صفحه مناسب براي چاپگر


نيما حسني‌نسب از مسعود فراستي خواست تا موفقيت اصغر فرهائي در اسكار را تبريك بگويد
مسعود فراستي: اين جايزه را به اصغر فرهادی تبریک می‌گویم، اما به سینمای ایران نه!


سينماي ما- برنامه سینمایی هفت شب 19 اسفند ماه اختصاص به بررسی و تحلیل سینمای عباس کیارستمی با حضور نیما حسنی نسب و مسعود فراستی داشت. همچنین بررسی فیلم های جشنواره فیلم فجر با حضور علی معلم و بحث درباره طرح محدودیت دفاتر پخش از بخش های دیگر برنامه بود. مسعود فراستی و نیما حسنی نسب بعد از پخش این فیلم به تحلیل سینمای کیارستمی پرداختند. اما در ابتدا حسنی نسب با بیان اینکه در حال حاضر اصغر فرهادی از پاریس به ایران آمده و جا دارد که این برنامه بیشتر به مسئله فرهادی و جایزه اسکاری که دریافت کرده بپردازد، از طرف خودش به فرهادی و سینمای ایران تبریک گفت و عنوان کرد: مخاطبان از مسعود فراستی انتظار دارند که فارغ از سلیقه شخصی و انتقاداتی که به فیلم دارد تبریکی را به فرهادی و سینمای ایران برای دریافت جایزه اسکار بشنوند.

فراستی در این زمینه گفت: من به فرهادی تبریک می‌گویم و در برنامه قبل هم گفتم، اما به سینمای ایران و مردم تبریک نمی گویم چون شخصا به این اثر افتخار نمی کنم. در طول این 10 روز گذشته شبکه های ماهواره ای مثل بی بی سی و صداي آمريكا شروع به تعریف و تمجید کردن از این فیلم کردند و از دیدگاه اپوزسیون به فیلم پرداختند بنابراین این مسئله جای خوشحالی ندارد که انسانهای شکست خورده و بی هویتی به فیلم افتخار کنند. همچنین برخی از دوستانی که در ایران هستند در تمجیدهایی که از فرهادی می کنند به راه دیگری رفته اند. دوست دارم به خود اثر افتخار كنيم نه به جايزه‌هايش.
حسنی نسب هم گفت که شخصا هم به فیلم جدایی نادر از سیمین و هم جوايزی که دریافت کرده افتخار می کند. او سپس گفت كه حرف‌هاي رسانه‌هاي خارجي ربطي به نظر و موضوع ما و فيلم فرهادي ندارد و چهره‌هاي بزرگ و سرشناسي هم در داخل كشور اين موفقيت را تبريك گفته‌اند.

ادامه اين بحث و تحليل اين دو منتقد درباره سينماي عباس كيارستمي را در بخش‌هاي ديگر سايت "سينماي ما" بخوانيد