صفحه مناسب براي چاپگر


گزارش سایت "سینمای ما" از ماجرای سونامی رسانه ای مسعود کیمیایی و فیلم تازه
هم اسم "سونامی" تکذیب شد هم بازی گلزار یا عرب نیا؛ اصل ماجرا چیست؟


سینمای ما- مسعود کیمیایی خبرهای مختلفی که این روزها در مورد فیلم تاه اش در رسانه ها منتشر می شود تکذیب کرد. در حاليكه در تعدادي از نشريات و رسانه‌ها عنوان شده بود كه «سونامي» نام فيلم جديد كيميايي است، اين كارگردان اين موضوع را هم تكذيب كرد.  این فیلمساز برجسته در این باره گفته: «فيلمنامه اي توسط عبدالرضا منجزي نوشته شده كه به دست من رسيده و قرار است آن را جلوي دوربين ببرم. اين فيلمنامه به سبك و سياق خودم در حال نگارش است و البته نام آن "سونامي" نيست.»

اين كارگردان مطرح در خصوص نام فيلم و تركيب بازيگران پروژه تازه‌اش به روزنامه "بانی فیلم" گفت:« هنوز نامي براي اين فيلم انتخاب نكرده‌ام و بعيد مي دانم تا آماده شدن فيلمنامه نام آن مشخص شود. در مورد بازيگران هم بايد بگويم با آقايان فريبرز عرب‌نيا و محمدرضا گلزار براي بازي در اين فيلم مذاكره‌اي نشده است و انتخاب عوامل فيلم با تكميل شدن فيلمنامه و آغاز پيش توليد شروع مي‌شود.»

اصل ماجرا چیست؟

به گزارش سایت "سینمای ما"  اصل ماجرا به این قرار است که مسعود کیمیایی پس از ساخت و اکران «جرم» و پس از بهبود بیماری سختی که از سر گذراند، مثل همیشه برای ساخت بیست و نهمین فیلمش دنبال سوژه و قصه و فیلمنامه مناسبی بود. برای این منظور حتی چند جلسه هم با علیرضا نادری برگزار شد و چند طرح و داستان مطرح شد و همان موقع اخبار مختلفی درباره اش در رسانه ها منتشر شد، اما این همکاری به دلایلی فعلاً منتفی شد. تا اینکه عبدالرضا منجزی دستیار سابق مسعود کیمیایی در «تیغ و ابریشم» فیلمنامه ای نوشته خودش به نام "سونامی" را  پیشنهاد داد و ظاهراً مسعود کیمیایی قصه و حال و هوای آن را پسندید چون نزدیک به روحیه و سینمای مورد علاقه اش بود.

منجزی فیلمنامه "سونامی" را  با مشاوره مسعود کیمیایی  جلو برد و نسخه ای از آن را تمام کرد و حالا این روزها این فیلمنامه و داستان توسط کیمیایی در حال بازنویسی و تغییرات مرسومی است که به ذهنیت و حال و هوای این روزهای این فیلمساز نزدیک شود.  بدیهی است که نام "سونامی" هم  به همین شکل می تواند تا پایان نگارش ونسخه نهایی فیلمنامه یک یا چند بار تغییر کند و عنوان های مختلفی برای کار تازه  مطرح شود.

موضوع انتخاب بازیگر هم مثل هر ماجرای مشابهی بیشتر محصول گمانه زنی، شنیده های خبرنگاران یا کنجکاوی رسانه ها از حرفهای مختلفی است که در دفتر فیلمساز یا همراهان و همکاران او به بیرون درز می کند و هیچکدام سندیت و قطعیت ندارد. نامهایی مثل فریبرز عرب نیا و محمدرضا گلزار از همین دسته خبرهاست که به عنوان گزینه های احتمالی (مثل هر نام و یازیگر یا عوامل دیگری) در روزهای نوشتن یا پیش تولید فیلمها می تواند مطرح یا پیشنهاد شود. 

غیر از این، خبر تایید نشده و گمانه زنی  دیگری که این روزها در رسانه ها منتشر می شود، همکاری نکردن مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی در فیلم تازه و قطع شدن زنجیره بازیگری پسر در فیلم های اخیر پدر است؛ خبری که باز هم مثل باقی اخبار هنوز هیچ قطعیت یا سندیتی ندارد و مثل گذشته در مقاطعی مطرح و در موردش صحبت شده است. این خبر به دلیل حضور پولاد کیمیایی در سریال بهمن گودرزی قوت گرفت، اما  قطعاً فیلم تازه مسعود کیمیایی تا پایان کار پسرش در این سریال  کلید نخواهد خورد.

همه این حرفهای بدیهی و نکات محرز و واضحی که اشاره شد، در مسیر ساخت هر فیلم دیگری هم اتفاق می افتد. موضوع این است که نام معتبر و محبوب و خبرسازی مثل مسعود کیمیایی همیشه برای رسانه های مختلف اهمیت ویژه ای داشته و هر حرف و حدیث و هر حرکتش در این چهار دهه تیتر اول جذابی بوده است. درباره فیلم بعدی هم طبیعی است که همین مسیر آشنا و گریزناپذیر تکرار خواهد شد؛ مهم این است که همه علاقمندان  یا حتی مخالفان دنیای دلپذیر فیلمساز ، چشم به راه اثر  تازه اش  هستند و امیدوارند این فیلم  جزو آثار شاخص و دوست داشتنی کارنامه کیمیایی باشد؛ چه با نام "سونامی" و چه هر نام جذاب یا حتی غیر جذاب دیگر!

نام