دانلود

نشست پرسش و پاسخ با عوامل فیلم «تسویه حساب» + عکس‌های یلدا ذبیحی - 1 : تهمینه میلانی: "تسویه حساب" یک تراپی اجتماعی است :: سينمای ما ::

   






نشست پرسش و پاسخ با عوامل فیلم «تسویه حساب» + عکس‌های یلدا ذبیحی - 1
تهمینه میلانی: "تسویه حساب" یک تراپی اجتماعی است

سینمای ما- نشست مطبوعاتی فیلم "تسویه حساب" ساخته تهمینه میلانی بعد از نمایش فیلم با حضور وی، محمد نیک بین، مهناز افشار، لادن مستوفی، بهاره افشاری، السا فیروزآذر، اسحاق خانزادی، علیرضا زرین دست و ناصر چشم آذر برگزار شد.

"تسویه حساب" یک تراپی اجتماعی است. این جمله ایست که تهمینه ی میلانی کارگردان فیلم " تسویه حساب" در پاسخ به اینکه داستان گویای چه چیز بوده است ٰ گفت .
هرچند برخی معتقدند میلانی باری دیگر از دریچه ی فمنیسم به دنیا نگاه کرده اما خودش می گوید " فیلمش یک واقعیت تلخ اجتماعی است که در آن به مسئله ی زنان آسیب دیده یا در معرض آسیب پرداخته است .
میلانی می گوید در تسویه حساب سعی کردم با نگاهی دلسوزانه بزهکاری در زنان را به تصویر بکشم . او از مخاطبان هم خواست داستان این چهار زن بزهکار را که مشتی از خروارند را با قلبی مهربان و نگاهی دلسوزانه و بی طرفانه بنگرند تا با شناختشان از رشد و پرورش بزه جلوگیری کنند .
به گفته ی میلانی تلاشش در "تسویه حساب"نشان دادن حساسیت شخصیت های آ؛سیب دیده ایست که جامعه به آنها نه گفته است .
میلانی گفت "با شرایط حاکم در کشور انتظار و توقع فیلم ایده آل و نمره ی صد نباید داشت بلکه فیلمی ساخته ام که به واقعیت زندگی این قشر نزدیک شده است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آقای نیک بین مرد خوب روزگار ما:
طهماسب صلح جو هنگام دعوت از عوامل فیلم با توجه به اینکه تنها مرد متشخص و محترم فیلم تسویه حساب را محمد نیک بین که همسر کارگردان و نیز تهیه کننده فیلم می باشد با ادای این جمله به جایگاه فرا خواند.
اشکال از سیستم صداگذاری نیست مساله سالن سینماست.
اسحاق خانزادی در پاسخ به سوالی که از سوی حضار در رابطه با کیفیت صدای فیلم شد توضیح داد که با توجه به اینکه فیلم دوسال پیش ساخته و صداگذاری شده است به لزوم تغییر سیستم از مونو به ساروند اشاره کرد و توضیح داد طی صحبت هایی که با کارگردان داشته است سیستم صدا برای نمایش عمومی تغییر خواهد کرد که البته میلانی متذکر شد ایراد اصلی از سالن سینماست و نه صدای فیلم.

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار .....

میلانی در ادامه صحبتهایش به اینکه باید به مسائل زنان بزهکار با نگاهی دلسوز نظر داشت اشاره کرد و گفت: طی مدتی که در زندان بودم با این افراد برخورد نزدیک داشتم و به این موضوع فکر می کردم که چکار باید کرد که همدلی جامعه را با این اشخاص بر انگیخت. اولین گام ساخت فیلمی خوب است که مردم ببینند. مادامیکه عده ای رنج می برند جامعه رنگ خوشبختی را نخواهد دید. من سالم ترین نوع تسویه حساب با جامعه مرد سالار را به جای دزدی طلای بچه ها یا سر خیابان ایستادن انتخاب کردم. این قصه واقعی ست و کسیکه سردسته این گروه است با من همسلولی بود.

کاش سی دی موسیقی را می آوردم....
صلح جو حین تعریف از ناصر چشم آذر به عدم همراهی موسیقی با فیلم اشاره کرد که میلانی گفت موسیقی به دلیل حذفیات بخشهایی از فیلم لطمه دیده است. چشم آذر در پاسخ توضیح داد که من با میلانی قرار داشتم که از خودمان انتقاد کنیم. کارهایی که قرار بور انجام نشد. سطح موسیقی تنظیم نبود. این موسیقی نبود که انتظار داشتم اگر سی دی آن را می آوردم می دیدیم این چیزی نبود که اینجا شنیده شد. برای عرضه خوب ابزار مناسب می خواهیم.

دلم گرفت
مهناز افشار در مورد نقش اش گفت دلهره داشتم که نتوانم نقش را در بیاورم. من دلم گرفته چون یکی از سکانسهایی که دوست داشتم همانجایی سارا با مریم در مورد ناپدری اش حرف می زند حذف شد. مهناز افشار از حضار عذرخواهی کرد و جلسه را به دلیل آنکه باید سر فیلمبرداری حاضر می شد ترک کرد.

بارک ا...

مستوفی در مورد نقش اش در فیلم گفت: تسویه حساب فیلم پر بازیگری بود که هرکدام از آنها رنگی به فیلم زدند. این چهار دختر که تیم تسویه حساب کن را تشکیل می دادند همه از یک پیکره بودند. میلانی در ادامه اشاره کرد وقتی دوستان شنیدند که قهرمان های فیلم چهار زن هستند می گفتند کار به یک هفته نمی رسد و به قول عوام به تیپ و تاپ هم می زنند که اینگونه نشد و من تا آخر کار فقط صدای خنده و شوخی آن ها می شنیدم. صلح جو با گفتن بارک ا... بحث را تمام کرد.

حرفتان را قبول ندارم.
سوالی در رابطه با لزوم مطالعه و تحقیق بیشتر در مورد زنان مطرح شد که میلانی جواب داد: یادتان نرود که کجا زندگی می کنیم و با چه قوانینی فیلم می سازیم. نباید نمره صد از سینمای ایران بخواهیم. هیچ وقت سراغ ایده آل ها نرویم که ما نمیتوانیم بسازیم. شاید باورتان نشود بزرگترین روانشناسان مملکت به من در این فیلم کمک کردند. با این حساب من حرفتان را قبول ندارم.

انسان حیوانی ست اجتماعی
با توجه به اینکه در فیلم بارها مردها حیوان خطاب می شوند سوالی مطرح شد که آیا مرد ها حیوان هستند؟ که میلانی گفت مهندس به این سوال جواب بدهد. نیک بین هم پاسخ داد که انسان یک حیوان اجتماعی ست. به این موضوع با قصد بد نگاه نکنیم. منظور خاصی وجود ندارد.

به حساب پاچه خواری نگذارید

بهاره افشاری گفت من به میلانی مدیونم. بعد از سریال او یک فرشته بود این اولین کار سینمایی من بود که باعث شد چند کار دیگر هم انجام بدهم. در اجرای این نقش مواردی بود که برایم خیلی سخت بود مثل سیگار کشیدن چون سیگاری نبودم.

چرا فحش؟

یکی از حضار از بازی های ابتدایی دیالوگ های سطحی و فضای شعاری فیلم انتقاد کرد و اینکه چرا مخاطب اینقدر سطح پایین فرض شده است. که میلانی گفت این نظرو سلیقه ایشان است که من قبول ندارم. این فیلم بسیار جدی است و جدی کار شده است. خیلی موفق عمل کرده ایم و خیلی ها میگویند تسویه حساب فوق العاده ترین فیلم شماست. از اینجا به بعد فضای جلسه به مجادلات کلامی کشده شد. آقایی از میان حاضرین گفت من تمام عمرم به اندازه فیلم شما فحش نشنیده ام که میلانی گفت شماها خیلی ناز شده اید و لای پنبه رشد کرده اید در صورتیکه در جامعه فحشهای زیادی می شنوید.با شدت گرفتن اعترضهای همان فرد میلانی با حالت تمسخر گفت :حالا شما شبیه کدام یک از مردان فیلم هستید؟ صلح جو برای پایان دادن به این مجادله جلسه را خاتمه داد.


















  • منبع : سینمای ما

    به روز شده در : يکشنبه 4 بهمن 1388 - 17:36

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    mehran sf
    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 5:6
    14
    موافقم مخالفم
     

    یا سلام . خدا رو شکر خانم میلانی رئیس جمهور یا کاره ای تو مملکت نیست وگرنه خدا میدونه چی می شد . ایشان فکر کردن هرچه میگن درسته و تحمل نقد ندارند . ایشان روی فمنیسم رو سفید کردن

    a
    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 8:59
    -7
    موافقم مخالفم
     

    mehran sf

    chera fekr mikonid kasi ke az zanan harf bezane feminist ast agar ye agha in filmo misakht hata besoorate zaif kasi az tarafdari az jensiat sokhan nemigoft

    علیرضا
    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 9:8
    11
    موافقم مخالفم
     

    بابا این بنده خدا دست خودش نیست. هنوز فکر میکنه عهد قاجاره که بین زن و مرد خط کشی شده باشه.

    مگه یادت نیست پارسال همین خانوم تو جشنواره چیکار می کرد؟ یا سر برنامه حسنی؟

    س.ق
    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 12:10
    10
    موافقم مخالفم
     
    نقد تسويه حساب

    ديروز تو برنامه ي راديويي (راديو ايران) كه مجريش هم فرزاد حسني بود ،هركس از راه ميرسيد فيلم ميلاني رو نقد ميكرد.

    sana
    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 15:20
    -9
    موافقم مخالفم
     

    حس میکنم جشنواره امسال خیلی بی بخاره ه ه ه حسمم درسته چه وضعشه این چه فیلماییه

    یاسی
    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 15:51
    -2
    موافقم مخالفم
     

    من که خیلی دوسش دارم وعاشق فیلماشم

    عالیه

    مهرگان
    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 18:22
    -2
    موافقم مخالفم
     

    آخجوووووووووون یلدا ذبیحی

    خوشحالم تمسال عکس خوب می بینیم پارسال که خیلی کیفیت عکس ها پایین بود

    مرسسسسسسسسسسسسی

    kasra
    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 20:23
    -7
    موافقم مخالفم
     

    vala alan daste kamy az doran ghjar nadare

    khanom milany hamishe filmash fogholade bode va mozay vagheye jamaro be tasvir mikeshe


    دوشنبه 5 بهمن 1388 - 22:31
    -3
    موافقم مخالفم
     

    جناب علیرضا !

    خوابی یا بیدار؟ عمو یادگار؟!

    بله ! الآن عهد قاجاره... تبعیضات از دوران قاجار هم بدتره...

    موقع اتفاقات چند ماه اخیر، در خواب زمستونی تشریف داشتین؟؟

    میدونین چقدر زنان لطمه دیدن؟؟

    البته منکر ظلمی که به مردان شد، نیستم. ولی زنان مخصوصا اونهایی که برای جنبش زنان و حقوق بشر کار می کنن، بیشترین آسیبو دیدن.

    چشماتونو باز کنین لطفا. معلومه که بین زنان و مردان خط کشیه. تازه میخوان بیمارستانها، پارکها و اتوبوسها و حتی دانشگاهها رو زنونه و مردونه کنن!!!

    كورش
    سه‌شنبه 6 بهمن 1388 - 12:39
    9
    موافقم مخالفم
     

    اين خانم ميلاني چقدر از فيلمهاش تعريف مي كنه همش !


    سه‌شنبه 6 بهمن 1388 - 16:12
    2
    موافقم مخالفم
     

    bale ba nazarate jam moafegham ke khat keshi hast baiadam bashe vali ne enghadr ke bazi aghaiioon mikhan bashe mese jaryane parko otobos na mese khanome milani ke az har 5ta dialog 4tash dar vasfe sibilie kaje aghaioon va 1ish dar madhe khanoomhaie masoome

    mehran sf
    چهارشنبه 7 بهمن 1388 - 5:4
    -14
    موافقم مخالفم
     
    geleh

    سلام چرا کامنت ها رو نمی زارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    زهرا
    چهارشنبه 7 بهمن 1388 - 7:27
    -22
    موافقم مخالفم
     

    دمت گرم! ....منظورم همين بود ببين نظر من خيلي خطرناك بود واسه همين تاييد نكردين خب ميگم تاييد نكنين نكنين نكنين اين كارها رو نكنين نظر بقيه رو هم تاييد نكنين نكنين!

    زهرا
    چهارشنبه 7 بهمن 1388 - 7:28
    -1
    موافقم مخالفم
     

    دمت گرم! ....منظورم همين بود ببين نظر من خيلي خطرناك بود واسه همين تاييد نكردين خب ميگم تاييد نكنين نكنين نكنين اين كارها رو نكنين نظر بقيه رو هم تاييد نكنين نكنين!

    مهری
    چهارشنبه 7 بهمن 1388 - 8:17
    1
    موافقم مخالفم
     

    بالاخره طبیعی است که بین هر زن و مردی حریمی وجود دارد.

    مهم احترام به یکدیگر است.

    مهر
    چهارشنبه 7 بهمن 1388 - 18:26
    11
    موافقم مخالفم
     

    من یه مردم و معتقدم ما مردها به همین پلشتی و کثیفی کاراکترای مذکر میلا نی هستیم.مردای امروز ایران خیلی خیلی بد شدن و این وحشتناکه.میلانی در تسویه حساب همون فمنیست دو آتیشت.بی کم و کسر.تسویه حساب رو دوست دارم.

    ستاری
    جمعه 9 بهمن 1388 - 11:38
    17
    موافقم مخالفم
     
    شباهت عجیب فیلم هارت برکر با تسویه حساب

    قبل از هر چیز به فیلم سنمایی آمریکا بنام قلب شکنان ساخته دیوید میرکین Heartbreakers 2001 اشاره میکنم . یک جمله از خط داستانی این فیلم که در http://www.imdb.com/title/tt0125022

    این فیلم را من دیدم و شما هم میتونید ببینید یا به سایت بالا برید و مشخصات کامل از جمله خط داستانی آنرا با فیلم خانم میلانی A mother and daughter con team seduce and scam wealthy men.تطبیق بدهید و مطمئن بشین که ایشون در زندان با این تیم و خلافکاران آشنا نشده بلکه پای دستگاه دی وی دی با این فیلم آشنا شده که نسخه آتش بس هم قابل دسترسی است .

    خلاصه داستان فیلم قلب شکنان : یک مادر و دختر که وضع مالی خوبی ندارند تیمی را تشکیل میدهند تا مردان پولدار را سرکیسه بکنند .... مادر بعنوان طعمه اصلی جلو میرود و مردان ثروتمند را برای ازدواج غر میزند . بعد دختر بعنوان یک غریبه وارد بازی میشود و بعنوان معشوقه مخ مرد پولدار را میزند و درست سر بزنگاه مادر سر میرسد و مرد پولدار را رسوا و سپس برای جلو گیری از آبرو ریزی پولی پرداخت کرده و طلاق مادر را داده و بسراغ نفر بعدی میروند تا اتفاق ناگواری میافتد و آنها لو میروند .......

    فیلم قلب شکنان یا هارتبرکر فیلمی خوش ساخت و جذاب است که بر خلاف اکثر فیلمهای آمریکایی در این فیلم از سکس بصورت رایج استفاده نشده و فیلم جنبه ای کاملا اجتماعی را تعقیب میکند و برخلاف فیلم تهمینه میلانی که بویی از روانکاوی و جرم شناسی نبرده ، فیلم هارت برکر فیلمی موفق و محکم است . خانم تهمینه میلانی با وام گرفتن داستان خود از فیلم هارت برکر کاملا به گیشه چشم داشته و بهیچوجه هم قصد روانکاوی جامعه زنان را نداشته است زیرا ایشان فاقد سواد و دانش کافی برای چنین تحلیل هایی هستند . خانم میلانی من را یاد کسانی می اندازد که روزی خود را چپ میدانستند در حالیکه هیچ شناختی از فلسفه مارکس و جهان بینی او نداشتند و تنها کاریکاتوری اتز این نام را برخود گذاشته بودند و وقتی میخواستند بی اطلاعی خود را پنهان بکنند .. از ارزش اضافی در اقتصاد مارکس حرف میزدند ! نه بیشتر و نه کمتر ! من مطمئنم که خانم میانی سواد و دانش علم روانشناسی و فمینیست را بهیچوجه ندارد و بهمین خاطر مانند چپ های کاریکاتور نما هروقت میخواهد از روانکاوی زن و فمینیست حرف بزند به توهین و فحاشی به مردان پناه می برد . او تاکنون توانسته فقط زنهایی در حد و حدد خودش را جذب نماید که با فیلمهایی مانند آتش بس و تسویه حساب کار او نخ نما شده و کم سوادی او در حال شکوفایی است !

    از نظر خانم تهمینه میلانی ، مردی که کارگرش سر ساختمان در چاه افتاده و کارفرما و یا بقول خودش مهندس (شوهر ایسان) چنان عجولانه بسوی ساختمان میرود که میتواند زن عابری را زیر بگیرد ، صرفا بخاطر اینکه حاضر نشده با آن زن قهوه بخورد ، آدم حسابی تلقی میشود . در حالیکه آن مهندس خلافکار چنان شتابان بسوی ساختمان میرود تا کارگر آسیب دیده که احتمالا نه بیمه شده و نه قرارداد دارد و نه از وسائل ایمنی بهره مند بوده پایش به کلانتری و شکایت نرسد چون عدم ایمنی کارگر و بیمه و قرارداد او چنان به وزارت کار و بیمه بکشد پدر صاحب بچه بساز و بفروش ها را در میاورد و سایر گندکاری های مهندس را سر ساحتمان رو خواهد کرد و اگر چنین شتابان میرود که میتواند خانمی را زیر بگیرد از روی آأم حسابی بودن نیست بلکه از فرط نگرانی و عواقب کار ، کارگر آسیب دیده دعوت خانم را رد میکند وگرنه کارگری که وسائل ایمنی و بیمه و قرارداد دارد نیازی به آمدن مهندس کار سر ساختمان نیست بلکه فقط به یک آمبولانس نیاز است ! سطح نگاه و دانش خانم تهمینه میللانی در این است که بیسوادی خود را قرار است لای ایسم هایی که نمی شناسد مخفی بکند وگرنه هیچ آدم حسابی ؛ چهار تا دختر خلافکار و فراری را که قصد سر کیسه کردن مردان را دارند مصلح اجتماعی نمی کند و خانه ی دکتر را صرفا بخاطر اینکه با همسایه آش رد و بدل میکند ، مصادره نمیکند !!!!

    یک نگاه به حضور اکبر عبدی که صرفا برای نمک ریختن وارد کار شده و یا غلام حسین لطفی بیاندازید ... آیا واقعا اینا به اصلاح نیاز داشتند ؟؟؟؟ فقط برای اینکه قصد سوار کردن یک دختر را داشتند !؟؟؟ آنهم دختری که با آن موهای بلوند وام گرفته و عشوه های خرکی آواز عسس بیا منو بگیر را داد میزند ؟؟؟؟

    خواهش میکنم فیلم قلب شکنان یا هارت برکر را ببینید تا فرق یک فیلمساز با سواد مانند David Mirkin

    را با خانم تهمینه میلانی دریابید ! در حالیکه ایشان یک نسخه شست و روفته هم در اختیار داشته است .

    س. رمضان نیا
    يکشنبه 15 فروردين 1389 - 23:36
    -4
    موافقم مخالفم
     
    نقد فیلم تسویه حساب

    به نظر من سکانسهای فیلم ارتباط خاص و هارمونی دقیقی نداشتند . دعواهای بی دلیل و ساختگی چهار دختر علامت سوال و تعجب رو در بیننده بر می انگیخت . موضوع مورد زوم کارگردان معلوم نبود.{اعتیاد زن ؟که به شهوترانی مردها ربطی نداره / یا مورد ضرب و شتم بودن/ یا مورد سوئ استفاده قرار گرفتن/ یا به چشم کالای جنسی دیده شدن یا .........} . دیالوگهای دم دستی و بابا شملی و عوام پسند و داشمشتی شاد کن به سبک فیلم فارسی توی فیلم موج میزد. و ........

    به هر حال شخصا تکدی گری رو به این نوع بلیط فروشی و نگاه ملتمسانه به گیشه ترجیح میدم.

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���