یادداشت شهرام خرازی‌ها درباره "آتشکار"
قصه «آتشكار» مطابقت زيادي با يافته‌هاي علمي دارد

سینمای ما- قصه «آتشكار» مطابقت زيادي با يافته‌هاي علمي دارد و بري از خطاهاي مرسوم پزشكي در فيلم‌هاي ايراني است. انفجار جمعيت، فرآيند مخربي است كه تبعات منفي آن عمدتا گريبانگير كشورهاي در حال توسعه از جمله مملكت‌ ما مي‌شود. در اين راستا عملياتي كردن برنامه‌هاي تنظيم خانواده به‌عنوان يك راهكار ثمربخش مورد تأئيد و تأكيد قرار گرفته و متأسفانه ميزان مشاركت مردان در اين برنامه‌ها در قياس با زنان اندك است.
"محسن اميريوسفي " در "آتشكار " از دريچه طنز به موانع و مشكلات فرهنگي-اجتماعي مشاركت مستقيم مردان ايراني در برنامه‌هاي تنظيم خانواده و به‌طور مشخص وازكتومي (بستن لوله‌هاي زاياي مردان) نگريسته است.
از منظر دانش ‌آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، نمايش چنين فيلم‌هايي در شرايط مناسب اكران عمومي و حتي پخش آن از تلويزيون به افزايش مشاركت مردان در برنامه‌هاي تنظيم خانواده و آمار داوطلبين وازكتومي منجر خواهد گشت. به ويژه آن كه قصه "آتشكار " مطابقت زيادي با يافته‌هاي علمي دارد و بري از خطاهاي مرسوم پزشكي در فيلم‌هاي ايراني است.
...اما وازكتومي همه حرف "آتشكار " نيست، اين روش پيشگيري در فيلم پرحاشيه "محسن اميريوسفي " به دست‌آويزي بدل گشته براي طرح انتقادات سياسي، اجتماعي، ديني و فرهنگي روز... به ديگر بيان، "آتشكار " پيش‌ و بيش از آن كه فيلمي باشد درباره وازكتومي، نقدي است بر جامعه امروزين ايران و تبعات اجتماعي تقابل سنت و مدرنيسم.
سهراب - شخصيت اصلي فيلم - نماد انسان جهان سومي است كه مواجهه با مظاهر دنياي مدرن دچار سردرگمي شده. مهم‌ترين و بارزترين نماد مدرنيسم در "آتشكار " رايانه‌اي است كه در خانه سهراب عمدتا براي چت كردن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
اميريوسفي با ظرافت، هر چند سكانس يك‌بار، به كاربردهاي مثبت و منفي كامپيوتر و اينترنت مي‌پردازد و بر اين بستر موقعيت‌هاي كميك جذابي خلق مي‌كند، بي‌آن كه به ورطه شعارپراكني و اغراق بغلتد. در صحنه‌اي كه پدر سهراب سوار بر اسب پسر موتورسيكلت سوارش را تعقيب مي‌كند نيز، بار ديگر به مقاومت جوامع سنتي در برابر ورود مدرنيته تأكيد مي‌شود.
فيلم نگاه مثبتي به تشيع دارد و شيعه را مذهبي پيشرفته و مترقي در قياس با ديگر مذاهب و نحله‌هاي مختلف عقيدتي معرفي مي‌كند.
در "آتشكار " يك شخصيت روحاني حضور دارد كه استفاده روحاني از ابزاري جون لپ‌تاپ، موبايل و ... نگاه مثبت و سهل‌گيرانه وي به رخدادهاي مختلف زندگي با رعايت موازين شرعي، خود مهر تأييدي است بر آشتي هدفدار و هدايت شده سنت با مدرنيسم.
اميريوسفي در سكانس‌هاي مربوط به دوزخ و برزخ به شدت تحت‌تأثير فيلم قديمي "شب نشيني در جهنم " است و در صحنه‌هاي بگومگوهاي سهراب و همسرش تداعي‌گر فيلمفارسي‌هاي كمدي وحدت و ارحام صدر است.
به تصوير كشيدن بخشي از ماجراها در لوكيشن‌هاي قديمي و جديد اصفهان علاوه بر جذابيت‌آفريني براي فيلم تعريف قصه را روان‌تر كرده و دامنه نمادپردازي‌هاي اميريوسفي را وسعت بخشيده است. في‌المثل دودكش‌هاي عظيم كارخانه و مناره جنبان كه سمبليك انتخاب شده‌اند. هدايت هنرپيشگان كه عمدتا تابازيگر هستند تحسين‌برانگيز است و حميدفرخ‌نژاد با "آتشكار " نشان مي‌دهد كه چقدر در نقش‌هاي مختلف، غيرتكراري و پر افت و خيز خوب جواب مي‌دهد. همچنين ديالوگ‌هاي فيلم بسيار دقيق و تأثيرگذار نوشته شده‌اند و همگام با موسيقي و تصوير به خوبي معاني موردنظر كارگردان را القا مي‌كنند.
"آتشكار " فيلم خوش ريتم و خوش ساختي است كه بدون حضور استارها و سوپراستارها، به مدد سناريو‌ي جذاب و محكمش قادر به برقراري ارتباط در سطحي وسيع با مردم است چرا كه تجربه‌اي نو در عرصه سينماي كمدي ايران است كه متأسفانه در سال‌هاي اخير به قهقرا رفته است.

نويسنده: شهرام‌خرازي‌‌ها


منبع : فارس

به روز شده در : پنجشنبه 8 بهمن 1388 - 10:30

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���