News
  • خبری که فارابی دوست داشت خودش اعلام کند!/ خبر سایت "سینمای ما" با چند روز تاخیر تایید شد
    «جدايي نادر از سيمين» از سوي بنياد سينمايي فارابي براي معرفي به اسكار 2012 انتخاب شد
  •  
  • عادل فردوسی‌پور می‌گوید از آن شب تا به حال در شوك هستم!
    چنين رفتارهايي توهین به مخاطبان 20 تا 25 ميليوني برنامه‌ «90» است
  •  
  • پس از درخشش «این‌جا بدون من»
    فیلم سینمایی «حرمان هور» به کارگردانی بهرام توکلی ساخته می‌شود
  •  
  • نکوداشت‌های پانزدهمین جشن سینمای ایران در ایوان شمس برگزار شد
    در مراسم تقدیر از چهار سینماگر برگزیده خانه سینما چه گذشت؟
  •  
  • اسکاربازی در بنیاد فارابی همچنان ادامه دارد! - قسمت دوم
    احمدرضا معتمدی: «آلزایمر» را از کاندیداهای گزینش فیلم برای اسکار خارج کنید/ مدیرعامل فارابی:خیلی دیر است، باید یک ماه زودتر اعلام می‌کردید!
  •  
  • اسکاربازی در بنیاد فارابی همچنان ادامه دارد!
    «آلزایمر»، «جدایی نادر از سیمین»، «ورود آقایان‌‌ ممنوع»، «مرهم» و «اینجا‌‌بدون من» فهرست اوليه فیلم‌هاي اسكاري ایران
  •  
  • گلایه‌های کمال تبریزی در مراسم تقدیر جشن سینما نتیجه داد
    «خيابان‌هاي آرام» پروانه نمايش دریافت کرد
  •  
  • عادل فردوسی‌پور و فریدون جیرانی در مراسم تقدیر از سازندگان «خنده بازار» + عکس
    سامان گوران در یک اجرای زنده شوخی را از حد گذراند و کارش به توهین به علی دایی رسید
  •  
  • پیمان قاسمخانی مشغول نگارش فیلمنامه کمدی برای کمال تبریزی است
    تا «گور به گور» را ننویسم به قسمت دوم «ورود آقایان ممنوع» فکر نمی‌کنم
  •  
  • بیژن بیرنگ می‌گوید دلیل صادرنشدن مجوز برنامه مخالفت جواد شمقدری است
    اگر با اسم «بفرمایید شام ایرانی» مشکل دارند به ما بگویند
  •  
  • اختلاف میان مسولان پخش و عادل فردوسی‌پور به کجا می‌رسد؟
    برنامه «نود» بدون خداحافظی مجری و میهمان برنامه نیمه تمام رها شد
  •  
  • فیلم احمدرضا درویش به جشنواره نمی‌رسد ولی فیلم سهیلی در جشنواره خواهد بود
    فیلمبرداری «گشت ارشاد» و «روز رستاخیز» تمام شد
  •  
  • حسین پاکدل مجری مراسم نکوداشت جشن سینمای ایران/ سامان مقدم کارگردان ارکستر سمفونیک با 7 خواننده بازیگر
    مهران مدیری گزینه‌ اصلی اجرای مراسم جشن خانه سینما است
  •  
  • احمد میرعلایی خبر انتخاب قطعی «جدایی نادر از سیمین» را تکذیب کرد + اسامی هیات انتخاب فیلم برای اسکار
    نماينده ايران‌ در اسكار را آخر هفته معرفي مي‌كنيم
  •  
  • متن کامل گفت‌و‌گوی صریح "شهروند امروز" با ابراهیم حاتمی‌کیا درباره «گزارش یک جشن» و فضای این سال‌ها
    ممیزان شریف کاش می فهمیدند دارند چه خیانتی می کنند/ بود و نبود ما تا وقتی قیمت دارد که توی دیگ آن‌ها بجوشیم/ نمی‌فهمم این تیزی شمشیر که همیشه روی گردن ماست، چه لذتی برای این آقایان دارد؟
  •  
  • نامزدی ستاره محبوب و توانای سینمای ایران؛ از ولنجک تا لندن
    ترانه علیدوستی با یک تاجر ایرانی مقیم انگلستان ازدواج کرد
  •  
  • رقبای ایران در 18 دوره معروف‌ترین جایزه سینمایی جهان + جدول
    سینمای ایران در جستجوی مجسمه طلایی اسکار چه مسیری را طی کرد؟
  •  
  • گروهی از این بازیگران در لوكیشن مكه در حضور كارگردان به تمرین پرداختند
    فهرست کامل بازیگران اصلی و نقش‌های آن‌ها در فیلم «محمد ص» اعلام شد
  •  
  • به بهانه اجرای نمایش «خرده خانم» توسط کیومرث پوراحمد
    دیرتان نشود آقای پوراحمد...
  •  
  • آخرین ساخته مازیار میری مهر ماه به اکران عمومی می‌رسد
    پوستر فیلم «سعادت آباد» رونمایی شد
  •  














       




    یادداشت جواد طوسی برای فیلم «درباره الی...»؛
    کنتراست جبر و اختیار

    سینمای ما - فیلم «درباره الی. . .» ساخته «اصغر فرهادی» را برای چندمین بار ‌دیدم، ناخودآگاه به این موضوع فکر کردم که چقدر این آدم‌های جمع شده در یک ویلای مشرف به دریا اسیر تقدیرند. این در «اسارت تقدیر بودن»، تم مشترک فیلم‌های «اصغرفرهادی» از «رقص در غبار» و «شهر زیبا» تا «چهارشنبه سوری» و «درباره الی. . .» است.

    مجموعه آدم‌هایی که او در این فیلم‌ها به تصویر کشیده در دل روابط و مناسبات روزمره خود حضوری منفعلانه ندارند و همواره تلاش‌شان تحمیل خود به شرایط است، اما نهایتاً گریزی از تقدیر ندارند. این اسارت و ترکیب «جبر و اختیار» را «اصغرفرهادی» در دو فیلم اخیرش (چهارشنبه سوری و درباره الی. . .) که به طبقه متوسط جامعه شهری نزدیک شده، به نحو بارزتری نشان می‌دهد.

    او کنتراست موجود در این طبقه را در فیلم آخرش به شکل عیان و- در عین حال - تکان‌دهنده نشان می‌دهد. چه زود تق همه آن شادی‌ها و بزن و بکوب‌های لحظه‌‌ای درمی‌آید و این آدم‌های به ظاهر سرخوش نسبت به یک فرد (الی) و واقعه مرتبط با او واکنش‌های مختلف نشان می‌دهند.

    می‌بینیم که رفته رفته این میهمان ناشناخته و واقعه ناگوار متصور شده برای او چقدر در روابط دوستانه و زناشویی بقیه افراد اختلال ایجاد می‌کند و فضا و موقعیتی به ظاهر تفاهم‌آمیز را به سوءتفاهم کامل سوق می‌دهد و ناخودآگاه بستری فراهم می‌شود تا آدم‌ها نسبت به هم «قضاوت» غیرمنصفانه‌ای داشته باشند. در واقع، یکی از ویژگی‌های مثبت و قابل دفاع «درباره الی. . .» همین توجه عمیق «اصغرفرهادی» به «جزئیات» در دل یک سینمای موقعیت و متمرکز شده در روزمرگی‌های این طبقه مطرح جامعه است.

    در پرداختن به این جزئیات است که آن صحنه عنوان‌بندی در داخل تونل مشرف به شیار باریکی از روشنایی، آن صحنه پانتومیم بازی کردن بعضی از آدم‌های بزرگ و کوچک و توصیف ضمنی اتفاق گریزناپذیر بعدی، آن ریختن خرده شیشه‌ها از لای پنجره شکسته ویلا در برخورد میان «احمد» و «الی»، آن خنده‌های کودکانه «الی» حین بادبادک هوا کردن که انگار خودش خبر حادثه شومی را به ما می‌دهد و نوع همراهی دوربین با او، آن حرکات دوربین روی دست در قسمت دوم فیلم که همراه با آدم‌ها به سمت کانون حادثه و فاجعه می‌رود و همه اضطراب‌ها و دل‌نگرانی‌ها و هول و هراس آنها را ثبت می‌کند، آن اتومبیل ب‌.ام.و آلبالویی رنگ مدل قدیمی که در نمای ماقبل انتهای فیلم توی شن‌های کنار ساحل گیر کرده و موقعیت واقعی طبقه متوسط این زمانه را (در تداوم و تکرار زندگی) نشان می‌دهد و. . . آن مکث کوتاه دوربین در آخرین نمای فیلم روی «سپیده» که تنها و بهت‌زده و سر در گریبان پشت میزی در یکی از اتاق‌های ویلا نشسته، معنا پیدا می‌کنند و ارزش‌های انکارناپذیر این فیلم «اصغر فرهادی» را از جنبه‌های مختلف مضمونی و ساختاری و زیبایی‌شناسی بصری و کار با مجموعه بازیگرانش نشان می‌دهد.

    امیدوارم «اصغر فرهادی» از بیان این واقعیت که حالا دیگر یکی از مطرح‌ترین و خوش‌قریحه‌ترین فیلمسازان سینمای ایران به شمار می‌آید، دچار غرور بیش از حد نشود.


    منبع : خبر آن‌لاین

    به روز شده در : شنبه 30 خرداد 1388 - 15:3

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    Zhinoos
    يکشنبه 31 خرداد 1388 - 1:51
    -735
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    به چه نکته ی جالبی در مورد پانتومیم و جبر در زندگی افراد منفعل اشاره کردید،به راستی که ما زندگی را تنها بازگو می کنیم.

    سعيد مهرپور
    يکشنبه 31 خرداد 1388 - 9:4
    0
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    جواد طوسي منتقد بي نظيري است و درباره الي... شهكار اصغر فرهادي است كه 10 سال سينماي ايران را بيمه ميكند در ضمن منبع اين خبر از خبرگزاري فارس است.دلم براي نوشته هاي بينظير امير قادري تنگ شده است.

    کورش
    يکشنبه 31 خرداد 1388 - 10:6
    -3
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    نمی دونم این دیگه چه طرز نصیحت کردنه که " دچار غرور بیش از حد نشود "!!!!!!!!!!!!!!

    آقای طوسی

    مثل اینکه ما گاهی عرصه فیلم و سینما را با تشک کشتی یا وزنه برداری اشتباه می گیریم !

    به نظر میرسه این جور نصیحت کردن برای ورزشکارانی است که ممکنه در اثر غرور حاصل از یک موفقیت ورزشی آنقدر دچار نخوت و تکبر شوند که در مراحل بعدی با دست کم گرفتن حریف عرصه راببازند !

    به هر حال چه یک فیلمساز دچار غرور بشود یا نشود فیلم بعدی او نشان خواهد داد که تا چه میزان به ارزش های هنری خود پایبند است که در عین حال جسارت شکستن مرزهای خود و جامعه را دارد یا ندارد !

    امیدوارم حرف من را به دل نگیرید.

    کورش
    يکشنبه 31 خرداد 1388 - 10:28
    5
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    ایکاش عرصه رقابت و نمایش فیلم های خارجی و ایرانی در کشور ما آنقدر آزاد و گسترده بود که فیلمساز بینوای ایرانی مجبور نباشه برای بیان یک سری از حقایق و ایده ها از فیلم چهل - پنجاه سال پیش یک فیلمساز خارجی استفاده کنه !

    منظورم اشاره به فیلم "ماجرا" اثر میکل آنجلو آنتونیونی است که به نظر می رسه از لحاظ موضوع و ساختار شباهت های بسیار زیادی با فیلم اصغر فرهادی دارد ! و شباهت های این فیلم با آن نسخه قدیمی ایتالیایی آنقدر زیاد است که نمیشود اسم "الهام گرفتن" روی آن گذاشت. هرچند خلاقیت های اصغر فرهادی در این فیلم اخیرش نیز مسلما" غیر قابل چشم پوشی است.

    اما هدف از بیان این شباهت تخریب فیلم "درباره الی" یا زیر سوال بردن وجاهت هنری اصغر فرهادی نیست. که امیدوارم نقد اینجانب را به پای سنت همیشگی "کوبیدن" یا "بالا بردن" یا "پایین آوردن" فیلم ها در ایران نگذارید ! بلکه نکته قابل اشاره معطوف به بیان واقعیتی است که متاسفانه در سینمای کشور ما فیلمسازان مجبورند برای بیان یک سری حقایق و ایده های اجتماعی و هنری دست به هر ترفندی از جمله دزدی هنری بزنند ! بدون اینکه خودشان یا مخاطبانشان در یک نگاه کلی متوجه ماهیت آثار سینماییشان در کل تاریخ سینما هم باشند !

    نکته تاسف بار اینست که در سینمای ایران فیلمسازان در بهترین حالت همیشه مجبورند تا نسخه های دسته چندمی از فیلم های غربی را دانسته یا ندانسته برای بیان نظریاتشان به اسم نوآوری و خلاقیت به مخاطبانمان عرضه کنند که به دلیل همان انفکاک فرهنگی و جدا افتادگی از سایر نقاط جهان است که متاسفانه با دریافت جوایز جشنواره های خارجی هم قابل بهبود و توجیه نیست ...

    همه مطالب فوق را با بیان این نکته به پایان می رسانم که تلاش اصغر فرهادی در ایجاد و خلق یک فضا و موقعیت دراماتیک هرچند اقتباسی و تقلیدی قابل ستایش است ...

    سعید
    يکشنبه 31 خرداد 1388 - 14:43
    4
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    من درباره الی رو دوبار دیدم واقعا عاشقشم اگه از من بپرسن بهترین فیلم ایرانی که دیدم کدومه میگم فقط درباره الی

    سیما
    يکشنبه 31 خرداد 1388 - 14:44
    -2
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    من این فیلمو ندیدم اما نقدایی که ازش شده و جایزه هایی که گرفته خودش گواه این ادعا هست که فیلم قابل ستایشی باشه.

    درباره الی رقیب اخراجی ها نیست صددرصد.چون اخراجی ها هیچ چیز نداشت و به پشتوانه سری قبلی تونست این همه بفروشه.در ایران ما همیشه بهترین ها سخت می ایند بیرنگ می مانند و بیصدا میروند.

    سعید
    يکشنبه 31 خرداد 1388 - 15:0
    -1
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    برای بهترین فیلم ایرانی آرزوی موفقیت میکنم

    محمدی
    يکشنبه 31 خرداد 1388 - 23:27
    -10
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    فرهادی نمک نشناس خائن - برو بچسب به موسوی

    farhad
    دوشنبه 1 تير 1388 - 12:57
    23
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    واااااای ببینید آقای محمدی به فرهادی میگه خائن!!!! خیلی خندیدم ...مرسی!!!!!

    مهشید
    دوشنبه 1 تير 1388 - 17:37
    3
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    آقای طوسی بهترین منتقدیه که من میشناسم همیشه نقدهاش منصفانه و کارشناسیه

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    در ضمن از وقتی فهمیدم اصغر فرهادی طرفدار موسویه ارادتم بهش بیشتر شده!!!(قابل توجه آقای محمدی!)

    میثم احمدزاده
    چهارشنبه 3 تير 1388 - 3:13
    0
    موافقم مخالفم
     
    «درباره الی» قربانی انتخابات شد / «درباره الی» رقیب «اخراجی‌ها» نیست...

    خاک بر سر اینا که خودشون رو خس و خاشاک میدونن - خاک - چشماشون رو بستن عقلشون رو دادن دست بیگانه - همشون رو باید با خاک انداز جمع کرد تو گونی و یه جا چال کرد

    کورش
    چهارشنبه 3 تير 1388 - 13:49
    -3
    موافقم مخالفم
     
    فرهادی: باید آدم خودخواهی باشم که بخواهم در این شرایط مردم عوض تمرکز به حوادث اطراف‌شان به تماشای این فیلم بروند / سرتیپی: فرصت بیشتری به ما بدهید، این قدر فروش در شان «درباره الی...» نیست

    ای بابا

    این میثم احمدزاده چقدر خشمگین و کینه ایه !

    دوست عزیز... کسی خودشو خس و خاشاک نمی دونه ! بلکه این دولت هستش که مثلا مسوول همه مردم کشوره و عده بسیار زیادی را که باهاش مخالفند و مطالبه حقشون را می کنند به خس و خاشاک تشبیه می کنه ! ( اگر نگوییم اکثریت مردم ).

    این ترفند فریبکارانه هم مدت هاست کهنه و بیهوده شده که همه اظهار نظرهای مخالف و مطالبات به حق ملت را به بیگانه و از این جور حرف ها نسبت می دهند تا شانه از زیر بار مسوولیت خواسته های مردم خالی کنند !

    شما خودتو اینقدر ناراحت نکن ...

    میثم احمدزاده
    پنجشنبه 4 تير 1388 - 12:51
    -5
    موافقم مخالفم
     
    فرهادی: باید آدم خودخواهی باشم که بخواهم در این شرایط مردم عوض تمرکز به حوادث اطراف‌شان به تماشای این فیلم بروند / سرتیپی: فرصت بیشتری به ما بدهید، این قدر فروش در شان «درباره الی...» نیست

    بعدآ به نتیجه حرف من میرسید

    کورش
    شنبه 6 تير 1388 - 15:7
    1
    موافقم مخالفم
     
    کنتراست جبر و اختیار

    ببخشید دوست عزیز

    بعدا" باید به کدام حرف شما برسیم ؟؟!!

    اینکه چرا مردم خس و خاشاک نامیده میشن ؟؟!! یا اینکه هرکس بنای مطالبه حق جامعه و حقیقت آزادیخواهانه را کرد باید او را مزدور بیگانه و بی بی سی خطاب کنند ؟؟!!!!

    از شما عذر می خوام اما اینکه سر هر مخالفی را اینطور که شما و همفکرانتان می فرمایید باید زیر آب کرد بیشتر به تفکر "فاشیسم" نزدیکه ...

    hamid
    پنجشنبه 11 فروردين 1390 - 14:45
    -2
    موافقم مخالفم
     

    aghaye Tosi kheli ghashang in filmo naghd va barasi kardan ba tashakor az ishan va shoma. hamid az holland

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 57168
    بازديد ديروز: 329161
    متوسط بازديد هفته گذشته: 398790
    بیشترین بازدید در روز ‌چهارشنبه 27 بهمن 1389 : 983090
    مجموع بازديدها: 300387381



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات