دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


اظهارات عجیب وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی درباره توقیف فيلم جنجالی ابراهيم حاتمی‌کیا
وزارت ارشاد وقت «به رنگ ارغوان» را توقیف کرد نه وزارت اطلاعات/ فیلم به دلیل ترویج خشونت و نمایش غیر واقعی امور امنیتی مورد حمایت و قبول ما نبود


سينماي ما- ما فیلم«به رنگ ارغوان»را توقیف نکردیم و اصولا وزارت اطلاعات هیچ گونه مسئولیتی در این خصوص نداشت. مسئول اصلی در این زمینه وزارت ارشاد است.

هرچند حدودا سه سالی از رفع توقیف اثر بحث برانگیز «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا میگذرد اما همچنان دلایل توقیف این فیلم محل پرسش است. در این باره به تازگی ابراهیم یونسی وزیر اطلاعات آن دوران که به اعتقاد بسیاری مسبب اصلی توقیف فیلم بود گفتگویی انجام داده و دلیل توقیف فیلم را وزارت ارشاد دانسته نه وزارت اطلاعات! بخشهایی از گفته های یونسی را می خوانید:

برای ساخت فیلم هیچ مشورتی با ما نکردند
حاتمی کیا از افتخارات سینمای ایران است و بهترین آثار را در دفاع مقدس داشته است. من هم مانند میلیون ها نفر از مشتری های پرو پا قرص ایشان هستم.این فیلم هم از آثار خوب ایشان است.در زمان ساخت این فیلم هیچگونه مشورت و یا اطلاعی به ما داده نشد و به ابتکار خودشان این فیلم را ساختند. شاید انگیزه شان این بود که در آن دوران مساله ای که ذهن جامعه را کاملا مشغول کرده بود، مساله «قتل های زنجیره ای» بود.حاتمی کیا این فیلم را ساخت. در این فیلم تلاش شده که بخشی از این ذهنیت منفی که مامور اطلاعاتی حس لطیف عاشقانه نمی تواند داشته باشد، تصحیح و عنوان شود که آن طور نیست که ماموران اطلاعاتی، انسانهای خشن و سردی باشند که دارای عواطف بشری نیستند که این معنی به خوبی نمایش داده شده است.

فیلم نکات منفی زیادی داشت
این فیلم به خوبی ابزارمند بودن دستگاههای امنیتی را نشان می دهد که به دستگاههای پیچیده عملیاتی دسترسی دارند و اقتدار ابزار اطلاعاتی را به خوبی به نمایش گذاشته که یک مامور اطلاعاتی از چه توانی برخوردار است، تحلیل عمیق مامور اطلاعاتی و پیچیدگی کار این مامور به خوبی نمایش داده شده است که این از نقاط مثبت این فیلم است.اما فیلم نقاط منفی زیادی هم داشت که در آن زمان خاص برای تخریب روحیه کارکنان وزارت اطلاعات و ذهنیت جامعه نسبت به وزارت اطلاعات مناسب نبود.

وزارت ارشاد وقت «به رنگ ارغوان» را توقیف کرد نه وزارت اطلاعات
ما فیلم«به رنگ ارغوان»را توقیف نکردیم و اصولا وزارت اطلاعات هیچ گونه مسئولیتی در این خصوص نداشت. مسئول اصلی در این زمینه وزارت ارشاد است. ولی این فیلم به دلیل ترویج خشونت و نمایش غیرواقعی امور امنیتی، مورد حمایت و قبول ما نبود در آن زمان سیاست کلی و اساسی وزارت اطلاعات تصیح ذهنیت جامعه بود که به دلیل  بحران های قتل های زنجیره ای شدیدا آسیب دیده بود.ما فیلم را توقیف نکردیم اما پیشنهاد کردیم که وزارت اطلاعات آن را خریداری کند که در زمان مناسب و با اصلاح مناسب اکران شود که این پیشنهاد مورد موافقت آقای ساداتیان  تهیه کننده فیلم قرار گرفت. اظهارات ایشان برای گرم کردن بازار نمایش فیلم بود که موفق هم نبود.