعیه به این شرح است:

به‌نام خداوند محمد (ص)
بحيرا از بام صومعه نگاه كرد: چون قافله مي‌آمدند، همه‌ي درختان صحرا و سنگها را ديد كه به آواز آمده بودند و مي‌گفتند «السلام عليك، يا رسول‌الله!»
سيرت رسول‌الله (رفيع‌الدين اسحاق‌ابن‌محمد همداني)

مجيد مجيدي، كارگردان و محمد مهدي حيدريان، تهيه‌كننده‌ي فيلم سينمايي محمد (ص) با حضرت آيت‌الله جوادي آملي ديدار كردند. در اين ديدار گزارشي از روند تحقيق و نگارش فيلمنامه، مضامين درنظرگرفته‌شده، شكل روايت فيلم و چگونگي انتخاب عوامل دست‌اندركار اين پروژه به اطلاع ايشان رسيد. آيت‌الله جوادي آملي پس از شنيدن صحبت‌هاي حيدريان و مجيدي، گفتند: «گزارش نافع و مسرت‌بخشي را شنيدم. اميدوارم كه خداوند سعي بليغ شما را به احسن وجه مشكور كند و توفيق ارائه‌ي خدمات برتر و بهتر را به همه‌ي شما و همكاران‌تان مرحمت كند.» و سپس با تأكيد بر اين‌كه اين يك فيلم عادي نيست و قرار است درباره‌ي والاترين موضوعات باشد، گفتند: «اگر كسي خواست درباره‌ي موضوعات عادي هنرنمايي كند، داشتن همان فكر عادي كافي است. اما اگر كسي خواست درباره موضوعات عالي هنرنمايي كند، بايد هنرش عالي باشد. يعني همان‌طور كه خود پيغمبر (ص) تحولي در جهان ايجاد كرد، فيلم آن حضرت هم بايد تحول ايجاد كند. وگرنه مي‌شود يك فيلم عادي.»

ايشان در ادامه‌ي صحبت، هنرمند واقعي را هنرمندي دانستند كه توانايي داشته باشد سخن وحي را درك كند و به عالم حس بياورد: «ما هنرمندي نداشتيم كه بتواند مفاهيم وحي را از مرحله‌ي شهود به عقل دربياورد، عقل را به مرحله‌ي خيال درآورد، خيال را حسي كند تا بشود سينما. قالب سينما از خيال به حس مي‌آيد. يك هنرمند سينمايي بايد وحي را خوب بشناسد، مشهود را از دالاني صحيح به معقول تبديل كند، بعد معقول را متخيل كند و متخيل را محسوس كند تا قابل عرضه باشد. وگرنه علمي نيست. و اين معنا چون نبوده كسي دركش نكرده... پس اگر هنرمندی بخواهد وارد این حوزه شود، باید چهارضلعی باشد؛ یعنی وحی‌شناس، معقول‌شناس، متخیَل‌شناس و محسوس‌شناس باشد تا بتواند دست به کار شود. این کار عظیمی است. این فیلم باید معلم فیلم‌های دیگر باشد، چون درباره‌ي کسی است که معلم افراد دیگر است.»

آيت‌الله جوادي آملي درباره‌ي جنبه‌هايي از زندگي حضرت رسول اكرم (ص) كه بايد در يك اثر هنري مورد توجه قرار گيرد، تذكر دادند: «حضرت رسول (ص) نگاهی عاشقانه به جهان دارد؛ نه فقط نگاه عالمانه و عاقلانه. نقل كرده‌اند که حضرت زندگی ساده‌ای داشته است: در خانه‌ي ایشان اشیائی بوده از قبیل بشقاب، کوزه و همين وسايل روزمره، که همه‌ي این‌ها شناسنامه داشته‌اند. می‌گویند برخی علما، اسامی اشیاء خانه‌ي حضرت را نوشته‌اند، که مثلاً برای فلان شانه یا فلان دکمه یا فلان در، چه اسم‌هایی می‌گذاشته‌اند. ایشان این‌گونه زندگی می‌کردند. همه را با چشم کرامت می‌دیدند، نه فقط انسان‌ها را.»

در اين ديدار كه نزديك به يك‌ساعت به طول انجاميد، مجيد مجيدي سكانس‌هايي از فيلمنامه را با ذكر جزئيات براي آيت‌الله جوادي آملي توصيف كرد و ايشان ديدگاه‌شان درباره‌ي نحوه‌ي رويكرد هنري به زندگي پيامبر اسلام را براي گروه سازنده‌ي فيلم محمد (ص) تشريح كردند.