دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


گزارش تصویری محسن هردان از نشست پرسش و پاسخ «ضدگلوله» ساخته مصطفی کیایی
کارگردان «ضد گلوله» شباهت فیلمش به «لیلی با من است» و سه گانه «اخراجی‌ها» را رد کرد


سینمای ما- مصطفی کیایی کارگردان فیلم «ضد گلوله» با بیان اینکه فیلمش به نوعی کلاس بازیگران با اخلاق بوده است، گفت: ژانر ضد گلوله اجتماعی است و قرار نیست شماره‌های 2 و 3 آن را بسازم. شامگاه شنبه ۱۵ بهمن ماه، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «ضد گلوله» با حضور «مصطفی کیایی» (کارگردان) ، «رضا رخشان» (مدیر فیلمبرداری و تهیه‌کننده)، «مهدی هاشمی» و «ژاله صامتی» (بازیگران) ،«محمود گبرلو» (مجری کارشناس) و «علی علایی» (منتقد سینما) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

* هاشمی: «ضدگلوله» بازیگر را در بهترین میزانسن قرار داد

«مهدی هاشمی» در این نشست با اشاره به این که وقتی فیلمنامه «ضدگلوله» را خواندم به این نتیجه رسیدم که در یک فیلم خوب بازی خواهم کرد، اظهار داشت: «ضدگلوله» فیلمی بود که بازیگر را در بهترین میزانسن قرار می‌داد و حساسیت کارگردان آن روی نکات ریزی که اکثر فیلمسازان رعایت نمی‌کنند برای من جالب بود ضمن آن که این فیلم، با روحیه خوب، خوش خلقی و انبساط خاطر ساخته شد.

* کیایی: مسئول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به من بدترین توهین‌ها را روا داشت

در ادامه این نشست «مصطفی کیایی» با طرح گلایه نسبت به رفتار مسئولان انجمن سینمای دفاع مقدس، اظهار داشت: مسئولان این انجمن متأسفانه وقتی با فیلمنامه اولیه این فیلم روبه‌رو شدند، به من فیلمساز بدترین توهین‌ها را روا داشتند که شاید اگر فیلم کافی‌شاپی می‌ساختم با چنین مسائلی روبه‌رو نمی‌شدم. کارگردان «بعد از ظهر سگی سگی» ادامه داد: شاید به خاطر همین سختی‌ها تا مدت‌ها سراغ تصویر چنین موضوعاتی نیایم. البته این مسائل از ابتدای تولید این پروژه مثل بغض در گلوی من بود اما ترجیح دادم تا فیلم دیده نشود، سکوت کنم و درباره آن مسائل صحبتی نکنم.

* رخشان: «ضد گلوله» شبیه «لیلی با من است» نیست

در ادامه این نشست «رضا رخشان» از همکاری بنیاد سینمایی فارابی، اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی و انجمن سینمای دفاع مقدس تشکر کرد. این تهیه‌کننده با اشاره به این که ساخته شدن این فیلم از همکاری وی با «سعید سهیلی» در یک فیلم سینمایی و ایدهای که از آنجا در ذهن وی شکل گرفت، شروع شد، ربط این ایده به فیلم سینمایی «لیلی با من است» ساخته کمال تبریزی را رد کرد.

* کیایی: همه آدم‌های «ضدگلوله» را در اطرافم دیده‌ام

«مصطفی کیایی» نیز با اشاره به این که قرار گرفتن افراد در موقعیت‌های اشتباه، فضا را برای ایجاد موقعیت کمدی فراهم می‌کند، به تلاش خود برای باورپذیر بودن فضا و آدم‌ها اشاره کرد و گفت: همه آدم‌های «ضدگلوله» را اطراف خود دیده‌ایم.

* علایی: «ضد گلوله» فیلمی است که منتقدان می‌توانند وارد فهرست‌های خود کنند

در ادامه این نشست، «علی علایی» از «ضدگلوله» به عنوان فیلمی نام برد که منتقدان سینمایی می‌توانند وارد فهرست‌های خود کنند و گفت: حال کارگردانی وارد سینمای ایران می‌شود که می‌تواند وارد فهرست شود و این برای منتقدان سینمایی مهم است که در این فهرست یک جوان تازه نفس پیدا شود و فیلم قبلی «مصطفی کیایی» هم این ویژگی را داشت.رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد نسبت به بسیاری از فیلمسازان حاضر در جشنواره امسال که آثارشان نشان از میزان اغتشاشات ذهنی آن‌ها دارد، خاطرنشان کرد: ریتم در روایت، ریتم در سکانس‌ها و ریتم درون پلانی در این فیلم به خوبی درآمده است.علایی با اظهار این که نگران بودم لحن شوخی فیلم تمام شود، از این که فیلمساز توانسته این لحن را تا پایان حفظ کند، اظهار خوشحالی کرد.

* هاشمی: به عنوان بازیگر قدیمی از «کیایی» درس آموختم

در ادامه این نشست «مهدی هاشمی» با شرح ویژگی‌های ایفای نقش خود در «ضدگلوله» عنوان کرد که به عنوان بازیگری 65 ساله تا چه حد از یک کارگردان 35 ساله آموخته است.

* کیایی: قرار نیست «ضد گلوله» 2 و 3 را بسازم

همچنین «مصطفی کیایی» در این نشست و در پاسخ به پرسش‌های مختلفی درباره مشابهت فیلمش با کارهای طنز دفاع مقدس، توضیح داد: ژانر کار من اجتماعی است، «ضد گلوله» کلاس بازیگران با اخلاق بود و قرار هم نیست که «ضدگلوله» یک، دو و سه بسازم.

در پایان این نشست، «مصطفی کیایی» نیز شباهت «ضد گلوله» به «لیلی با من است» و سه گانه «اخراجی‌ها» را رد کرد.