دانلود

متن کامل گفت‌وگوی اختصاصی مجید مجیدی درباره پروژه «محمد ص» : این پروژه مي‌تواند بركات زيادي براي سينماي ايران داشته باشد و سطح سينماي مان را چند پله بالاتر ببرد :: سينمای ما ::

   


News
  • بسته خبري "سينماي ما" درباره دلايل توقف فيلم‌برداري «آینه شمعدون»: دختری که در لباس پسرانه بزرگ شد‌!
    فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته بود، صد در صد تغییر دادند/ این کار باعث تشدید عدم امنیت مالی در بخش خصوصی سینمای ایران می‌شود/ توقف فیلم در مرحله فیلم‌برداری بدعت خطرناکی‌ست
  •  
  • سينماها از جمعه 3 آذر تا سه‌شنبه 8 آذر به مناسبت شهادت امام حسین (ع) تعطيل است
    «پله آخر»، «من مادر هستم»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «بی‌خود و بی‌جهت» پس از ايام سوگواري‌ به سينماها مي‌آيند
  •  
  • در بيانيه هيات داوران مطرح شد: زیبایی انسانیت و کمک به همنوع با قدرت در بیان تصویری سینمایی
    نیکی کریمی با «سوت پایان» جایزه اصلی جشنواره فیلم مانهایم آلمان را دريافت كرد
  •  
  • دوم دی، آخرين مهلت تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره فیلم فجر
    بخش‌های مسابقه سینمای جهان سي‌ويكمين جشنواره فیلم فجر اعلام شد
  •  
  • گالری عکس‌های خاطره انگیز رادر «سینمای ما» ببینید
    از جان لنون ،کری گرانت تا پل نیومن، آدری هپبرن ، کوکو شانل و...
  •  
  • مهران مدیری سریالش را تمام می‌کند؟
    اسباب‌کشی «قهوه‌تلخ» ی‌ها به «ویلای من»
  •  
  • واکنش مجید مجیدی به خبر منتشره در برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها
    مجید مجیدی: قصد نمایش چهره حضرت رسول (ص) را نداشته و ندارم
  •  
  • نشست نقد و بررسی فیلم «آینه‌های روبرو» در سینما ایران اصفهان
    آذربایجانی: موضوع «آینه‌های روبرو» یک جور تابو است / قوکاسیان: بخش اعظم سینمادوستان با فیلم‌های روی پرده قهر کرده‌اند
  •  
  • نگاه منتقد «نیو ریپابلیک» دیوید تامسون به فیلم آرگو
    به آرگو برای دریافت واقعیت ایران نگاه نکنید
  •  
  • به مناسبت هفتاد سالگی خالق «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و..
    تصویری از یک سینماگر خلاق
  •  
  • وقتی بابی عصبی می‌شود
    شب تولد لئوناردو دی کاپریو چه گذشت؟
  •  
  • دستگیری جوانی که قصد حمله به مخاطبان فیلم «گرگ و می‌ش» را داشت
    تروریست‌ها در سینما
  •  
  • پیش تولید فیلم سینمایی «خائن کشی» به زودی آغاز می شود
    مسعود کیمیایی: برای ساخت «خائن کشی» به شهرک سینمایی فکر نمی‌کنم
  •  
  • فیلمنامه نویس «شبکه اجتماعی» افشا کرد
    فیلم زندگی استیو جابز در سه صحنه روایت می‌شود
  •  
  • یکتا ناصر در برنامه دیشب تلویزیونی «هفت» سکوتش را شکست
    بعد از جشنواره فجر ۱۰ ماه بیکار بودم
  •  
  • یازده فیلم روی پرده
    تخته گاز به سمت دره بی‌مخاطبی!
  •  
  • اشاره به نقشش در سریال محرم شبکه دو
    داریوش ارجمند : شخصیتم را لو نمی‌دهم
  •  
  • دو عکس قدیمی،کمتر دیده شده و خاطره انگیز از دو فیلمساز مهم جهان را در «سینمای ما» ببینید
    دیوید لینچ کودک در کنار وینسنت پرایس و ژان لوک-گدار جوان پشت صحنه آخر هفته
  •  
  • گزارش مجله «ورایتی» به بهانهٔ اهدای جایزهٔ «جان شله زینگر» در مراسم جوایز بریتانیا ی ۲۰۱۲ به کوئنتین تارانتینو وتوضیحات همکاران او درباره روش فیلمسازی این کارگردان محبوب را در «سینمای ما» بخوانید:
    مردی مطمئن به «بِرَند» ش/کارگردانی که فضای پرواز به بازیگرانش می‌دهد
  •  
  • نمایش «من مادر هستم» از ماه آینده آغاز می‌شود
    رونمایی ازپوستر تازه‌ترین فیلم فریدون جیرانی با بازی باران کوثری
  •  
     
    تبلیغات
     
     
     
     


     

     

       





    سینمای ما- همشهری ماه در شماره جدید خود گفت وگویی اختصاصی با مجید مجیدی کار گردان مطرح سینمای ایران انجام داده است که مجیدی دراین گفت وگو درباره ساخت فیلم پیامبر (ص) حرف‌های مهمی زده است .متن کامل این گفت وگو که توسط بابک غفوری آذر انجام گرفته به شرح زیر است :

    باهر متر و معياري ساخت فيلم تاريخي، آن هم درباره دوران كودكي پيامبر اسلام در كارنامه فيلمسازي شما، بي‌سابقه و نمايانگر دوران جديدي است. چه شد كه جذب چنين فيلم و مضموني شديد؟

    بسم الله الرحمن الرحیم. دلایل مختلفي در این خصوص وجود دارد. البته اگر بخواهيم مروری بر آثار من داشته باشيم، رديابي يك مسير مشخص و يك مضمون واحد قابل مشاهده است. شاید از لحاظ فرم و ساختار، فيلم پيامبر متفاوت به نظر برسد اما از نظر نگاه واحد و مضمون كلي موجود در آثارم، یعنی همان مفاهیم معنوي و اخلاقی که در زندگی پیامبر(ص) به صورت كامل متجلي است این فيلم در ادامه مسير فيلمسازي‌ام قرار می گیرد در واقع، اينجاتجلي همه آن كرامات انساني و اخلاقی در وجود مقدس خود پيامبر عظيم شان خلاصه می شود.

    البته ساخت اين فيلم به چند دغدغه مربوط مي‌شود. يكي دغدغه‌هاي شخصي خودم و ديگري فضای شکل گرفته در طول سال های اخیر در ارتباط با پيامبر اسلام و هجمه هایی مثل هتك حرمت‌ ساحت مقدس ايشان و تصوير كردن چهره‌اي غلط و نوعا" خشن از اسلام و پيامبرعظیم الشان. اين مسايل بيش از پيش ضرورت پرداختن به زندگي پيامبر و تصوير كردن روايتي صحيح از زندگي ايشان را برايم جدي مي‌كرد. ضمن اينكه در طول اين دورانی كه از عمر سينما گذشته،خوشبختانه پرداختن به ابعاد مختلف زندگي سایر پيامبران (به ويژه در ادیانی چون مسيحيت و يهوديت) كاملا مورد توجه بوده و فيلم‌هاي فراوان و بسيار معروفي هم درباره این پيامبران ساخته شده است . حتي در مورد بودا نیز آثار زیادی ساخته شده ، وهمه صرفاآن فيلم را به ياد مي‌آورند که آن فيلم هم بیشتر به يك برهه از زندگي پيامبر توجه کرده و به نوعی تصويرگر جنگ‌های ایشان است.

    بنابراین به یقین می توان گفت هيچ تصوير درست و کاملی در جهان امروز حتي در جهان اسلام از پيامبر وجود ندارد. مجموعه اين دغدغه‌ها و توصيه‌هايي كه از طرف بعضي از شخصيت‌هاي طراز اول ومذهبي كه در طول اين سال‌ها با آنها در ارتباط بودم باعث شد كه موضوع ساخت چنين فيلمي مطرح شود. الان 3 سالي است كه درگير اين پروژه هستيم. يك سال صرف تحقيقات شده و 2 سال هم صرف نوشتن و نهايي كردن فيلمنامه.

    اشاره كرديد درباره زندگي پيامبر اسلام جز نمونه شاخص معروف آن ساخته مصطفي عقاد، ديگر فيلم شناخته شده‌اي ساخته نشده است. اخيرا اخبار مختلفي درباره ساخت فيلم‌هايي درباره زندگي پيامبر اكثرا به تهيه‌كنندگي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و كارگرداني چهره‌هاي هاليوودي منتشر شده است كه قطعا قرائت‌هاي خودشان را هم خواهند داشت. اين موضوع تاثيري در جلب توجه شما نداشت كه چرا ما فيلمي درباره پيامبر نسازيم؟

    نه این موضوع هیچگاه برای من مطرح نبوده همان طور كه گفتم حدود 3 سال است كه درگير اين پروژه هستيم استقبال هم مي‌كنيم كه در جهان اسلام نه يك فيلم بلکه ده‌ها فيلم درباره پيامبر ساخته شود و اين آثار كمبود شناخت از چهره اسلام و پيامبرش را رفع كنند. به نظرم هرچقدر هم فيلم از پيامبر ساخته شود باز هم كم است چون آن قدر زواياي زيبايي در زندگي حضرت نهفته است كه با صدها فيلم هم نمی توان حق مطلب را ادا كرد. البته در قالب سريال، آثاري به ويژه در جهان عرب ساخته شده اما هيچ كدام از این آثار ، قابل تامل و تفکر نبوده‌اند و توجهي نیز جلب نكرده‌اند.فیلمی هم که از آن صحبت می کنید این اواخر تنها یک خبر در باره بودجه ان اعلام شده و دیگر حتی از سازندگانش هم اسمی نیامده و متاسفانه فکر نمی کنم جدی باشد.

    چرا از بين مراحل مختلف زندگي پيامبر، معطوف دوران كودكي ايشان شديد؟

    ما فرض را بر اين گرفته‌ايم كه مخاطب ما نسبت به موضوع اطلاعاتی ندارد. چراكه ما جدا از مخاطبان جهان اسلام به مخاطبان ديگر هم توجه داريم و مي‌خواهيم آن ها را نیز جلب كنيم. اينكه اسلام چگونه شكل گرفت و براي چه بوجود آمده و در چه برهه‌اي از تاريخ اين مساله اتفاق افتاده و اساسا ضرورت مبعوث شدن پيامبر جديد در چه بسترهاي اجتماعي شكل گرفته، را مي‌خواهيم در قالب روايت اين دوران تصوير كنيم. طرح اينكه پيامبر در پست‌ترين دوره تاريخ انسان یعنی جاهلیت عمیق آن سرزمین برانگيخته مي‌شود و بعد تحول عظيمي را شكل مي‌دهد، خود مهم‌ترين نمود عيني معجزه اسلام است. نشان دادن اين وضعيت از بدو تولد حضرت ، مرحله به مرحله، مخاطب بي‌اطلاع و بخصوص نسل‌هاي جوان را آشنا و معطوف به اين مسئله مي‌كند كه اخلاق زيربناي معرفتي هر جامعه مي‌تواند باشد. از منظر ديگر هم درباره اين دوران مناقشه و اختلاف نظربين فرقه های مختلف اسلامي كمتر است. ضمن اينكه من اعتقاد دارم دنياي امروز هم وجه تشابه زيادي با آن دوران جاهليت پيدا كرده است. اسم اين دوران را می توان«جاهليت مدرن» گذاشت. انبوه مصائب و مشكلات بشري در قالب جنگ‌ها و كشتارها، فروپاشي آموزه‌ها و ارزش‌هاي اخلاقي، بحران‌هاي هويتي و معرفتي جوامع مختلف و بسياري موارد ديگر، اين احساس را ایجاد می کند كه صرفا شکل مسائل جهان نسبت به دوران جاهليت عوض شده ولی محتوا همان است. وقتی از این منظر نگریسته شود درک می کنیم كه هيچ چيز جز اخلاق و معنويت نمي‌تواند اين شرايط را تغيير دهد. منتهي اخلاق و معنويتي كه نه بر مبناي تعاريف اشخاص بلكه مبتني بر قرائت قرآن و از زبان پيامبر اسلام باشد.


    در منابع تاريخي و روايتي درباره دوران كودكي پيامبر (ص)اشاره‌هاي كمي مي‌بينيم و همه انگار معطوف دوران بعثت و بعد از آن هستند.

    اين هم از غفلت هایی است كه در تاريخ اسلام شده است. به زندگي حضرت تا پيش از بعثت خيلي كم پرداخته شده در حالي كه اين بخش از زندگي ایشان، از بخش‌هاي مهم است. بخصوص دروان كودكي كه شخصیت هر انسان در آن دوران شکل می گیرد. توجه به اين دوران مي‌تواند بسياري از تصورات ذهني موجود درباره زندگي حضرت را تغيير دهد. اين مساله که وجوه آسماني حضرت در كنار اعمال عادي انساني وی قراردارد و ملموس بودن اين لحظات، مي‌تواند براي مخاطب بسيار جالب و تاثيرگذار باشد. ما در اين بخش تحقيقات گسترده‌اي كرديم. از منابع و اشخاص و اساتيد زیادی در حوزه‌هاي مختلف و از كشورهاي گوناگون بهره گرفتيم. از الجزاير، مصر، مراكش، يمن، عراق. در واقع از همه افراد و محققاني كه دستي در اين موضوع داشتند استفاده كرديم. .

    از منابع و محققان داخلي چطور؟

    بله. در داخل کشور هم با بسياري از اساتيد در زمينه‌هاي مختلف صحبت شد همچنین از علما ، مراجع تقليد، عرب شناسان، محققان ، زبان شناسان و تاريخ شناسان فراواني بهره گرفتيم .

    به دليل نياز فيلمنامه، ما به چند دسته از صاحبان علم رجوع كرديم. در یک بعد به مراجع و علماي طراز اول نياز داشتيم كه بتوانيم از كليت كار برداشت درستي داشته باشيم، لذا از نظرات بسياري از مراجع بهره گرفتیم. مرحله به مرحله این ارتباط ادامه یافت و تا نهايي شدن فيلمنامه نیز ادامه خواهد داشت. بخش ديگر سراغ كساني رفتيم كه علم زبان و ادبيات عرب مي‌دانستند. براي اينكه ما بايد فرهنگ آن دوره اعراب كه عمدتا شفاهي بود را مي‌شناختيم . مثلا بسياري از نكات تاريخي و آداب و رسوم و سنن آن ها در قالب اشعار آن دوران بيان شده است. گروهی از تاريخ‌ دانان بويژه کارشناسان تاريخ اسلام هم طبعا طرف تحقيق ما بودند از سوی دیگر كساني هم كه به نوعی عرفان اسلام را مي‌دانند طرف مشورت بودند. تمام اين افراد در شكل‌گيري ساختمان كار به ما كمك كردند و مي‌كنند. در مرحله بعد نیز از نظرات کسانی که فرهنگ و مردم‌شناسي عرب را مي‌دانند بهره گرفتیم. گروهی نیز اصولا جزئيات زندگي اعراب را براي ما شرح دادند. اتفاقا تاثير اين ظرايف در شكل‌گيري وباورپذيري نهايي كار بسيار زياد است. حلقه‌هاي مختلف در تخصص‌هاي مختلف در كار تحقيقات اين پروژه با ما بودند و هستند.

    اشاره كرديد كه درباره دوران كودكي اختلاف بين مذاهب اسلامي كمتر است اما به هرصورت بعضي افتراق‌هاي وجود دارد. فيلم قرار است در نهايت به كدام مذهب در روايت زندگي پيامبر نزديك باشد؟

    فيلم روايت جامعي از دوران كودكي حضرت ارائه خواهد داد. ما همه تلاشمان را مي‌كنيم كه جوهره اصلي شخصیت و رسالت پيامبر را كه همان تبلور كرامت انساني و اخلاق است را به تصوير بكشيم. ما بر اين وجوه تاكيد مي‌كنيم و در روايت اين دوران به فصل مشترك‌هاي مذاهب توجه داريم. اين موضوع مورد توافق همه است و نقطه افتراقي در اين زمينه وجود ندارد. از نمايش وجوه اغراق‌آميز هم درباره پيامبر اجتناب داريم .

    موضوعي كه در مورد تحقيق و صحبت با زبان‌شناس‌ها و فرهنگ شناس‌هاي عرب اشاره كردم موضوع مهمي است كه مي‌خواهم نكته تكميلي به آن اضافه كنم . مساله اين است كه در تاريخ اسلام تصوير بسيار كم است و این تاریخ بيشتر به روايت كلامي و شفاهي متکی است. درست بر عكس مسيحيت كه بسيار تلاش شده تاريخ تصويري داشته باشد. همين در ارائه فرهنگ مسيحي در جهان بسيار تاثيرگذار بوده و باعث شده بتوانند نوع تفكرات و اعتقادات خودشان را در جهان به خوبي عرضه كنند. مثلا نماد صليب را ببینید دومين علامتی است که در دنيا نزد همه افراد شناخته شده است. فرهنگ تصويري بسيار توانسته در مسيحيت تاثيرگذار باشد. اين كار ما را، به مراتب سخت‌تر كرد و ما بايد از فرهنگ شفاهي تصوير سازي كنيم. براي همين ما در فيلمنامه به شدت بر تصويرسازي تاكيد كرديم و كاملا از روايت كلامي فاصله گرفته‌ايم. برعكس آنچه كه معمولا در تمام كارهاي تاريخي صورت می گیرد و همه چيز بر كلام استوار مي‌شود و مي‌بينيد كه اكثر اين آثار حتی راوي هم دارند ما تلاش كرديم كه وجه تصوير را در قصه بارز كنيم و فکر می کنیم اين شيوه با مخاطب بهتر ارتباط برقرار مي‌كند.

    ضمنا معتقدیم كه زبان امروز دنیا، زبان تصويري است و ديگر دوره كلام گذشته است. بخاطر همين اين سختي را پذيرفتيم كه تاريخ شفاهي و كلامي را تا آنجا كه ممكن است تصويري كنيم. اين را هم در نظر بگيريد كه مقاومت‌هايي در عدم پذيرش اين نوع روايت در جهان اسلام همواره وجود داشته و ما بايد اين نكته را هم در نظر مي‌گرفتيم.

    پيش از اين از سرمايه‌گذاري‌ كشورهاي خارجي در اين پروژه خبر داده و اخباري هم درباره بودجه زياد آن منتشر شد. آيا اين فيلم را بايد يك توليد مشترك دانست يا آن را محصول كامل سينماي ايران معرفي كرد؟ مي‌توانيد اطلاعات بيشتري درباره شركاي خارجي و تامين بودجه فيلم بدهيد؟

    مجيدي: ما تصويري كه از ابتدا براي خودمان در تولید اين كار ترسيم كرديم اين بود كه يا اين كار را انجام نمي‌دهيم يا اگر انجام مي‌دهيم بايد در بهترين شكل ممكن باشد. خيلي جفاست كه اولين فيلمي كه درباره پيامبر در ايران كار مي‌شود، شكل خوبي نداشته باشد و به نوعی سرهم بندي باشد. براي همين از روز اول قرار گذاشتيم كه از همه ظرفيت‌هاي داخل و خارج كشور در همه حوزه‌ها چه اقتصادي، چه تكنيكي، چه عوامل و چه امكانات و ... استفاده كنيم. ابتدا بسيار سخت به نظر مي‌رسيد اما درادامه اتفاق‌هاي بسیار خوبي افتاد. ما با اين نگاه كلان وارد عرصه شديم و اصلا توجه نكرديم كه چقدر سرمايه بايد جذب شود. البته برآوردی از هزینه ها داشتيم ولي نگران اين نبوديم كه بودجه و هزينه به چه نحو تامين خواهد شد. حالا بعضي‌ها مي‌خواهند مقايسه و شبيه سازي بكنند كه به نظرم نگاه بسيار سطحي و جفاكارانه‌اي است. برای مثال همين خبر بودجه 30 ميليون دلاري فیلم نوعی برخورد سطحی با این پروژه است بحث مادي در اين موضوع را اگر ناصواب تلقی نکنیم قطعا نمی توانیم منکر جفا بودن آن باشیم. ما نمی توانیم این پروژه را در مقیاس پروژه‌هاي معمولی سينماي ايران تعريف كنيم بلکه سعی داریم تمام توان و سرمایه موجود را به بهترین شکل ممکن برای ساختن فیلمی در شان حضرت جذب وبه کار بگیریم.

    البته به شکل طبيعي فيلم را می توان محصول مشترك دانست اما اصل آن ساخته سينماي ايران است. من از شركاي خارجي در اين مرحله چون ملاحظاتي هست و تعدادي هنوز قطعی نشده اند، نمي‌توانم نامي ببرم.

    در واقع مارفتيم و روي كل امكانات دنيا حساب كرديم. البته اين فيلم حاصل خلاقيت و هنر ايراني است. كارگردان ايراني دارد. مولفش ايراني است. از اين جهت یک فيلم ايراني است. از جهت ديگر كه عرض كردم متعلق به كل دنيا است. پس فيلم بايد در اندازه و به زباني ساخته شود كه مخاطب جهاني را جذب كند و با آن ارتباط برقرار كند. اين مسائل ما را موظف مي كرد و مي كند كه در چارچوب‌هاي معمول قرار نگيريم. اينكه مثلا بودجه فيلم چه مقدار است . بودجه فيلم به اقتضاي حاصل فيلم خواهد بود و الان نمي‌توان آن را مشخص كرد. ما بايد بودجه ای براي شروع فراهم می کردیم كه به خاطر وجود شخصيت مبارك حضرت و موضوع فیلم افراد فراواني در خارج و داخل از شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي علاقمندند در ساخت فيلمي درباره ايشان سهمي داشته باشند و كمك كنند. عده‌اي حتي در قالب نذر و تكليف در توليد فيلم و تامين هزينه‌هاي فيلم و ارایه خدمات جلو آمده‌اند. ما به اقتضاي وضعیت نهايي فيلمنامه و نيازمندي‌های موجود به يك حداقل بودجه رسيديم و الان در اين مرحله هستيم. يعني در مرحله تعیین طراح صحنه و دكور فيلم، جلوه‌هاي ويژه و تعيين عوامل هستيم تا چشم‌انداز روشن‌تري از هزينه‌ها نیزبدست آيد. در مرحله بعد اين امكان برای مشتاقان و صاحب‌سرمايه‌هاي بين المللي ، عمدتا از جهان اسلام وجود دارد كه براي مشاركت در پروژه سهيم شوند. ما براي هر فرد و نهادي كه علاقمند به مشاركت در پروژه است، امكانش را فراهم كرده‌ايم و به همين شكل هم پيش خواهيم رفت. اين در حالي است كه ما مرحله توزيع و پخش را هم داريم كه آن هم بودجه بسيار زيادي به اندازه توليد را در برمي‌گيرد. آنچه در حال حاضر مشخص است اين است كه ما حداقل بودجه لازم را تامين كرده‌ايم و كار شروع شده است. هم اکنون در مرحله بسط و گسترش دادن فيلمنامه هستيم و تا يكي دو ماه آينده هم اين مرحله تمام مي‌شود و پيش‌توليد آغاز خواهد شد. در شروع اين مرحله، اطلاعات و ما به ازاهاي ما براي رسيدن به نتيجه نهايي كامل و بودجه شكل مشخص‌تري خواهد شد.

    سينماي ايران باوجود تمام تلاش‌هاي قبلي هنوز نتوانسته نمونه موفقي در ساخت فيلم‌ با كشورهاي ديگر داشته باشد. اساسا در ظرفيت سينماي ايران ساخت چنين فيلمي را مي بينيد؟

    من معتقدم ظرفيت سينماي ايران خيلي بيشتر از ميزان فعلي است. در بعد وجود هنرمندان توانمند و خلاق و علاقمندان و مخاطبان بالقوه ما كمبودي نداريم. مشكل در نوع نگاه كلان و مديريت فرهنگي است كه سينماي ايران نتوانسته به ظرفيت‌هاي حقيقي‌اش برسد و بيشتر از همين ناحيه ضربه خورده‌ايم. نگاه مديران در چارچوب‌هاي دولتي و محدود قرار گرفته و همين باعث شكل‌گيري شرايط فعلي شده است. من بارها در مناسبات مختلف گفته‌ام كه سينماي ايران يك ظرفيت بالقوه دارد و هر چه كه از عمرش مي‌گذرد ما اين گنجينه و توانمندي را داريم از دست مي‌دهيم. دهه 90 اوج بالندگي سينماي ايران در جهان بود و ما به خوبي نتوانستيم از اين امكان كه بوجود آمد استفاده كنيم و همپاي موفقيت‌ها، ظرفيت‌هاي سينماي مان را بيشتر كنيم و بتوانيم این سينما را مجهز به امكانات روز و بازارهاي جهاني كنيم. من دليل فاصله گرفتن از آن دهه را غفلت مديريت‌ها و سياست گذاري‌هاي كلان فرهنگي مي‌دانم. پرداختن به موضوعات حاشيه‌اي و فرعي در سينما،تنزل این رسانه را باعث شده در حالي‌كه الان از نظر نيروهاي انساني در طلایي‌ترين دوره سينماي كشور به سر مي‌بريم. اين خودش يك سرمايه بسيار گرانبهاست كه بهره‌برداري درستي از آن نمي شود و حتي به سمت منزوي كردن اين نيروها هم پيش مي‌رويم. هميشه گفته‌ام كه محدود كردن هنرمند یا به نوعی فرمول ، نسخه و یا دفترچه نوشتن براي وی حاصلي به بار نخواهد آورد. تعيين تكليف براي هنرمند نتيجه‌اش همين شرايط فعلي و مهجور ماندن ظرفيت‌ها است.

    معتقدم این پروژه مي‌تواند بركات زيادي براي سينماي ايران داشته باشد و سطح سينماي مان را چند پله بالاتر ببرد و همچنین باعث خودباوري در سينما شود. اين فيلم مي‌تواند گام بلندي در راستاي جهاني كردن سينماي ايران باشد تا از امكانات روز دنيا برای ارایه اعتقادات و باورهايمان به جهانيان بهره گیریم.

    در همين ابتدا در موضوع جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي می توانیم از نیروهای مستعد موجود در کشور بهره گیریم تا زمینه جهانی شدن آن هارا فراهم کنیم این نیروها اگر امكانات روز دنيارا در اختيار بگیرند می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند اما متوليان اصلي كه بايد راه و مسير را براي تعالي آنها فراهم كنند درگير مسائل حاشيه‌اي و پيش پاافتاده هستند. متاسفانه وقتي هم كه فرهنگ آلوده به مسايل سياسي مي‌شود ديگر بدترين شرايط پيش مي‌آيد و همه چيز را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

    اينطور كه من متوجه شدم پس اين فيلم توليد بخش خصوصي سينماي ايران است اما از امكانات بين‌المللي و عوامل خارجي در توليدش استفاده مي‌شود.

    دقيقا

    خب چند درصد از عواملش قرار است خارجي باشند؟ آيا به شكل معمول اينگونه فيلم‌ها مذاكراتي با بازيگران شناخته شده خارجي يا عوامل مطرح ديگر در زمينه‌هاي چون طراحي صحنه و فيلمبرداري و تدوين و موسيقي انجام شده است؟

    ما با توجه به نيازهاي پروژه که اشاره شد اين مسايل را در نظر مي‌گيريم نه پيش فرض‌هاي ديگر را. برای اين محصول تاليفي سینمای ايران، هرجا كه لازم ببينيم نياز به فرد متخصص دارد، از آن استفاده مي‌كنيم.

    ما از توانايي‌هاي داخلي هم قطعا استفاده خواهيم كرد. اما مهم خودباوري‌ است كه امروز این درک كم شده است. وقتي ارتباط ما با بدنه سينماي غرب برقرار شد ابتدا این ارتباط در قالب جشنواره‌ها صورت گرفت كه ويژگي‌هاي خاص خود را داشت اما بعدها كه با دست اندركاران سينماي غرب مواجه شديم ديديم آن قدر ستايشگر سينماي ايران هستند كه می توانیم در يك موقعيت برابر با آنها صحبت كنيم و حتي در حوزه‌هايي هم برتر باشيم. اين مساله هميشه پنهان بوده و هيچ وقت بررسي دقيق و جامعي نشده است. به دلیل جایگاه سینمای ایران است که وقتي موضوع فيلم پيامبر مطرح می شود نه تنها دست اندرکاران سینمایی مورد نظر ما (از کشورهای غربی) حاضرند تجربيات خود را در اختيار ما قرار دهند بلكه مشاركت در پروژه را يك امتياز براي خودشان تلقي مي‌كنند. براي همين آن قدر اين دامنه استقبال گسترده شد كه ما هم اکنون در حال انتخاب هستیم. مثلا در حوزه طراحي صحنه ابتدا مي‌گفتيم طراح صحنه فيلم «مصائب مسيح» مناسب کار ما است اما بعدا ديديم كه گزینه هایی بهتر از آن هم مي‌توانیم در این فیلم استفاده کنیم و آن ها هم اعلام آمادگي كرده‌اند.

    اما درباره عوامل، قطعا مدیر هنری فیلم خارجي خواهد بود ولی حتما از توانايي‌هاي سينماگران ايراني هم در طراحی ها بهره خواهيم برد و این مساله نوعي همکاری وتعامل را ميان سينماگران ايراني و دست اندركارن طراز اول جهاني فراهم خواهد كرد. قرار است مدیرفيلمبرداری هم خارجي باشد و از مدیران فيلمبرداری داخلي هم به صورت تركيبي استفاده مي‌كنيم . در خصوص بقيه عوامل نیز هم اکنون در حال ارزيابي هستيم. از جمله بازيگران. در اين حوزه از برخی بازيگران سينماي غرب، جهان اسلام و نيز سينماي خودمان استفاده خواهیم کرد البته چند بازيگر سرشناس جهان عرب نیز در این پروژه حضور خواهند داشت. از غرب يك يا دو نفر بازیگر مد نظر داریم همچنین از بازیگرانی از کشورهای هند و تركيه نیز استفاده خواهیم کرد.

    از سوی دیگر از ظرفيت‌هاي بازيگري خودمان هم استفاده مي‌كنيم. حتي چهره‌هاي جديد و توانای شهرستاني را هم مورد توجه قرار خواهیم داد در واقع يك شناسایی و انتخاب كلي را در كل كشور شروع كرده‌ايم و در این مسیر توجه ويژه‌اي به بازيگران تئاتر شهرستان‌ها داريم تلاش می کنیم تا از همه توانمندي‌ها موجود کشور در حوزه بازیگری بهره گیریم.

    بعد از اعلام خبر ساخت فيلم اخيرا برخي از مديران سينمايي كشور گفته‌اند كه اين فيلم هم بايد مانند تمام آثار ديگر سينماي ايران مراحل معمول اخذ مجوز را طي كند. آيا شما درخواست پروانه ساخت داده‌ايد؟

    ما هيچ گونه مشكلي با آنچه كه در قانون تعريف شده نخواهيم داشت و به آن عمل خواهيم كرد. اما معتقدم که این دولت علاقه ای به کمک به چنین فیلم هایی نداردچرا که اگر علاقمندبود به زعم من به جای این برخورد و رفتار، می بایست به استقبال پروژه می آمد و حتی برای رفع موانع و مشکلات آن به عنوان فیلمی افتخارآمیز برای کشور، علاقه نشان می داد . اما قطعاما نمی توانیم متکی به امكانات محدود دولت كه هيچ تناسبي با نیاز این فیلم ندارد باشیم البته از همه استعدادها و قدرت هنري نیروی انسانی سينماي ايران استفاده خواهيم كرد.و تلاش داريم كه از طريق اين كار امكانات زيادي به بخش خصوصي سينماي ايران و خانواده‌اش تزريق كنيم. اصلا همين تنگ‌نظري‌ها در بخش مديريتي باعث شده ما در همين حد باقي بمانيم.

    من جسته گريخته شنيدم كه در برخی جاها صحبت‌هایي شده و مسايل خاصي مطرح شده که در راستای همراهي با اين پروژه نیست، شما اين زاويه ديد را با زاويه ديد مردم مقايسه كنيد. بعد از اينكه خبر شروع اين پروژه را اعلام کردیم با واكنش‌هاي مثبت زیادی از سوی مردم رو به رو شدیم. مثلا بنايي از يكی از شهرهای کشور با من تماس گرفت كه آقای مجیدی وقتی خواستيد دكور مكه را بسازيد من همراه تمام عواملم حاضرم بيايم و بدون چشمداشت مالي كمك كنم يا مهندسي نامه فرستاده كه من كارخانه توليد لوازم فني دارم و حاضرم به هر شكل در كنار كار باشم. يا تعدادي آمده‌اند و مبالغي را كه مي‌گويند برای این پروژه كنار گذاشته‌اند به ما بدهند. مبالغی که بسيار ارزشمند و دلگرم كننده هستند و نمايانگر تفاوت نگاه‌هاي معرفتي افراد هستند. در ابعاد جهاني هم اکنون 10 كشور برای پیش خرید این فیلم اعلام آمادگي كرده‌اند كه این اقدام وارقام پیشنهادی كاملا بي سابقه است.

    پروژه هم‌اكنون از نظر توليدي در چه مرحله‌اي قرار دارد؟ چه زمان فيلمبرداري آغاز مي‌شود؟ پيش‌بيني آماده‌سازي نهايي آن براي چه سالي است؟

    مجيدي: انشاا...پيش توليد ما حدود دو ماه ديگر آغاز مي‌شود. مطالعات توليد فيلم تمام شده و تقريبا ترکیب نهايي عوامل تا يك ماه ديگر مشخص مي‌شود همچنین ویرایش سوم فيلمنامه در حال اتمام است اما تا زماني كه فيلم مقابل دوربين برود، تكميل آن ادامه خواهد يافت و محدوديتي در اين باره نگذاشته‌ايم.

    همچنان فيلمنامه توسط افراد مختلف خوانده و نظرات مناسب در آن اعمال مي‌شود. ساخت و سازها را هم شروع مي‌كنيم. برنامه ما اين است كه دكورها به شكل ماندگاري ساخته شود که براي بقيه پروژه‌ها قابل استفاده باشد. ما يك سال براي پيش‌توليد و ساخت و سازها و ابتدای سال آينده را براي شروع فيلمبرداري پيش‌بيني كرده‌ايم. بين 5 تا 6 ماه برآورد فيلمبرداري و4 تا 6 ماه هم براي بعداز فيلمبرداري برنامه‌ريزي كرده‌ايم. پيش بيني و برنامه ريزي ما اين است كه مجموعا تا 2 سال آينده فيلم آماده نمايش باشد. اينگونه فيلم‌ها در اين ابعاد و اندازه همزمان با شروع فيلمبرداري وارد بخش ماركتينگ و پخش مي‌شوند و اين مراحل هم مدنظر است. به هر شكل اين راهي است كه ما شروع كرده‌ايم و اميدواريم ديگران بتوانند به نحو بهتري آن را ادامه بدهند.


    منبع : همشهری ماه

    به روز شده در : يکشنبه 26 ارديبهشت 1389 - 16:5

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    كورش
    يکشنبه 26 ارديبهشت 1389 - 16:36
    -1
    موافقم مخالفم
     

    آقاي مجيدي اينو نگن چي بگن ؟؟!!!!

    maria
    دوشنبه 27 ارديبهشت 1389 - 14:1
    7
    موافقم مخالفم
     

    maghan aghay majid majidi yek kargardan vaghan ba estedad va bozorgi hastand faghat omidvaram ke ba sakhtan in seryal ya film 2 mazhab shieh va soni ra be ham nandazand

    mer30

    مندی
    دوشنبه 27 ارديبهشت 1389 - 21:21
    -5
    موافقم مخالفم
     

    کوروش جان ایشون میگن

    تا کور شود هر آنکه نتوان دید!

    آره اینجوریاست!

    كورش
    سه‌شنبه 28 ارديبهشت 1389 - 15:21
    3
    موافقم مخالفم
     

    خدا بده بركت !

    پول هرجا باشه بركت هم هست !!

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 23374
    بازديد ديروز: 208585
    متوسط بازديد هفته گذشته: 247330
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 454521357



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات