اختصاصی سایت سینمای ما: بازنگري راجر ایبرت در فهرست بهترین فیلمهای عمر + فهرستهاي تازه
«جدايي نادر از سيمين» و «اوراقچي» از ايران شايسته حضور در فهرست بهترينها هستند
سینمای ما-ارغوان اشتری: راجر ایبرت در مقالهای مفصل به فهرستها ی انتخابی مجلات معتبر در دورههای مختلف انتقاد كرده و دلایل انتخابها را تجریه و تحلیل و تلویحا اعلام کرده که چندان به این سیاههها اعتقادی ندارد. ايبرت نوشته كه نخستین بار در سال ۱۹۷۲ برای موسسه فیلم بریتانیا دست به چنین انتخابهایی زده و اين سنت را ادامه داده است.
راجر ایبرت در اين نوشته، فهرستی که در سال ۲۰۰۲ به عنوان برترین فیلمهای تمام دوران انتخاب کرده تایید میکند اما در ادامه مينويسد طي ده سال گذشته فیلمهای خوبی ساخته شده که نمیتوان از آنها به آسانی گذشت و رقبای جدي و قدری برای قرار گرفتن در فهرست بهترین فیلمهای عمر او هستند.
فهرست بهترین فیلمهای تمام دوران به انتخاب راجر ایبرت در سال ۲۰۰۲:
آگوئیره خشم خدایان (ورنر هرتسوگ)
اينك آخر الزمان (فرانسیس فورد کاپولا)
همشهری کین (اورسن ولز)
ده فرمان (کریشتف کیشلوفسکی)
زندگی شیرین (فدریکو فلینی)
ژنرال (باستر کیتن)
گاو خشمگین (مارتين اسکورسیزی)
۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی (استنلی کوبریک)
داستان توکیو (یاسوجیرو ازو)
سرگیجه (آلفرد هیچکاک)
فیلمهایی که طي ده سال گذشته ساخته شده و به نظر ایبرت ارزش قرار گرفتن در فهرست بهترینهای تمام دوران را دارد و یا به عبارتی ده فیلم برتر ده سال گذشته هستند عبارتند از:
اوراقچی (رامین بحرانی)
رفتگان (مارتین اسکورسیزی)
جونو (جیسن ریتمن)
هیولا (پتی جنکینز)
جایی برای پیرمردها نیست (برادران کوئن)
هزارتوی پن (گیرمو دل تورو)
یک جدایی (اصغر فرهادی)
شرم (استیو مکوئین)
نور خاموش (کارلوس ریگاردس)
سینکداکی، نیویورک (چارلی کوفمن)
فیلمهای ديگری که برای قرار گرفتن در سیاههٔ بهترینهای تمام دوران به ذهن او آمدهاند:
پنهان (میشایل هانکه)
فارگو (برادران کوئن)
مردی که لیبرتی والانس را کشت (جان فورد)
اتاق موسیقی (ساتیا جیت رای)
پرسونا (اینگمار برگمان)
قاعده بازی (ژان رنوآر)
مرد سوم (كارول ريد)