چهارشنبه 5 خرداد 1389 - 15:16















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447


                       



اعتراض مهناز انصاریان به داریوش مهرجویی
شما كه شعار دموكراسي سر مي‌دهيد، چرا قصه‌هاي مرا با نام ديگران ثبت مي‌كنيد؟

سینمای ما- مهناز انصاريان نسبت به آن‌چه «كپي‌برداري» داريوش مهرجويي از رمانش خواند، اعتراض كرد. انصاريان كه داريوش مهرجويي فيلم «ليلا» را بر اساس رمان او ساخته، مدعي است، ‌اين فيلم‌ساز فيلم «طهران تهران» را از روي رمان «پانسيون محله‌ي مونمارتر» او ساخته، بدون اين‌كه از كتاب و نويسنده‌ي آن نامي به ميان آورد و به اين موضوع اشاره‌اي كند. اين داستان‌نويس و بازيگر در نامه‌اي خطاب به مهرجويي چنين نوشته است: «آقاي داريوش مهرجويي، نويسنده و كارگردان سينماي ايران، پس از چندين تلفن به شما و گذاشتن پيغام، متأسفانه دريغ از هيچ جوابي...

اينجانب نويسنده‌ي قصه‌ي «ليلا» كه شما آن را به تصوير كشيديد، بعد از نمايش فيلم، رمانم را چاپ كردم؛ چاپ اول 1377، چاپ دوم 1380، چاپ سوم 1387. اين قصه‌ي عشق كبوتري شد بر فراز جشنواره‌ها، رفت و بر شانه‌ي يارم بنشست كه چقدر خوب نشست.

فيلم «ليلا» جدا از دريافت چندين سيمرغ از جشنواره‌ي فيلم فجر، در جشنواره‌هاي جهاني درخشيد. اين فيلم در همان سال آغاز نمايش، جايزه‌ي «خانه‌ي سينماي ايران» و جايزه‌ي «منتقدان فيلم ايران» را نيز دريافت كرد. منتقدان كشورهاي ديگر از جمله آمريكا در روزنامه‌ها و مجله‌هايي همچون «لس‌آنجلس تايمز» و «نيويورك‌ پرس» اين فيلم را ستودند. و از جمله «كوين توماس» - منتقد هنري نام‌دار معاصر - آن را شايسته‌ي دريافت چهار ستاره دانست. و موزه‌ي لينكلن به فيلم «ليلا» جايزه داد. فيلم «ليلا» از چهار كانال ماهواره‌يي در آمريكا پخش شد. جاي تأسف است كه شما هيچ‌گاه نامي از اين افتخارات در صحبت‌هاي خود با مطبوعات ايران نداشته‌ايد!

ليلا همه جا بود و همه جا درخشيد. سال گذشته در جشنواره‌ي نيويورك براي فيلم «ليلا» دعوت شديد. در آن‌جا سخنراني شاياني در رابطه با فيلم «ليلا» داشتيد. از شما تجليل بزرگي به عمل آمد. باز هم جاي تعجيب است! چرا در بازگشت به ايران هيچ مصاحبه‌اي درباره‌ي اين مهم نداشتيد؟!

آقاي مهرجويي لطفا عينك سياه‌تان را برداريد! به ياد داريد كه در زيرنويس انگليسي فيلم «ليلا» نام اينجانب را حذف كرديد و اگر حمايت‌هاي بنياد محترم فارابي نبود، شايد تاكنون هم زيرنويس انگليسي نامي از مهناز انصاريان نداشت.

در تمام گفت‌وگو‌هايم با مطبوعات از شما تجليل به‌عمل آوردم و افتخار كردم كه اولين قصه‌ام را شما به تصوير كشيديد.

آقاي مهرجويي! «پانسيون محله‌ي مونمارتر» را نوشتم. قصه را خوانديد و عاشق اين قصه شديد. خواستار ساخت آن شديد و من خيلي خوشحال شدم. مرا نويسنده‌ي مطلوب خود خوانديد، مشوقم شديد. نشست‌هاي متعددي براي ساخت «پانسيون محله‌ي مونمارتر» داشتيم. بر اين باور بوديد از اين رمان، شش فيلم سينمايي مي‌سازيد. «داستان هركدام از زنان پانسيون يك فيلم سينمايي است.» و بنده طبق خواسته‌ي شما به مجله فرهنگ و سينما اعلام كردم كه داريوش مهرجويي «پانسيون محله‌ي مونمارتر» را مي‌سازد.

دلم به من گفت، ابتدا رمان را چاپ كنم و بعد فيلم ساخته شود. شما از اين تصميم من مكدر شديد.

با اجازه‌ي شما نوشته‌هايم را از همسرتان خانم فريار جواهريان، طراح صحنه‌ي فيلم‌هاي‌تان، پس گرفتم. رمانم «پانسيون محله‌ي مونمارتر» چاپ اول 1382، چاپ دوم 1387 به چاپ رسيد.

«1377 و داستان‌هاي جزيره‌ي كيش»

آقاي مهرجويي، خواستار قصه‌اي در ارتباط با قصه‌هاي كيش از بنده شديد. قصه‌ام «مرواريد كيش» را براي‌تان تعريف كردم. برق خوشحالي را در چشمان شما ديدم. غيبتي طولاني پيدا كرديد. در برگشت طي تماس تلفني به من گفتيد، مي‌خواهيد «قصه‌ي مرواريد كيش» را ادامه‌ي فيلمي كه در جزيره‌ي كيش ساخته‌ايد، بسازيد. جالب اين بود كه اين تصميم از آن شما بود؛ ولي هيچ‌گاه نه مرا دعوت به ديدن فيلم ساخته‌شده‌ي خود از جزيره‌ي كيش كرديد و نه پي‌گير قصه‌ي «مرواريد كيش من» براي ساخت شديد! تا كه فهميدم، نام فيلم‌تان «دختردايي گم‌شده» است.پي‌گير قصه‌ي فيلم شدم، عجب قصه‌ي جالبي. عروس جزيره‌ي كيش «مرواريد كيش» در دستان «دختردايي گم‌شده‌»ي شماست.

آقاي مهرجويي عجب معرفتي... 12 سال سكوتم را با اين سؤال مي‌شكنم: شما كه شعار دموكراسي و حقوق بشر سر مي‌دهيد، چرا قصه‌هاي مرا با نام ديگران ثبت مي‌كنيد؟

و اما «طهران تهران»

اصلا توقع نداشتم براي بازي در فيلم «طهران تهران» دعوتم كنيد، تا ذهن من نسبت به برداشت شما از «پانسيون محله‌ي مونمارتر» گمراه شود. و بعد بگوييد: متأسفم «نقشي براي شما مناسب نيست». البته بنده متوجه اين ترفند شما شدم؛ اما هيچ نگفتم، يك موقع خداي نكرده دل شما نشكند، تا با خيال راحت فيلم خود را بسازيد و از شهرداري مخارج لازم زندگي را تأمين كنيد. «واقعا اين روزها گراني بيداد مي‌كند... !!»

فيلم را ساختيد با اين تغييرات:

1_ پانسيون محله‌ي مونمارتر در پاريس شد پانسيون سالمندان در محله‌ي فرمانيه

2_ پانسيون را از آپارتمان برديد در خانه‌اي قديمي و بزرگ

3_ شهر پاريس شده تهران

4_ بناهاي تاريخي در پاريس شده بناهاي تاريخي در تهران

5_ فاطيما شده آقاي علي عابديني

6_ تاكسي‌هاي پاريس شده‌اند اتوبوس جهانگردي براي پانسيون سالمندان

7_ زنان جوان پانسيون محله‌ي مونمارتر شدند زنان سالمند در پانسيون تهران

8_ برج ايفل شده برج ميلاد

9_ كافه‌هاي پاريس كه زنان پانسيون محله‌ي مونمارتر مي‌رفتند و سر به سرهم مي‌گذاشتند، شده يك رستوران شيك و گران‌قيمت در تهران.

10_ كليساي قلب مقدس محله‌ي مونمارتر شده حضرت شاه عبدالعظيم

تا بگير و برو به شال گردن آقاي پرويز نوري كه چقدر شاعرانه خانمش بافته تا ريختن سقف معنوي خانه‌ي ستاره و آسانسور برج ميلاد و غش‌ كردن خانم در شاه عبدالعظيم و خواهر مهربانش و ايثار و بخشش آقاي سالمند در پانسيون و عروس و داماد شما كه چقدر جالب بود، تا برسد به فيلم «بر بادرفته» كه شده فيلم «اشك‌ها و لبخند‌ها‌» و... .

البته كه اين عمل شما فقط محدود به من نمي‌شود؛ بلكه شما با آقاي سلينجر هم اين تجربه را داشته‌ايد؛ «فرني و زويي» شده «پري».

آقاي مهرجويي تا به‌حال آثار زيادي در ارتباط با پانسيون‌ها، هتل‌ها و عشق‌هاي مادي و گرفتن همسر دوم نوشته و ساخته شده؛ ولي «ليلا» و «پانسيون محله‌ي مونمارتر» مهناز انصاريان هيچ ارتباطي به هيچ آثاري ندارد. عشق در اين پانسيون بيداد مي‌كند.

واقعا عدالت و انسانيت شما نسبت به حق و حقوق من نسبت به ديگري بيداد مي‌كند. چرا؟؟؟؟

با كمال تشكر، مهناز انصاريان

نويسنده و بازيگر سينما و سريال‌هاي تلويزيوني»



منبع : ایسنا

به روز شده در : يکشنبه 2 خرداد 1389 - 15:1

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

E.S.N
يکشنبه 2 خرداد 1389 - 17:53
0
موافقم مخالفم
 

خانم شما چه توقع اي داريد.

اينجا اختراع يكي به اسم يكي ديگه ثبت مي شه.

تحقيقات و مقالات دانشجويان به اسم استاد چاپ مي شه.

حتي فيلم انيميشني رو تيتراژش و نام عواملش را عوض مي كنند , به اسم يكي ديگه ارائه مي كنند و در جشنواره مورد توجه قرار مي گيره.

كارهاي كارشناسان و افكار و تحقيقاتشان در ادارت به نام مديران ( از همه جا بي خبر و بي گناه در رابطه با موضوع ) ثبت مي شه.

كارها و اختراعات آن ور آب مجدا به نام خلاقيت و نو آوري در اين جا مجددا ثبت مي شه

و ...

حال اگر كسي كه اين كار رو كرده آدم مشهوري باشه و شما اعتراض كنيد به هزار چيز متهم مي شويد.

(البته ممكن است در اين اعتراض ها يه مورد دورغ هم پيدا بشه ، اون يه مورد رو نياريد اينجا و هي بگيد اين يكي اعتراضش دروغ بود منظور فرهنگي است كه اينگونه مي پسندد)

فقط اميد دارم در اين مورد اشتباه شده باشه

محمد
يکشنبه 2 خرداد 1389 - 18:25
0
موافقم مخالفم
 

سلام

البته لازم است تا من هم بخشی دیگر را با "کپی برداری" یا بهتر بگویم "دزدی ادبی" از سوی آقای مهرجویی داشته باشم که البته بسیاری از "بادمجان دور قابچینها" ایشان را "استاد" خطاب می کنند.

فیلم "سنتوری" که ایشان مدعی است کاملترین و بهترین فیلمشان بوده است یکی سرقت ادبی کامل از فیلم هالیوودی Walk The Line است که حتی پلان به پلان و دیالوگ به دیالوگ از سوی استاد (!) مهرجویی کپی برداری شده است و یا بازهم بهتر بگویم مورد سرقت ادبی قرار گرفته است و هیچ کجا نامی از اقتباس یا هر مورد دیگری که به اثر اصلی اشاره می کند، وجود ندارد.

ایشان که به مانند رقیب دیرینه خود "استاد ! کیارستمی" یک فیلمساز شاخص و برتر در تاریخ سینمای کشور هستند باید بیش از این به مغز خود فشار بیاورند و خودشان خالق آثاری باشند تا حداقل برای یکبار هم که شده لقب "استاد" برازنده شان باشد.

تارا
يکشنبه 2 خرداد 1389 - 21:40
0
موافقم مخالفم
 

واقعا متاسفم !!!!!!!! از این سرقت های ادبی و بدتر از اون سرقت های فیلمنامه از فیلنامه نویس های جوان و مستعد ...

متاسفم برای بی قانونی و سرقت در سینمای ایران ،

این سینما در آخر فرو می ره .

پس داریوش مهرجویی هم آدم خدانشناسی ئه ،

می خواد این بیهودگی و تقلب رو کجا ببره ؟!اون دنیا ؟!

كورش
دوشنبه 3 خرداد 1389 - 7:15
0
موافقم مخالفم
 

در اينكه فيلمسازان ايراني رعايت حقوق نويسنده را نمي كنند شكي نيست !

در اينكه آقاي مهرجويي و بسياري ديگر مرتكب فيلمنامه ربايي مي شوند هم شكي نيست !

اما اينها چه ربطي به دموكراسي داره ؟؟!!!

محمد
دوشنبه 3 خرداد 1389 - 11:8
0
موافقم مخالفم
 

از آقای امیر قادری بپرسید این آقا زبون آقای مهرجویی هستند و در دفاع از ایشون ید طولایی دارن.لابد حق خوری اگر از طرف داریوش خان باشه اشکال نداره

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       
















  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 2.91860795021 seconds.