صفحه مناسب براي چاپگر


واكنش‌هاي اغراق‌آميز و خودمحورانه مديران و متوليان دولتي سينما به موفقيت اصغر فرهادي در اسكار
این آغاز فروپاشی استیلای لابی صهیونیستی بر جامعه و همه نهادهای آمریکایی است/ «جدایی نادر از سیمین» در زمان طراحی سیاست‌هاي ده ساله سينما ساخته شد/ فرهادی فیلم‌سازی را از انجمن سینمای جوان شروع كرد/ گروه انتخاب فيلم را فارابي گرد هم جمع كرد


سينماي ما- پس از موفقيت بزرگ اصغر فرهادي و فيلم «جدايي نادر از سيمين» در كسب جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي زبان، مديران و متوليان دولتي سينماي ايران هم در قالب يادداشت‌هاي تبريك يا پيام و اظهارات شفاهي به اين اتفاق واكنش نشان دادند.

عليرضا سجادپور

مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به این که موفقیت در اسکار نتیجه ممانعت ما از نمایش «فیلم‌ سیاه‌نما» در دنیا بود، گفت: من این موفقیت را پالس مثبتی نسبت به کشور ایران تلقی می‌کنم و فکر می‌کنم پیشرفت‌ها و وحدت مردم و مسئولان تصویر درستی از ایران ایجاد کرده و غربی‌ها با چنین جوایزی به دنبال جبران اشتباهات گذشته خود در مورد ایران هستند.

سید علیرضا سجادپورافزود: خوشحالم که سیاست های مخالف ایران موجب نشد تا حق فیلم خورده شود، بی تردید «جدایی نادر از سیمین» شایسته ترین کاندیدا از میان آثار راه یافته برای دریافت اسکار بود و به دلیل مشکلاتی که غربی‌ها با ایران دارند این حق پایمال نشد.

وی در ادامه با تبریک این رویداد به تمامی سینماگران تصریح کرد: این موفقیت متعلق به کل سینمای ایران است و گامی در جهت گسترش بازاریابی بین المللی محسوب می‌شود که ما به طور جدی پیگیر آن هستیم و موفق شده‌ایم نگاه موجود به ایران از سوی خارجی‌ها را تغییر دهیم و خبری از آثار سیاه نمایی راه یافته به جشنواره‌های خارجی نیست.

سجادپور با بیان این که آثاری به تازگی به جشنواره‌های خارجی فرستاده می‌شوند که مانند «جدایی نادر از سیمین» سیاه نمایی ندارند، خاطرنشان کرد: این فیلم برای اولین بار در جشنواره فجر موفق به دریافت جایزه شد و در ابتدا از سوی مردم ایران مورد استقبال قرار گرفت این نشان می‌دهد که فیلم‌هایی که با ذائقه مردم منطبق هستند در خارج از کشور هم می توانند موفق باشند.

وی ادامه داد: افزایش فضا برای بازاریابی بین‌المللی از یکسال گذشته مدنظر ما قرار داشت و تلاش می کنیم این کار را با شتاب بیشتری در آینده ادامه دهیم.

مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی تاکید کرد: این جایزه یک تاثیر دیگر نیز دارد و آن گسترش تولیدات مشترک با کشورهای دیگر است که سال های گذشته هم مدنظر ما بوده است و در آینده هم به تولید آثار مشترک توجه خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موفقیت تغییری در این سیاست‌ها ایجاد خواهد کرد، گفت: سیاست ها به صورت نقشه‌ای ده ساله برای سینما طراحی و اعلام شده است و تغییری در سیاست‌ها ایجاد نمی شود ضمن این که فیلم‌هایی نظیر «جدایی نادر از سیمین» در زمان طراحی همین سیاست‌ها ساخته شده‌اند.

جواد شمقدري

در پیام تبریک جواد شمقدری خطاب به اصغر فرهادی آمده است: با موفقیت فیلم جدایی نادر از سیمین در اخذ اسکار، ذائقه جامعه سینمای ایران که در جشنواره سی‌ام فجر شیرین شده بود کامل شد. این جایزه گواهی دیگر بر آغاز فصل جدید سینمای ایران است که در قالب سازمان سینمایی به افق‌های بلندتری می‌اندیشد. قضاوت آمریکایی در مقابل فرهنگ ایرانی سر تعظیم فرود آورد و رای دهندگان آکادمی اسکار در مقابل لابی صهیونیستی که بر طبل جنگ می‌کوبد، واکنش متفاوتی نشان دادند و این ترک آغاز فروپاشی استیلای لابی صهیونیستی بر جامعه و همه نهادهای آمریکایی است.
امروز غرب تشنه چشیدن معنویت و طعم اخلاق و تجربه محبت، عاطفه و رفتار انسانی است. زخم‌های شیطانی نیاز به مرهم الهی دارد و سینمای ایران در پرتو فرهنگ اسلامی پاسخگوی این نیاز است.
موفقیت آقای فرهادی در دریافت جایزه اسکار حلقه‌ای از موفقیت‌های ملت بزرگ ایران است که آن را به وی و گروه همکارش و سینمای ایران و همه  سینما دوستان ایرانی تبریک می‌گویم.

محمد خزاعي

متن پیام محمد خزاعي دبير جشنواره سي‌ام فجر به شرح زیر است: ... و باز هم نام ایران. باز هم فرهنگ با تمدن ایران زمین و باز هم غرور ملی و آوازه خوش هنر ایران بر تارک سینمای جهان و باز هم اصغر فرهادی. این بار افتخار بزرگ ملی در مهم‌ترین رویداد فرهنگی جهان.

اصغر فرهادی که خود فرزند سینمای ایران اسلامی است و فرزند همین خاک با تمدن، افتخاری دیگر را برای سینمای ایران به ارمغان آورد، تا مردم این سرزمین، بار دیگر در فضای غبارآلود و سیاست‌زده جهان، بدرخشند و نام کشورشان بر بلندای رویداد فرهنگی جهان به صدا در بیاید.

فرهادی عزیز...

همان روزهای خوشحالی مردم برای کسب افتخار مهم در مراسم جهانی گلدن گلوب، آرزو کردیم تا در دم دمای صبح زمستانی نود، افتخار دیگری را برای مردم کشورت رقم بزنی و تو امروز با اقتدار کامل میان چشم‌های سیاست‌زده صهیونیسم و آمریکا، نام ایران اسلامی و ایرانی را پرآوازه‌تر کردی و نشان دادی رسالت فرهنگی که بر دوش تو به عنوان یک فیلمساز مسلمان و همکارانت بود، به خوبی به سرانجام رسید. این خوشحالی مردم ارزشمندتر از همه جوایزی است که گرفتی. همان خوشحالی رشک‌برانگیز که در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ریشه کرد تا این نهال رسیده امروز، بر سینمای جهان خودنمایی کند و نام ایران اسلامی پیش‌تر از نام‌های دیگران بیاید.

باز هم دستانت را می‌فشاریم و آروزی موفقیت‌های بیشتر برای تو و سینمای ایران داریم و به خانواده بزرگ سینمای ایران تبریک می‌گوییم.


سیداحمد میرعلایی

مديرعامل بنياد فارابي در پیام تبريكش آورده است: مدیریت بنیاد سینمایی فارابی، كسب جایزه اسكار بهترین فیلم خارجی زبان را به اصغر فرهادی و دست اندركاران فیلم 'جدایی نادر از سیمین'، اهالی سینما، ریاست محترم سازمان سینمایی و تمامی مردم فرهنگ دوست كشور تبریك می گوید. خوشحالیم كه سینمای ایران توانست بار دیگر مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و یكی از مهمترین جوایز جهانی را به خود اختصاص دهد. با دریافت این جایزه، مفتخریم كه هم اكنون سینمای نوین ایران كه بعد از انقلاب اسلامی شكل گرفت با تاسی از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی توانست اكثر جوایز مهم جهانی را دریافت كند.'  'جدایی نادر از سیمین' اثر ارزشمندی در سینمای ایران بود كه ابتدا در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مطرح شد و به نوعی با دریافت جایزه از فجر، حركت افتخارآمیز خود را در سینمای دنیا آغاز كرد و دنیا را تحت الشعاع قرار داد. 'جدایی نادر از سیمین' طی فرآیندی كارشناسی شده توسط جمعی از سینماگران كشور كه بنیاد سینمایی فارابی آنها را گردهم آورده بود، به عنوان نماینده سینمای ایران به اسكار معرفی شد و ثابت كرد كه نماینده ای شایسته برای سینمای كشور است و مرزهای تازه ای را در مقابل سینمای ایران گشود، كسب خرس طلایی برلین، گلدن گلوب، جایزه سینمایی سزار و در نهایت اسكار در كنار فروش چشمگیرجهانی، نشان دهنده حضور درخشان این فیلم شایسته در سینمای جهان است. بار دیگر موفقیت این فیلم را به تمامی مردم ایران زمین تبریك و تهنیت می گوییم.

هاشم میرزاخانی

مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران در پیام تبریكی به مناسبت موفقیت فیلم 'جدایی نادر از سیمین' در اسكار آورده است: اصغر فرهادی به مانند بسیاری از بزرگان سینمای امروز ایران، فیلم‌سازی را از انجمن سینمای جوانان ایران و از دفتر اصفهان آغاز كرد. وی(فرهادی) در سال 1365 به عنوان هنرجو وارد انجمن سینمای جوانان شد. سه فیلم كوتاه 'دنیای دیوارها'، 'رادیو' و 'ماجراهای آقای فیلمساز' حاصل دوران تحصیل و بعدها، همكاری او با دفتر اصفهان است. فرهادی همچنین فیلم‌نامه‌هایش را طی سال‌های 70 تا 71 در بولتن داخلی انجمن به چاپ می‌رساند. وی امروز بر بلندای قله‌های سینمای جهان، به همراه بزرگان تاریخ سینما ایستاده است. افتخاری بزرگ برای ملت، فرهنگ و سینمای ایران.  اینجانب و خانواده‌ انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان بخشی مهم و سرنوشت ساز از بدنه‌ سینمای كشور، این موفقیت بزرگ را به سینمای ایران و اصغر فرهادی تبریك می‌گوییم و همراه میلیون‌ها ایرانی امیدواریم این موفقیت مثال اولین گام‌های فرهادی در انجمن سینمای جوانان ایران پویا و مستدام به فردایی پربارتر و با شكوه‌تر راهی شود.