| |
سینمای ما- زاون قوكاسيان منتقد با بررسي اجمالي مجموعههاي پخش شده از سيما در نوروز 89 اظهار داشت: سريال «دارا و ندار» يك سريال سرگرمكننده است كه در آن موضوعات ملموس اجتماعي به خوبي تصوير شده است. وي گفت: با بررسي سريال آقاي دهنمكي حتي بعضي مواقع در مكالماتش ميبينيم خطقرمزها هم رعايت نميشود و حداقل به واقعيتهاي جامعه خيلي نزديكتر است. قوكاسيان گفت: اين سريال بازيهاي خيلي خوبي دارد و حتي از دو مجموعه «چارديواري» و «زن بابا» شكيلتر است. وي ادامه داد: «دهنمكي» كمكم كارش را ياد گرفته است، از ظرفيت بازيهاي بازيگران استفاده خيلي خوبي كرده است و دركل به نظرم براي من نسبت به كارهاي ديگر جذابتر بود.
قصه مجموعههای "چاردیواری" و "زن بابا" تکراری بود محمدتقی فهیم، منتقد در ارزیابی مجموعههای نوروزی به خبرنگار مهر گفت: با نگاهی به سه مجموعه نوروزی امسال میتوان متوجه تغییر محتوا و فضای سریالها نسبت به مجموعههای نوروزی سالهای قبل شد. به عنوان مثال در مجموعههای امسال از لوکیشنهای شیک و گران خبری نبود و قصه آدمهای معمولی به تصویر کشیده شده بود. در واقع مجموعههای امسال در راستای شعار امسال بود. وی در ادامه افزود: البته این ویژگی در مجموعه "دارا و ندار" به نسبت "زن بابا" و "چاردیواری" بارزتر بود. گرچه کمی هم اغراق شده بود. سریالهای "زن بابا" و "چاردیواری" مشترکات زیادی داشتند، چرا که کارگردان "زن بابا" بازیگر و نویسنده "چاردیواری" بود. از سوی دیگر تعقیب و گریزهای این مجموعهها یا به قول معروف جنبههای تام و جری آنها شباهتهای زیادی داشت. این منتقد خاطرنشان ساخت: مجموعه "چاردیواری" در مقایسه با "زن بابا" به لحاظ دکوپاژ پختهتر بود و این مسئله هم به تجربیات سیروس مقدم برمیگردد. در مجموع قصه این دو سریال تکراری بود و چیز خاصی نداشت، اما مجموعه "دارا و ندار" به لحاظ محتوایی در خور توجه بود و در سریالسازی اتفاق جدیدی بود، چرا که خیلی خوب به مسئله برخی سرمایهداران و طیف تازه به دوران رسیده و شکافی که میان افراد جامعه پیش آمده، پرداخته است. فهیم ادامه داد: گرچه مجموعه "دارا و ندار" موضوع خوبی را دستمایه قرار داد، اما در اجرا مشکلات زیادی داشت. البته باید پذیرفت محتوای سنگینی را دست گرفته بود و نیاز داشت که بیشتر از این روی چنین محتوایی وقت بگذارند. یکی دیگر از ایرادهای مجموعه "دارا و ندار" این بود که به سمت گفتگو محور رفته و بیشتر دیالوگها رادیویی شده بود، به همین دلیل برخی دیالوگها برای مخاطب قابل باور نبود. اگر مشکلات اجرایی این مجموعه حل میشد، میتوانست موفقتر باشد. وی با اشاره به بازیها در مجموعههای نوروزی گفت: در مجموع بازیها در هر سه مجموعه خوب بود و از کلیشههای مرسوم خارج شده بود. به عنوان مثال بهنوش بختیاری در نقشی دیده شد که متفاوت بود یا علیرضا خمسه که نقشی مابین شوخی و جدی داشت، به خوبی در آورد. البته برخی بازیگران هم مثل فتحعلی اویسی تکرار بازیهای قبلیشان را داشتند. مجموعه "دارا و ندار" در مقایسه با دو مجموعه دیگر به لحاظ بازی کلیشه شکنی کرده بود. این منتقد درباره موسیقی مجموعههای نوروزی هم گفت: گرچه موسیقی سه مجموعه نوروزی مخاطبپسند بود و مورد توجه مردم قرار گرفت، اما موسیقی فاخری نبود و به نظرم کپی برداری بدی هم شده بود. عوامل برنامهساز باید همیشه به موسیقی متن هم به عنوان عنصری مهم نگاه کنند.
از موفقيت «چارديواري» تا نگاه ژورناليستي «دهنمكي»
حسين سلطانمحمدي عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در مورد سريالهاي نوروز 89 اظهار داشت: در سه سريال كه در نوروز امسال از شبكههاي مختلف سيما پخش شد، قالب طنز ديده شد و داستانهايي در اين سريالها مطرح شد كه براي مردم تنوع و شادي ايجاد كند. وي در ادامه افزود: به نظر من اگر بخواهم سريالها را رتبه بندي كنم، «چارديواري»، «زن بابا» و «دار و ندار» رتبه اول تا سوم را كسب ميكنند. اين منتقد در ادامه افزود: «چارديواري» به مدد فيلمنامه فكر شده و بدور از لودگي بهترين سريال نوروز بود. اين سريال طرح داستان بينظيري داشت كه بحث بازيگرداني در آن پررنگ بود و در طول سريال، ديالوگ به كار كمك كرد ضمن آن كه «سعيد آقاخاني» در طول اين كار فوقالعاده بود و تمهيدات موجود در روايت قصه كاملا فكر شده بود. سلطانمحمدي در مورد سريال «زن بابا» نيز اظهار داشت: اين سريال بازي كلامي زيادي داشت و بدون حضور «علي صادقي» و «مهران غفوريان» هيچ بود اما در بحث نگهداري از سالمندان و زندگي مدرنيته، اغراض مادي افراد كه در آن پررنگ شده بود، خوب بود كه البته در بحث اجرا چندان خوب در نيامد. وي ادامه داد: در طول پخش اين سريال، از كاراكترهاي معروف فيلمهاي ديگر هم استفاده شده بود. به طور مثال: «سيروس گرجستاني» در يك قسمت از سريال «زن بابا» گريزي به زنده ياد «هادي اسلامي» در فيلم «خواستگاري» ساخته «مهدي فخيمزاده» زده بود و در اين بخش، راه افتادن در محل و دنبال پيرزنهاي محل رفتن براي خواستگاري خيلي عجيب و غريب مينمود. در قسمتهايي كه اهالي خانواده به خواستگاري پيرزنهاي متعدد ميرفتند، به خاطر شتابزدگي، گاه راكورد صحنه حفظ نشده بود. وي درباره بازيهاي اين سريال تلويزيوني گفت: از «سيروس گرجستاني» و «محمد كاسبي» بيش از اين انتظار داشتيم اما اين دو بازيگر، نقشهاي قبلي خود را تكرار كردند. سلطانمحمدي در ادامه در مورد سريال «دارا و ندار» نيز گفت: اين سريال انباشته از شعارهاي مرتبط با فضاي سياسي و اجتماعي ايران بود كه در بخش بيان تصويري خوب كار نشده بود. وي گفت: در مجموع سريال آقاي دهنمكي، نگاهي سياه و سفيد به افراد جامعه داشت كه در آن، مشخص شد افراد ندار خيلي بيغل و غش هستند و افراد دارا خيلي بيفرهنگ اما ميشد اين قضيه را مثبتتر ارزيابي كرد و من تاكيد ميكنم كه پردازش تصويري اين كار عليرغم تلاش كارگردان خوب نبود و اين سريال در بخشهايي، بيشتر يك گزارش تصويري از آخر سال بود. وي افزود: در اين كار، بحث بازيگرداني خوب رعايت نشد و گروهي از آدمها در لوكيشني ثابت، مدام با هم صحبت ميكردند و در اين ميان «فتحعلي اويسي» پادشاهي ميكرد! اين منتقد در پايان در مورد اين كه آيا «مسعود دهنمكي» با ساخت اين سريال پيشرفت كرده است يا خير، اظهار داشت: اين كارگردان نسبت به چند كار داستاني و مستند پيشرفت داشته و اميدوارم در كارهاي بعدي بهتر هم شود. او نگاه ژورناليستي خود را دارد و ميتوان برآيند «دارا و ندار» را با تمام ضعفهايش مثبت ارزيابي كرد.
|