دانلود

گفت‌وگوی سایت مدرسه فمینیستی با تهمینه میلانی : در مدتی که زندان بودم با این دختران آشنا شدم :: سينمای ما ::

   


News
  • «خرس» نامزد دو جایزه اسکرین آسیا پاسیفیک شد
    از ایران «خرس» ساخته خسرو معصومی و تورج اصلانی نامزد جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک شدند
  •  
  • تولد بزرگ ترین ستاره هزاره
    «پادشاه بالیوود» 70 ساله شد
  •  
  • تجلیل از کارگردان «آخرین تانگو در پاریس»
    آکادمی فیلم اروپا از برتولوچی تقدیر می‌کند
  •  
  • عکس‌های فیلم جدید نیکول کیدمن
    ادامه فیلمبرداری «گریس از موناکو» در شهر پاریس
  •  
  • نامه حمايت از مدير بركنارشده شبكه سه حاشيه‌ساز شد
    میرباقری: از نامه حمایت خبر نداشتم/ دری: فقط می‌خواستم از پورمحمدی تشکر کنم/ لطیفی: قرار بود متن نامه را ببینم
  •  
  • فشارهاي تازه بر سينماي ايران در پي انتشار نامه جمعی از متدینین و مردم تهران از جواد شمقدري به‌عنوان مسئول اکران چهار فیلم مساله‌دار
    سيد جمال ساداتيان: شاكيان بدون دیدن فیلم و با تحریک گروه خاص وابسته به حوزه هنری دست به این اقدام زده‌اند/چرا دوستان مدافع خانه سینما و صنوف سینمایی در مقابل قربانی‌کردن فیلم‌ها سکوت کرده‌اند؟
  •  
  • بسته خبري "سينماي ما" درباره حواشي اكران فيلم برگزيده مردمي: سرنوشت نامعلوم، زمان نامشخص
    ساداتيان: اكران فيلم پيمان معادي فعلاً در دستور كار نيست/ سجادپور: لفظ توقيف را براي «برف روي كاج‌ها» ‌به كار نبريد، چون فقط زمان اكرانش به تعويق افتاده است/ كاوش: در جلسه آينده شوراي صنفي براي جايگزين اين فيلم تصميم خواهيم گرفت
  •  
  • تلاش‌های سینماگران برای دفاع از حق خود و همکاران‌شان وارد فاز جدیدی شده است
    جلسه‌ فیلمسازان مشغول به کار در حوزه هنری و سازندگان فيلم‌هاي تحريمي برگزار شد
  •  
  • حمله شديد «یالثارات‌الحسين» به وضعيت سينماي ايران و فيلم‌هاي تحريمي حوزه هنري + آمار مشكلات محتوايي سينماي ايران به روايت انصار حزب‌الله
    وزارت ارشاد سال‌هاست محل امن پناه‌گرفتن سينماگران فاسد شده است/ در ۱۵ درصد فيلم‌ها صحنه‌هاي اروتيك و در ۱۸ درصد فيلم‌ها وضعيت آرايش و پوشش زن‌ها زننده است و در ۹ درصد فيلم‌ها زن‌ها به استعمال سيگار مبادرت ورزيده اند!
  •  
  • مصطفي شايسته درباره تجربه كارگرداني و معضلات اكران «من همسرش هستم»
    به سینمایی علاقمندم که همه ساختار و اجزایش حساب و کتاب دارد/ به خاطر مشكلات حوزه هنري بخش اعظم ظرفیت اکران فیلم را از دست دادیم
  •  
  • گلايه از وصول‌نشدن پول‌هاي تهيه‌كنندگان از حوزه هنري و شهرداري و پاسخ حوزه هنري
    منيژه حكت: فيلم‌ساختن با پول ديگران از نظر شرعي جايز نيست!/ غلامرضا فرجي: حوزه هنری به هیچ‌كدام از دفاتر پخش بدهی ندارد
  •  
  • توضيح و عذرخواهي مسببان انتشار خبر كذب درگذشت ابوالفضل پورعرب/ پورعرب جمعه به تلويزيون مي‌آيد
    عجولانه و بدون تحقیق خبر را اعلام كرديم/ تمام این‌ها یاد كردن از یك هنرمند سینما بود و هیچ‌گونه قصدی در كار نبوده است
  •  
  • ملودرام مدرن شهری اصغر فرهادي در پاریس جلوي دوربين محمود كلاري رفت
    علی مصفا و بابک کریمی نقش دو ایرانی ساکن فرانسه را در «le passé» بازی می‌کنند
  •  
  • پشت پرده يك بركناري جنجالي: کاربلدترین و رسانه‌شناس‌ترین مدیر حال حاضر صدا و سیما بركنار شد
    آيا اصغر پورمحمدي به‌دلیل انتقاد از مدیریت معاون سیما و مشکلات شخصی با علي دارابی كنار رفت؟
  •  
  • تام هنكس در شش نقش متفاوت بازي مي‌كند + گالري عكس
    اقتباس مشترك تام تیکور، اندی و لانا واچوفسکی‌ از درام پرفروش علمی تخیلی صد ميليون دلار هزينه داشت
  •  
  • آل پاچينو به دنياي فيلم گنگستري بازمي‌گردد
    وكيل دعاوي سرسختي كه سال‌ها عليه یکی از شرورترین گنگسترهای قرن بیستم مبارزه كرد
  •  
  • دو پوستر و عكس‌هايي از فيلم سينمايي «هيچكاك» با بازي آنتوني هاپكينز در نقش فيلم‌ساز افسانه‌اي سينماي دلهره را در "سينماي ما" ببينيد
    کمدی درامي درباره پشت صحنه و مسائل و مشکلات مربوط به تولید فیلم «روانی» به‌زودي آماده نمايش مي‌شود
  •  
  • پنج‌شنبه 20 مهر در موسسه پرسش برگزار مي‌شود: هستی‌شناسی فیلم و بررسی نسبت فیلم و تئاتر
    مازيار اسلامي و صالح نجفي بررسي مي‌كنند: سينما چيست؟/ آغاز دوره درس‌گفتار «نگاه زنانه در سینما: فیلم فمینیستی» در محل موسسه پرسش
  •  
  • علي‌اصغر پورمحمدي با حکم معاون سیما جای خود را به معاون جوانش داد + فهرست چهره‌هاي امضاكننده نامه
    چهره‌هاي مطرح و طراز اول سينما و تلويزيون ايران در نامه‌اي به عزت‌الله ضرغامي خواستار بازگشت مدير شبكه سه شدند
  •  
  • گزارش اكران سينماهاي تهران و آمار فروش فيلم‌هاي روي پرده/ افت چشم‌گير فروش در هفته‌هاي اخير
    «اختاپوس» و «همبازی» از صبح چهارشنبه ۱۹مهر به سينماها آمدند
  •  
     
     
     


     



       




    گفت‌وگوی سایت مدرسه فمینیستی با تهمینه میلانی
    در مدتی که زندان بودم با این دختران آشنا شدم

    سینمای ما- صفا واصفی: تهمینه میلانی نویسنده و  کارگردان فیلم تسویه حساب درمورد وضعیت زنان و موضوع فیلمش گفت وگویی  با سایت مدرسه فمینیستی کرده که متن آن درزیر می آید :

    واصفی – چه طور زندگی زنان معارض قانون برای شما پر رنگ شد تا حدی که به عنوان سوژه ی یکی از کارهایتان انتخابش کردید؟

    میلانی - وقتی برای فیلم نیمه‌ پنهان، مدت کوتاهی؛ حدود 8 روز به زندان رفتم، این موضوع به ذهنم خطور کرد که درباره ی این زنان، فیلم بسازم.

    واصفی – پس در زندان از نزدیک با این تیپ، زنان آشنا شدید؟

    میلانی – بله. 4 روز در انفرادی، 4 روز هم بندعمومی زندان اوین بودم. آن جا با سرگروه دخترانی که در فیلم مشاهده کردید، آشنا شدم؛ البته آن چه من از این دختران دیدم، بسیار دردناکتر از چیزی بود که به نمایش درآوردم. کینه ونفرت این دختران غیر قابل توصیف است.

    واصفی – به چه جرمی بازداشت شدید؟

    میلانی - به خودم جرمی را تفهیم نکردند، ولی 4 جرم را در روزنامه ها برایم نوشته بودند:اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، هم کاری با گروههای معاند، تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری.

    واصفی - سرانجام چه حکمی برایتان صادر شد؟

    میلانی – 5 سال بعد تبرئه شدم،ولی تا در زندان بودم، حق ملاقات و تلفن نداشتم. قاضی پرونده ام، قاضی مقدس بود، متأسفانه بعدا ترور شد. به دستور مقام رهبری و آقای دکتر خاتمی آزاد شدم.

    واصفی - از آن جایی که فیلم شما انتقاد تندی است به داشتن تعدد شرکای جنسی، من از فرصت استفاده می کنم و مایلم نظرتان را راجع به لایحه‌ی حمایت از خانواده بدانم. شما فکر می کنید،ماده‌ی 23 لایحه‌ی حمایت از خانواده به چه منظوری تدوین شده است؟

    میلانی – ظاهرا این قانون در جهت حمایت از زنانی که امکان ازدواج ندارند نوشته شده، اما در واقع مادهی 23 لایحهی حمایت از خانواده، برای این نیست که جوانان نازنین ما که در سن ازدواج اند، راحت تر ازدواج کنند؛ این قوانین را مردان تازه به دوران رسیده ای که اتفاقا قدرت و ثروت هم دارند، تدوین می کنند؛ چون زنانشان به میان سالی رسیده اند، به دنبال ایجاد فرصت برای خودشان هستند و گرنه جوان امروز، قدرت ازدواج اول را هم ندارد؛ چه برسد به ازدواج دوم و سوم. به جای حل این همه معضل، متأسفم که باید به نفسانیات یک عده زورمند که دستشان به دهنشان می رسد، بپردازیم. این قانون،قانون حمایت از خانواده نیست؛ قانون حمایت از مردان زیاده خواه تازه به دوران رسیده است.

    واصفی - شما تجربه ی زندان را هم داشتید، می توانید در چند کلمه، زندان را توصیف کنید؟

    میلانی – زندان، دانشگاهی است، برای آموزش بزه. از آن جایی که جامعه در زمینه ی تربیت این زنان و ایجاد شرایط متعادل برای داشتن زندگی سالم هیچ تلاشی نمی کند، همیشه یک علامت سوال برایم باقی مانده، چگونه می توانیم این زنان را محکوم کنیم؟ چیزی به آن ها ندادیم که مطالبه کنیم!

    واصفی - چرا برای استیفای حق زنان، تسویه حساب را انتخاب کردید؟ راه انسانی تری وجود نداشت؟

    میلانی – اصلا علت این که اسم این فیلم را تسویه حساب گذاشتم ،از همین مسئله ناشی شد؛ چون این دختران انسانهای فرهیخته و آگاهی نیستند و احساس یک شهروند طبیعی را نسبت به جامعه و افراد جامعه ندارند. این تیپ شخصیت ها؛به دلیل ناهنجاری هایی که تجربه کرده اند، پر از کینه ، انتقام را به عنوان راه حل انتخاب می کنند.

    واصفی - آیا از منظر روان شناسی هم این زنان را بررسی کردید یا به مشاهدا ت عینیتان در زندان، اکتفا کردید؟

    میلانی – بله، درباره ی تک تک شخصیت های زن با روان شناسان برجسته ای مشورت کردم.

    واصفی - پایان خوش فیلم شما نوید بخش چه پیامی برای کسانی است که بی دفاع و آسیب دیده هستند؟

    میلانی - فکر کردم پایان خوش فیلم امیدی باشد برای کسانی که این گونه زندگی می کنند؛ بدانند، همیشه شانس برای تغییر وجود دارد.

    واصفی - طبیعی ترین قهرمانتان چه کسی بود؟

    میلانی - طبیعی ترین شان مریم است که ضد مردهم نیست، به پسر همسایه هم تمایل نشان می دهد، می کوشد خواهرش را نجات بدهد.

    واصفی - و مقتدرترینشان؟

    میلانی – مقتدرترینشان زیوراست. شخصیت دوگانه ای دارد؛خشن اما مسئول است.

    واصفی - کدام بخش از کارتان سانسور شد؟

    میلانی - صحنه ی دستگیری مریم. بخشی از درگیری داخل زندان. بخشی از دیالوگ اکبر عبدی و بخشی از روایت داستان تجاوز به مریم.

    واصفی – چرا تعداد مردانی که تمایل به برقراری روابط غیرانسانی دارند در این فیلم بیش تر از مردان متعهد است؟

    میلانی – خب چون موضوع این کار من راجع به زنان بزه کار بود و این زنان خوشبختانه باهوشاند و به خاطر شرایط سخت زندگی قوی و ریز بین هستند؛ به همین دلیل سراغ هر مردی نمی روند و به طور طبیعی به ندرت مرد سالمی، زن خیابانی سوار ماشینش می کند. در این داستان هم اتفاقی با این زن، برخورد میکند؛ این مرد حتی توضیح نمی دهد، چرا دعوت زن را نمی پذیرد.

    واصفی - از آن جایی که لحن شما لحن صریح وتندی است با انتقادات جامعه ی مرد سالار چگونه کنار می آیید؟

    میلانی - من عادت کردم و دیگر برایم اهمیت ندارد؛ چون وقتی یک نظمی را به هم می زنی، آدم ها عصبانی می شوند. من نظمی را به هم می زنم در حد یک مولکول تا کمک کنیم نظم جدیدی به وجود بیاید. کسانی که قدرتشان در آن نظم کهن است، عصبانی می شوند؛ البته این انتقادات به ایجاد چالش کمک می کند و برای ایجاد بستر تغییر مفید است.


    منبع : قاعده بازی

    به روز شده در : سه‌شنبه 17 فروردين 1389 - 14:44

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    پگاه
    سه‌شنبه 17 فروردين 1389 - 17:5
    -3
    موافقم مخالفم
     

    من همین الان از سینما اومدم و این فیلم رو دیدم. واقعا عالی بود. مثل فیلم های بی سروته بعضی کارگردانا نبود که فقط برای فروش کردن فیلم میسازن. حرفای خانم میلانی هم که خیلی قشنگتر. ممنون

    غزاله
    سه‌شنبه 17 فروردين 1389 - 22:24
    0
    موافقم مخالفم
     

    عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی!!!!

    هلنسا
    چهارشنبه 18 فروردين 1389 - 1:45
    5
    موافقم مخالفم
     

    من تسویه حساب رو دیدم و خیلی دوست داشتم . یکی از درد های جامعه رو بیان میکرد .

    ana
    چهارشنبه 18 فروردين 1389 - 6:45
    13
    موافقم مخالفم
     

    ali bood.asheghe tahmineam

    عطیه
    يکشنبه 22 فروردين 1389 - 17:11
    -8
    موافقم مخالفم
     

    واقعا برای کارگردانی مثل خانم میلانی متاسفم ایشون همیشه میخواد از حق وحقوق جامعه زنان دفاع کنه ولی بااین طور فیلم ساختن همیشه توسر زنها زده شده مثلا همین تسویه حساب طوری نشون داده بود که زنها اگه نتونن حقشون رو از جامعه که همون مردها باشن بگیرن با عرضه کردن خود این کارو میکنند درصورتی که کم نیستند در تاریخ ما زنهایی که با روشهای انسانی نه تنها حق خود بلکه جامعه زنهارو گرفتند نمونش ویس در داستان کهن وجذاب ویس ورامین شما اگه انقدر ادعای دفاع از زنهارو دارید چرا یک باراز این فیلمها نساختید متاسفم.

    روژانو
    چهارشنبه 29 تير 1390 - 13:11
    -5
    موافقم مخالفم
     

    eyval, mesle hamisheh ali

    نرگس ابوالحسنی
    سه‌شنبه 12 مهر 1390 - 12:0
    -2
    موافقم مخالفم
     

    از خانم میلانی بسیار سپاسگذارم

    مطالب خواندنی بودند و مفید . فیلم رو دیدم . باید بگویم که عالی بود و تاثیر گذار و این که بسیار اشک اور . متاسفم متاسفم متاسفم برای آنها که نمی بینند و نمی شنوند .

    نا شناس
    سه‌شنبه 18 بهمن 1390 - 16:10
    2
    موافقم مخالفم
     
    گفت‌وگوی سایت مدرسه فمینیستی با تهمینه میلانی

    ببینم ما مردا چه حقی رو از زنا گرفتیم؟

    هرکی داره کار خودشو میکنه

    زنها که همه جا هستن کسی هم باهاشون کاری نداره

    حتی بعضی جاها هم ما مردا رو بیرون کردن

    دیگه چی میخواین

    دوست دارین از این به بعد هر مردی هر جا یه زنو دید فورا جلوش زانو بزنه به پاش بیفته کفش و پاشو بلیسه

    یا نه اصلا کلا همه مردا بشن نوکر دست به سینه زنها

    اصلا بجای ماشین سواری ، سوار مردا بشین برین بیرون

    اینجوی ترافیکم کم میشه

    به حقتونم میرسین

    پردیس
    چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391 - 16:22
    -3
    موافقم مخالفم
     

    من هنوزم از فمینیسما میترسم

    ادم اگه از یه عده (که مردا باشن) بدش میاد چرا باید یه حزب تشکیل بده مخالفتشو با بعضی از کار های بعضیاشون نشون بده و کینه چرا خلاصه .........

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 44808
    بازديد ديروز: 316068
    متوسط بازديد هفته گذشته: 399332
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 441222695



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات