دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


از نخستین ساعات زلزله، صدا و سیما منفعلانه به پخش برنامه‌های عادی خود پرداخت
صدا و سیما با چه توجيهي این‌طور بی‌تفاوت به زلزله آذربايجان پرداخت؟/ شبکه‌هاي سيما جنگ شادی و خنده‌بازار پخش می‌کردند!!


سينماي ما- حالا كه صدا و سيما واكنش به موضوع زلزله اذربايجان را با تاخيري دو روزه آغاز كرده، پرسش‌ها درباره دلايل عملكرد با تاخير اين رسانه نسبت به فاجعه زلزله چيست؟ در بسياری از وقايع و موج‌هاي خبری، رویکردهای "خاص" صدا و سیمای آقای ضرغامی با توجه به آن "مفهوم خاص از رسانه" که در تعریف مديران این سازمان هست، قابل توجیه به نظر می‌رسد.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عصر ايران با درج مقدمه فوق در گزارشي آورده است: «مثلاً وقتی دولت مستقر در کشور متحد ایران دچار مشکل شده، صدا و سیما سعی می‌کند با رویکرد خود به بازتاب اخبار بپردازد.

آن زمان که برخی اقلام در کشور کمیاب شده، صدا و سیما با رویکردی خاص، قصد تلطیف اوضاع را دارد.

اما حالا که بیش از 24 ساعت از آن رخداد تلخ و زلزله شمال غرب کشور می‌گذرد، به عنوان کسی که دستی از دور بر آتش اطلاع رسانی دارد، مدام این پرسش را از خود می‌پرسم كه «با چه توجیهی صدا و سیما اینطور بی تفاوت به موضوع زلزله شمال غرب کشور پرداخته است؟»

این سوال من تنها نبود؛ در چند روزنامه و رسانه رفت و آمدی دارم. تقریبا همه همکارانم این روزها همین سوال را می‌پرسند و هیچ پاسخی نداریم. کدام منافع ملی با انعکاس اخبار این رخداد تلخ به خطر می‌افتاد؟

از نخستین ساعات زلزله، در حالی که شبکه‌های خارجی در حال مخابره اخبار آن بودند، صدا و سیما منفعلانه به پخش برنامه‌های عادی خود پرداخت و تنها در بخش‌های خبری، آن هم با تاخیر، مثل هر خبر دیگری، خبر زلزله را هم پوشش داد.

برای من و امثال من سخت است که روزنامه‌ها و رسانه‌های همسایه به انعکاس گسترده اخبار زلزله آذربایجان می‌پردازند و آن وقت صدا و سیمای کشورم، در سکوتی معنادار، حتی یک گزارش مفصل از وضعیت آذربایجان زلزله زده پخش نمی‌کند!

این آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟ چرا مردم ما به جای دنبال کردن خبر زلزله شمال غرب کشور از صدا و سیماي خود، باید خوراک خبری خود را از شبکه‌های خارجی دریافت کنند؟

مردم آذربایجان نیازمند کمک هستند و شبکه خبر مستند از سومالی پخش می‌کند و در کمال تاسف، شبکه‌ای دیگر، جنگ شادی و آن یکی خنده بازار پخش می‌کند!

می‌خواهید سلیقه و نیاز مخاطب را بدانید؟ انتظار رفتار علمی نیست. آقایان ان‌شاء‌الله با دو چشم مبارک، صف‌های طویل اهدای خون را (بدون دعوت صدا و سیما و به صورت «واقعا» خودجوش) که ملاحظه می‌کنند؟ این نیاز مخاطب را نشان نمی‌دهد؟

انبوه کامنت مخاطبان در سایت‌های خبری را رصد نمی‌کنید؟ صدای ما را که نماینده افکار عمومی هستیم نمی‌شنوید، لا اقل صدای مجلس را بشنوید.

نماینده مجلس شورای اسلامی که توسط شورای نگهبان صالح و وفادار به انقلاب تشخیص داده شده، مصاحبه می‌کند و می گوید مردم به کمک نیاز دارند و صد بار افسوس که صدای نماینده مجلس کشورمان را هم باید از سایت‌های آن ور آبی بشنویم!

در پایان ضمن عرض همدردی با مردم خونگرم آذربایجان و شمال غرب کشور، به عنوان یک فعال رسانه، از آنها پوزش می‌خواهم که بیش از این رسانه‌ها در دست ما نیست و رسانه ملی با بودجه بیت المال، در غم از دست رفتن عزیزان آنها، به جای همدردی برنامه طنز پخش می‌کند. حساب ما را از آنها جدا کنید، شب قدر ما به دعا برای شما صرف شد و قلب و قلم ما در کنار شماست.»