یادداشت نویسنده «سینمای ما» درباره حضور مثبت ابراهیم حاتمی‌کیا در برنامه «کلاه قرمزی 88»
این کارگردان خوب، جلوی دوربین هم آدمی دوست داشتنی است

سینمای ما - صوفیا نصرالهی: عادت کرده ایم آدم های جدی دوروبرمان را در موقعیت های جدی ببینیم. عادت نسبتا عجیبی است ولی خیلی دوست نداریم افراد جدی را در حال شوخی و خنده ببینیم. انگار بهمان برمی خورد و احساس توهین می کنیم. فکر می کنیم پس طرف انقدرها هم که فکر می کردیم جدی و اهل تفکر نبوده و گول خورده ایم!( این هم از آن اشتباهات مرسوم غریب است که بعضی ها فکر می کنند هر چه آدم ها بیشتر جدی باشند، بیشتر هم فکر می کنند. در حالی که تاریخ نشان داده که بزرگترین آدم های هر رشته ای از سیاست بگیرید تا بازیگری کسانی بوده اند که در حرف های روزمره شان هم می شد رگه هایی از طنز و شوخی را پیدا کرد.)
روی همین اصل، خیلی چیزها را بیخود و بی جهت از هم تفکیک می کنیم. مثلا کارتون و انیمیشن را فقط مخصوص بچه ها می دانیم. یا اخبار فقط برای کسانی است که جدی و شسته رفته باشند. برنامه های ورزشی فقط مخصوص جوانان است. اگر پدری پسر یا دختر جوانش را در حال تماشای انیمیشن ببیند احتمالا می گوید:«ای بابا! هنوز بزرگ نشدی؟!» اصولا بزرگتر ها خودشان را قاطی کار بچه ها نمی کنند و کسانی را هم که سراغ این کار می روند جدی نمی گیرند. در حالی که خارج از مرزهای ایران بزرگترین هنرپیشگان و ستارگان سینما سر و دست می شکنند تا در انیمیشن های کودکانه صداپیشگی کنند. حالا مهم نیست که این کارشان به خاطر مادیات است یا چون خودشان بچه دارند و یا شاید آن ها به کودکی شان بیشتر از ما احترام می گذارند.(اینجاست که بهرام عظیم پور با انیمیشن تهران 1500 می تواند اتفاق فرخنده ای در سینما و انیمیشن ایران به حساب بیاید!)
اما پریشب اتفاق فرخنده دیگری افتاد. مدت ها بود حرفش را شنیده بودیم اما انقدر برنامه ها را تغییر دادند که شک داشتیم واقعا خبر رفتن حاتمی کیا به برنامه کلاه قرمزی حقیقت دارد یا نه؟پیش از پرداختن به حضور حاتمی کیا بگذارید ببینیم که چرا نفس این حضور انقدر اهمیت دارد. یادتان هست وقتی حاتمی کیا می خواست هنرپیشه های فیلم دعوت را انتخاب کند چقدر از طرف مخالفان و حتی طرفدارانش به خاطر انتخاب ستاره هایی مانند مهناز افشار تحت فشار قرار گرفت؟چون حاتمی کیا فیلمساز جدی و جنگی ما بود و برخی فکر می کردند که گزینه های حاتمی کیا به اندازه کافی برای سینمای او جدی نیستند. عادت بود که در فیلم های حاتمی کیا آدم های عبوس و جدی و خشمگین ببینیم. این بار هم مثل آن دفعه حضور حاتمی کیا در برنامه ای که لااقل اسمش برای کودکان است، جالب و بحث برانگیز بود. اگر مرضیه برومند در این برنامه حضور می یابد خب خودش در کار فیلمسازی برای کودکان بوده یا حضور امین حیایی به عنوان یک ستاره هرچند بسیار جالب و جذاب است اما در ذهن مردم امین حیایی بازیگر نقش های کمدی و چهره آشنای بچه ها بوده و هست و حضورش در این برنامه چندان هم پر بیراه نیست. اما کارگردانی مثل حاتمی کیا با آن سابقه فیلمسازی مهمان دور از ذهنی برای یک برنامه عروسکی است. گرچه حاتمی کیا نشان داد به همان اندازه که که کارگردان خیلی خوبی است جلوی دوربین هم می تواند آدم جذابی باشد. حاتمی کیا برخلاف لحن اکثر فیلم هایش چشمان مهربان و لبخند آرامی داشت. وقتی جلوی ایرج طهماسب روی صندلی نشست انگار اصلا کارش از ازل در ارتباط با کودکان بوده. نه معذب بود و نه تلخ. نه با نصیحت و پند و اندرز آمده بود و نه با توپ و تشر. حتی شبیه پدرهای مهربان هم نبود. بیشتر به یک دوست خوشروی دوست داشتنی شبیه بود. بگذریم که اتفاقا ماجرای آن قسمت از کلاه قرمزی و جریان فیلم ساختن و جایزه گرفتن از جشنواره های خارجی خودش به اندازه کافی بامزه بود. اما قسمت طعنه آمیز ماجرا حمایت حاتمی کیا از کلاه قرمزی و فیلم هایی بود که او ساخته بود. فیلم هایی که به نظر آقای مجری مزخرف بودند اما حاتمی کیا به عنوان کار اول کلاه قرمزی را خیلی هم تشویق کرد. دیالوگ گفتن حاتمی کیا با پسرخاله هم عالی بود. گفت و گوی کارگردان مشهور ما با یک عروسک درباره محله شان! راستش وقتی حاتمی کیا را در جمع کلاه قرمزی و پسرخاله و آقای مجری انقدر راحت و خودمانی دیدم، علاقه ام به او خیلی بیشتر شد. آدمی که در برنامه کودک انقدر صاف و ساده و صمیمی به نظر می رسد حتما صفای باطن و قلب پاکی دارد.
حرکت حاتمی کیا و حضورش در برنامه کلاه قرمزی از سر عشق به کودکان یا علاقه به این دو عروسک محبوب و دوست داشتنی یا شاید رفاقت با ایرج طهماسب یا به هر دلیل کوچک و بزرگ دیگری که بود، حضوری دلنشین بود که به ما چهره دیگری از کارگردان جنگیمان نشان داد. جنگی نه به معنای کسی که فیلم های جنگی می سازد بلکه به عنوان کسی که همواره در جنگ و تکاپوست! و این بار هم با یک حرکت متفاوت ما را به احترام واداشت و نشان داد که هدفش ارتباط با مردم است. حالا از دریچه سینما یا به عنوان مهمان کلاه قرمزی.
تا این جا که این بهترین هدیه نوروزی صدا و سیما به مردم بود. و البته عیدی حاج کاظم به ما!


منبع : سینمای ما

به روز شده در : شنبه 8 فروردين 1388 - 13:2

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

Missing argument 'pid' or 'id' in 'pagesetter_userapi_getPub'
مینا
يکشنبه 9 فروردين 1388 - 14:34
-14
موافقم مخالفم
 
این کارگردان خوب، جلوی دوربین هم آدمی دوست داشتنی است

شکی در صفای باطن و خوش قلبی حاتمی کیا نبود، فقط دل ما را با اومدنش شاد کرد. گذشته اش آنقدر پربار هست که فرقی نمی کند فیلم جنگی بسازد، مهناز افشار را به بازی بگیرد یا مهمان کلاه قرمزی باشد، بهر حال دوستش داریم.ا

حسین لامعی
يکشنبه 9 فروردين 1388 - 20:16
9
موافقم مخالفم
 
این کارگردان خوب، جلوی دوربین هم آدمی دوست داشتنی است

سلام به همگی مخصوصا خانوم صوفیا نصرالهی.....

بی نهایت تشکر میکنم از نویسنده ی این مطلب..... بسیار بسیار زیبا بود و شوق انگیز که خیل عاشقان سینما مخوصوصا سینه چاکان حاتمی کیا را شادمان کرد....کسانی که شمارشان بی شمار است....از خانوم صوفیا نصرالهی بی نهایت متشکرم که چنین زیبا نوشت....

در نظرات قبلیم گفتم باز هم میگویم که: ابراهیم حاتمی کیا چهره ای تکرار نشدنی در هنر ایران زمین است....

اسطوره ای در قامت فرهنگ.....خالق حاج کاظم ها و عباس ها و مردان فریاد....خالق شیرزن ها....

حاتمی کیا را تمام اقشار جامعه دوست دارند ولی کسانی با او عاشقانه روزگار سپرانده اند و زندگی کرده اند که با همه ی وجود به سینما عشق میورزیدند..... کسی که عاشق سینما نباشد بدون شک عاشق حاتمی کیا نخواهد بود.....

وقتی از حاتمی کیا میپرسند نظرت در مورد تئاترهایی که دیده ای چیست؟! بسیار راحت جواب میدهد: بروید از کارگردانان تئاتر نظرشان را درباره تئاتر بپرسید!! من کارگردان سینمایم و متخصص سینما پس نظر فنی در مورد تئاتر نمیدهم...!

حاتمی کیایی که به گفته ی خودش این قدر در فیلمهایش زندگی میکند که وقتی به سکانس جاودانه ی قصه گفتن حاج کاظم در آژانس شیشه ای میرسد به فیلمبردار میگوید: "دوربین را یک جا روی زمین بگذار و تکان نده! میخواهم فقط حاج کاظم و قصه گفتنش نشان داده شود و دوربین هیچ تکانی نخورد!!!"

در حالی که باز هم به گفته ی خودش: این کار بر خلاف اصول سینماییست و دوربین باید در پلان های مختلف متحرک باشد! و باید با دوربین بازی شود....! اما من گفتم دوربین یک جا باشد زیرا بین دل و عقلم در سینما همیشه "دل" را برگزیده ام....!

همین است که حاتمی کیا حاتمی کیا شده است....

نمیخواهم کاملا تحت تاثیر احساس باشم اما وقتی نام حاتمی کیا میاید مگر میشود احساسی نشد.... مگر میشود یاد شخصیتهای تاریخیش نیفتاد....یاد سخنان جانباز بوشهری میفتم که میگفت: "از 24 ساعت در طول یک روز 22 ساعت روی تخت خانه ام مجبور به دراز کشیدنم و فقط 2 ساعت میتوانم بنشینم! که آن 2 ساعتی که مینشینم را همیشه با دیدن فیلم "آژانس شیشه ای" پر میکنم و با این فیلم زندگیم را متبلور میکنم.....!!

من جانباز نیستم! و فیلمهای حاتمی کیا هم همیشه در مورد جنگ نیست! اما..... اما مردانش همیشه مردان جنگند!....یکی در "هواپیما" میجنگد یکی دیگر در "راین"....! یکی دیگر در در قالب یک روح فریاد میزند....

حاتمی کیا مرد اعتراض و عصیان است.....

اعتراض های او از دالان های تو در توی وجود عمیقش نهان میشود....سمبلش هم "حاج کاظم" است.....!

در یک کلام:

"ابراهیم حاتمی کیا جاودانه شد زیرا "سلطان فریاد است....!"

یا علی مدد


سه‌شنبه 11 فروردين 1388 - 13:19
7
موافقم مخالفم
 
این کارگردان خوب، جلوی دوربین هم آدمی دوست داشتنی است

این کارگردان خوب، همیشه و همه جا دوست داشتنی است.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���