دانلود

 انتقاد تند خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران از "اخراجی ها 3" ساخته مسعود ده نمکی : به جای انفجار تنها يك ترقه در شد و اين يعني شكست مطلق! :: سينمای ما ::

   






انتقاد تند خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران از "اخراجی ها 3" ساخته مسعود ده نمکی
به جای انفجار تنها يك ترقه در شد و اين يعني شكست مطلق!

سینمای ما- خبر گزاری ایرنا در یادداشتی از فیلم اخراجیها 3به شدت انتقاد کرد. ایرنا نوشت : رابرت بنتون نويسنده فيلم كريمر عليه كريمر مي گويد: نوشتن مرا زماني بيشتر از هميشه مجذوب خود مي كند و به وجدم مي آورد كه يك شخصيت اختيار امور را به دست مي گيرد و حتي من را كه خالق اش هستم به هرسويي كه دلش بخواهد مي كشاند.
اگر دقت داشته باشيم مي بينيم كه تمام آثار موفق سينمايي،فيلم هايي هستند كه شخصيت ها بنا به اقتضاي داستان و بستر قصه حركت مي كنند نه به ميل نويسنده و اينكه عاملي شوند تا نويسنده از نقطه الف به نقطه ب برسد. با طرح اين موضوع مي توان به فيلم اخراجي هاي 3 ساخته مسعود ده نمكي نگريست، و اين پرسش را مطرح كرد كه او توانسته اين موضوع را تشخيص دهد؟ آيا شخصيت ها در جهت شناسنامه خود هستند يا در مسير تفكرات كارگردان؟ كدام شخصيت براي تماشاگر ما به ازاي بيروني دارد؟ كدام يك از كاركتر ها حركت منطقي دارند؟ پاسخ اين پرسش ها در قسمت اخير قصه اخراجي ها نااميد كننده است. ضعف فيلمنامه و نبود انسجام در شخصيت پردازي به همراه فقدان تجربه لازم نزد كارگردان قصه جديد اخراجي ها را با مشكلاتي مضاعف روبه رو كرده است.

اينكه فيلم اخراجي ها و شخص ده نمكي در كسوت كارگردان يك اتفاق در سينماي ايران به حساب مي رود غير قابل انكار است. اينكه اخراجي ها و خصوصا قسمت دوم قصه منظور موجب رونق سالن هاي سينما شدند را نمي توان ناديده گرفت و ركورد فروش فيلم در تاريخ سينما متعلق به اخراجي هاي 2 است، يك واقعيت محسوب مي شود.اما آيا اين موارد مي توانند دلايلي قابل قبول براي يك منتقد و كسي كه سينما را جدي تر نگاه مي كند باشد تا چشم به روي ايرادات پرشمار فيلم ببندد و آنها را ناديده بگيرد؟ شايد اخراجي ها ي1 فيلم نسبتا قابل قبولي براي يك فيلمساز تازه كار محسوب شود،اما...

اخراجي ها ي1 خوب بود، اخراجي هاي 2 بد بود و اخراجي هاي 3...
سومين قسمت اخراجي ها از لحاظ تكنيك گارگرداني ضعيف است به نحوي كه سخن گفتن و قلم فرسايي به زعم نگارنده در مورد آن دشوار و عبث به نظر مي رسد. به نظر مي رسد كه زماني مي توان به ساختار فيلم و عناصر ديگر آن پرداخت كه در ابتدا تكليف با فيلمنامه روشن شود، چه درست گفته است آلفردهيچكاك كه عناصر مهم و اصلي يك فيلم عبارتند از: فيلمنامه، فيلمنامه و فيلمنامه. اشكال اينجاست كه ما در اخراجي هاي 3 در همان گام اول يعني فيلمنامه با فاجعه اي رو به رو هستيم كه نه تنها تكليف اش با ما كه با خود فيلمساز هم روشن نيست.
بسياري از كارشناسان سينما معتقدند كه داستان از جايي شروع مي شود كه با شخصيت ها و نيازها و انگيزه هايشان آغاز مي كنيم و بعد آنها را كنار هم قرار مي دهيم. حال اين پرسش ها مطرح است كه در اخراجي هاي 3 داستان از كجا شروع مي شود؟ كداميك از شخصيت ها تعريف درستي دارند؟ چگونه در كنار هم قرار مي گيرند؟ واقعا كدام بخش از داستان فيلم قابل هضم است؟ كدام برنامه زنده تلويزيوني به شكل ترسيم شده در اثر بي در و پيكر روي آنتن مي رود؟. كدام نامزد انتخاباتي در كشور براي تبليغات ترانه سوسن خانوم را مي خواند؟ كدام نامزد ترانه ... را شعار تبليغاتي خود قرار مي دهد؟ چرا بايد در اين فيلم، چهره مردم و يا نامزدهاي انتخاباتي اين گونه ترسيم شود؟. هر چند خنداندن به هر قيمت بابي است كه سينما ، شبكه نمايش خانگي و تلويزيون رارنجور كرده است .
به نظر مي رسد كه ده نمكي زبان سينما را براي بيان انتخاب كرده اما بايد پذيرفت در انتقال مفاهيم و سخن دچار لكنت و يك نوع بيگانگي با زبان سينما دچار شده است.

كشاندن مخاطب به سينما به هر قيمت ،‌ زبان سينماي فاخر ما نيست، آنچه تماشاگر را با قصه و شخصيت هاي يك اثر درگير مي كند، محتوا و نوع بيان مسايل است.اگر داستان اخراجي ها در قسمت دوم خود در گيشه موفق نشان داد،دليل نمي شود كه در نسخه اخير به نازل نگري و يا بيگانگي با مخاطب گرفتار شود.
استفاده از چند كليپ و آواز و بهره گيري از چند شوخي سياسي در اين فيلم صرفا نشانگر اين است كه كارگردان دستش از بقيه فيلمسازان بازتر بوده است.

ده نمكي تصور مي كرد كه با ساخت نسخه جديد اخراجي ها، انفجاري صورت خواهد گرفت اما به نظر نگارنده تنها يك ترقه در شد و اين يعني شكست مطلق!. فيلم اخراجي ها 3، آخرين قسمت از داستان اخراجي هاست كه در نسخه اخير خود روايت امروزي آدم هاي ديروز را با چاشني خنده دستمايه قرار داده است.
اين فيلم در جدول اكران نوروزي سينماها جاي گرفته و از حضور جمعي از بازيگران مطرح سينما بهره گرفته است.
داستان جديد اخراجي ها برخلاف قسمت قبلي آن كه در نخستين روزهاي نمايش موج غير منتظره اي را در فروش فيلم ايجاد كرد هنوز نتوانسته انتظار سازندگانش را برآورده سازد.



محمدرضا لطفي عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي


منبع : ایرنا

به روز شده در : يکشنبه 7 فروردين 1390 - 16:59

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

حسین
دوشنبه 8 فروردين 1390 - 8:41
-5
موافقم مخالفم
 
تهران - منتقد سينما، 'اخراجي ها 3' را تحولي بزرگ در عرصه توليد آثار سياسي توصيف كرد و اين اثر سينمايي را بهتر از اخراجي ها 1 و 2 دانست.

'اخراجي ها 3' تحولي بزرگ در عرصه توليد آثار سياسي است

تهران - منتقد سينما، 'اخراجي ها 3' را تحولي بزرگ در عرصه توليد آثار سياسي توصيف كرد و اين اثر سينمايي را بهتر از اخراجي ها 1 و 2 دانست.

'محمود گبرلو' روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار داشت: فيلم سينمايي 'اخراجي ها 3' را مي توان فيلمي موفق در سينماي ايران قلمداد كرد زيرا اين اثر تصويري شفاف از وضعيت اجتماعي كشور ارائه مي دهد.

وي افزود: مسعود ده نمكي در 'اخراجي ها 3'، بدور از جهت گيري خاص، تحليلي دقيق و جامع از وضعيت سياسي روز به تصوير مي كشد.

اين منتقد سينما خاطر نشان كرد: 'اخراجي ها 3' نمونه بارز نقد اجتماعي است. ده نمكي در اين اثر سينمايي مي گويد كه انسان هاي منزه و خدوم، بهترين گزينه براي خدمتگزاري به مردم در پست هاي مختلف هستند.

به گفته گبرلو، ساخت فيلمي سياسي درباره انتخابات و نقد اجتماعي گروه هاي سياسي مختلف در 'اخراجي ها 3'، نشان از جرات و شجاعت ده نمكي در ساخت اين اثر سينمايي دارد.

وي ادامه داد: 'اخراجي ها 3' به مخاطب توهين نمي كند و به دور از جناح بندي هاي سياسي، رفتارهاي اشتباه را به چالش مي كشد. ضمن آنكه گروه هاي سياسي با ديدن اين اثر سينمايي مي توانند به رفتارهاي نادرست خود پي ببرند.

اين منتقد سينما، گرايش ده نمكي از ساخت فيلم هاي دفاع مقدسي به اثري سياسي را ستود و اين فيلمساز را الگويي مناسب براي ديگر سينماگران كشور براي ساخت آثار سينمايي سياسي قلمداد كرد.

وي افزود: اگر مي خواهيم به سمت ساخت فيلم هاي سياسي حركت كنيم بايد از موضوعات خنثي دوري كرده و بطور دقيق مسايل را بررسي كنيم و اين دقيقا همان اتفاقي است كه در 'اخراجي ها 3' رخ داده است.

گبرلو گفت: 'اخراجي ها 3' به لحاظ محتوايي، بسيار موفق تر از اخراجي هاي 1 و 2 است و با وجود ضعف هاي تكنيكي، مي توان 'اخراجي ها 3' را فيلمي موفق دانست.

'اخراجي ها 3' هم اكنون در يكصد سالن سينمايي در تهران و شهرستان ها در حال اكران است.

اين اثر سينمايي تاكنون به فروشي بيش از يك ميليارد و 200 ميليون تومان دست يافته و انتظار مي سير صعودي فروش آن در روزهاي آتي ادامه يابد.

'اخراجي ها 3'، سومين بخش از سه گانه 'اخراجي ها' به كارگرداني مسعود ده نمكي است.

اين اثر سينمايي، روايتي طنز از افرادي است كه بدنبال كسب قدرت هستند.

سيدجواد هاشمي، رضا رويگري، محمدرضا شريفي نيا، علي دهكردي، اكبر عبدي، امين حيايي، ليلا اوتادي، حليمه سعيدي و جمع ديگري از بازيگران مطرح سينماي ايران در 'اخراجي ها 3' ايفاي نقش مي كنند.

فراهنگ ** 1983 ** 1071

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30312189

سعید
دوشنبه 8 فروردين 1390 - 12:3
9
موافقم مخالفم
 

بازم خدارو شکر کن اخراجی ها انفجاره طرقرو داره فیلما دیگه که قربونش برم صدا بوقم نداره.

عاطفه
دوشنبه 8 فروردين 1390 - 21:0
-5
موافقم مخالفم
 

اگر قیمت و تعداد بلیت ها رو در نظر بگیرید، پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران کلاه قرمزی و پسرخاله بوده!

اینقدر اخراجی ها رو بزرگ نکنید!

پري
سه‌شنبه 9 فروردين 1390 - 11:5
1
موافقم مخالفم
 
مخالف

كاملا مخالفم ,من كه اخراجي هاي 1 و2 رو دوس نداشتم به نظرم اخراجي هاي 3 ديدني وخوبه

نوشین
سه‌شنبه 9 فروردين 1390 - 14:5
-5
موافقم مخالفم
 

شکست مطلق یعنی ساخته شدن اخراجی های 1.2.3

شکست مطلق یعنی فروش میلیاردی بله این یه شکسته برای فرهنگ ایران فقط تاسف!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مهدی
چهارشنبه 10 فروردين 1390 - 10:8
5
موافقم مخالفم
 
اخراجی3

آقا اصلا این فیلم بد زشت و ضعیف

برید خدارو شکر کنید که بازم ده نمکی با این فیلم به اصطلاح شما زشتش مردمو کشون به سینما.

یه عده سالهاست تو سینمانو عده آشون . . . . ولی هنوز نتونستند فیلمی بسازند که مردم دوست داشته باشند.

حالا از نتونم بینی فقط دارند سروصدا زیادی می کنند.

مهدی
چهارشنبه 10 فروردين 1390 - 10:11
-1
موافقم مخالفم
 

اگر جرعت دارید نظرات آنلاین بزارید نه اینکه برید برسی کنید بعد هر کدوم که دوست داشتید بزارید

بیِژن
پنجشنبه 11 فروردين 1390 - 18:14
-5
موافقم مخالفم
 

عجب نقد آبکی-فعلا که رکورد زده

حسن
سه‌شنبه 20 تير 1391 - 22:9
4
موافقم مخالفم
 

فساد و فحشا و لوده بازی و لوس بازی و تیکه های بی مزه و صحنه های ارزشی حال به هم زن, تنها چیزهایی بودن که من از این 3 تا فیلم ده نمکی دیدم.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���