کیانا
شنبه 17 مرداد 1388 - 20:13
-3 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
با سناریو درباره الی میشه فال گرفت وقتی چشماتو ببندی و یک صفحشو باز کنی میتونی نیتتو توش بخونی...امتحان کنید
|
اردلان
شنبه 17 مرداد 1388 - 21:51
-7 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
چه نقدی توهین آمیزی!! "دروغي كه به خاطر ريشهداشتن در قراردادهاي اجتماعي ايرانيان قابلدرك است"، "جامعهاي كه به سمت غرق شدن در دريايي از دروغ عريان حركت ميكند." یکی ندونه خیال می کنه در جوامع دیگه مردم دروغ نمی گن و دروغ گویی یکی از خصلت های ایرانی هاست! واقعا برای یه همچنین ذهن محدود و ناقصی متاسفم.
|
احمد
شنبه 17 مرداد 1388 - 21:59
3 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
به نظرم این قضیه(دروغ) فقط مختص جامعه ی ما نیست و کاملاً فراگیره.
|
شنبه 17 مرداد 1388 - 23:49
-7 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
نه اتفاقا تو مملکت ما دروغ و دروغگویی بسیار زیاده و مردم به راحتی دروغ میگن از بالا!!!!!!!!!!!!!تا ما مردم که پایین هستیم این یه واقعیته!
|
hossein.m
يکشنبه 18 مرداد 1388 - 0:17
3 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
chera vaghti yechize rastyro behemon migan sarian behemon barmikhore?! hagighat hamishe talkhe??? ma hame rastgoo...! kheili naghde rahat o khobi bood be man ke hal dad...
|
يکشنبه 18 مرداد 1388 - 0:21
-4 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
به نظرم اینکه همه تکرار می کنن گلشیفته عالی بود نوعی کلیشه و تنبلی در نقد صحیح بازی ایشون می باشد.
|
پدرام آذرشیب
يکشنبه 18 مرداد 1388 - 0:31
-7 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
با سلام . آقای قادری، شما یادتان رفته متنی که من برای شمادر مورد فیلم "درباره الی ..." فرستادم را در سایت بگذارید؟؟ من می خواهم نظر دیگران را هم راجع به متن بدانم . من دوست ندارم نوشته ام را بصورت کامنت بگذارم و دلیلش هم اینست که می خواهم دیده شود تا بازخوردش را ببینم !! لطفا ً فراموش نکنید!!
سینمای ما - یک بار دیگر به این نشانی بفرستید: ghaderi_68@yahoo.com
|
احمد
يکشنبه 18 مرداد 1388 - 6:28
-2 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
اردلان: منظور نویسنده از "دروغي كه به خاطر ريشهداشتن در قراردادهاي اجتماعي ايرانيان قابلدرك است" در مورد رابطه ی احمد و الی هست. که واقعا هم در قراردادهای اجتماعی ایرانیان قابل درکه.
|
اردلان
يکشنبه 18 مرداد 1388 - 12:44
8 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
احمد: می دونم منظورش در مورد رابطه ی احمد و الیه. ولی یعنی اگه همچین دروغی در یه کشور دیگه گفته بشه، قابل درک نیست؟!! این که دبورا یانگ اومدن انقدر این فیلم رو محدود به ایران کردن و اصلا درک نکردن که این داستان می تونه هر جای دنیا اتفاق بیفته، نشون می ده فیلم رو خوب نفهمیدن! یادمه حتی خود فرهادی هم تو برلین گفته بود که "درباره الی" محدود به یک جغرافیای خاص نیست.
|
کورش
يکشنبه 18 مرداد 1388 - 23:4
-9 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
چند روز پیش اتفاقا" فیلم "پرسونا" اثر 1966 اینگمار برگمان را بعد از چند سال وقفه برای بار چندم می دیدم ... برایم جالب بود که در "پرسونا" هم با اینکه داستان درباره دو زن جوان ( در واقع یک زن ! ) بود اما در ابتدای فیلم شاهد تصاویری از حوادث اجتماعی و سیاسی آن روزگار از جمله تصویر معروف از خودسوزی آن پیرمرد بودایی هستیم ... بدین معنی که فیلم از ابتدا برای ما روشن می سازد که داستان آن در کدام زمینه و بستر اجتماعی و سیاسی و فرهنگی روی می دهد ... حال اینکه در "درباره الی" اصلا" و ابدا" نشانه ای از زمان و مکان روی دادن قصه فیلم و فضای سیاسی و اجتماعی بستر روی دادن قصه فیلم وجود ندارد ... گویا "درباره الی" در یک خلا" و شاید هم در یک کره دیگر ( البته در کنار دربا ! ) در حال روی دادن است ! درباره ماهیت "دروغ" فیلم "درباره الی" از این جهت قابل توجه است که نشان می دهد ارزش های اخلاقی از جمله "صداقت" و "دروغ" بر خلاف تصور عده ای افراد مطلق گرا امری ثابت و مطلق نیستند بلکه در شرایط مختلف قابل تغییر و تفسیر متفاوت هستند ...
|
کورش
دوشنبه 19 مرداد 1388 - 1:2
7 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
اینکه فیلم درباره "دروغگویی" از جنس ایرانی است حقیقت دارد اما فراموش نکنیم پیش از آنکه خانم "دبورا یانگ" بدان اشاره کند یک فیلمساز ایرانی بدان اشاره کرده است که به احتمال زیاد در مصاحبه ها هم نخواسته اقرار کند که این یک خصیصه مشخصا" ایرانی است ! البته نه اینکه دروغ در کشورهای دیگر گفته نمی شود ! بلکه ما داریم درباره اشاره یک فیلمساز ایرانی به یک واقعیت مردم شناسانه در مورد ملت ایران صحبت می کنیم ... اما بیاد داشته باشیم که "دروغگویی" بیش از آنکه یک خصیصه بومی و ملی باشد بیشتر یک خصیصه و معضل اخلاقی است که در اثر شرایط زمانی و مکانی ( سیاسی - اجتماعی - تاریخی ) شکل می گیرد که متاسفانه اصغر فرهادی به ریشه ها و علل و بستر های ایجاد کننده "دروغگویی" نمی پردازد. بلکه اصغر فرهادی در فیلمش "دروغ" را صرفا" بعنوان یک "معلول" مطرح می کند بدون اینکه اشاره دقیق و موثری به ریشه های معضل "دروغگویی" و "ریاکاری" بکند ! که اگر فیلم به علل و عوامل تاریخی و فرهنگی این معضل ( دروغگویی ایرانی ! ) می پرداخت در آنصورت می توانستیم بگوییم که نقد خانم یانگ درست تر و دقیق تر می بود ... اما چنانچه دلیل و علت معضل "دروغگویی" را عامل "ترس" یا عوامل دیگر روانی مثل "ترس از آبرو ریزی" بدانیم آنگاه دیگر این مساله فقط مربوط به ایرانیان نمی شود بلکه به یک علت روانشناسانه پرداخته ایم که می تواند در همه ملل دیگر هم وجود داشته باشد !
|
مرجان
دوشنبه 19 مرداد 1388 - 2:23
2 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
با نظر اردلان تا حدود زیادی موافقم. درسته که در ایران به خاطر وجود تعارفات زیاد یا بهتر بگویم رودربایسیها و ترس از ناراحت شدن دیگران خواسته یا ناخواسته دروغهایی گفته می شود اما اینطور تعمیم دادن به کل جامعه آن هم در غالب نقد یک فیلم به نظر دور از انصاف است.
|
عماد
دوشنبه 19 مرداد 1388 - 14:31
-2 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
این مطلب چند وقت پیش هم توی سایت سینمای ما کار شده بود که! بازم کارش کردین، چرا؟
|
كورش
دوشنبه 19 مرداد 1388 - 17:14
-1 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
نمي دانم آيا با "ايزوله" كردن شخصيت ها و محيط رويداد يك فيلم و عدم پرداختن به عناصر مكاني و زماني وقوع داستان چقدر مي تواند ادعاي "جهاني" بودن موضوع و داستان فيلم را مطرح كند ! در بعضي نقدها خوانده ام كه عنوان مي شود جناب اصغر فرهادي با نپرداختن به خصوصيات مكاني ( جامعه ) وقوع داستان "درباره الي" و زمان رويدادن داستان آن از لحاظ بسترهاي اجتماعي - سياسي و فرهنگي قصد داشته تا داستان فيلمش را جهاني و باصطلاح "جهانشمول" معرفي نمايد ! اين در حاليست كه تقريبا" در تمامي فيلم هاي مهم و شاخص سينماي جهان كه اتفاقا" جهاني هم شده اند عناصر بسيار پررنگ و شاخصي از مكان رويداد داستان فيلم وجود دارد. به عنوان نمونه نگاه كنيد به "راننده تاكسي" ( 1976 ) اثر مارتين اسكورسزي كه داستان آن پيرامون يك جوان تازه از جنگ ويتنام برگشته ( تراويس بيكل ) است كه بدليل بيخوابي شبانه و عدم تطبيق با هنجارهاي اجتماعي محل زندگي اش ( نيويورك ) شبانه شروع به رانندگي تاكسي در خيابان هاي نيويورك مي كند ... به همين ترتيب در بسياري فيلم هاي مهم ديگر جهان نيز اين قبيل عناصر اجتماعي - بومي و جغرافياي ملي از لحاظ وقوع داستان در بستر آن وجود دارد. لطفا" نگاه كنيد به همشهري كين ( اورسون ولز ) - چهارصد ضربه ( فرانسوا تروفو ) - از نفس افتاده ( ژان لوك گدار ) - شبح آزادي - ويريديانا ( لوئيس بونوئل ) - بعضي ها داغشو دوست دارند ( بيلي وايلدر ) - پرسونا ( اينگمار برگمان ) و ... از دوستان عزيز خواهشمندم در صورت تمايل به اين پرسش جواب دهند آيا "درباره الي" با ايزوله كردن مكان و زمان و روابط و داستان در يك محيط كاملا" محدود بدون اشاره به بستر هاي اجتماعي و بومي مشخص وقوع داستان مي تواند ادعاي "جهاني" شدن داشته باشد ؟!
|
شبنم
دوشنبه 19 مرداد 1388 - 23:59
3 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
دوستان حواستان هست این کورش در هرجایی صحبت از درباره الی هست بی وقفه کامنت می گذارد به خبرهای قبلی هم رجوع کنید هرجا اسم درباره الی هست او چند تا کامنت با یک مضمون تکراری می گذارد.خودشو داره می کشه که فیلم را تخریب کنه .زور می زنه بگه فیلم جهانی نیست .استقبال منتقدین خارجی وحضور این فیلم در جشنواره ها را نمی بیند .چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است .
|
کورش
سهشنبه 20 مرداد 1388 - 1:53
-2 |
|
|
|
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم
شبنم خانم شما هم خیلی زور می زنید تا نقد های مثبت و تحلیلی من در باره این فیلم را نادیده بگیرید !! به هر حال من یک سوال منطقی درباره فیلم کردم ... ایکاش می توانستید به دور از این اتهامات مزخرف و انحرافی به شخص من جواب سوال من را بدهید ! هر چند تردید دارم امثال شما با این طرز اظهار نظر کردن و دفاع کورکورانه اصلا" چیزی از نقد فیلم وسینما بدانید ! شما از فیلم یک پدیده مقدس ساختید و مثل افراد بی سواد حاضر هم نیستید به هیچ عنوان به نقد و نظر دیگران هم توجه کنید ! زاستی یادتان باشد "تایتانیک" هم با هشت جایزه اسکار به قول شما جهانی شده بود اما ...
|