نگاهی به فیلم «هفت دقیقه تا پائیز»؛
امینی و آغاز قصه‌گویی

سینمای ما - علیرضا امینی در تجربه تازه‌اش با فاصله از فیلم‌های قبلی، قصه‌ای پرتعلیق و نفسگیر از روابط انسانی در جامعه امروز را روایت کرده است.علیرضا امینی پس از "استشهادی برای خدا" از سینمای ضدقصه و فضای مستندگون فیلم‌های قبلی فاصله گرفته و با "هفت دقیقه تا پائیز" به سمت جریانی آمده که روایتگری و قصه گویی در آن الویت دارد. به گواهی این فیلم امینی اتفاقا قصه گوی قابلی است و می تواند روی مخاطبش تاثیر بگذارد.

"هفت دقیقه تا پائیز" امتیازهای سینمای امینی را دارد، سینمایی که با نمایش زندگی و ترسیم واقعیت تکان دهنده جاری در آن گره خورده بود، اما ویژگی‌های سینمای قصه‌گو و حرفه‌ای را هم دارد. بازیگرانش حرفه‌ای هستند و کم و بیش اجرایی درست از ایده های کارگردان دارند، قصه جذاب و تاثیرگذار است و در عین حال فضای فیلم واقعی، تلخ و تکان دهنده به نظر می‌رسد. یعنی چیزی که امینی سال‌ها با واقع‌نمایی صرف به دنبال خلق آن در فیلم‌هایش بود.

"هفت دقیقه تا پائیز" ترسیم‌گر فضایی پرتنش از روابط خانوادگی و اجتماعی است، قصه با یک حادثه شروع می‌شود که جدایی فرهاد و مریم است اما این ظاهر ماجرا است. ماجرای تراژیک اصلی و حادثه‌ای که مسیر زندگی شخصیت‌ها را تغییر می‌دهد مرگ سارا و روشن شدن بحرانی که خانواده های فیلم با آن درگیر هستند.

فصل پایانی جایی که امین شمع‌های کیکی را که به جای جشن در عزا خورده می‌شود را خاموش می‌کند شخصیت‌ها در دل ‌تاریکی و سکوت به آرامش ظاهری می‌رسند ، چه کسی است که نداند سایه شوم حادثه‌هایی دیگر این آرامش ظاهری را می‌شکند و حادثه‌ها به زودی تراژدی مرگ، زوال عشق و جدایی را کامل می‌کنند.

امینی در "هفت دقیقه تا پائیز" از خلق فضایی گرم برای تاثیرگذاشتن روی مخاطب پرهیز نمی‌کند و می کوشد احساس و عاطفه تماشاگرش را درگیر ماجرا کند. اگرچه فرصت پرداختن به شخصیتهای فیلم محدود و کوتاه است، امینی این محدودیت را با فضاسازی جبران می کند. گرمی فضا و مناسبات حاکم بر شخصیت‌ها بخشی از ضعف شخصیت پردازی و روایت را کمرنگ می کند.

حامد بهداد بخشی غیرقابل انکار از امتیازهای فیلم تازه امینی است، قهرمان تنها و از نفس افتاده‌ای که تا مرز خودکشی پیش می‌رود و غربتی تاثیرگذار دارد. بهداد با فاصله گرفتن از حرکتها و لحن همیشگی جنسی دیگر از بازیگری‌اش را نشانمان می‌دهد که متناسب با فضای فیلم و مهمتر از آن بسیار تاثیرگذار است. برای پایان بداقبالی بهداد در جشنواره فیلم فجر دعا می‌کنیم.

"هفت دقیقه تا پائیز" در کارنامه فیلمسازی امینی نقطه آغاز دیگری است، شروعی تازه برای کارگردانی که روزگاری باسماجت می‌کوشید خلاف جهت آب شنا کند اما امروز آموخته می تواند در دل سینمای حرفه‌ای و با استفاده از امکانات و شرایط مطلوب این بخش از سینما حرفهای همیشگی را در فضایی جذاب تر بزند. "هفت دقیقه تا پائیز" پختگی فیلمساز جوانی را نشان می‌دهد که می تواند راوی تراژدی‌های انسانی باشد، نه در فضایی غیرقابل باور و در شرایطی غریب. در دل شهری که همه با آن آشنائیم و در فضایی که ما بخشی از آن هستیم.


منبع : مهر

به روز شده در : يکشنبه 11 بهمن 1388 - 14:53

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

نقش اول(سینما صدا)
يکشنبه 11 بهمن 1388 - 20:38
-3
موافقم مخالفم
 

نقش اول(سینما صدا) با نظر منتقدان مختلف درباره فیلم های مختلف به روز شد.

هفت دقیقه تا پاییز و ....

www.cinemaseda.com

مهر/مهرداد
دوشنبه 12 بهمن 1388 - 5:46
3
موافقم مخالفم
 

هدیه تهرانی حقیقتا درخشان بود.کاراکتر میترا از اون نقشایی بود که هم بازیگر رو درگیر کرده موقع ساخت هم بیننده رو حین تماشا.دست مریزاد به تهرانی.حامد بهداد هم مثل همیشه تاثیرگذار...از گربه های ایرانی و لطفامزاحم نشوید تا همین هفت دقیقه تا پاییز.امسال جایزه رو میگیره؟نمیگیره.نمیدن بهش

سپهر
دوشنبه 12 بهمن 1388 - 14:58
20
موافقم مخالفم
 

خوب نبود

تقليد وابتذال فقط در سينماي عاميانه در ايران رايج نشده.حتي در سينماي مدرن وروشنفكري هم داره بروز مي كنه.

اين فيلم كه با اميد بسياري به ديدنش رفتم ودومين فيلمي(بعداز صدسال تنهايي) بودكه در اين جشنواره به خودم اجازه دادم برم وتوي سالن جشنواره بشينم وببينمش تقليدي مختلط از فيلمهاي چهارشنبه سوري،كنعان ، ودرباره الي بود.

حيف...

ArghavaN
دوشنبه 12 بهمن 1388 - 18:17
3
موافقم مخالفم
 

هديه تهراني ماندگارتر شد.

واقعا از اين فيلم لذت بردم اين كار آقاي اميني عالي بود.

محسن تنابنده و حامد بهداد هم كه خيلي خوب بودن.

يعني امكانش هست هديه تهراني سيمرغ بگيره؟

خداكنه بگيره

ولي با مهرداد موافقم به بهداد نمي دن.

فكر مي كنم امسال فرخ نژاد جايزه بگيره.

به هر حال

مرسي

...
شنبه 29 خرداد 1389 - 12:13
-11
موافقم مخالفم
 

با حامد بهداد مشکل دارن بهش جایزه نمی دن!!!!!!!!!

امراه
چهارشنبه 4 اسفند 1389 - 9:51
-8
موافقم مخالفم
 

حامد بهداد و هدیه تهرانی تو این فیلم نشان دادند که یکی از بهترینهای سینمای ایرانند

اما فکر میکنم که تا حدودی فیلم نامه تکراری بود

امين
شنبه 25 تير 1390 - 9:56
-9
موافقم مخالفم
 

فيلمي سطح پايين بود كه به شدت سعي داشت تا خودشو به آثاري مثل "درباره الي..." برسونه، بازي به شدت مصنوعي تنابنده فاجعه ي فيلم بود ولي انصافا از بازي بهداد نميشه گذشت.

شايد اين فيلم نقطه عطف فيلمسازي اميني باشه، بايد ديد...

یک بیننده
يکشنبه 30 مرداد 1390 - 12:31
-9
موافقم مخالفم
 

من فقط عاشق حامد بهداد و بازیاش هستم.خیلی دوستش دارم.حامد بازیت و تیپت عالیه.به نظر من سوپراستار ایرانی.

امیر
يکشنبه 20 فروردين 1391 - 11:20
-12
موافقم مخالفم
 

قابلیت بازی کردن در هر قالب و شخصیتی از خصوصیات بارز محسن تنابنده هست.فکر می کنم بی انصافیه اون رو فاجعه بدونیم! شاید سابقه بازی های طنز اون باعث پیدایش این ذهنیت بشه که تو فیلم های معنا گرا نا موفقه .

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���