صفحه مناسب براي چاپگر


اختصاصي "سينماي ما": ليلا حاتمي همزمان هم ممنوع‌الخروج‌ است و هم در المپيك لندن؟!
ليلا حاتمي تكذيب كرد: انتشار عكس جعلي ليلا حاتمي كنار عادل فردوسي‌پور در حال تماشاي مسابقه تنيس المپيك


سينماي ما- اتفاقات فضاي رسانه‌هاي مجازي اين روزها به جاهاي عجيب و غيرقابل فهمي رسيده است. انتشار اخبار كاملاً تخيلي و جعل ماجراهاي رخ‌نداده و خبر اتفاق‌هاي نيفتاده هر روز فضاي سايت‌هاي مختلف را پُر مي‌كند. برخي از اين خبرها با قصد و نيت قبلي و براي تخريب چهره و اعتبار و محبوبيت هنرمندان و ستاره هاي ورزشي يا سياسيون روي سايت‌ها مي‌رود، اما نكته عجيب و مبهم ماجرا اين است كه برخي از اين خبررساني‌هاي جعلي حتي هيچ دليل و انگيزه‌اي هم ندارد و هيچ هدفي را دنبال نمي‌كند.

ليلا حاتمي اين روزها در معرض هر دوي اين اتفاق‌هاست. چهره معتبر و افتخارآفرين سينماي ما كه اين روزها خبر جوايز بازيگري جشنواره كارلووي‌واري و نشان شواليه هنر و ادب فرانسه بار ديگر او را در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داد، در كمال تاسف اين روزها مورد هجمه و انتشار خبرهاي ناموثق و جعلي قرار دارد.
روزهاي گذشته بود كه مطلبي درباره احتمال  «ممنوع‌الخروجي» ليلا حاتمي به استناد يك احتمال و گمانه‌زني مبهم در نشريه "تلگراف" و نقل قولي بدون ذكر نام از سخنگوي قوه قضاييه در سايت "كافه سينما" منتشر شد و سپس به رسانه‌هاي ديگر رسيد و بازتاب زيادي داشت. نشر بدون مدرك چنين خبر مهمي چه تاثيري در زندگي و كار حرفه‌اي هنرمندان ايراني دارد كه اين روزها اطراف‌شان را حاشيه و حرف و حديث فرا گرفته و وظيفه اخلاقي و حرفه‌اي مطبوعات و رسانه‌ها، مراقبت و حمايت از هنرمندان در مقابل رواج اين شايعه‌هاست.

 ليلا حاتمي در گفت‌وگويي با سايت "سينماي ما" ضمن اظهار تاسف از انتشار چنين مسائلي، اين خبر را تكذيب كرد.

اما مورد عجيب و جالب و همزمان خنده دار و  تاسف‌بار ديگر، انتشار عكسي مونتاژشده از ليلا حاتمي در اينترنت است كه او را در كنار عادل فردوسي‌پور موقع تماشاي رقابت تنيس المپيك لندن 2012 نشان مي‌دهد. ليلا حاتمي كه همزمان با اين ماجرا در ايران است، در ادامه گفت‌وگو با سايت "سينماي ما" از چنين عكسي اظهار تعجب كرد و ضمن تكذيب حضورش در المپيك لندن (!) گفت واقعاً نمي‌دانم منظور و هدف‌شان از اين كارها چيست؟

عكس اصلي كه قبل از اين در خبرگزاري فارس منتشر شده بود، فردوسي‌پور را در حال تماشاي رقابت نيمه نهايي تنيس المپيك نشان مي‌دهد و عكس ليلا حاتمي هم متعلق به كنفرانس مطبوعاتي فيلم «سيماي زني در دوردست» در جشنواره كارلوويواري است. تصوير جعلي و مونتاژ شده كه در سايت "برداشت‌ نيوز" منتشر شده، تلفيق ناشيانه و مضحكي از اين دو عكس است. نكته جالب اين است كه مونتاژكننده‌ي عكس (كه ظاهراً از كارآوزان ناشي فتوشاپ است) حتي به حالت صورت تماشاگران توجه نكرده و عكسي خندان از ليلا حاتمي را كنار تصوير جدي و دقيق بقيه كار كرده است. اين عكس كه در فهرست "پيشنهادهاي سردبير" اين سايت هم هست (!)، با اين تيتر و توضيح منتشر شده است:

عکس: لیلا حاتمی کنار عادل فردوسی پور در المپیک

برداشت نیوز- لیلا حاتمی کنار عادل فردوسی پور در المپیک هنگام تماشای تنیس


اين سه  تصوير (دو عكس اصلي و تلفيق جعلي) را اين‌جا ببينيد: