یادداشت تحلیلی یک کاربر سایت "سینمای ما" درباره برنامه «ماهواره» ساخته مهران مدیری
زوم‌کردن روی رفتار یک عده عقب‌مانده و بازسازی آن، محصولی از جنس هنر‌ و خلاقیت می آفریند؟

سینمای ما- در بین کامنت‌های زیادی که درباره برنامه طنز تازه مهران مدیری به سایت "سینمای ما" رسید، این یکی مطلبی تحلیلی و خواندنی‌ست که موضوع را از زاویه‌ای متفاوت و جامعه‌شناسانه بررسی کرده و نگاه منفی و انتقادی‌اش لحن توهین‌آمیزی ندارد و ناعادلانه قضاوتی نکرده است. فکر می‌کنم این یادداشت که به نام "حسین" روی کامنت‌های سایت آمده، باب خوبی برای بحث و مناظره کاربران سایت درباره این موضوع روز باشد. با تشکر از نویسنده ناشناس این یادداشت، متن آن را بخوانید. منتظر نظرات یا نوشته‌هایی از این دست در موافقت یا مخالفت با بحث برای انتشار در سایت یا درج در بخش کامنت‌های این نوشته هستیم:

حسین: این برنامه جدید مهران مدیری که در مورد برنامه‌های شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان اخیرا روی اینتر‌نت قرار گرفته‌، مرا به شدت فکری کرده است‌. فکر نامنظم من هم به نحوی ناپیوسته این مساله را دنبال می کند‌ و هر لحظه موردی به ذهن ام می رسد‌. بنابراین شکل نوشته‌ام نیز همان حالت گسسته را دارد .

صفر - من از برنامه‌های این شبکه‌های ماهواره‌ای متنفرم و هیچگاه پای آن نمی‌نشینم. همچنان که هیچگاه پای برنامه‌های صدا و سیمای داخل هم نمی‌نشینم .

یکم -آیا تقلید صرف یک هنر است ؟ آیا زوم کردن روی اعمال و رفتار یک عده عقب‌مانده و بازسازی رفتار آنان‌، محصولی از جنس هنر‌ که خاستگاهش خلاقیت است‌ می آفریند ؟ مهران مدیری نشان داده که متخصص این کار است. تقلید اعمال و رفتار ما بر اساس نوع زندگی مردم ایران. به شهادت این سالها، افراد بسیاری از این راه به شهرت رسیده اند: سید کریم - حمید ماهی صفت - مهران مدیری و....اما آنچه مشهود است اقبال عمومی توده مردم به این گونه مسایل است. ملت ما اصولا لودگی را می پسندند  چون سهل الوصول است، از جنس راحت الحلقوم است، به چیز دیگری پیوند دارد و سطحی‌ترین نوع تحلیل یعنی "مقایسه " را می طلبد

دوم -جامعه مخاطب مهران مدیری کدام گروه اجتماعی ست ؟ به نظرمن مخاطبان مهران مدیری و این برنامه متاخرش همان گروهی است که مخاطب آثار خودِ مهران مدیری‌اند. طبقه متوسط که خسته از مناسبات روزانه، پای رسانه - مخصوصا تلویزیون - می نشینند و مصرف می کنند. آری ! آنان فقط وقت را مصرف می‌کنند تا حین آن‌ خستگی بیولوژیکی خود را برطرف کنند. برای آنان اصولا فرقی نمی کند که مجری و صاحب برنامه کیست. آنچه مهم است سرگرم‌کنندگی به سهل الوصول‌ترین روش ممکن است‌ چون انرژی و حوصله برای تفکر و تحلیل برایش نمانده است. این برنامه‌ها عملا عموم جامعه را تخریب می‌کند، چون کارکرد دیگری می یابد: "پایین آوردن سطح سلیقه عمومی". بلایی که اکنون در حادترین شکل ممکن دچارش شده ایم. با استمرار در تماشای این برنامه‌ها‌، معیارهای زیبایی‌شناسی به شدت نزول می کند، تعقل و خردورزی جای خود را به لودگی فرهنگی داده و در نهایت و با برآیند این عوامل ، مخاطب مسخ این برنامه‌ها می شود . کاملا شبیه  داستان مسخ کافکا  ناگهان موجود دیگری می شود. موجودی کنترل به دست و مصرف کننده . موجودی مجبور به مصرف . چون این برنامه ها مخدر و مسکن درد روزانه اش بوده، لازم است روزبه روز بر "دوز" آن افزوده شود . آنچنان می‌شود که "اخراجی‌ها " پرفروش‌ترین فیلم می‌شود و سریال "لاست " همه گیر. قدرت رسانه همه گیر و جهانی ست . فیلم "شهر دیوانه "عالیجناب گوستا گاوراس را و یا "حضور‌" از هال اشبی را دیده اید ؟

 سوم
- طرح کلی برنامه مهران مدیری، براساس این است که خانواده ای از طبقه متوسط، جهت سرگرمی جلوی تلویزیون نشسته وبه طور اتفاقی شبکه‌هایی را برای دیدن انتخاب می کنند‌. اینجا حق با مدیری‌ست . حماقت اکثر این شبکه‌ها و برنامه‌هاشان نتیجه‌ای جز بالا آوردن ندارد .اما براساس طرح ایشان‌ که انتخاب اتفاقی این شبکه‌هاست‌، شاید این خانواده مشتری برنامه‌های دیگری نیز شوند. براساس قانون احتمالات ، شاید این خانواده گیرنده برنامه‌ای شوند که در آن دیگرانی با اعتبار و چهره فرهنگی متفاوت مشغول سخنرانی هستند. آنجا مهران مدیری چه می‌کرد؟ چگونه و با چه ترفندی تقلید می‌کرد‌؟ کدام  کلام ایشان را می‌توانست به مسخره بگیرد و بخنداند ؟ بنابراین این برنامه ‌مهران مدیری نقد این شبکه‌ها نیست‌ چون جامع و کامل نیست‌. این صرفا کولاژی جهت‌دار است برای خندانیدن.

 چهارم - همان احتمال بند سوم را پیگیری کنید. آیا خانواده "اخلاق گرا "و "مصرف کننده "داستان ما برنامه سخنرانی این چهره‌های متفاوت را به همان نحو که برنامه قبلی را تغییر می‌دادند‌، عوض نمی کردند ؟ آیا این خانواده باز هم به سطل پناه نمی بردند ؟ آیا این نیز تقصیر محتوای برنامه است؟ آیا محتوای الفاظ رکیک است ؟ یا نه ! مخاطب خود علاقه‌ای به این مسایل ندارد؟ شعور او و سطح فرهنگی و علاقه اش به مباحث مقصر نیست‌؟ بنابراین این خانواده مبنای مناسبی برای ارزشگذاری نیست ‌ چون او مسخ شده است .

 پنجم - سلیقه ی این خانواده قبل از ورود ماهواره به خانه در دست چه گروهی شکل گرفته است ؟ آیا همین مهران مدیری - به عنوان نمادی از برنامه‌سازی صدا و سیما- از کارگزاران سلیقه‌ساز ایشان نبوده. چیزی که مشهود است سلیقه خانواده‌های ایران، قبل از هر چیز تو‌سط عوامل داخلی شکل می‌گیرد . ملتی در محاصره برنامه های صدا و سیما. وقتی تلویزیون، در عین اینکه از نشان‌دادن ساز موسیقی سرباز می زند و گل و بلبل را موضوع زیبایی شناسی معرفی می کند‌، گاهی به ناچار یا اشتباه و سهل‌انگاری رکیک‌ترین فحش‌‌ها  را از استادیوم  فوتبال مستقیما پخش می کند سلیقه ملی به کجا می‌رود ؟ مهران مدیری آن موقع کجا بود ؟ سطل آشغال‌ها کجا بودند ؟ عجیب نیست که این خانواده از رقص بالا بیاورد و از حواشی فو‌تبال بالا نیآورد؟

ششم - این خانواده نظرش درباره بعضی برنامه‌های صدا و سیما که متاسفانه گاهی در طراحی و ساده‌انگاری و رفتار مجریان به برخی بخش‌های  این جنگ مهران مدیری شباهت پیدا می‌کند، چیست ؟

هفتم - در این سالها چیزی که شبکه های ماهواره ای را به تسخیر خود درآوره، سیل سریال های زشت و کریه دوبله به فارسی شده که به زشت ترین و مبتذل ترین روش ممکن سعی در داستان سازی و نشان دادن روابط انسان های مختلف دارند ؟ داستان هایی عجیب با تفکری عجیب و اجرایی عجیب در عجیب ! چرا کنترل تلویزیون خانواده اخلاق گرای داستان ما آنجا را نشانه نگرفت ؟ اگر چنین می شد تکلیف منتقد خردورز ما ، جناب مهران مدیری ، چه بود ؟ آیا بهترین کار برای بازسازی هجو آلود آن سریال های ماهواره، پخش تکه ای از سریال‌های ساخته شده توسط همکاران داخلی مهران مدیری در صدا و سیما نبود؟


منبع : سینمای ما

به روز شده در : شنبه 18 دي 1389 - 20:49

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

ايمان
شنبه 18 دي 1389 - 22:9
8
موافقم مخالفم
 

پاسخ به اول : تعريف طنز را به ياد بياوريد . طنز نمودي اغراق شده از اعمال اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي و سياسي و ... زشت ماست كه آنهار ا به شكلي خنده آور و مطايبه آميز بيان مي كنيم تا ياد اور آنها شده باشيم . حالا يك سري افراد رفتار سياسي غلطي را آنور آبها دنبال مي كنند كه در اين مجموعه به طنز و در نتيجه نقد آن مي پردازيم ! اگر چنين نمايش هايي لودگي باشد پس مي توان نتيجه گرفت كه امثال چارلي چاپلين و هرولد لويد اساتيد لودگي بوده اند چون آنان نيز رفتار اجتماعي بخصوصي را بر مي گزيدند و به شكل خنده داري به نقدش مي پرداختند

پاسخ به دوم : جناب حسين خان دقيقا به ياد آورند كه 99 % مردم جامعه مثل ايشان خرد ورز و اهل ادب نيستند كه بشينند مسخ كافكا را بخوانند و تفكر بورزند . و آري اين دقيقا كاركرد كمدي است تا طبقه ي متوسطي را كه خسته بيولوژيكي هستند را سر زنده و شاداب كنند . و يادشان بياورند كه " هي رفيق ! تو در چنين جامعه اي هستي ! " و اين شايد بتواند تفاوت امثال مديري با ديگر كارگردان هاي طنز باشد . اين كه مديري مي داند مردم چه مي خواهند ( و اتفاقا مردم ايران چيز هاي خوبي هم مي خواهند . چون شايد ديدگاه خيلي از دوستان اين باشد كه سليقه مردم ايران چندان هم هنري نبوده و نمونه اش هم اين كه فيلمي مثل اخراجي ها در تهران 8 ميليارد مي فروشد . ولي يادمان باشد كه بعضي از اين آثار آبدوغ خياري كه تا چند مدت اخير مشتري داشتند فقط نيازي زود گذر در مردم را اغنا كردند و جايگاه آنها حتي اخراجي هايش هم كه فروش چندين ميلياردي داشت در بين مردم جاودان نخواهد بود . در حالي كه مديره و برره اش و مرد هزار چهره ها و تمام آثار ديگرش از ذهن مردم پاك نمي شوند و جاودان مي مانند )

پاسخ به سوم : بيان مساله سوم از ايشان كه اين قدر منطقي به قضايا مي نگرند بعيد بود . خب ما در اين مورد بخصوص مي خواهيم شبكه هاي سياسي را نقد كنيم و نه شبكه هاي تفريحي را !

خب من از شما مي پرسم شما براي صبحانه چه خورده اي ؟ اگر نون پنير خورده اي مي گويم خب املت مي خوردي كه خيلي براي بدن خوب است . اگر املت نوش جان كرده اي مي گويم چرا نون پنير نخورده اي كه كم دردسر تر است و فوايدش از املت همچين هم كم نيست ! فكر مي كنم اين مساله سفسته و مغلطه اي بيش نيست ! خب سوژه اين بار اين بوده است ديگر !

پاسخ به چهارم : يك اينكه طبيعت انسان گرايش و كنجكاوي نسبت به موضوعات منفي هم هست ! يعني مثلا وقتي مي نشيني و برنامه هاي آن بيماران را تماشا مي كني مي خواهي ببيني اين ها چرا تا اين حد بيمارند و ريشه اين بيماري چيست و تا چه حد است ! و دوم اينكه حسين جان بايد قبول كني كه متاسفانه خيلي از خانواده هاي ايراني الان مسخ شبكه هاي ماهواره اي اند (كه تقصير خودشان هم نيست و سهل انگاري صدا و سيما ي خودمان ما را به اينجا رسانده ! )

پاسخ به پنجم : در اينكه صدا و سيما اشتباهات اسف بار زيادي مرتكب شده هر دو هم نظريم ولي فكر مي كنم بايد تصديق كني كه حالا ديگر نمي توان مديري را نمادي از برنامه سازي در صدا و سيما معرفي كرد چه در اوايل دهه هفتاد كه برنامه هاي تلويزيوني اش را با يك عده جوان سرخوش تئاتري شروع كرد و چه حالا كه صدا و سيما از پخش برنامه هايش مي ترسد !!

پاسخ به ششم : پر واضح است كه محدوديت ها ي مميزي در ايران اجازه چنين اظهار نظري را از سوي هيچ كارگرداني نمي پذيرد !

پاسخ به هفتم : همانطور كه در بخش سوم توضيح داده شد سوژه اين جنگ اين شبكه ها بوده اند و شبكه هاي تفريحي نيز مي توانند در بستري ديگر مورد نقد قرار بگيرند

مژده م
شنبه 18 دي 1389 - 23:10
1
موافقم مخالفم
 
آفرین و هزاران آفرین

قلم زیبای شما ستودنی است جناب حسین...

خوشحالم که هنوز افرادی با تفکرات شما یا لااقل مشابه شما در داخل مرزهای ایران تنفس می کنند...

از اینکه وقت گذاشتید نقد کردید و چه به جا نقد کردید بی نهایت سپاسگزارم...

اندیشیدنتان مستدام...قلمتان جاویدان...

سید رضا
يکشنبه 19 دي 1389 - 5:3
59
موافقم مخالفم
 

کسی که از صدا و سیما اینقدر احمقانه(ببخشید) انتقاد میکند،نقدهای دیگرش هم ارزشی ندارد.

کاملا مغرضانه بود...

نتیجه این نظر تایید برنامه"کریسمس 2011" نیست ولی آیا برنامه های شبکه 4 همین صدا و سیما را دیده اید،برنامه گره شبکه 3 را دیده اید،برنامه های ورزشی و ...

با انتشار این نوع نگاهها به هیچ افق روشنی نخواهیم رسید.

سعید
يکشنبه 19 دي 1389 - 11:20
9
موافقم مخالفم
 

عذر می خوام لحن توهین آمیز به چی میگید؟

1-

آیا زوم کردن روی اعمال و رفتار یک عده عقب‌مانده و بازسازی رفتار آنان‌، ....

2-ملت ما اصولا لودگی را می پسندند ...

...

رضا
يکشنبه 19 دي 1389 - 11:30
-8
موافقم مخالفم
 

این نوشته فقط یک کامنت ساده است که بهتر بود به جای انتشار آن به شکل پستی جداگانه به صورت همان نظرات و پاورقی های معمول در زیر خبر انتشار کیلیپ درج می شد.

Rainbow
يکشنبه 19 دي 1389 - 12:18
9
موافقم مخالفم
 

"اخراجی‌ها " و سریال "لاست " مخدر و مسکن درد روزانه ماست !

با این حساب همه ما یه جورایی معتادیم !

"ملت ما لودگی اصولاً لودگی رو دوست دارند" ؟!

واقعاً ! شما از کجا می دونید ؟

soheil
يکشنبه 19 دي 1389 - 18:49
-71
موافقم مخالفم
 

dorood

سید رضا
يکشنبه 19 دي 1389 - 19:57
8
موافقم مخالفم
 

علاقه ای به تایید نظرات ندارید؟!!!!

میثم
دوشنبه 20 دي 1389 - 1:31
15
موافقم مخالفم
 

سلام این یاداشت ارزش بولت کردن نداشت.

اصولا طنز در سطوح مختلف جامعه سلیقه ای هست

در حال حاضر این طنز برای موافقان شبکه های ماهواره ای و مخالفان سیاسی حاکمیت ناراحت کننده و برای مخالفان شبکه ها و موافقان سیاسی حاکمیت خوشحال کننده بوده

حالا یک نفر اومده در یک سایتی یک جمله مبنی بر اینکه به مقام مادر توهین شده زده و همه تازه فهمیدن که بله یه حرفی تو این قسمت بوده ، جالب هم اینجاست که تا قبل از این طنز اعتقاد دیگه ای داشتن و حالا بهونه ای برای بازیهای سیاسی بدست گرفتن.

arta
دوشنبه 20 دي 1389 - 12:27
1
موافقم مخالفم
 

ایمان عالی بود کامنتت. برای نویسنده ی دانشمند و فرهیخته و خفن این مقاله متاسفم

هامون
دوشنبه 20 دي 1389 - 19:8
0
موافقم مخالفم
 

این آقا خیال کرده با خوندن 2 تا کتاب از کافکا یا نگاه کردن 4 تا فیلم هنری شده پرفسور! من کاری ندارم سطح سلیقه ی ملت ما چقدره اما اینو می دونم مهران مدیری با این کار نه تنها طنزی زیبا آفرید بلکه به خیلی ها من جمله شما فهموند که می شه از خط قرمز ها هم گذشت.خط قرمزهایی که امثال شما نمی تونن ببینن و بهشون بر می خوره چون اصولا خودشون رو بالاتر از بقیه می دونن.فقط به دلیل خوندن 2 تا کتاب و جوگیری زیاد!

در مورد لاست گفتی بذار بگم که واقعا برای این سایت متاسفک که چنین نظریو انتشار میده. شما کی هستی که بگی لاست بی ارزشه؟ مطمئن باشس چیزی که در سراسر دنیا بیننده داشته و پربیننده ترین سریال دنیا شده کم نبوده و اون همه آدم از شما بهتر می فهمند! اما در مورد اخراجی ها باهت موافقم. لودگی محض !

در آخر امیدوارم یکم از جوگرفتگی بیاین بیرون و چیزها رو همونجوری که هست ببینین

عرفان
دوشنبه 20 دي 1389 - 20:47
14
موافقم مخالفم
 

من تنها یه چیز می خوام گم و اون هم اینه که مهران عزیز دمت گرم... دشمنان دیرینه این دیار رو ناراحت و خشمگین کردی. دمت گرم خدا خیرت بده

مانی
دوشنبه 20 دي 1389 - 21:6
-5
موافقم مخالفم
 

به نظر من در محیط خانواده به کار بردن چنین الفاظ و کلماتی اصلا درست نیست بخاطر خندیدن که نباید دست به هر کاری زد

شاید در نگاه اول خنده دار باشه اما عده کمی میپسندند

من از گروه اقای مدیری انتظار بیشتری داشتم

بهتره که سایتهای سینمایی بجای تعریف قدری هم انتقاد کنند


دوشنبه 20 دي 1389 - 22:11
2
موافقم مخالفم
 

سلام...

من این نظریه رو با این شدت قبول ندارم...

طنز به چه معناست؟؟؟

آقای مدیری در این سال ها تنها هدفش خنداندن مردم بوده و بس؟

آیا هیچ فکری پشت این آثار متعدد نبوده است؟

انقدر مطمئن می توانیم در مورد رسانه، جامعه، طنز، افراد و... صحبت کنیم و نظر بدهیم؟

آیا واقعا رسانه ملی و صدا و سیما هیچ گامی در جهت بالا بردن سطح فکری مردم برنداشته است؟

اگر بخواهم ادامه دهم تعداد این استفهام های انکاری شاید به میلیون ها برسد...

کار جدید آقای مهران مدیری شاید در نگاه اول اثری به نظر برسد صرفا جهت خنده اما با نگاهی عمیق تر می بینیم که این فیلم مردمی را که وقت خود را صرف دیدن برنامه هایی می کنند که سازندگان آن ها خودشان هم دچار سردرگمی اند و نه سطح فرهنگی بالایی دارند نه سطح سواد بالایی و برنامه هایی که می سازند بیشتر شبیه لطیفه است تا برنامه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و... برنامه هایی که پر است از آدم هایی که پوچند و به یکدیگر فخر می فروشند، همدیگر را به سخره می گیرند، به یکدیگر بی احترامی می کنند، خود را مدرن فرض می کنند و... . فکر می کنم مهران مدیری این نوع شبکه ها را خوب به تصویر کشیده است، مهران مدیری قرار نبوده و نیست که در مورد کل شبکه های ماهواره ای صحبت کند و حتی اگر هم می خواست به دلیل گستردگی این شبکه ها امکانش وجود نداشت او تنها در مورد بخشی از شبکه های فارسی ای که دم از ایران و ایرانی و فرهنگ و ادب و... می زنند صحبت می کند، شبکه هایی که سال هاست هم زبانی را بهانه کرده و وقت با ارزش مردم را هدر داده اند.

موضوع فیلم او این شبکه هاست.

مساله دیگر این است که آیا فقط قشر متوسط جامعه طرفدار این نوع طنزها هستند؟ اگر این طور است پس بسیاری از آنهایی که خود هنرمند و اهل هنراند و در مورد خیلی از کار های آقای مدیری به تشویق و تمجید ایشان پرداخته اند و حتی خود سازندگان این آثار در کجای موضوع قرار می گیرند ؟ آیا این ها هم جزء همان قشر متوسط هستند؟ پس چه کسانی جزء قشر سطح بالا قرار می گیرند؟ مسئولان؟ مردم؟ هنرمندان؟ یا...

این قشر خاص کجای جامعه اند که هیچ گامی در جهت رشد و تعالی فکری و فرهنگی و... برنمی دارند؟

با این تفاسیر آیا اصلا چنین قشری وجود دارد؟

سوال دیگری که برای من پیش آمده این است که آیا این نوع طنزها و مخصوصا آخرین اثر آقای مدیری می توانند در قیاس با سریالی چون لاست قرار بگیرند آیا هر دوی این ها یک هدف را دنبال می کنند؟

سریالی مثل لاست که با اهدافی خاص ساخته شده چگونه می تواند با قهوه تلخ ها و آنتن ها و ... مقایسه شود؟ برنامه هایی که از دو دنیای خاص و متفاوت نشات گرفته اند.

اشتباه نکنید قصد حمایت از این اثر جدید آقا مدیری را ندارم، به نظر من این طنز قابل پخش در تلوزیون نیست به دلیل شوخی های زیاد از حدو به کار بردن الفاظ و... که برای پخش در رسانه ملی مناسب نیست.

مردم ما دوست دارند بخندند و این را می توان از آمار فروش سالانه ی فیلم های سینمایی فهمید. تقریبا در تمام موارد پر فروشترین فیلم ها فیلم های طنز بوده اند، دلیلش را هم وجود مشکلات زیاد و فرار مردم از آن ها به سمت فیلم ها و سریال های طنز نمی توان دانست چون در حال حاضر حجم و تعداد فیلم های طنز از مشکلات مردم هم بیشتر است. فکر می کنم تمایل به شاد بودن در وجود همه ایرانی ها به صورت بالقوه وجود دارد و اگر فیلم تایتانیک یک فیلم ایرانی بود مقدار فروش ان به اخراجی ها هم نمی رسید.

این بی انصافی است که این نوع برنامه های ایرانی را با برنامه های شبکه های چون فارسی وان برابر بدانیم چون همان طور روشن است، آن شبکه ها اهدافی را پشت پرده دنبال می کنند...

باید از سطح این نوع آثار فراتر رفت و به طنز و درامی فاخر تر از این ها دست یافت.

گستردگی این موضوع به حدی است که در هر بخش آن موضوع جدیدی مطرح می شود و بحث جدیدی را به دنبال می آورد، پس بحث رو در همین نقطه پایان می دهیم.یا علی

الهه
سه‌شنبه 21 دي 1389 - 12:13
3
موافقم مخالفم
 

محصولي از جنس هنر و خلاقيت مي آفريند؟

آره مي آفريند...چرا نيافريند؟

به هر حال يكي از قديمي ترين(نميگم بهترين) تعاريف هنر بازنمايي يا نسخه برداري هست كه افلاطون بهش معتقده.

----

اصولا زياد سخت نگير.اگه از كاراي مديري خوشت مياد ببين اگه خوشت نمياد نبين.به همين سادگي.ديگه از وقتي كاراشو روي سي دي ارائه ميده و در تلويزيون پخش نميشه زياد نميشه بهانه آورد.ديگه مي توني انتخاب كني اگه خوشت مياد مي توني سي دي رو بخري و ببيني اگه نه هم كه خوب هيچي...ديگه اينقدر فلسفه بافي هم نداره.

بهروز
سه‌شنبه 21 دي 1389 - 16:23
0
موافقم مخالفم
 

متاسفانه بايد بگم ملت ما لودگي رو دوست داره و با اين نظر داده شده توسط حسن كاملا موافقم

همينطوري هست كه سطح سليقه پايين مياد

iran
سه‌شنبه 21 دي 1389 - 17:33
7
موافقم مخالفم
 
انتقاد

با سلام خدمت شما آقای مدیری.با طنزی که در سایت های اینترنتی به نام ماهواره قرار دادید من به شخصه نظرم در مورد شما عوض شد.من نه طرفدار شبکه خواصی هستم و نه خوشم میاد.به نظر شما توهین به خاک ایران چیز خنده داری هست؟یا اینکه تمامی شبکه هارو به مضحکه خودتون گرفتین ، آیا برنامه های تولیدی در صدا و سیمای ما خیلی چیزه جالبی واسه دیدن داره؟؟؟ما توی خونه نه رسیور داریم و نه علاقه ای به تلوزیون.ولی از نظر من کار شما مناسب احوالات کنونی ملت رو نداره.شنیده شده که شما گفتین این برنامه 4 سال پیش ساخته شده.در صورتی که آهنگ های موجود که آقای بنفشه خواه باهاش جفتک میزنن واسه 4 سال پیش نیست.


سه‌شنبه 21 دي 1389 - 18:22
4
موافقم مخالفم
 

بسيار بسيار زشت بود.

باورنكردنيه كه اين همه بي ادبي در يك برنامه 50 دقيقه اي طنز جا شده.

آقاي مديري براي تخريب شبكه هاي ماهواره اي در بي ادبي و وقاحت از انها جلو زده.

انگار كه آنها همه معلم مديري بوده اند.

توهين به مادر آن هم از جانب خود او .

هر كس كه اين طنز 50 دقيقه را پخش كرده قصد نابودي مديري را داشته.

ali
سه‌شنبه 21 دي 1389 - 19:27
9
موافقم مخالفم
 

هرکه با مردم شوخی میکند تا با هم بخندند و همه شاد باشند انسانی هنرمند است و خدا دوستش دارد

هرکه مردم را مسخره کند برای کوبیدن آنها دلقک و ملیجک درباریان است

مریم
سه‌شنبه 21 دي 1389 - 23:32
-11
موافقم مخالفم
 

چرا تایید نمیکنید پس چرا قسمت نظرات گذاشتید

اقای مدیری اینقدر خودشون رو گم کردن که دیگه با هیچ رسانه ای مصاحبه هم نمیکنن اخه چرا

شما هم فقط از قهوه تلخ تریف میکنید

من همیشه دوست دارم سریالی ببینم که ارزش داشته باشهتقلید و ادا دراوردن نباشه کلا کارهای لمپن گونه رو کمتر کسی دوست داره

ا رین
چهارشنبه 22 دي 1389 - 11:51
5
موافقم مخالفم
 
سوال

میخوام به یه موضوعی اشاره کنم...

کسایی که میگین این طنزی که اخیرا بیرون اومده خیلی خوب بوده..

تا الان به این فکر کردین که چرا روی این موضوع یعنی این برنامه اینقدر زوم شده...

ایا این زوم به دلیل زیباه بودن این کار بود...؟

نه یک دلیل دیگه داشت..

این مدل برنامه ها زیاد ساخته شده..که به کرات در صدا و سیما به نمایش در اومده..

همه بعد از پایان نمایش فراموش شدن..اما روی این برنامه خیلی زوم شد..

چرا؟

چون از مهران مدیری که بدون شک بهتریت طنز پرداز حال حاظر ایران هست بعید بود...

کسی که مردم با یک کلمه از حرفهاش کپی قهوه تلخ رو نخریدن...

خندوندن مردن به هر قیمتی از مهران مدیری بعید بود..

مهران مدیری با ساخت این برنامه نظر خیلی هارو نسبت به خودش و کارهاش تغییر داد..اگر شبکه های ماهواره ای لایق تمسخر شما بودن...

شبکه های داخل چی...

بدون عیب و نقص هستن..

با ساختن همچین ب برنامه ای چیو میخواستین ثابت کنین..بی کیفیت بودن شبکه های ماهواره ای رو یا خوب بودن شبکه های داخلی رو...

چرا به شبکه های داخلی نپرداختین..چرا از اونها انتقاد نکردین..

اقای مدیری مردم چرا شما رو دوست داشتن...؟

به خاطر تفاوت شما با خیلی ها بود..

اما با این کار نشون دادین که شما هم هیچ فرقی با اونها نمیکنین..

پدرام
چهارشنبه 22 دي 1389 - 12:32
13
موافقم مخالفم
 

اولا" شما داری توهین می کنی که می گی اینا عقب مونده هستن ! مدیری باهاشون شوخی کرده دلیل نمی شه عقب مونده باشن!

دوما" این طنز در واقع نشون دهنده ی کیفیت پایین برنامه های "بیشتر" کانال های ماهواره ای هست، مدیری bbc،voa و manoto رو که کیفیت برنامه هاشون خوب هست رو مسخره نکرده.

سوما" قهوه ی تلخ و باقی کارهای مدیری اصلا" سطح پایین نیستن، به خصوص قهوه تلخ و اصلا" نمی تونین اینا رو با فیلمی مثل اخراجی ها مقایسه کنید

irani
چهارشنبه 22 دي 1389 - 16:1
-3
موافقم مخالفم
 

بنظرم کار آقای مدیری یک طنز سخیف و پست سفارشی بود . بهتر بود برای مقداری پول یا... خودشون و هنرشون رو نمی فروختند

مصطفی
چهارشنبه 22 دي 1389 - 18:56
-2
موافقم مخالفم
 

من نمیدونم چرا تا زمانی که مدیری از دولت و یا حکومت نقد میکرد کسی با او مخالفتی نمی کرد و همه از او تمجید میکردند ولی حالا که یک طنز نه بر تایید دولت بلکه بر نقد شبکه های خارجی ساخته اینگونه عده ای به خود افتاده اند و اینگونه او را نقد میکنند!!! و نگران مادر یک فراری و یک وطن فروش که همه او را می شناسند کیست و از کجا آب می خورد شده اند!!!

دوستان کمی تامل کنید و فکر کنید!

واقعا عجب از این دنیا!!!!!!!

رضا
پنجشنبه 23 دي 1389 - 9:11
-5
موافقم مخالفم
 

سلام خدمت همه که ادعاییروشن کله گی دارند اگر این جوری باشه چارلی چاپلین هم یک دلقک به حساب میاد ولی کاری که چارلی چاپلین کرد رو حتی حتی کوبریک یا دیگران هم نتونستد انجام بدن ماشالله مشالله همه ادعایی روشن کله گی دارند

اسماعیل
پنجشنبه 23 دي 1389 - 11:54
-6
موافقم مخالفم
 
هم تایید هم تکذیب!

حرفهای حسین عزیز خوب است. در اینکه باید مردم کمی بیشتر در زندگی اجتماعی و رفتار هایشان دقت و تفکر و تعقل کنند حرفی نیست.

اما دوست عزیز فکر نمی کنی تعریف طنز دقیقاً این است که اشتباهات پیش پا افتاده ی جامعه را به رخمان بکشد و به یادمان بیاورد که کجا هستیم؟

اگر از دیدن این طنز که به کریسمس 2011 معروف شده (اما آقای مدیری آن را مربوط به 4 سال گذشته می داند و کلاً بعد از بررسی از خیر پخش آن گذشته است) ما می خندیم و باز به همان دست شبکه های ماهواره ای مراجعه می کنیم اشکال از ماست!!!! نه از مدیری ها!!!

ماییم که می گوییم: " دمش گرم مدیری!! عجب طنزی ساخت!! " و فقط می خندیم و می گذریم!! و باز همان شبکه ها را دنبال می کنیم بی آنکه بفهمیم چرا مدیری به ما طعنه زد؟!

در یکی از بخش ها دیدیم خانمی زنگ زد و گفت: " درود بر شما!!"

مجری هم خیلی راحت گفت: " من نیاز به درود تو ندارم ضعیفه!"

خیلی راحت مجری به مخاطبش آن هم مخاطبی که به اصطلاح طرفدارش است توهین کرد اما آن زن بدون توجه به این توهین ادامه داد:

" درود بر شفتون! می دونم الان از تماس قبلی ناراحتین و اینو میگین!!!"

کمی تجزیه تحلیل کنید!

مدیری به شکلی بسیار زیبا به ما فهماند که آنها با این برنامه هایشان شخصیت ما را زیر سوال می برند و حتی کاملا روشن و زبانی توهین هم می کنند! اما ما عین ... باز هم از تماشای آنها لذت می بریم و می گوییم درود بر شرفت!!

و به قول ایمان عزیز این بار سوژه این بوده!چرا فقط باید ساز مخالف بزنیم که نه مدیری نمی داند و ما می دانیم!

اگر سوژه را برنامه های مورد نظر شما قرار می داد با احترام میگویم خود شما باز همین جا نظر می دادید که چرا پس فلان برنامه را سوژه نکرد؟!!! ( به قول ایمان عزیز)

مابقی حرفها را هم دوستان گفنه اند.از تکرار مکررات خودداری می کنم!

وحید
جمعه 24 دي 1389 - 21:58
-10
موافقم مخالفم
 

یه بخش هایی از این طنازی مدیری (مثل اونجایی که مجری برنامه مادرشو به حراج میگذاره) کار درستی نبود ولی در مجموع طنز فوق العاده ای بود و درسی برای تمام کسانی که با تولید برنامه های سطح پایین و احمق انگاشتن ایرانیان، به شعور مخاطب توهین میکنن

در بعضی قسمت ها مدیری واقعا حرف دل منو زد.

کیوان
شنبه 25 دي 1389 - 1:25
2
موافقم مخالفم
 

چرا یه نقدر درست و حسابی ندارید انگار سایت تعطیله

بابا این اقای مدیری فکر کرده واسه خندوندن مردم باید دست به هر کاری بزنه قر و قمیش و اهنگ و فحش و.... اخه چرا

پاورچین یا نقطه چین به اون قشنگی

poya
شنبه 25 دي 1389 - 9:46
6
موافقم مخالفم
 

چرا ما نمی توانیم مستقل فکر کنیم؟ آن جمله تاسف برانگیز که برخلاف فرهنگ طنز و شرم و حیای ایرانی هست چه ارتباطی به گرایشات سیاسی دارد؟ آیا شما فحاشی به مخالفان رو تایید میکنید؟

احسان
دوشنبه 27 دي 1389 - 10:3
-7
موافقم مخالفم
 

به اون حسین میگم پدر و مادرت بهت ادب یاد ندادن خودت لودگی رو دوست داری چون اصالتت خرابه دلیلی نداره برای اینکه یک مشت مذخرف برای انتقاد از کسی بگیم که حقشم نیست به ملت شریف و حماسه ساز ایران توهین کنیم

Ego
دوشنبه 27 دي 1389 - 20:40
3
موافقم مخالفم
 

وجود ماهواره یک حق انتخابه ، حق انتخاب بین شبکه های داخلی یا خارجی ، خب وقتی که شبکه های داخلی بهتر باشن ، مخاطب شبکه های داخلی رو انتخاب می کنه ، اگه یه مخاطب نتونه تشخیص بده که بعضی از این شبکه ها بدرد نخور هستند مقصرش خودش هست .

و مقصر اصلی در بوجود آمدن این شبکه ها تلویزیون خود ماست ، اونقدر برنامه های کسل کننده و بی محتوا پخش می کنند ، که انگار همه مخاطب ها یک سلیقه واحد دارند ، فیلم های دوبله شده توسط موسسه های دیگه رو سانسور می کنند ، فیلم های سینمایی آخر هفته ای که نشون میدن یا همشون تکراری اند یا بدرد نخور ، وقتی آمار این فیلم ها رو از یک سایت معتبر مثل IMDB یا Metacritic می بینم ، متوجه می شم که نه فیلم خوبی هست ، و نه مخاطب داره ، و اینجا یک سوال بوجود می یاد که چه لزومی داره فیلمی که مخاطب نداره دوبله بشه و به بیینده ها عرضه بشه ؟ تنها یک جواب براش وجود داره و اونم اینه که اهمیتی نمیدن ، فقط می خوان وقت رو باهاش پر کنن .

فیلم های مشخصی هست که در سال حداقل 4 الی 5 بار نشون میدن ، الان سال ها میشه که سریال درست و حسابی دوبله نشده ، معلوم نیست سریال "ماموران آبی پوش" رو برای کی دوبله کردند؟ کیفیت دوبله ها هم بشدت افت کرده ، بعضی وقت ها صدا هماهنگی نداره و مناسبتی با شخصیت مورد نظر نداره.

سریال های ایرانی هم بجز معدودی انگشت شمار ، سریال هایی موعظه گر و کسل کننده هستند ، و اصلاً این موضوع رو فراموش کردن که در درجه اول یک سریال باید سرگرم کننده باشه بعد پیامی هم داشته باشه .

قبلاً برنامه های صبحگاهی جالب و با نشاطی پخش می شد ، ولی الان صبح ها یک برنامه آشپزی بی مزه نشون میده و جمعه ها برنامه همایش "پیاده روی " نشون میدن ، که ما مردمی رو می بینیم که برای گرفتن جایزه می یان برای پیاده روی .

میشه هزاران مورد کوچک و بزرگ دیگه رو هم اشاره کرد که برنامه های تلویزیون بشدت افت کرده و مسلماً اگر کسی این برنامه ها رو نخواد باید خودش رو با چیز دیگه ای مشغول کنه .

ایران آزاد
سه‌شنبه 28 دي 1389 - 13:58
-5
موافقم مخالفم
 

هنرمندان ما پناهی ها هستند...

unforgiven
سه‌شنبه 28 دي 1389 - 23:24
-5
موافقم مخالفم
 

چرا نقدهایی را که کاملا بر ما وارد است با تعصبی کور و نابخردانه رد میکنیم آن هم بدون هیچ دلیل منطقی؟ مگر غیر از این است که تمام فیلمهای پرفروش سینمای ما مشتی فیلم لوس و سراسر لودگی تشکیل می دهد و اگر هر چند سال یک بار فیلمی ما را حتی اگر به فکر فرو نبرد دستکم با فضایی بی آلایش روبرویمان میکند در گیشه با سر به زمین میخورد؟ چرا فکر نمیکنیم؟ چرا ...

فرانک
جمعه 8 بهمن 1389 - 9:38
5
موافقم مخالفم
 

آقای حسین عزیز در همین جامعه ای که داری ازش حرف می زنی، از مهران مدیری چه انتظاری داری؟ بیچاره چه کند؟ توی همین جامعه مدیری، تو همین محدودیتها و گل و بلبها، داره سعیش را می کند که بهتر از دیگران عمل کند، که حداقل بهتر از طنزهای دیگر کار کند که می بینیم این کار را دارد می کند.

بعدش یک خورده بی انصافی است که سریال مهران مدیری را با اخراجی ها مقایسه کنید! به خدا بی انصافی است. ده نمکی را با مهران مدیری که آدم خوش فکری است هیچگاه مقایسه نکن.

من می گم تو جامعه ما که پر از سانسور پر از تحریفه، تحریف شخصیت، هویت، هنر و ...، باز مدیری خوب دوام آورده و به نظر من توی برنامه های کمدی که وجود دارد خیلی بهتر از برنامه های دیگر کمدی دارد عمل می کند

مجید
جمعه 15 بهمن 1389 - 19:40
-8
موافقم مخالفم
 
مهران مدیری

به نظر من آقای مدیری با ساخت این طنز به ظاهر خنده دار محبوبیتشو از دست داد.....پاورچین یا ببخشید شما کجا و قهوه تلخ یا این طنز ماهواره کجا؟

متاسفم آقای مدیری....فقط همین

مهدی
چهارشنبه 4 اسفند 1389 - 14:10
5
موافقم مخالفم
 

سلام.

بنده به شخصه برای مجلات و روزنامه های ایران نقد سینمایی می نویسم و از موضوع این نقد کاملا برایم روشن است...

ما ایرانی ها عادت داریم با گنده و گویی و کوچک کردن دیگران خودمان را بزرگ کرده یا حداقل به خودمان بقبولانیم که آدم مهمی هستیم. ولی آقا حسین این راهش نیست برادر من... شما که خودت طنز رو تعریف کردی بهتر بود موارد مخالف بودن این کار مدیری رو هم باهاش ذکر می کردی. متاسف برای هر کسی که می خواد با کوچیک کردن دیگران خودشو بزرگ کنه!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���