دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


نمایش و دانلود قسمتهای از نشست رسانه ای «در انتظار معجزه» ساخته رسول صدرعاملی
صدرعاملی: «در انتظار معجزه» را در ادامه سه‌گانه «زائر» ساختم


سینمای ما - فیلم سینمایی«در انتظار معجزه» دیروز در سالن برج میلاد تهران برای خبرنگاران و اهالی رسانه روی پرده رفت. نمایش و دانلود قسمتهای از نشست رسانه ای «در انتظار معجزه»  (رسول صدرعاملی) را اینجا ببینید ... 

شامگاه پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «در انتظار معجزه» با حضور «رسول صدرعاملی» (کارگردان)، «محمد رضا دلپاک» (صدابردار)، «پریوش نظریه» (بازیگر)، «ستار اورکی» (آهنگساز)، «غلامعباس فاضلی» (منتقد)، «مرتضی هدایی» (مدیر فلیمبرداری) و «محمد گبرلو» (مجری و کارشناس) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. 

 

* «در انتظار معجزه» در ادامه سه گانه زائر است

 

بنابراین گزارش، در ابتدای این نشست «رسول صدر عاملی»، فیلم سینمایی «در انتظار معجزه» را تداوم سه گانه خود در خصوص ساخت آثاری با موضوع زیارت ارزیابی کرد.

* فاضلی: لحن دوگانه «در انتظار معجزه» به اثر لطمه وارد کرده است

در ادامه این نشست، «غلامعباس فاضلی» نیز در سخنانی به نقد این فیلم پرداخت و با بیان اینکه «رسول صدرعاملی» از زمان ساخت فیلم «دختری با کفش‌های کتانی» تلاش کرده است به تجربه گرایی در سینما دست بزند، افزود: تلاش صدرعاملی در 15 سال اخیر برای رسیدن به پرداخت مستندگونه و واقع گرایانه در سینما بوده است.

وی درباره فیلم «در انتظار معجزه» اظهار داشت: این فیلم در دکوپاژ، شخصیت‌پردازی و لحن با اشکالاتی رو به رو بود، «رسول صدرعاملی» با بهره‌گیری از دوربین روی دست ، انتخاب موسیقی و بازیگران سعی دارد تا روایتی مستندگونه ارایه کند اما دکوپاژ فیلم از این اصل تبعیت نمی‌کند.

این منتقد ادامه داد: داستان فیلم به جای تمرکز روی شخصیت‌های اصلی روی چند شخصیت می‌چرخد که این رویکرد به نتیجه کار لطمه وارد کرده است و بهتر بود داستان روی روابط زن و شوهر تمرکز بیشتری داشته باشد.

فاضلی در ادامه درباره لحن فیلم نیز گفت: حرکت کند فیلم لحن دوگانه‌ای ایجاد کرده است که به داستان ضربه زده است.

* «در انتظار معجزه» حرف نویی در سینما دارد

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست «رسول صدر عاملی» در پاسخ به اشکالات منتقد نشست، با بین اینکه : فیلم‌های «شب» و «هر شب تنهایی» دو فیلم دیگر وی در زمینه زائر و زیارت بوده است، اظهار داشت: مفهوم زیارت، حوزه چالش برانگیزی است و فیلمساز باید مواظب باشد تا به عرصه خرافه وارد نشود و در عین حال حق مطلب را ادا کند.

* این دست از فیلم‌ها به دستمزد کلان متهم می‌شوند

صدرعاملی با تاکید بر اینکه «در انتظار معجزه» در برگیرنده مفاهیم نویی در سینمای ایران است و قصه آن تازگی دارد، افزود: آثاری از این دست پیش از دیده شدن به پیش قضاوت‌هایی چون ساخت فیلم برای خوش آمد دیگران و یا دریافت دستمزد کلان متهم می شوند که هیچ یک از این موارد درباره این فیلم صادق نیست.

* «در انتظار معجزه» از لحنی که متعلق به سینمای من است تبعیت می‌کند

کارگردان «زندگی با چشمان بسته» درباره لحن این فیلم گفت: فکر می‌کنم این فیلم از لحنی که متعلق به سینمای من است تبعیت می‌کند ضمن آنکه بجز فصل اول فیلم که پیش از تیتراژ آغازین نمایش داده می‌شود، هیچ یک از سکانس‌ها به شیوه دوربین روی دست فیلمبرداری نشده‌اند.

* بیش از ۵۰ دقیقه در «در انتظار معجزه» در قطار تصویربرداری شد

وی در ادامه به سختی‌های تصویربرداری در فضای بسته قطار و آن هم قطار در حال حرکت اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 50 دقیقه این فیلم 75 دقیقه‌ای در قطار تصویربرداری شده است که برای این کار مجبور بودیم 40 روز در قطار تهران، سرخس در حرکت باشیم.

*  فیلمساز خوب کسی است که بداند چه پلان‌هایی را نگیرد

صدرعاملی درباره دکوپاژ این فیلم نیز توضیح داد: ایرادی که به دکوپاژ وارد می‌شود بیشتر به شرایطی است که قطار در حال حرکت ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: وقتی داستان از بگو مگوهای کلیشه‌ای آدم‌ها شروع می‌شود، تکلیف مخاطب با داستان مشخص است و فیلمساز خوب کسی است که بداند چه پلان‌هایی را نگیرد.

این کارگردان سینمایی ابراز امیدواری کرد که «در انتظار معجزه» شاعرانگی و تاثیر خود را روی مخاطبی که ایمان دارد، بگذارد.

* مراقب بودم «در انتظار معجزه» به سمت خرافه‌گویی نرود

کارگردان «دختری با کفش‌های کتانی» ادامه داد: من باید مراقب می‌بودم که مضمون فیلم را وارد عرصه خرافه و حتی مسایل ماورائی نکنم و روح خوب زائر بودن را به مخاطب القا کنم زیرا این روحیه در ادیان و همه جای جهان به همین شکل وجود دارد.

* احساس می‌کنم «در انتظار معجزه» باید ریتم تندتری داشت

کارگردان «هر شب تنهایی» ایراد برخی خبرنگاران مبنی بر تکراری بودن برخی پلان‌های فیلم و طولانی بودن آن را وارد دانست و گفت: اکنون که فیلم را همراه با تماشاگر دیدم تصور می‌کنم که باید ریتم داستان تندتر می‌شد.

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست کارگردان «شب» درباه کم بودن میزان دیالوگ‌ها نیز تاکید کرد:  این تجربه دشواری بود که بازیگر به جای تکیه بر دیالوگ با رفتار و بازی خود مفهوم را به مخاطب القا کند و به همین خاطر از بازیگرانی استفاده شد که کارنامه قابل تاییدی داشتند.

برپایه این گزارش، خبرنگاری از صدرعاملی سوال کرد: اگر ایده اولیه این فیلم برای ساخت یک اثر تلویزیونی بود، چرا از آن نسخه سینمایی تهیه شد که وی در پاسخ گفت: از بین حدود 13 ایده‌ای که برای ساخت سریالی با موضوع زائر به نگارش درآمده بود، تنها فیلم‌هایی به اثر سینمایی تبدیل شد که قابلیت گسترش را داشت وگرنه سینمایی کردن یک ایده تلویزیونی کار عبثی است.

* «در انتظار معجزه» در شیراز سه سئانس فوق‌العاده داشت

«رسول صدرعاملی» در پایان این نشست، اظهار داشت: فیلم سینمایی «در انتظار معجزه» در شیراز سه سئانس فوق العاده داشت.