دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


تماشاي اين شاهكار سينماي مستند ايران را درباره حماسه روستازاده گرگانی از دست ندهيد
«اون شب که بارون اومد» به کارگردانی کامران شیردل ۲۳ شهریور از شبکه مستند سیما پخش می‌شود


سينماي ما- فیلم مستند «اون شب که بارون اومد» به کارگردانی کامران شیردل که از سال ۱۳۵۳ توقیف شده بود، ۲۳ شهریور از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. این فیلم به شرح حادثه‌ای می‌پردازد كه در سال ۱۳۴۶ در خطوط راه آهن گرگان اتفاق افتاده است؛ در این حادثه که در شبی بارانی رخ داده ، سیل بخشی از خط آهن را با خود می‌برد.
در‌‌ همان ساعت قطاری باری در حال نزدیک شدن به آن محل بود و در این هنگام پسری به نام اسماعیل نودهی که در نزدیکی خط آهن زندگی می‌کرده از خرابی خط مطلع می‌شود و با آتش زدن کت خود، کارکنان قطار را از خطر آگاه و قطار را متوقف می‌کند.

فیلم ‌حماسه روستازاده گرگانی یا اون شب که بارون اومد‌ مستندی درخشان به کارگردانی کامران شیردل است که در سال ۱۳۴۷ تهیه شد. این فیلم تا سال ۱۳۵۳ در توقیف به سر می بُرد؛ در این سال و در سومین جشنواره فیلم تهران به نمایش درآمد و پس از به دست آوردن جایزه بهترین فیلم - برنده جایزه بزرگ سومین جشنواره بین المللی فیلم تهران به عنوان بهترین فیلم کوتاه به مفهوم مطلق- دوباره توقیف شد.
اين مستند سياه و سفيد 38 دقيقه‌اي روایتی است از اتفاقی که گويا مشابه حادثه دهقان فداکار در روستایی در شمال کشور اتفاق افتاده و تحلیلی است بر گزارش واقعیت و نسبیت و اسطوره‌سازی از موضوع‌هاي ساده...