جایزه ها را جدی نگیرید
جدایی... را سه ساعت پیش دیدم به نظرم مشکل اصلی فیلمنامه است و مشکل اصلی فیلنامه همان مشکل فیلمنامه درباره الی است یعنی دزدیدن اطلاعات. دو گره اصلی فیلم یعنی اطلاع نادر از حاملگی راضیه و سقط جنین راضیه بر اثر تصادف و نه هل دادن نادر به شکل محیر العقولی از چشم مخاطب دزدیده می شود و پس از چهل یا پنجاه دقیقه دیگر رخ می نماید این باعث می شود با توجه به بازی خوب بازیگران به مخاطب شوک وارد شود و او را مرعوب کند آن چیزی که باعث تاثیر گذاری فیلم می شود تعلیق است نه شوک. در تعلیق دادن خبر اهمیتی ندارد بلکه چگونگی مهم است و این است که مخاطب را همراه می کند و به قول ارسطو باعث تزکیه نفس می شود. زمانی که فرهادی در برلین بود درجواب سوالی که پرسیده بود آیا فیلم مذهبی است گفت:"چون تلقی مردم از مذهب اعمال کسانی است که ادعای مذهب دارند من دوست دارم فیلمم را انسانی بدانم نه مذهبی" در صورتی که در فیلم عامل بازدارنده راضیه از دروغ قرآن است که نشانه مذهب است نه فقط فطرت انسانی چون تاموقعی که پای قرآن وسط نبود راضیه واقعیت را نمی گفت. محال است باور کردن فیلمی که خود فیلمساز به آن ایمان ندارد حالا چه با انواع خرس و سیمرغ از ایران و فرنگ چه بی آن.
|