سه‌شنبه 21 ارديبهشت 1389 - 0:0






















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447


                       



گفت‌وگو با تهمينه ميلاني نویسنده و کارگردان "تسویه حساب"
مي‌خواستم تجارت‌كنم «آتش‌بس 2 » مي‌ساختم نه‌ «تسويه‌ حساب»

سینمای ما- تهمينه ميلاني گفت:اگر من به سينما به مثابه تجارت نگاه مي‌كردم بطور طبيعي بعد از «آتش‌بس» كه راحت پروانه نمايش گرفت و فروش خوبي هم كرد، «آتش‌بس» 2 را مي‌ساختم نه «تسويه‌حساب» را، بنابراين مي‌توانم بگويم با تمام اين محدوديت‌ها من حقيقتا سعي مي‌كنم كه به مردم اين كشور وفادار بمانم.
كارگردان «تسويه‌حساب» كه تاكنون پرفروش‌ترين فيلم اكران نوروزي بوده است،در گفت‌وگويي درباره‌ي اكران فيلمش پس از سه سال گفت: تا روز آخر نمي‌دانستم فيلم سرانجام اكران خواهد شد يا نه؟! و مسايل جنبي هربار براي فيلم پيش مي‌آمد مثلا يك‌بار گفتند 16 ساله‌ها و چند روز بعدتر اعلام كردند تماشاي آن براي افراد زير 13 سال توصيه نمي‌شود و اكران نشدن فيلم در برخي شهرستانها و مجموعه شرايط باعث شد با وجود حسن‌نيت و تلاش برخي از مسئولان از اكران «تسويه‌حساب» لذت نبردم. با وجود اين شرايط استقبال خيلي خوب از فيلم شده، آن طور كه شنيده‌ام ركورد «سوپراستار» و «آتش‌بس» را در هفته اول زده است.

برخي منتقدان برايشان مهم نيست چه فيلمي مي‌سازم فقط چوب برمي‌دارند

اين كارگردان درباره‌ي منتقدان و حاشيه‌هاي كه بر سر اكران «تسويه‌حساب» در جشنواره‌ي فجر وجود داشت نيز معتقد است: به‌نظر مجموع واكنش منتقدان با فيلم خوب بود چون جزء چند نفر كه يك باند خاصي هستند، بقيه خيلي خوب برخورد كردند. منتقداني هستند كه هيچ‌وقت برايشان مهم نيست، من چه فيلمي مي‌سازم فقط كافي است من آن فيلم را بسازم تا چوب بر دارند.

ميلاني معتقد است: سينماي ايران در شرايط فعلي همچون گذشته، منتقد ندارد. تعداد منتقدان كه دانش و سواد كافي داشته باشند،خيلي كم شده است. اغلب افرادي خود را به‌عنوان منتقد جا مي‌زنند كه جوياي نام‌ هستند و به‌طبع فكر مي‌كنند هرچقدر به آدم‌هاي قد بلندتري سيلي بزنند بيشتر ديده مي‌شوند، اما اشتباه مي‌كنند چون مثل حباب كف آب، تمام مي‌شوند.

فيلم‌نامه‌هايم در سالهاي اخير درباره‌ي زنان رد مي‌شد

كارگردان «نيمه پنهان» اظهار تاسف كرد از سه سال توقف فيلم «تسويه حساب» و از تاثير اين توقف بر روند فيلم‌سازيش سخن گفت و ادامه داد: به هرحال اگر اين شرايط پيش نمي‌آمد، ممكن بود «سوپراستار» را ديرتر بسازم، چون در اولويتم نبود اما موضوعي بود كه علاقه‌مند بودم آن را بسازم.

در سال‌هاي اخير درباره‌ي مسايل زنان فيلم‌نامه‌هاي مختلفي دادم كه رد مي‌شد. آنها مي‌گفتند فعلا صلاح نيست اين فيلم را بسازي، طبعا ساخت فيلم‌نامه‌هايم درباره زنان فراهم نشد و من هم براي ساخت فيلم به مجوز نياز دارم چون قانون‌گرا هستم و نمي‌خواهم بدون مجوز فيلم بسازم.

«تسويه‌حساب» از يك داستان واقعي شكل گرفت

تهمينه ميلاني به روند شكل‌گيري «تسويه‌حساب» اشاره كرد و يادآور شد: ماجرا از يك داستان واقعي شكل گرفت و يك مقدار آن را سينمايي‌ كردم. در سال 81 كه در زندان بودم با رييس اين باند آشنا شدم. او دختري بود كه به دليل فشارهاي اجتماعي و خانوادگي كه بر او وارد شده بود كينه‌ي بسيار عميق و حس انتقام‌جوي شديد نسبت به جامعه داشت و ايده فيلمم را از او گرفتم.

كارگردان «تسويه‌حساب» درباره‌ روند انتخاب بازيگران نيز پاسخ داد: تقريبا تمام انتخاب‌هاي اولم، بازي در «تسويه‌حساب» را پذيرفتند و بازيگران صاحب نامي چون حامد بهداد، عطاران، عبدي، طهمورث، شريفي‌نيا، فلور نظري، شيرين بينا و.... همه با اينكه نقش‌هاي كوتاهي داشتند با روي خوش حضور در اين فيلم را پذيرفتند.

موضوع «تسويه حساب» به مردها ربطي ندارد

تهمينه ميلاني در بخش ديگري از اين گفت‌وگو از تماشاي «تسويه‌حساب» در سينماها با مردم و روند بازتاب نمايش آن در ميان آقايان، گفت: موضوع مطرح‌شده در «تسويه حساب» يك موضوع اجتماعي است و به مردها ربطي ندارد. شايد باوركردني نباشد،اين روزها در سينماها مردهايي را مي‌ديدم كه مي‌گفتند كاش اين دخترها يك مقدار بيشتر اين آقايان را تنبيه مي‌كردند.

برايم لذت‌بخش بود كه تماشاگران از سالن بيرون مي‌آيند و گپ زدن‌ها و صحبت كردن‌ها درباره‌ي فيلم هم ادامه پيدا مي‌كند، چرا كه وظيفه‌ي يك فيلم اجتماعي همين است و كمك مي‌كند تا برنامه‌ريزان شهري و اجتماعي براي حل اين معضلات ابتكار عمل به خرج بدهند.

سلايق شخصي باعث توقف فيلم شد

ميلاني در بخش ديگري از اين مصاحبه در پاسخ به اينكه مگر «تسويه‌حساب» را با پروانه ساخت جلوي دوربين نبرده كه در هنگام نمايش دچار مشكل شد، گفت: بله، حتي بعدا از اينكه فيلم توقيف شد، براي وزير وقت نامه نوشتم و ايشان هم يك نفر را نماينده كرد كه كاملا فيلم‌نامه را با فيلم تطبيق دهد كه نماينده وزير هم نامه نوشت كه «تسويه حساب» عين فيلم نامه ساخته شده است و هيچ تغييري نداشته است.

او ادامه داد: به‌نظرم سليقه‌ي شخصي افراد محدودي كه به دلايل چه بسا انحصار طلبانه علاقه‌اي ندارند كه فيلم اجتماعي ساخته شود، باعث توقف اكران «تسويه حساب» شد.

ميلاني درباره‌ي تايم فيلم نيز پاسخ داد: هر چه تلاش مي‌كنم نمي‌توانم زير 100 دقيقه فيلم بسازم، همه فيلم‌هاي من بالاي 100 دقيقه است.

فضاي زندان فيلم، عين واقعيت است

ميلاني درباره سكانسهاي كه در فضاي زندان گرفته شده و اينكه چقدر به فضاي واقعي زندان زنان نزديك است نيز پاسخ داد:فضاي تصوير شده از زندان عين واقعيت است و بند عمومي زندان‌ها همين شكلي است.

فضاي زندان همينه و پر از زنان جوان است. متاسفانه سن بزهكاري به شدت پايين آمده است. من فضاي كه خودم از زندان زنان ديدم عين همان را به تصوير كشيدم با اين تفاوت كه در زندان زنان كسي روسري ندارد و براي اينكه اين موضوع را توجيه بكنم، مردان لوله‌كش وارد زندان مي‌شوند كه حجاب زنان فيلم توجيه شود.

اميدوارم در شهر مشهد فيلم اكران شود

تهمينه ميلاني درباره‌ي روند نمايش «تسويه‌حساب» در شهرستانها نيز به ايسنا گفت: وزارت ارشاد اعلام كرده اين فيلم در برخي شهرها همچون مشهد و اطراف آن، قم، زنجان، اردبيل و... اجازه اكران ندارد، اما اميدوارم با تلاشي كه انجام مي‌پذيرد،فيلم «تسويه‌حساب» در اين شهرها نيز اكران شود. چرا كه معتقدم بويژه در شهر پدريم مشهد كه شهري توريست‌پذير است و از فرهنگ بسيار عميقي برخوردار است و تفاوت فرهنگي با تهران ندارد اين فيلم اكران شود.

او گفت:نتيجه‌ي نمايش و اكران هر فيلمي را از ميزان تماس‌هاي كه با من گرفته مي‌شود مي‌توانم آناليز كنم، بعد از فيلم «دو زن»؛ تلفن‌ها و ايميل‌هاي كه براي «تسويه حساب» مي‌شود بيش ‌از ديگر فيلم‌هايم در سالهاي اخير برايم دلگرم كننده است.

اگر تاثير منفي نمي‌گذاشت درپايان فيلم همه‌ي زنان مي‌مردند

ميلاني با بيان اينكه «تسويه حساب» طنز تلخي است ادامه داد: شايد ابتدا به نظر آيد كه داستان اين فيلم شوخي است ولي موضوع كاملا جدي است.

او به پايان‌بندي «تسويه‌حساب» اشاره كرد و افزود:اگر تاثير منفي نمي‌گذاشت، در پايان بندي همه اين زنان مي‌مردند چون سرنوشت اين زنان غير از اين نيست. وقتي از زندان بيرون مي‌آيند براي اين افراد هيچ شانسي وجود ندارد كه يك زندگي عادي و سالم را شروع بكنند.

در بخش‌ پاياني فيلم هم كه كمي بارقه‌ي اميد هست و دختر مي‌گويد كافي شاپ خريده است، اگر واقع بينانه بخواهيم بررسي كنيم اين شانس خيلي ضعيف كه اين دختر از زندان نجات پيدا بكند و برود كافي‌شاپ باز كند. واقعيت اين است كه اغلب اين زنان نابود مي‌شوند چون ما آنها را، با ناديده گرفتن‌هايمان، با بي‌محلي‌هايمان و قضاوت‌هايمان نابود مي‌كنيم. هيچ وقت نمي‌آييم شرايط اين زنان را ارزيابي بكنيم و كينه‌اي كه آنان نسبت به جامعه دارند را توجه كنيم، بنابراين دود آن هم به چشم خودمان مي‌رود.

ميلاني ادامه داد:«تسويه حساب» يك تراپي اجتماعي است. وقتي «دو زن» را ساختم، «دو زن» كمك مي‌كرد به زنهايي كه در جامعه ناديده گرفته مي‌شوند، مثلا زناني كه از تحصيل محروم شدند يا شوهرشان نمي‌گذاشتند پيشرفت كنند و اين زنها مي‌رفتند سينما و به حال خودشان گريه مي‌كردند و درعين حال از اينكه كسي به آنها فكر مي‌كند، خيلي خوشحال بودند.

در «تسويه‌حساب» هم همين طور، دختر خياباني شماره‌ام را پيدا كرده بود زنگ زد و گريه مي‌كرد و مي‌گفت اين چهار تا زن من و دوستانم هستند. يكي از آن دختران مي‌گفت، همه اينها من هستم اما از اينكه يك نفر درباره‌شان فكر مي‌كند حالشان خوب بود و كينه‌شان كاهش پيدا كرده بود، بنابراين ما بايد درباره آدم‌هايي كه قرباني هستند فكر كنيم.

تهمينه ميلاني با بيان اينكه فيلمش با اصلاحيه‌ها و كوتاه شدن‌ها صدمه نديده است،يادآور شد:«تسويه حساب» در دو مرحله اصلاحيه خورد، يك بار در دوره مديريت قبلي اداره نظارت و ارزشيابي كه دو دقيقه كوتاه شد ‌و يكي در مديريت فعلي كه حدودا دو دقيقه‌ي ديگر كم شد.

از حذفيات «سوپراستار» در پخش تلويزيوني متاسف شدم

خوشحال شدم بعد از 15 سال تلويزيون فيلمي از من پخش كرد

اين كارگردان همچنين درباره‌ي ارزيابي‌اش از نمايش «سوپراستار» كه در ايام نوروز از تلويزيون پخش شد نيز به ايسنا گفت:حدود بيش از10 دقيقه از «سوپراستار» در تلويزيون حذف شد. طبعا اين موضوع خوشحالم نكرد ولي خوشحال شدم كه بعد از 15 سال بالاخره يك فيلم از من در تلويزيون پخش شد.

هيچ‌كدام از فيلم‌هاي قبلي‌ام از جمله «دو زن»، «واكنش پنجم»، «نيمه پنهان»، «آتش بس»، «زن زيادي»، «كاكادو» و ... را تلويزيون خريداري نكرده است، بنابراين پخش هم نمي‌كند.

او معتقد است:اينجا كشور همه‌ي ماست هر نوع تفكر مثبتي كه صلاح جامعه را در نظر مي‌گيرد بايد اجازه داشته باشد نظرش را بگوييد و تصور نمي‌كنم كسي در حسن نيت من شكي داشته باشد.اگر من به سينما به مثابه تجارت نگاه مي‌كردم بطور طبيعي بعد از «آتش‌بس» كه راحت پروانه نمايش گرفت و فروش خوبي هم كرد؛«آتش‌بس» دو را مي‌ساختم نه «تسويه‌حساب» را، بنابراين مي‌توانم بگويم با تمام اين محدوديت‌ها من حقيقتا سعي مي‌كنم كه به مردم اين كشور وفادار بمانم.

تهمينه ميلاني در پايان اظهار اميدواري كرد: فيلم جديدش «پرنسيب» را 20 فروردين ماه كليد بزند و خبر داد كه؛ تاكنون حضور بازيگراني چون بهرام رادان، السا فيروزآذر، دانيال عبادي، سارا خوييني‌ها، آنا نعمتي، بيتا بادران ، جواد رضويان در اين فيلم قطعي شده است.



منبع : ایسنا

به روز شده در : جمعه 13 فروردين 1389 - 20:24

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

سید آریا قریشی
شنبه 14 فروردين 1389 - 11:54
2
موافقم مخالفم
 

تا کی خانم میلانی قراره با فیلم هاش به شعور مخاطب توهین کنه؟ اون هم با این فیلم خجالت آور و افتضاح؟ ما منتقد باسواد کم داریم. درست. اما سؤالم اینجاست که چند تا کارگردان درست و حسابی داریم که خانم میلانی فقط قشر منتقد رو مورد لطف خودشون قرار می دن؟ در ضمن منتقدا اگه بخوان با سیلی زدن به بلندقدها معروف شن، می رن سراغ آدم هایی چون مهرجویی و کیمیایی، نه شما خانم میلانی.

سند باد
شنبه 14 فروردين 1389 - 21:56
1
موافقم مخالفم
 

موافقم آریا قریشی عزیز....خانم میلانی مدتهاست که شعور مخاطبین رو به هیچ گرفته.....این وسط اگه دو سه تا فیلم جلوه ی نسبتا" خوبی داشتن به خاطر بازی بازیگرانشون بود...شهاب حسینی و محمدرضا فروتن معمولا" چشمها رو به خودشون خیره می کنن... خانم میلانی یکی از خجالت آور ترین فیلمهای این چند ساله ی سینما رو ساختن.... راجع به این فیلم صحبت کردن هم کاره اشتباهیه....پس بسه


يکشنبه 15 فروردين 1389 - 9:53
1
موافقم مخالفم
 

کدام توهین آقای قریشی؟

شما خود هستین که دارین توهین می کنین.

من قبول دارم که تسویه حساب اصلا فیلم خوبی نیست. اما شما هم داری تند میری. مثلا کجا دوزن و نیمه پنهان به شعور مخاطب توهین کردن؟؟

m.j
شنبه 21 فروردين 1389 - 23:10
0
موافقم مخالفم
 
ترقی معکوس

باورم نمیشد کسی که آنطور فیلمسازی را شروع کرده به چنین جایی بیفتد.

میلانی با این فیلم سطحی خود ثابت کرد هر کس میتواند بیخودی وقت و سرمایه مردم را باساخت فیلمها سبک هدر دهد...بی هیچ اندیشه.......داستان.........و یا دقت نظر

برای سینمای ایران متاسفم.....

میرحسین
يکشنبه 22 فروردين 1389 - 0:29
0
موافقم مخالفم
 

بعضی وقتا فک میکنم شما فقط یه سری بازیگر (نسبتا)خوب رو میریزید تو صحنه بعد ساختاری که برای خودتون مجسم کردینو براشون تعریف میکنینو بهشون میگین با استفاده از توانایی های فردیشون قصه رو بپردازن هرکیم که سعی کن بار فمینیستی کارو ببره بالا از طرف تهیه کننده مورد تفقد بیشتری قرار می گیره...

ولی بعض وقتام فک میکنم می شه سر شما به عنوان یه کارگردان حساب کرد... شاید...

ثنا
پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389 - 15:11
0
موافقم مخالفم
 

چرا خانم میلانی فکر می کند که تسویه حساب به صلاح جامعه است؟؟؟

جبهه گیریش علیه منتقدان نشانه ضعفش است .به نظرم در مورد این فیلم نباید ادعایی داشته باشد !

البته در کل کارنامه ی خوبی دارد

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       
















  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 0.576771974564 seconds.