صفحه مناسب براي چاپگر


«صدسال اعلان و پوستر فيلم در ايران» اثر مسعود مهرابي این روزها فروش چشمگیری دارد
استقبال خوب گرافيست‌ها‌، فيلمسازان و عموم مردم از گران ترین کتاب سینمایی ایران


سینمای ما- كتاب «صدسال اعلان و پوستر فيلم در ايران» اثر مسعود مهرابي به عنوان گران‌ترين كتاب تاريخ سينماي ايران با استقبال همراه شده است. اين كتاب كه طي مراسمي در هشتم آبان ماه در خانه هنرمندان رونمايي شد بنا به گفته ناشرش؛ تا كنون با استقبال خوبي از سوي گرافيست‌ها‌، فيلمسازان و عموم مردم در داخل و خارج از كشور مواجه شده است. كتاب «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» از مهر 1286، ‌نخستين آگهي نمايش فيلم در عكاسخانه روسي خان آغاز مي‌شود و تا پوستر فيلم‌هاي سينماي ايران تا سال 90 ادامه دارد.


اين كتاب توسط موسسه فرهنگي پژوهشي چاپ و نشر نظر به دو زبان فارسي و انگليسي در498 صفحه آماده شده كه به قيمت 85 هزار تومان عرضه مي‌شود.


در اين مجموعه با آثاري از افرادي چون آيدين آغداشلو،‌ اميراثباتي‌، محمدعلي حدت‌، ابراهيم حقيقي‌، حسين خسروجردي،‌ بهزاد خورشيدي‌،محمدرضا دادگر،‌نورالدين زرين ملك‌، عزيز ساعتي،‌قباد شيوا‌،علي اكبر صادقي،‌ سيامك فيلي زاده‌،بهزاد غريب‌پور،‌عباس كيارستمي‌،علي وزيريان و مرتضي مميز به سير و تحول پوستر فيلم در بيش از صدسال مي‌پردازد.


آيدين آغداشلو درباره اين كتاب نوشته است: «اين صدسال اعلان و پوستر فيلم در ايران چقدر كتاب خوبي است. خيلي چيز آموختم و خيلي آثاري كه ديده بودم و فراموش كرده بودم به يادآوردم و چه آثاري كه هيچ گاه نديده بودم و چه تلاش و زحمت بزرگي براي تدوين آن صورت گرفته است،‌ براي آنكه بدانيم در طي اين يكصد سال چه كارهايي شده است.

و براي اين كه بدانيم در طي اين همه سال چقدر بد كار شده است و چه فاصله عميقي است بين دو گونه كار كه به طور موازي در كنار هم حركت كرده‌اند كارهايي درست و ارزشمند و كارهاي مبتذل سطحي. خصوصا از سال‌هاي 1330 به اين سو و اين كتاب چه سند مهمي است براي ديدن اين دو جريان كه يكي حاكم و غالب است و يكي محدود و اندك».


اين اثر مهرماه در جشنواره كتاب فرانفكورت عرضه شد.


مسعود مهرابي به عنوان مدير ماهنامه سينمايي فيلم سالها در تاليف و نشر كتب سينمايي فعاليت داشته كه كتاب «تاريخ سينماي ايران» او به عنوان پرتيراژترين كتاب سينماي ايران تا كنون ده دوره چاپ شده است.