یادداشت امیر قادری درباره جایزه بزرگ کارگردانی اصغر فرهادی برای «درباره الی»؛
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

سینمای ما - امیر قادری: این یکی جایزه فرق می‌کند. بعد از سال‌های سال که جشنواره‌های خارجی به «کاردستی»‌های ایرانی جایزه داده‌اند و سینمای ما را به دلایل فرامتنی تحویل گرفته‌‌اند (به جز در موارد معدودی مثل چند فیلم کیارستمی و مثلا لیلای مهرجویی)، این جایزه جشنواره برلین به اصغر فرهادی برای بهترین کارگردانی، آغاز یک فصل تازه است. همان طور که دیتر گاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت، امیدواریم درباره الی (بعد از اتفاق‌ای که باید پس از حضورهای جهانی «نفس عمیق» می‌افتاد، و نیفتاد)، طلیعه‌دار حضور نوع جدیدی از سینمای ایران در جهان باشد. در شرایط تازه‌ای که در آن سینمای ما را به عنوان سینما تحویل بگیرند، و نه بیش‌تر به خاطر «نگاه پاک و انسانی» یا «تلاش برای احقاق حقوق زن‌ها و بچه‌ها و حاشیه‌نشین‌ها» و همچنین «خلق نشانه‌های دموکراتیک در کشوری جهان سوم»‌ای، آن طور که تا به حال مد بوده و رسم بوده. پیش از این هم در نیمه شب اولین تماشای «درباره الی» در سینما فلسطین نوشتم که این فیلم را نباید در محدوده سینمای 1387 ایران سنجید، که این فیلمی است با استانداردهای 2008 سینمای جهان. و حالا اعطای جایزه بهترین کارگردانی جشنواره برلین به اصغر فرهادی (و باز نه مثلا جایزه‌هایی از قبیل «نگاه نو» یا «احساس پاک» و از این قبیل)، آن هم در جشنواره‌ای مثل برلین و نه از این جشنواره‌‌های محلی و منطقه‌ای، سینمای ایران را در موقعیتی قرار داده که همیشه در آرزویش بوده‌ایم. حالا و با این فیلم و با این «اجرا»، می‌شود پز سینمایی را داد که اعتبارش را از خودش کسب می‌کند و نه از محیطی که در آن متولد شده،یا مرزبندی‌های سیاسی و اجتماعی‌اش. این فیلمی است که فرهادی را در موقعیتی فراتر از یک فیلمساز صرفا ایرانی قرار می‌دهد و سینمای ایران را در موقعیتی مستحکم در میان سینمای حرفه‌ای جهان. توانایی فرهادی در واقع‌نمایی را در کمتر فیلم مهمی از سینمای امسال جهان دیده‌ایم. این جایزه مهمی است، چون اگر اصغر فرهادی در هر جای دیگر دنیا چنین فیلمی با چنین درک فوق دقیقی از دنیای اطراف و آدم‌هایش ساخته بود، باز شایسته تقدیر و احترام بود. و چه خوب که حالا این تقدیر و احترام بین‌المللی متعلق به فیلم و فیلمسازی ایرانی است.


منبع : سینمای ما

به روز شده در : يکشنبه 27 بهمن 1387 - 2:10

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

محمد
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 2:32
0
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

مرسی امیر قادری. همینه

حسین لامعی
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 8:53
-6
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

سلام به همگی مخصوصا آقای قادری.....

دقیقا درسته..... فرهادی جدا از افتخار آفرینیه بی نظیرش در برلین که تمام ایران رو به وجد اورد از ماهیت سینمای ایران هم شدیدا به دفاع برخواست و در مقابل کسانی که میخواستند سینمای ایران را بکوبند گفت: "مسئولان نظام هیچ دخالتی در فیلمها نمیکنند.... و من "درباره ی الی" را با آزادی کامل نوشتم و ساختم و هیچ گاه تحت فشار نبودم"

فرهادی با این حرفها از ذات و ماهیت سینمای ایران به دفاع برخواست و جواب کسانی که سینمای ایران را سینمای دولتی و سیاسی میدانند محکم تر از پیش داد...........

فرهادی از امروز "عمو اصغر" سینمای ایرانه.....!

در قلب تک تک ما جای داره.......منتظر فیلمهای آیندش میمونیم در حالی که محاله فیلم درباره ی الی که بر روی روح و فکر ما با قلم اصغر فرهادی یادگاری نوشت از درون ما خارج شود........

از امروز اگر کوچکترین انتقادهایی را نسبت به فرهادی داشته باشیم مستقیما به خودش میگییم تا با ما هم سخن شود زیرا از او آموختیم: "شکایت به غیر نکنیم"

ممنونیم ای مرد بهاری....

یا علی مدد

حسین
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 10:54
5
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

من بعد از دیدن چهارشنبه سوری گفتم اصغر فرهادی با بقیه فرق داره یه چیز دیگه س بهترین فیلمساز ایرانه

شما تازه الان بهش رسیدین!

درباره الیو هنوز ندیدم ولی چهارشنبه سوری فوق العاده معرکه و بی نظیر بود.پس دیگه چی شده این درباره الی خیییییییلی منتظرم

Maryam
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 10:58
9
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

ارزش ان کاردستی های سينما ی ايران را نبايد نآديده گرفت. چرا ما دور برميداريم؟ همان کاردستيها بودند که دنيا را بيشتر و بيشتر با ايران آشنا کردند. برا ی همين هم که شده ارزش دارند. من نميدونم چرا هميشه وقتی تعريف يک نفر را ميکنيم، بايد يک سری ديگر را سرکوب کنيم. قلب ما ايرانيها فقط جا براي يک نفر داره؟ هم آن کاردستيها به نوبه خودشان اثر داشتند در جهان، و هم کار عالی اصغر فرهادی. پلّه به پلّه برويم جلو. يواش يواش، قدم به قدم.

محسن راد
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 11:26
4
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

سانس 17 سینما بهمن ، یکشنبه 20 بهمن هنوز در ذهنم مونده و هنوز در باره ی الی فکر می کنم.بعدش خواستم نقدی بنویسم که جز ستایش چیز دیگری نبود.دیروز هم نقد جناب میر احسان را خواندم(بالا خره باید تفاوت خود را نشان دهند!)و امروزخبر فوری شما را به ده ها نفر ابلاغ کردم چرا که برای فیلمش هم چنین کاری کرده بودم...

سینمای فرهادی مثل اشعار شاملو جزو اندک هنرهای این سزرمین اند که انسانیت را نشان می دهند.تردید،سوء تفاهم و رابطه های مدرن در کشوری که داعیه ی ان را دارد،فیلم تازه ی فرهادی را نه تنها در جشنواره ی امسال بلکه در دهه ی 80 به همراه نفس عمیق پرویز شهبازی، به تنها چراغ های روشن سینما ی بیما رو تاریک ما بدل کرده است

mamadfire
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 13:3
0
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

موفق باشی

آرش
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 13:53
5
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

مبارکه...ما که هنوز درباره الی رو ندیدیم ولی اصولا با این حرفت موافقم.البته باید با موج احتمالی کپی برداری از کارهایی مثل این، به امیدتحویل گرفته شدن در جشنواره ها هم مقابله کرد .

سارا
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 19:25
-99
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

خیلی خوبه واقعاً....تبریک میگیم ما هم!!!

vali montazer
يکشنبه 27 بهمن 1387 - 22:27
-2
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

tabrik


دوشنبه 28 بهمن 1387 - 10:31
-3
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

امیدوارم امیرو که مقصودت از کاردستی لا اقل "آفساید" نباشه جانم چون به عقلت شک میکنم .

ali_avangard
دوشنبه 28 بهمن 1387 - 16:56
2
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

امیر عزیز ممنون که همیشه با نقدهای بجا (البته در اکثر موارد)به نوعی حامی فیلمسازانی میشوی که در سرزمین خود مظلوم واقع می شوند.امیدوارم همیشه موفق باشی.

ahmadb
سه‌شنبه 29 بهمن 1387 - 11:3
-2
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

اين فرهادي يه جوره ديگه فكر ميكنه و خيلي به تعريف كردن واقعيت زندگي و نشون دادن اون هيچ بزرگ كه امير اين روزا زياد ازش حرف زده وارده. راستي كسي در شهر 2 رو يادش هست ... خود در شهر رو بي خيال داستان ادمهايي كه اين در شهريها با هاشون سرو كار پيدا مي كردن رو يه بار ديگه نگاه كنيد. اون داستان فرهاد اصلاني كه ايدز داشت و يا اون كه حقيقت دوست توش يه نفر رو مي كشت .. من كه از اين فرهادي خيلي خوشم مياد .

شادی
سه‌شنبه 29 بهمن 1387 - 19:25
-1
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

فقط گلشیفته نفرت انگیز شده تازگیها با اون لباسی که تو جشن پوشیده بود

محمدرضا
سه‌شنبه 29 بهمن 1387 - 21:6
0
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

سلام:

کاردستی.

عجب کلمهء پر معنایی. مدتها دنبال چنین لقبی برای چنان فیلمهایی بودم.به شخصه حاضر نیستم با فیلمای کاردستی در جهان شناخته شویم. فیلمهایی که فقط برای مخاطبان خارجی ارزش دارد.

رضا عليپور متعلم
سه‌شنبه 29 بهمن 1387 - 23:4
6
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

- بي آنكه مرعوب گرد و خاك كردن ها و از آن ور بام افتادن هاي قابل پيش بيني " امير " هاي سينما بنو يس در باره ي " در باره ي الي " بشوم و ايضا مرعوب جوايز داخلي و خارجي اش همچنان معتقدم كه فيلمي است كشدار و وراج ( با ريتم و ضرباهنگي بسيار كند و كسل كننده.) و در يك كلام متوسط و نه به زعم

بعضي از صاحبان سليقه هاي نازل شاهكاري در حد و حدود معدود شاهكارهاي تاريخ سينماي جهان! يادمان نرفته و نمي رود كه " سرگيجه " ي " آلفرد هيچكاك " هيچ جايزه اي از هيچ جشنواره اي نگرفت و " امير " هاي نشريات سينمايي آمريكا هم بلافاصله پس از نمايش عمومي اش آن را يك فيلم جنايي

پيش پا افتاده ارزيابي كردند ولي "سرگيجه " از صافي و داوري زمان عبور كرد و در زمره ي يكي از " ده فيلم برتر تاريخ سينماي جهان " جاي گرفت ( چه بسيارند فيلم هاي جايزه نگرفته و قدر نديده در اولين نمايش عمومي شان).به هر روي اگر عمري بود خواهيم ديد كه " در باره ي الي " پس از سپري شدن سال ها نمره ي قبولي از داور منصف زمان دريافت خواهد كرد يا نه؟

رضا عليپور متعلم - 1387 /11/30

محسن دراگون
چهارشنبه 30 بهمن 1387 - 23:9
7
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

چرا بعضیا در این توهم هستن که با شنا کردن بر خلاف جریان میتونن خودشون رو به اثبات برسونن

کیمیا
پنجشنبه 1 اسفند 1387 - 12:59
7
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

جایزه خرس نقره ای سالمندترین منتظر سینمایی جشنواره برلین به اقای رضا عليپور متعلم رسید.پس از گذشت 50 سال از اولین اکران فیلم درباره الی ومحبوب ماندن این فیلم هنوز اقای رضا عليپور متعلم منتظر مانده است .

از اخبار سینمایی سال 2059

رضا عليپور متعلم
سه‌شنبه 6 اسفند 1387 - 1:22
-1
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

" كيميا " ي گرامي :

با كمال افتخار و امتنان " نقره " ي جايزه ي اهدائي شما را قبول نموده و " خرس " اش را به حضرتعالي تقديم مي كنم تا در حد امكان و بضاعت اندك ام اين ميزان از " با مزه " گي و " طناز " ي شما را جبران كرده باشم! ز ياده جسارت است.

باحترام : رضا عليپور متعلم

ششم اسفند 1437 شمسي برابر با بيست و چهارم فوريه ي 2059 ميلادي

رضا عليپور متعلم
سه‌شنبه 6 اسفند 1387 - 2:11
-1
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

عنوان و مضمون اين مطلب شباهت حيرت انگيزي دارد به مطلب آقاي " امير پوريا " با عنوان " چرا جايزه ي در باره ي الي مهم ترين جايزه ي سينماي ايران در اين دوران است؟ " ( روزنامه ي

" اعتماد " - شماره ي 1893 ). به راستي كه چه مي كنند

اين دو " امير " !

رضا عليپور متعلم - 1387/12/6

حسین
چهارشنبه 28 اسفند 1387 - 21:44
11
موافقم مخالفم
 
چرا این جایزه مهمی برای تاریخ سینمای ایران است؟

درباره الی تنها فیلمی است که شما بدون کارگردانی فرهادی هیچ سرنوشت خوبی نمیتوانید برایش متصور باشید.فقط یک لحظه فکر کنید کارگردان دیگری این فیلم رو میساخت. وای...................

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���