دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


مشاور نگارش فیلمنامه «ملکه» هم در راي داوران جشنواره فجر تشكيك كرد
ناديده‌گرفتن«ملکه» تعمدي و عجیب و غیرقابل توجیه است


سينماي ما- «ملکه» بهترین ساخته کارگردانش محمدعلی باشه آهنگر علیرغم ارزشهای مضمونی-ساختاری و ارائه تصویری کاملا مدرن از دفاع مقدس مورد توجه هیات داوران جشنواره سی اُم فیلم فجر قرار نگرفت و همین مساله سبب ساز ناراحتی شدید آهنگر و عدم پاسخگویی وی به سوالات خبرنگاران درباره این موضوع گردید. در این رابطه حمید سلیمی که از جمله مشاوران نگارش فیلمنامه این کار بوده دلایل اصلی عدم توجه جشنواره سی اُم به «ملکه» را توضيح داد:

آیا حق «ملکه» نبود که در بخش بهترین کارگردانی یا بهترین فیلم، سیمرغ یا حداقل دیپلم افتخار بگیرد؟

همین طور است. به نظر میرسد یک تعمد عجیب و غیرقابل توجیه در نادیده گرفتن «ملکه» وجود داشت و متاسفانه به نگاه جدیدی که فیلم نسبت به دفاع مقدس داشت هیچ توجهی نشد. ارزشهای محتوایی فیلم نادیده گرفته شد ضمن اینکه عدم توجه به فیلمبرداری متبحرانه علیرضا زرین دست، فیلمنامه سرشار از جزییات کار و کارگردانی درخشان باشه آهنگر هم یک نادیده انگاری تعمدی بود!

چرا فکر میکنید این نادیده انگاری، تعمدی بود؟
از برخی اظهارنظرات چنین بر می آید. گروهی خاص به شانتاژ این ماجرا پرداختند که «ملکه» یک اثر ضدجنگ است اما نه تنها این گونه نبود که این فیلم تصویری درست از دفاع مقدس ما را به مخاطبان ارائه میکرد. یادمان نرود جنگ، قابل دفاع نیست و دفاع مقدس است که به شدت ارزشمند است و «ملکه» هم بهترین تصویر را از دفاع رزمندگان غیور ایرانی در برابر دشمن متجاوز به نمایش گذاشت. «ملکه» بهترین تقدیر از دفاع مقدس است.

البته شیوه داوری در جشنواره به جز «ملکه» گریبان فیلمی مانند «تهران 1500» را هم گرفت؟

متاسفانه شیوه عجیب و غریب داوری در جشنواره امسال لطفش شامل حال «ملکه» هم شد اما مسلما مخاطبان سینما و تاریخ، بهترین داوران هستند برای رد یا تایید ارزشهای فیلم.

منظورتان از شیوه عجیب و غریب داوری را واضحتر بیان کنید؟
همین قدر بدانید که این فیلم از جمله آثار مطرح سینمای ایران در بخش بین الملل بود اما نسخه بدون زیرنویس آن برای هیات داوران به نمایش درآمد آن هم در حالی که اعضای هیات داروان بخش بین الملل اغلب غیرایرانی بودند.

البته «ملکه» به لحاظ تصویری آن قدر قابلیت داشت که حتی بدون زیرنویس هم مورد توجه قرار گیرد.
همین طور است اما این را هم درنظر بگیرید که در بسیاری از بخشهای فیلم دیالوگهایی که مابین کاراکترهای مختلف رد و بدل میشود است که سبب ساز تفهیم مخاطب نسبت به فضای حاکم بر کار میشود.