شنبه 8 آبان 1389 - 4:46





















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447




 


 



                       



یادداشت امیر قادری درباره "هیچ" ساخته عبدالرضا کاهانی
قرار نیست فیلمی درباره هیچ، بی‌حال هم باشد

سینمای ما- این ساخته تر و تمیز و تازه و روان عبدالرضا کاهانی، از بهترین محصولات امسال سینمای ایران است. فیلم‌های خوب را معمولا از همان اولین نماهای‌شان می‌شود شناخت و خوبی هیچ، وقتی دستگیرم شد که تراولینگ‌های سریع مسعود سلامی را از میان دیوارها دیدم که قرار بود اتفاقا به یک آدم معمولی ختم شود. یک آدم معمولی که نقش‌اش را مهدی هاشمی بازی می‌کند و مثل همه ما تنبل و برخوردار و مصرف کننده است. مردی پرخور که همه آن چه دور و برش است را می‌بلعد و داستان فیلم از همین جا آغاز می‌شود. می‌خواهند این آدم بی‌هنر را سیر کنند و نمی‌توانند، پس به خانه‌ای می‌فرستند که ساکنان‌اش هیچ بعید نیست یادآور یک ملت و یک کشور باشند.

از این جا به بعدش دیگر جامعه شناسی است که آدم دست اندرکار این رشته در ایران زیاد داریم. از راننده تاکسی بگیر تا خیل فیلمسازهای جشنواره‌ای ساز و اجتماعی‌ساز مملکت خودمان. اما درست همین جاست که کارگردانی خوب اهمیت پیدا می‌کند. این که هیچ، قدرت و اهمیت و تاثیرش را از این نشانه‌های انتقادی – اجتماعی نمی‌گیرد. این جا سینماست که اهمیت خودش را پیدا می‌کند. به نظرم تحلیل و تفسیر کردن این نشانه‌ها البته کار زیاد سختی نیست. گفتم که جامعه شناس در این مملکت زیاد داریم. یا حداقل مدعی جامعه‌شناسی که همان حرف‌های همیشگی را دنبال کند و مسیرهای قبلی به مشکل برخورده قدیمی را دنبال. اما در هیچ، خیلی زود به سینما می‌رسیم طوری که چه آن مفاهیم سمبلیک را رمز گشایی کنید یا نه، فیلم، باز تاثیرش را حفظ می‌کند. و یا طوری دیگری بگویم. بعد از رمزگشایی از ساختمان نشانه‌ای فیلم، باز موقع تماشا از تک و تا نمی‌افتد. می‌شود فیلم را دید و خندید یا متاثر شد.

من بیش از هر چیز فیلم، میزانسن‌های پیچیده کاهانی را دوست داشتم که به روانی اجرا می‌شدند، پس تاثیر خوبی می‌گذاشتند و طنز خوب و به جا و به اندازه فیلم را و همچنین بازی‌های یک دست و کنترل شده‌اش را. نگار جواهریان هیچ وقت چنین اجرای حساب شده‌ای نداشته و مهدی هاشمی، تیپ مرد تنبل ساده‌دل را، به شیوه‌ تازه‌ای بازی می‌کند. طوری که نمونه‌اش را نداشته‌ایم و ندیده‌ایم. و این را در تمام گوشه‌های شخصیتی‌اش بازتاب می‌دهد. حتی در شیوه دیالوگ گفتن یا طرز راه رفتن و نشستن‌اش.

نیمه اول فیلم البته بهتر از نیمه دوم‌اش است. در بخش پایانی انگار نفس فیلم گرفته می‌شود. اما ایده مردی که مدام کلیه تولید می‌کند، پس خانواده محتاج‌اش می‌شوند، به کمک متن می‌آید و در عین حال ارجاع فرامتنی مهمی به مشکلات تاریخی این مملکت هست. این ایده که توی فیلم هیچ کدام از آدم‌های قصه، کار به درد بخوری نمی‌کند، تولیدی، چیزی ندارد، کنایه ارزش‌مندی است و مقرون به حقیقت. از طرف دیگر آن چه اهمیت دارد اما این است که خالقان فیلم آدم‌های‌شان را دوست داشته‌اند. کاشتن این انتقادها و توجه به این کمبودها، باعث نشده که به انسان نگاه تحقیر آمیزی داشته باشند و قطع امید بکنند. به خصوص سکانسی از فیلم را با لذت تماشا کردم، که اجتماع زن‌ها در اطاق است و دوربین در سطح زمین، چند تا خواهر را در کادر می‌گیرد که با هم درد دل می‌کنند، از زندگی روزمره می‌گویند و تکیه گاه‌شان را تغییر می‌دهند.

کاهانی از فیلم خنثای بیست، به هیچ موثر رسیده. از ایده به اجرا. فهمیده که در سینما ایده کافی نیست و برای انتقال یک پیام خوب، باید از انرژی سینما استفاده کرد. آن دوربین ساکن بی‌حال کجا (این البته دلیل نمی‌شود که یک فیلم با نماهای ساکن ایستا نمی‌تواند شاهکار باشد) و این دوربینی که به شور و شوق به درون کادر حمله می‌برد. برای انتقال پوچی و افسردگی، برای نمایش و اکران هیچ، قرار نیست خودمان هم تنبل و ناامید و خالی از شور و شوق باشیم. حداقل یک کارگردان سینما نمی‌تواند. چون او سینما را دارد.



منبع : وبلاگ امیر قادری

به روز شده در : جمعه 13 فروردين 1389 - 21:8

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |
خطای داخلی
  • جمعه اين هفته؛ / «سن‌پطرزبورگ» در «هفت» نقد مي‌شود
  • «من و زیبا» به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی و کارگردانی فریدون حسن‌پور / پروانه ساخت سه فیلم سینمایی صادر شد
  • دوم آبان‌ به کارگردانی فریدون جیرانی / فيلمبرداري "من مادر هستم" در تهران شروع شد
  • سيد جمال ساداتیان اعلام كرد / "شیشه" را امسال کلید می‌زنیم /"شبانه روز" در گروه آزادی اكران مي‌شود
  • در 16 سينماي تهران در 19 روز / فروش "ملک سلیمان" از 250 میلیون تومان گذشت
  • در گروه سینمايي قدس / "آناهیتا" بعد از "هر چی خدا بخواد" اکران می‌شود
  • پس ازثبت طرح 119 صفحه‌اي توسط محمد درمنش و انسيه تاجيك؛ / فیلم زندگی کوروش را محمد درمنش می‌سازد
  • تازه‌ترین خبرها از فیلم کمال تبریزی / نیکی کریمی خبرنگار می‌شود
  • یاد خاطره‌ها؛ / "هزاردستان" بعد از 22 سال دوباره روی آنتن می‌رود
  • تهیه‌کننده فیلم سینمایی «گاردباز» خبر داد؛ / پیمان قاسم‌خانی«گاردباز» را بازنویسی می کند
  • عزت الله انتظامي: / "... و آسمان آبي" به تنهايي زندگي من مي پردازد
  • / "چهار حرفی" در تهران کلید خورد
  • در سومین جشنواره وب ایران؛ / سایت‌های «سینمای ما» و «موسیقی ما» بهترین سایت‌های سینمایی و موسیقی ایران شدند
  • شایعات تایید نشده درباره تولید یک فیلم / سوسن خانوم در سینمای ایران؟!
  • تا شروع اپيزود سوم / فيلمبرداري «خانه پدري» كيانوش عياري موقتا تعطيل شد
  • تهیه‌کننده‌ مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» پس از پخش سه قسمت گفت / استقبال از «مختارنامه» بیش از حد انتظار بود
  • از شنبه اول آبان، هر شب بجز پنجشنبه‌ها،ساعت 20:45 روی آنتن شبکه سه / سریال جدید سعید آقاخانی به «خوش‌نشین‌ها» تغییر نام داد
  • نيما شاهرخ‌شاهي و خاطره اسدي در فیلم بازی می‌کنند / پوريا پورسرخ به بازیگران «آخرين سرقت» پيوست
  • چرا لباس بازیگرهای سریال از پوست حیوانات است؟ + فهرست لباس‌های حیوانی! / تشکل حامیان حیوانات از «قهوه تلخ» انتقاد کردند
  • پس از 12 روز نمایش عمومی / «سن پطرزبورگ» 145 میلیون تومان فروخت









  •   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

    استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

    كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

    مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

     سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
    Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
    Page created in 1.5540099144 seconds.