يادداشت نيما حسني‌نسب درباره تناقض‌هاي رفتار و گفتار منتقد ثابت برنامه «هفت»
مدال شجاعت و عيار جسارت و كوچه‌هاي خلوت

كاربران سايت "سينماي ما" مي‌توانند با شركت در اين بحث در بخش كامنت‌ها به شفافيت فضاي نقد فيلم و برنامه سينمايي «هفت» كمك كنند
سينماي ما- عيار استقلال راي و جسارت مسعود فراستي در نقد فيلم اين روزها در برنامه «هفت» 28 خرداد 1389 روشن‌تر از هميشه پيش چشم بينندگان برنامه بود. اگر بنا بود همه ايرادهاي تك‌صدايي ناشي از حضور هميشگي يك منتقد (بخوانيد يك نگاه) به سينماي ايران را تنها به يك ويژگي مثبتش ببخشيم، آن ويژگي صداقت و جسارت منتقد در بيان ديدگاه خاص و خلاف جريانش و پرهيز از هرگونه مماشات، محافظه‌كاري، توصيه‌پذيري يا كوتاه‌آمدن با هر موضوع فرامتني بود. شكل برخورد فراستي با فيلمي در حد و اندازه‌هاي «پايان‌نامه» و محافظه‌كاري و كوتاه‌آمدن آشكار و غيرقابل انكارش در مواجهه با كيفيت نازل آن فيلم و دقايقي بعد شوريدن پرطمطراق و تكراري‌اش به «جدايي نادر از سيمين» نشان داد كه همان يك دانه مدال شجاعت و جسارت را هم انگار بايد از منتقد ثابت «هفت» پس گرفت! اين مدال شجاعت و جسارت و شفاف‌گويي را تا اطلاع ثانوي به فريدون جيراني بايد داد كه چند برنامه‌اي هست كه - بر خلاف همه شائبه‌ها و پيش‌فرض‌هاي قبلي - جوري برنامه را مديريت مي‌كند كه تصويري هر چند كوچك از يك وضعيت عمومي واقعي و مستقل و منصفانه از صنف سينماي ايران و فيلم‌هاي در حال اكران به دست مي‌دهد. دخالت جيراني در كار منتقد ثابت برنامه – كه به هر دليل اين بار ناگهان آرام و متعادل شده بود - دست مريزاد داشت.
دوست دارم كمي هم بحث را به راه و رسم جوانمردي بكشانيم! عميقاً معتقدم شكل برخورد و ميزان تندروي و ادبيات خاصي كه فراستي در نقد فيلم‌هايي هزاران بار بهتر و شريف‌تر از فيلم مذكور در همين برنامه در پيش گرفت (نيازي هست مثال بزنيم؟) و از سوي ديگر ميزان نرم‌خويي و خطاپوشي و كوتاه‌آمدن او در برابر اين فيلم و دو نمونه شاخص قبلي اين جريان (ملك سليمان و اخراجي‌ها 3) ابداً رسم جوانمردي و انصاف نيست. تريبوني به‌شدت مهم و موثر و پرمخاطب را در نظر بگيريد كه كسي از آن به سينماي اين روزها نگاه مي‌كند و شكل اين نگاه و ميزان ايرادگيري و ادبيات اين انتقاد در ساختن تصويري عمومي از يك فيلم مهم و تاثيرگذار است. آن‌وقت به اين نتيجه مي‌رسيم كه تعبير اول علي معلم در مناظره به‌شدت راه‌گشاي هفته قبل درباره بعضي‌ها (!) تا چه حد درباره همين ماجرا هم صدق مي‌كند. كوبيدن فيلمسازان مستقل و بي‌پشتوانه و بي‌رانت (بخوانيد بي‌خطر!) با شديدترين الفاظ و ابعاد مختلف و بعد آرامش و كوتاه‌آمدن در برابر معدودي فيلم و فيلمساز مورد تاييد و موجه متوليان سينما و پايين‌كشيدن شعله انتقاد به شكلي ظاهراً ظريف و هوشمندانه فقط و فقط حقانيت يك گروه بر ديگري را آشكار مي‌كند و لاغير. اين نكته را خوشبختانه فراستي در گفت‌وگويي درباره شكل برخوردش با «ملك سليمان» (كه اتفاقاً در قياس با دو فيلم ديگر خيلي بهتر و سينمايي‌تر و قابل دفاع‌تر به نظر مي رسد) آشكار كرد و تلويحاً از فشارها و تماس‌ها و توصيه‌هايي گفت كه باعث شده تا فتيله نقد را پايين بكشد!
برنامه اخير «هفت» در انتها با مطرح‌شدن مجدد بحث «جدايي نادر از سيمين» ناخواسته وضعيتي پديد آورد كه دو شكل رفتار و گفتار و عملكرد متناقض فراستي را در يك برنامه كنار هم ببينيم؛ مجسم كنيد چند نفر از همه جا بي‌خبر كه موضع منتقد را در برابر «پايان‌نامه» ديده‌اند و چند دقيقه بعد در برابر «جدايي نادر از سيمين» هم مي‌بينند. هر دو نقدها البته منفي و مخالف فيلم‌ها بود، اما واژه‌ها و صفات به كار رفته، ميزان عصبيت و تند شدن و ميدان‌داري در مخالفت با هر چيز فيلم اصغر فرهادي كجا و آن نقد ملو و بي‌تندروي در برابر محصول حامد كلاهداري و روح‌الله شمقدري و موسسه مرآت‌هنر كجا؟ كشتن زمان برنامه به بث‌هاي بيهوده و بردن موضوع به جاهايي بيرون از ايرادها و ضعف‌هاي فيلم و توقف روي يك موضوع بي‌اهميت براي نپرداختن به اصل ماجرا آدم را ياد وقت‌كشي مرسوم فوتبالي‌ها در دقايق آخر بازي مي‌اندازد و فراستي در چند برنامه ثابت كرد خوب بلد است توپ را به گوشه زمين ببرد و وقت تلف كند و اوت و كرنر بگيرد و منتظر سوت پايان بازي باشد و خلاص!
مي‌دانم كه مسعود فراستي – اگر حاشيه‌ها و فرامتن‌ها و فضايي كه حضور رسانه‌اي به او تحميل كرده بگذارد – سينما را مي‌شناسد و هميشه هم روي فرم تاكيد دارد. دوست دارم خودش در يك قضاوت در خلوت به تماشاي وضعيت فرماليستي (!) خودش در مواجهه با اين دو فيلم در برنامه «هفت» بنشيند و قضاوت كند... كوچه خلوت فيلم‌هايي مثل «جدايي نادر از سيمين» شبيه خلوتي «خيابان‌هاي آرام» چاپلين دلايل فرامتني دارد، وگرنه به گواهي آمار فروش و استقبال و روحيه عمومي مخاطب مي‌شود فهميد كدام كوچه خلوت است و كدام ظاهراً خلوت و بي سروصدا نگه داشته شده است.


منبع : سينماي ما

به روز شده در : جمعه 27 خرداد 1390 - 23:34

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

مریم
جمعه 27 خرداد 1390 - 23:54
-8
موافقم مخالفم
 

فراستی وقت کشی نمی کند ریز بینی می کند اما درباره سلیقهاش برای شرط اول واقعا از او توقع نداشتم

محسن خسروجردی
جمعه 27 خرداد 1390 - 23:56
-5
موافقم مخالفم
 
مخالف

من با نظر شما مخالفم، از نظر من فراستی می داند که روبروی چه کسی بایستد؛ درواقع او به فیلمسازان کوچک نمی تازد چون می داند روحیه شان تضعیف می شود و مثل یک استاد گرانقدر به آنها اجازه میدهد رشد کنند، ولی بزرگانی مثل فرهادی را که می داند نقدش را می شناسند و بلدند چه طور خودشان را اصلاح کنند کوبنده نقد می کند.

امین
شنبه 28 خرداد 1390 - 0:47
-1
موافقم مخالفم
 

این قضیه و همین طور تعریف از فیلمهایی مثل شرط اول , نمونه ی بارز خلاف جهت آب شنا کردن و مثلن کسب تشخص - به تعبیر رضا درستکار در همین برنامه - است .

من شخصن مسعود فراستی رو به عنوان یکی از با سوادترین منتقدین سینمایی قبول دارم اما متاسفانه با این ورطه ای که درش گرفتار شده به نظرم - بر خلاف تصور خودش - اعتبار خودش رو به تاراج گذاشته...

the dark man
شنبه 28 خرداد 1390 - 2:57
-2
موافقم مخالفم
 
خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است.

سلام.نیمای عزیز با اینکه با خیلی از نقدات مشکل دارم و متاسفانه دیشب یادم رفت هفت را ببینم اما الآن که این جمله ی فراستی را خوندم خداشاهده داغون شدم.

خجالت بکش آقای روشنفکرنما.آقای منتقدنما که معلومه از اونور صحنه یه خط هایی بهت میدن.

چه انتظاری از سینمای ایران داری؟

آخه مرد حسابی تو که به جدایی نادر از سیمین میگی نازل به چی میگی فاخر؟

ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااا.

من سینما نفهم،من بیننده ی سینما زمانی که فیلم فرهادی رو دیدم فقط می دانستم که فیلم نمی بینم.زندگی می بینم.برای من فرهادی از کریستوفر نولان و اسکورسیزی هم بالاتره.

متاسفانه بعضی وقتا جو برنامه ی زنده خیلی میره بالا و یه عده ای رو میگیره.

من اصلا نفهمیدم(با توجه به اینکه برنامه رو ندیدم) نقد پایان نامه چه ربطی به جدایی نادر از سیمین داره؟

آقای استاد،اینجوری که نیما نوشته می تونم حدس بزنم چجوری با پایان نامه تا کردی.حتما مثل اخراجی ها و نفوذی و ملک سلیمان.

استاد پایان نامه کجاش خوب بود؟

تو به پایان نامه نمیگی مبتذل که حاضرم برات فصلایی از فیلمو مثال بزنم که تو لفافه داره حرف از ابتذال میزنه اما به جدایی نادر میگی مبتذل؟

آقا ما منتقد سفارشی نخوایم باید به کی بگیم؟

اصلا می دونی چیه .باش تا صبح دولتت بدمد.

ایشالله به کوری چشم دشمنان،جایزه سیدنی مال استاده و من مطمئنم حتی فیلمش از جهاتی از فیلم ترنس مالیک(درخت زندگی) بهتره.

استاد فراستی میگم تا دیر نشده پنبه ی حاتمی کیا رو هم بزن دیگه.

the dark man
شنبه 28 خرداد 1390 - 3:3
-7
موافقم مخالفم
 
خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است.

کدوم سواد آقای امین؟

سواد که مهم نیست.مهم نحوه انتقال سواده.

آقای فراستی شما چجوری این سواد رو منتقل کرده؟

با لغاتی مثل افتضاح،مقوا،کاریکاتور،بازی،شوخی،سخیف،مبتذل،نازل،مستهجن،... پنهان،است......... . اینه ادبیات منتقد شما.

یه بار شد ازش بپرسین این شخصیت مقواست یعنی چی؟

آقا اگه اینجوریه که منم از امروز میشم منتقد.کاری نداره که هر فیلمی خوشم اومد میگم خوبه هر فیلمی هم که بدم اومد میگم

شخصیت ها که همه تیپن.فیلم لق میزنه.اصلا قصه نمیگه.مبتذله رو به سخیفه.و....

بعضیا آبروی نقد و جامعه منتقدین رو بردند.

یه زمانی دکتر امید روحانی بدجور تند نقد می کرد اما هیچوقت از این واژه ها استفاده نمی کرد.

متاسفم.

سعيد
شنبه 28 خرداد 1390 - 5:13
1
موافقم مخالفم
 

تبريک مي گويم آقاي نيما

سايت زنده و پويايي داريد

اينکه با اين فاصله زماني کوتاه مخاطبين سايت بتوانند واکنش ايرجنال سايت - نه فقط مانند ساير سايت ها کپي پيست از روي خبرگزاري ها-در باره يک اتفاق يا يک برنامه تلويزيوني شاهد باشند در سايت هاي ايراني کم نظير است مطمئن با شيد مخاطب شما بيداري شما تا نزديکي صبح براي بروز رساني سايت ميفهمد و ارج مي نهد موفق باشي

رضا
شنبه 28 خرداد 1390 - 5:16
-8
موافقم مخالفم
 

با همه آنچه از سینما نمی دونم ولی با دیدن تقریبا تمامی نقدهای فراستی ، تنها چیزی که میشه نسبت به این آقا گفت سادیسمی بودن ایشان است و می خواد با متفاوت بودن و خلاف جریان آب بودن خودِ نبودشو نشون بده


شنبه 28 خرداد 1390 - 6:2
1
موافقم مخالفم
 

فراستی اصلا ارزش حرف زدن ندارد.علی معلم شیوه درست نقد را نشان داد

مروا
شنبه 28 خرداد 1390 - 6:37
7
موافقم مخالفم
 
موافق

من با نظر شما موافقم شخصا انتقادهای فراستی رو قبول دارم ولی بعضی مواقع مثل دیشب یه مقدار مماشات میکنه....جدایی نادر از سیمین بی نظیر بود و الان میفهمم که چرا اصغر فرهادی رو تو تلویزیون نمیبینیم به نظر من فراستی دیشب فقط میخواست فرهادی رو بکوبه و اصلا فیلم رو نقد نکرد و فقط سلایق شخصیشو گفت و این از چنین منتقدی واقعا بعید بود در واقع یه جور توهین به مخاطب بود

مسعود
شنبه 28 خرداد 1390 - 6:57
-5
موافقم مخالفم
 

فراستی فیلمساز و اطرافیانشو نگاه میکنه بعد فیتیله نقدشو تنظیم میکنه...

شاید فراستی خیلی خوب سینمای ایران و نقدفیلم بلد باشه ولی از این بلد بودن ناعادلانه استفاده میکنه این جوری پیش بره هیچ کس به نقداش اعتماد نمیکنم

نیک
شنبه 28 خرداد 1390 - 7:11
12
موافقم مخالفم
 

فراستی توهم زده است همین.

دامون قنبرزاده
شنبه 28 خرداد 1390 - 7:20
10
موافقم مخالفم
 

1- من ( پایان نامه ) را ندیده ام.

2- من سنگ مسعود فراستی را به سینه نمی زنم.

3- ( پایان نامه ) حتما فیلم بدی ست.

4- آقای حسنی نسب شما خصومت شخصی با کسی دارید؟

5- دیگر حالم از صحبت دریاره ی ( جدایی نادر از سیمین ) بد می شود.

6- مگر آن منتقد مهمان آمد و کلی هم تعریف کرد و کسان دیگری در هفته های قبل و قبل تر و باز هم قبل تر، از فیلم گفتند و تمجید کردند و چه چه زدند، حساب نیستند؟ به صرف مخالفت یک نفر جامعه به سمت و سوی دیگری می رود؟

7- تیتر جالبی زده اید ها ! (( به شفافیت فضای نقد فیلم و برنامه هفت کمک کنید)) ؟؟؟!!!! این یعنی اینکه شما خودتان را .... بله!

8- آقای حسنی نسب، شما دیشب خوابیدید یا نه؟

9- اگر با فیلم ( جدایی ... ) صرفا مخالفت می شد و دلیلی هم گفته نمی شد، بله، اما مسعود فراستی، از دیدگاه خودش، دلیل های خوبی هم ارائه کرد که از دید خودش درست بود و برای منی که ( جدایی .... ) را فیلم خوبی می دانم، باورپذیر.

10- چرا اینقدر دوست داریم به همه چیز ( گیر ) بدهیم؟

11- خوب است خود مسعود فراستی هم گفته که مجبور است گاهیی فتیله را پایین بکشد و خود شما هم در مطلبتان بهش اشاره کرده اید!

12- آقای حسنی نسب، چه کسی به چه کسی مدال شجاعت داده که باید پسش بگیرد؟!! من هم می خواهم از این ها!

13- (( مدال شجاعت، عیار جسارت و کوچه های خلوت ))!؟ چقدر موزون!

14- چرا اینقدر دوست داریم از همه چیز ( ایراد ) بگیریم؟

15- من سنگ مسعود فراستی را به سینه نمی زنم.

16- آقای حسنی نسب، شما دیشب چه ساعتی خوابیدید؟

17- حضور روح الله شمقدری در یک بحث جدی سینمایی که سواد می خواهد و دانش، گفتن اینکه ( من معتقدم که ژانر سیاسی هم داریم )، نک و نال زدن درباره ی شرایط ساخت فیلم، اشاره ایشان به دیالوگی در فیلم در حد ( فلانی از انگلیس اومده ) برای رد کردن حرف مسعود فراستی در باب اینکه آدم بدها و آدم خوب ها پیشینه ندارند و باورشان نمی کنیم و گنگ هستند، همه و همه مجملی بود که می شد حدیث مفصلش را خواند. احتیاجی نبود کسی زیادی خودش را خسته کند. سکوت هم که می کردی، کافی بود.

18- من هم می خواهم یک تیتر برای خودم داشته باشم:

19- سینمای ما؛ سینمای ما یا سینمای نیما؟

امیر
شنبه 28 خرداد 1390 - 7:30
1
موافقم مخالفم
 

من با نظر شما کاملا موافقم و وقتی این موضع رو از فراستی دیدم خاموش کردم و به غی مغرضانه بودن نقدش شک کردم فراستی گوشه هایی از فیلم رو که میخواد نگاه میکنه و بعضی از قسمتهای اونو کاملا جا میندازه و کاملا پیداست که فیلم رو با پیش ذهنیت دیده

موافق
شنبه 28 خرداد 1390 - 7:48
9
موافقم مخالفم
 

كاملا با حرف هاي آقاي حسني نسب موافقم.اين آقا روبروي ده نمكي هم اينقدر كوتاه اومد كه هركي اخراجي ها رو نديده بود فكر ميكرد داره درباره يكي از بهترين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران صحبت ميكنه(اين نكته رو درنظر بگيريد كه فراستي اگه فيلمي رو ملو نقد كرد يعني از نظرش فيلم خوبيه چون اكثر فيلم ها رو بي رحمانه نقد ميكنه.).فقط يك گلايه هم از فريدون جيراني باقي مي مونه كه مدام به عوامل فيلم پايان نامه مي گفت كه اگه حرفي داريد بزنيد كه بعدا .... .مگه اين آقايون خونشون قرمزتر از بقيه است كه اين همه تاكيد ميشه حرفشون رو بزنن.

سارا
شنبه 28 خرداد 1390 - 7:57
-18
موافقم مخالفم
 
مخالف

شکر خدا که جدایی نادر از سیمین اکران شد، فروش کرد و در برنامه دیشب رای خوبی هم آورد

پس دیگر نظر این آقای منتقد که به تشخیص خسرو خان از تازه کارها دفاع میکیند هیچ گونه تاثیری بر دید و نظر مردم نداشته و نخواهد داشت

مردم خودشان فهمیده و باسواد سینمایی هستند ..

در ضمن خسرو خان معلم خوب ، کارگردان تازه وارد را باید نقد صحیح نماید تا مسیر صحیح کار خود را پیدا کند و گرنه که آقای فرهادی مسیر و سمت سوی خود را دانسته و میدانند...

گیتا
شنبه 28 خرداد 1390 - 8:9
-4
موافقم مخالفم
 

فراستی به نظر من هیچ چیز از سینما نمیدونه و فقط دائما میگه در نیومده در نیومده!!و انگار هیچ کلمه ی دیگری نداره تا سلیقه ی خودشو به فیلمها تحمیل کنه!ترسو بودنش هم که دیشب به وضوح معلوم شد

اكبر عشايي
شنبه 28 خرداد 1390 - 8:10
-2
موافقم مخالفم
 

هر چقدر براي منتقد سنجاق شده به "هـفـت" ابراز تاسف كنم باز جاي كار دارد نه به خاطر اينكه به زعم خود از "جدايي نادر ..." انتقاد كرده بلكه براي اينكه سلطان بلامنازع عرصه" ژاژخايـي" هستند و لايق فراتر از تاسف و تاثر صدالبته تحسر

...

آزادگي گوهر بس ارزشمندي است كه داشتنش جوهره خودش را مي ظلبد


شنبه 28 خرداد 1390 - 8:17
-11
موافقم مخالفم
 

ایول

محمد
شنبه 28 خرداد 1390 - 8:22
-11
موافقم مخالفم
 

حرفاي مسعود فراستي چيزي نيست كه قابليت جدي گرفتنو داشته باشه و اصولا خود مسعود فراستي آدمي نيست كه بشه جدي گرفتش. بعضي از آدما مثل مسعود فراستي احتياج شديدي دارن كه تو كانون توجه قرار بگيرن و ايشون با بر خلاف جريان آب شنا كردن داره سعي ميكنه مورد توجه باشه و در موردش صحبت بشه تا طوري كه به احتمال زيادخودشم به حرفايي كه ميزنه مثل صحبت در مورد شرط اول و جدايي نادر از سيمين اعتقاد چنداني نداره. نه اينكه فيلم جداي... خالي از اشكال باشه اما اين اظهار نظر مسعود فراستي در مورد فيلو فقط و فقط از سر جهالت و ناداني و براي جلب توجه كردنه

حمید
شنبه 28 خرداد 1390 - 8:33
-7
موافقم مخالفم
 

من باید به این خانم یا آقای مخالف عرض کنم که نقد یعنی نقد هر کس که وارده این بازی می شه باید رسم بازی رو بلد باشه. در غیر این صورت دست به فیلمسازی نزنه . سینما با کسی شوخی نداره. حرفه شما به نوعی تعبیرش این می شه که تیمی که تازه وارده لیگ شد هر کاری کرد . داور ندید بگیره چون به روحیه شون بر می خوره در عوض به طور مثال تیم پرسپولیس زیره ذربین باشه چون سالهاست تو لیگه. متاسفانه این نگاه شما جایگاهی در سینما جهان نداره و باعث آینده ای مبهم برای سینمای نجیب ایران می شه

مهرداد
شنبه 28 خرداد 1390 - 8:39
6
موافقم مخالفم
 

سلام

در مورد آقای فراستی ایشون وقتی در مورد قواعد درام صحبت می کنه بیش از نود در صد موارد درست است ولی وقتی به صورت جزئی وارد نقد یک فیلم می شه در موارد بسیاری تعاریف خودش را از دست می ده یا مصداق های اشتباه می گیره. فکر می کنم نقطه ضعفش اینه که نقد فیلم را فقط از یک منظر وارد می شه و قدرت دیدن یک اثر را از چند بعد ندارد اما نقطه مثبتش اینه که جسارت داره در نقد که اگه واقعی باشه ارزشمنده. احساس می کنم چون برگمان و هیچکاک رو هم مطالعه کرده و ذهنش با اینها درگیره این به قضاوتش در مورد فیلمها تاثیر می گذاره غافل از این که این دو دو قله ی دست نیافتنی سینما هستند.

سامان
شنبه 28 خرداد 1390 - 8:43
5
موافقم مخالفم
 

واقعا آفرین به آقای فراستی با این وقت کشی هایش

واقعا فکر کرده ما مسخره ایم

و اما در مورد جدایی نادر از سیمین واقعا که

باید هرچه زودتر از آقای فرهادی و کل ملت ایران عذرخواهی کنه به خاطر این نقد عالی اش

باید به مسئولان گفت این برنامه را جمعش کنند تا این طور به زحمات کسی توهین نشود

شهروز
شنبه 28 خرداد 1390 - 8:47
4
موافقم مخالفم
 

خیر. حرفتان را قبول ندارم آقای حسنی نسب. مسعود فراستی - و نه فراستی خالی - به میزان مدالهای بیشماری که به فیلم اصغر فرهادی داده شده و میشود از آن انتقاد کرده.

در ضمن بدانید که من بسیار بیشتر از شما "جدایی نادر از سیمین" را دوست دارم ولی از گفته های آقای فراستی هرگز نرنجیدم چون از ایشان بیزار نیستم و گمانم که شما باشید. همین.

مهدی توکل
شنبه 28 خرداد 1390 - 8:48
2
موافقم مخالفم
 

چه کسی فیلم ساز مستقل و فیلم ساز با پشتوانه را تعیین می کند .

آیا فیلم سازی که از طرف نهادهای دولتی حمایت نمی شود اگر از طرف حزب ها و گروه های دیگری حمایت شود مستقل است؟

وبعد جواب انتقاد را باید به صورت علمی داد نه با توهین -آقای حسنی نسب آیا شمابه اندازهآقای فراستی تجربه و علم دارید که اینگونه سخن می گویید؟

مهزاد
شنبه 28 خرداد 1390 - 9:17
7
موافقم مخالفم
 

ممنون آقای حسنی نسب یادداشتتون عالی بود خوشحالم که هنوز افرادی مثل شما هستند

مجید
شنبه 28 خرداد 1390 - 9:29
1
موافقم مخالفم
 

با وجود اینکه نظر نویسنده را در خیلی جاها قبول دارم فکر می کنم بخشی از تفاوت برخورد مسعود فراستی به واسطه ی تفاوت برخورد کارگردان ها باشد. قطعا برخورد متعادل و منصفانه ی کلاهداری -علی رغم فیلم ضعیفش- با برخرود تند و سخیف تهمینه میلانی دو برخورد را ایجاب می کند. یک نکته ی دیگر هم هست و آن اینکه ما نباید از اینکه فیلم خوب جدایی نادر از سیمین نقد شود و گفته شود که نقاط ضعفی دارد آشفته شویم، حتما نقد این فیلم هم می تواند به فرهادی و سینمای ایران کمک کند.

سیمین
شنبه 28 خرداد 1390 - 9:36
14
موافقم مخالفم
 

آقای فراستی هر فیلم را در سطح سازنده و خود اثر نقد می کند. اگر اثر جدی باشد جدی و سخت نقد می کند و اگر نه...

اینهمه از جدایی نادر از سیمین تعریف و تمجید شد، حالا یک نفر هم نقد بکند به کجای شما برمی خورد؟ خود فیلمساز چیزی نمی گوید، بعد شما شده اید وکیل مدافع ایشان ؟! اصلا مگر نقد تعریف از نقاط قوت فیلم است؟ شما اگر نقاط ضعف فیلم ر ا بگوئید خود فیلمساز و مخاطب می داند الباقی ماجرا چیست. اگر می خواهید بگوئید که جدایی نادر از سیمین شاهکار بوده و هیچ نقدی بر آن وارد نیست، فقط صاحب اثر را کوچک کرده اید، فرهادی هنوز خیلی جا دارد. جدائی نادر از سیمین سومین قدم جدی این فیلمساز است، چرا اسطوره اش کرده اید؟ باور کنید خود فیلمساز هم دوست ندارد. این مسئله و انتظارات بالا و اینهمه تعریف و تمجید برای کار بعدی او استرس زاست.

بعد هم توجه کنید، هیچوقت رسانه نمی تواند به مردم القا کند کدام فیلم را ببینید کدام را نه. اگر اینطور بود فیلم طلا و مس با نقد خوب فراستی باید میلیاردی می فروخت و فیلم ده نمکی با آنهمه هجمه باید کم می فروخت، مگر اینطور شد؟ از مخاطب 6 میلیونی سینما مگر چقدرشان مخاطب این برنامه اند؟ پس فرافکنی نکنید، حرف منتقد فقط برای فیلمساز، هنرمندان و مخاطبان خاص نقد راه گشا و جدی است و اصلا به مردم عادی که مخاطب سینما هستند خط نمی دهد که حالا بروید این فیلم را ببینید، آن یکی را نه!

ی
شنبه 28 خرداد 1390 - 9:37
6
موافقم مخالفم
 

آقا جان جدتون این فید خوان سایت رو درست کنید

مسعود
شنبه 28 خرداد 1390 - 9:45
-5
موافقم مخالفم
 

اولا -آن منتقداني كه پايان نامه را به عقيده ي شما نقد كردن جز فحش ناسزا و سوت كشيدن هو كردن كه كاري نكردند اسمش را مي گذاريد نقد؟

دوما -جدايي نادر ... به شدت عوام فريب است مخصوصا در شخصيت رازيه ..اين چه اخلاقي ست كه با يك پنهان كاري و دروغ يك خانواده را متلاشي مي كند و همه را تا پاي ميز محاكمه مي كشاند و بعد كه كار از كار گذشت باور اعتقاديش و وجدان تقلبي اش متورم مي شود. همين.. تازه آن منتقد روبرو بر جز اين چند كلمه مگه حرف ديگري زد"فيلم فوقالعاده بود" "فيلمنامه عالي بود" "كارگرداني خلاقانه بود" شما به اين مي گوييد نقد؟ خب اگر اينگونه باشد بقاله سر كوچه ي ما بهتر نقد مي كند ..

علیرضا
شنبه 28 خرداد 1390 - 10:22
10
موافقم مخالفم
 

فراستی نباید از شرط اول تعریف می کرد.او می خواهد به هر قیمتی شده با همه چیز و همه مردم مخالفت کند.اما با این کار خودش را زیر سوال می برد

مرتضی
شنبه 28 خرداد 1390 - 10:36
-10
موافقم مخالفم
 

lمسعود فراستی را از چندین سال قبل میشناسم ولی ایشون منو به جا نخواهند آورد..بگذریم..متاسفم برای مردمانی که باید در یک رسانه عمومی ببینند و بشنوند که چطور عوام فریبانه با کلمات بازی میکنند و ماله میکشند روی خیلی چیز هایی که همه مان میدانیم حق نیست.

اصغر فرهادی را ستایش میکنم به خاط تحمل نا مرادی ها و حرف هایی که در مورد فیلم جدایی ... میشنود اما دم نمیزند.درود میفرستم به لحظه لحظه هر پلان از فیلمش که یادمان آورد کجا داریم زنگی میکنیم.

زمانه و تاریخ از بعضی ها آدمهای بزرگی میسازه اما چهره از نقاب خیلی ها هم برداشته میشه.مطمئنا اصغر فرهادی جزو دسته اوله و مسعود فراستی هم ....

M
شنبه 28 خرداد 1390 - 10:39
5
موافقم مخالفم
 

ممنون آقای حسنی،درمورد پایان نامه که نظر واقعیش نگفت خصومت شخصیش هم با فرهادی مثل روز روشن بود و در جواب مخالف ده نمکی هم فیلمساز جوانه که فراستی برای اینکه روحییش تضعیف نشه از فیلمای بی خودش حمایت می کنه؟!!!نخیر این آقا کلا مشکوک می زنه!

روزبه
شنبه 28 خرداد 1390 - 10:55
-2
موافقم مخالفم
 

با نظر دوستانی که می گویند آقای فراستی به خاطر کارگردان جوان پایان نامه و ضعف فیلم کوتاه آمد مخالفم . پایان نامه بیش از آنکه محصول کارگردانش باشد محصول یک جریان است با حمایتهای پیدا و پنهان دولتی که هر مخالف فیلم را با برچسب های سیاسی و غیره از میدان به در می کند و با این تهمتهای سنگین اجازه و شجاعت نقد را از منتقد این گونه فیلمها (اگر اسم این تصاویر آشفته را بشود فیلم گذاشت ) می گیرد. که نمونه بارزش هم صحبتهای آقای شمقدری در برنامه بود . به همین دلیل معتقدم که آقای فراستی حق کوتاه آمدن در برابر چنین فیلم ضعیفی را نداشت .

ساسان
شنبه 28 خرداد 1390 - 11:10
2
موافقم مخالفم
 

ببینین دوستان مشکل اینجا بود که دیشب اصلا فراستی نقد نکرد...بیشتر به نظر میامد که جای فراستی و جیرانی عوض شده...جیرانی نقد میکرد...طعنه میزد...اصلا کلا چند کلمه فراستی حرف زد؟ اینکه اولش بگه اسم فیلم ربطی نداره این نشد نقد فیلم؟!

اما جیرانی که انگار دیشب شده بود منتقد داشت بحث منطقی میکرد..مثال منطقی سریال 24 رو زد...فراستی همش دیشب کوتاه میومد!!!

علیرضا
شنبه 28 خرداد 1390 - 12:6
2
موافقم مخالفم
 

منم اگه جای فراستی بودم و ( فرهادی-مهرجویی-کیمیایی-میرکریمی -حاتمی کیاو...)

نمیومدن تو برنامه هفت و باهام صحبت نمیکردن یه جوری بالاخره انتقام

میگرفتم

نازنين
شنبه 28 خرداد 1390 - 12:15
-4
موافقم مخالفم
 

فرهادي رو ما اسطوره نكرديم. فرهادي اسطوره هست! با اين سن كم اين همه كمالات و فهم و شعور و صبر يه آدمو اسطوره ميكنه.

من واقعا عاااشق فرهاديم و راهي كه پيش گرفته. پيش كسي سر خم نكرده تاحالا. حرفاشو زده و عقيدشو بيان كرده (جشن خانه سينما رو يادتون رفته؟) نه اينكه ترسو باشه مثه فراستي كه دربرابر فيلم ساز مستقل زبونش درازه و دربرابر كسي مثه شمقدري مثه كبك سرشو ميكنه زير برف.

فرهادي يه نابغه ي تمام عياره. فيلم ساز نسل منه. داره جامعه ي منو جوري به تصوير ميكشه كه هست. داره زندگي منو فيلم ميكنه همونجوري كه من با فيلم زندگي كردم.

چقدددررر خوشحالم كه دارم جوونيمو توي زماني زندگي ميكنم كه اصغر فرهادي توش درباره الي ... و جدايي نادر از سيمينو ساخته.

حالا فراستي هر چرت و پرت و به قول خودش پرت و پلايي كه خواست بگه! مهم منم. مهم ماهاييم كه ميفهميم فاصله ي اخراجي ها و پايان نامه تا جدايي نادر از سيمين و درباره الي ... چقدره!

مرسي آقاي حسني نسب. كاش برنامه ي بعد روي خط بياي و يه كم از حرفاي مارو انتقال بدي تا فرهادي بدونه مردم چه جوري پشت خودش و شاهكارش وايسادن و فراستي بدونه چقدر منزجر كننده شده!


شنبه 28 خرداد 1390 - 12:17
-20
موافقم مخالفم
 

فرهادي رو ما اسطوره نكرديم. فرهادي اسطوره هست! با اين سن كم اين همه كمالات و فهم و شعور و صبر يه آدمو اسطوره ميكنه.

من واقعا عاااشق فرهاديم و راهي كه پيش گرفته. پيش كسي سر خم نكرده تاحالا. حرفاشو زده و عقيدشو بيان كرده (جشن خانه سينما رو يادتون رفته؟) نه اينكه ترسو باشه مثه فراستي كه دربرابر فيلم ساز مستقل زبونش درازه و دربرابر كسي مثه شمقدري مثه كبك سرشو ميكنه زير برف.

فرهادي يه نابغه ي تمام عياره. فيلم ساز نسل منه. داره جامعه ي منو جوري به تصوير ميكشه كه هست. داره زندگي منو فيلم ميكنه همونجوري كه من با فيلم زندگي كردم.

چقدددررر خوشحالم كه دارم جوونيمو توي زماني زندگي ميكنم كه اصغر فرهادي توش درباره الي ... و جدايي نادر از سيمينو ساخته.

حالا فراستي هر چرت و پرت و به قول خودش پرت و پلايي كه خواست بگه! مهم منم. مهم ماهاييم كه ميفهميم فاصله ي اخراجي ها و پايان نامه تا جدايي نادر از سيمين و درباره الي ... چقدره!

مرسي آقاي حسني نسب. كاش برنامه ي بعد روي خط بياي و يه كم از حرفاي مارو انتقال بدي تا فرهادي بدونه مردم چه جوري پشت خودش و شاهكارش وايسادن و فراستي بدونه چقدر منزجر كننده شده!

رضا
شنبه 28 خرداد 1390 - 13:2
-9
موافقم مخالفم
 
ترس

وقتی متوجه شدم برنامه شب قبل هفت به نقد پایان نامه اختصاص داره خیلی خرسند از اینکه این یه بار از صراحت فراستی کیف میکنم نشستم پای تلویزیون... فک کنم مثه همه انتظار داشتم تو همون دو جمله ی اول نسخه ی فیلم رو با یه دونه ((در نیمده)) یا فرم فدای محتوا شده و ... ببنده ... اما هر چی بیشتر میگذشت مسامحه و مماشات بیشتری رو شاهد بودیم تا اینکه جیرانی آبروی برنامه رو خرید و نذاشت با فراستی بیننده هاشو از دست بده ... اواخر نقد فیلم فراستی فقط ((کمی)) شبیه اون چیزی شد که ازش سراغ داشتیم... هرچند با وجود همه بی انصافی های آقای منتقد نسبت به فیلم های محبوبم دل خوشی ازش نداشتم اما چهره ی سانسور شده و ترسوی دیشبش اندک اعتبارش پیش من و فکر میکنم بیشتر بیننده های هفت رو به باد داد...

sh
شنبه 28 خرداد 1390 - 16:19
-2
موافقم مخالفم
 

اقای فراستی شما که انقدر از فیلمای همه ایراد میگیری خودت یه فیلم بساز ببینیم چه میکنی البته انتقاداتش از پایان نامه به جا بود ولی راجع به جدایی نادر از سیمین.....

یاسین
شنبه 28 خرداد 1390 - 17:41
-6
موافقم مخالفم
 

حالا که گزارش کردم سایت جرایم رایانه ای تا سایتتون رو فیلتر کردن میفهمین که کاربرا رو به جون هم ندازین و از این غلتها نکنید

حميد
شنبه 28 خرداد 1390 - 18:9
-8
موافقم مخالفم
 

مقدمه: راز ماندگاري و شهرت و معروفيت يك شخص چيست؟ به نظر نگارنده شهرت و تشخص و برجسته بودن و به نوعي مرجع بودن افراد به دو صورت مي تونه باشه. دسته اول افرادي هستند كه به لحاظ انديشه و نظريات بديع و نوع نگاه و يا بدعت و نوآوري كه دارن تو ذهن تاريخ ثبت مي شن. دسته دوم افرادي هستند كه نه به لحاظ بدعت و نوآوري در حيطه فكر و انديشه و يا حوزه هاي ديگه بلكه فقط و فقط به خاطر مشكلات شخصيتي و رواني كه دارن معروف و مشهور ميشن البته نه ماندگار در صفحات تاريخ و اذهان مردمان! {...} ! اين مقدمه كوتاه براي اين بود كه برسم به اين نكته كه امثال مسعود فراستي جزو دسته دوم به حساب ميان كه نه به لحاظ نو ع تفكر و بينش و شخصيت انساني بلكه به دليل نوع شخصيت و مشكلات روانشناختي كه دارن معروف و مشهور مي شن كه اين نكته اي بود كه در بعضي از سخنان آقاي درستكار در برنامه هفت ديده مي شد. اما نكته آخر اينكه به نظر مي رسه حضور آقاي فراستي در برنامه هفت با اون اتاق فكر زيبا و موجهي كه اين برنامه داره دو دليل بيشتر نمي تونه داشته باشه يكي اينكه بانيان اصلي اين برنامه كه اكثر منتقدين رو غير خودي مي دونن اين منتقد عزيز يا به قول آقاي حاتمي كيا بزرگ هتاك سينماي ايران رو از خود و اهلي مي دونن و يا دليل ديگه اي كه به ذهن متبادر مي شه اينكه برنامه سازان هفت به دنبال جذاب تر كردن برنامه هفت با حرفهاي جنجالي و غير متعارف مسعود فراستين كه اگر اين دليل صادق باشه دود اين قضيه فقط به چشم مسعود فراستي خواهد رفت و {...}  چيزي عايد ايشون نخواهد شد.

محسن خیابانی
شنبه 28 خرداد 1390 - 18:47
14
موافقم مخالفم
 

آقای حسنی نسب

گاهی پیش می آید که منتقدان بزرگ هم از یک شاهکار تاریخ سینما خوششان نمی آید و دلایل خودشان را دارند. حرف های پالین کیل درباره ی هری کثیف و فیلم های موزیکال شاخص و حتی بچه ی رزمری یا نقد رابین وود برشوالیه ی تاریکی را به یاد آورید . آیا می توان به آن ها ایرادی گرفت ؟ آیا همه ی دلایل این منتقدان گرامی منطقی به نظر می رسد ؟ گاهی نیز این منتقدان به دلایلی نه چندان روشن از بعضی فیلم های ضعیف خوششان می آید . آیا به نظر شما تمام فیلم هایی که آندره بازن ستایششان کرده به همان اندازه لایق بوده اند ؟ در هر دو صورت این منتقدان حق دارند حرف خودشان را بزنند.


شنبه 28 خرداد 1390 - 19:18
8
موافقم مخالفم
 

فراستی نظرات خودش را برتر از همه میدونه.شاید از اینکه بر خلاف همه نظر بده میخواد دیده بشه.من فکر میکنم اگه خود جیرانی برنامه رو تنهایی اداره کنه,موفق تره.

مصطفی
شنبه 28 خرداد 1390 - 20:1
-6
موافقم مخالفم
 

در فوتبال تیمی هست که همه بهش میگن فراتر از یگ باشگاه است (بارسلونا)

به نظر من در سینما هم فیلمی هست که میتونیم بهش بگیم که

فراتر از یگ فیلم است (جدایی نادر از سیمین)

به نظر من فراستی چیزی از سینما نمیدونه که اینجوری صحبت میکنه

vahid la
شنبه 28 خرداد 1390 - 20:16
-10
موافقم مخالفم
 

شب گذشته بنده جلسه نقد پایان نامه را به طور کامل دیدم و نظر خودم را در مورد این جلسه خواهم گفت : در این جلسه اولین چیزی که اظهر من الشمس بود این بود که حامد کلاهداری در جاهایی که جوابی برای سوالهای جیرانی و فراستی نداشت فقط تایید می کرد و در برخی مواقع با بهانه های کودکانه پاسخ می داد. من نمی فهمم فشار افراد از بیرون بر گروه فیلمساز چه معنایی دارد؟ مگر مسئولین محترم وزارت ارشاد و برادر محترم معاونت سینمایی اجازه دادند که آقای کلاهداری آب در دل شما تکان بخورد؟ در ضمن لطفا در جواب ایرادات نفرمایید که به اندازه سنم از کارم توقع داشته باشید ، دست گذاشتن روی یکی از مهمترین وقایع پس از انقلاب نیاز به تجربه دارد ، مگر پارسال شما از ساختن فیلم شکلات داغ موفقیتی کسب نکردید کسی از شما ایراد گرفت؟ اما قشنگترین بخش جلسه دیشب روح الله شمقدری بود که  دقیقا از ساعت11:40 که بحث رسما استارت خورد فقط می نوشت تا ساعت12:25 و وقتی لب به سخن گشود و دید که جوابی برای سوالات فنی فراستی ندارد فورا بحث را به 9دی و فتنه و این حرفها کشاند {...}  اما خوب شد که شمقدری در کنار کلاهداری بود و با هم در برخی مواقع و با نگاههای معنی دار به هم به سوالات پاسخ می دادند عین آنجایی که کلاهداری گفت فلان سکانس حذف شده اما شمقدری گفت کدام سکانس ؟ !!! و مسعود فراستی که با رفتارش نشان داد که  {...} کاملا توجیه شده که با کلاهداری به نرمی رفتار کند وگرنه معنی ندارد که بگوییم چون کلاهداری جوان است پس فراستی با او تندی نکرده است و حق دارد با کارگردانهای باتجربه تندی کند. فراستی اگر منتقد بود باید در جواب شمقدری وقتی که میگفت صحبتهای فیلم نماد است قاطعا نظریه اش را مطرح می کرد و منتظر نمی شد تا شمقدری {...} به او بگوید من قبول ندارم. به هر حال جلسه دیشب یک جلسه سفارشی بود و بهترین نقدها را می توان از دل همین کامنتهای این سایت و دیگر سایتها در آورد چرا که منتقدانی نظیر فراستی عزیز در برابر فیلمهای سفارش شده فقط یک نقد کوچک می کنند و حرفهای کارگردان را تایید می کنند اما همین منتقد در برابر فیلمی که دنیا آن را ستایش کرده است مثل جدایی نادر از سیمین الفاظ غیرحرفه ای به کار می برد.....

pirzadi
شنبه 28 خرداد 1390 - 20:41
8
موافقم مخالفم
 

فراستیو نمیشناسم و شناختم ازش در حد نشستن پای برنامه ی هفته. از نقدی که به فیلم جرم کرد خشم اومد اما دیشب تمام شخصیتش واسم فرو ریخت.

نمی خوام تعصب شخص خاصیو بکشم اما به کار بردن چنین الفاضی واسه فیلمی که چه خوب چه بد جایگاه خاصی پیدا کرده درست نیست.

ما ایرانیا قهرمان کشیم. یه خرده چاشنیه حسادتو هم بهش اضافه کنید. حرفایی که حاتمی کیا در مورد فرهادی تو برنامه ی راز زد چیزی جز حسادت نبود.

همون یه فیلم خوبیم که حاتمی ساخت فیلمنامش واسه فرهادی بود.

شاید فرهادی مطلب منو نخونه اما مطمئنم می دونه خیلیا "فیلماشو" دوست دارن.

منتظر فیلم بعدیش می مونم.


شنبه 28 خرداد 1390 - 20:45
3
موافقم مخالفم
 

فراستی از نقد فقط نق زدن را بلد است و لا غیر ....

سعيد
شنبه 28 خرداد 1390 - 21:15
7
موافقم مخالفم
 

فراستي كيلو چند؟

مهسا
شنبه 28 خرداد 1390 - 21:18
16
موافقم مخالفم
 

نوشته های شما این گمان را در ذهن تقویت می کند که شما شدیدا با مسعود فراستی مشکل دارید و بسیارمتعصبانه نسبت به تمام سخنان و رفتارهای ایشان موضع گیری میکنید.

نه مسعود فراستی که هرکس دیگری هم در مقام منتقد فیلمی چون پایان نامه با آن پشتیبانهای گردن کلفتش و در مقابل جناب شمقدری قرار می گرفت فتیله اش را به ناچار باید کمی پایین می کشید. فراستی تمام نقدهای خودش را به این فیلم گفت هم با درنظر گرفتن شرایط فوق و هم در نظر گرفتن کودکی تازه کار درمقابلش! بیننده ای که این فیلم را ندیده به راحتی با سخنان فراستی میتوانست بفهمد این فیلم چیزی برای ارایه ندارد. ولی در نقد جدایی نادر... او که نظر شخصی اش با دلایل معقولش نسبت به این فیلم منفی بود در مقابل سیل تعریف و تمجیدهای مکرر از این فیلم - تعریفهای به جا یا نابجا- باید اینطور محکم نظرش را ابراز میکرد. من شخصا این فیلم را-بدون تعصب- دوست دارم و نقد فراستی باعث دگرگونی این علاقه ی من نشد. فقط کمک کرد این فیلم را از زاویه ای دیگر هم از نگاه یک منتقد معترض ببینم. به نظر من تحلیلهای او دقیقتر و موشکافانه تر بود و حق داشت با این نگاه این فیلم را دوست نداشته باشد.

سامی پورعلی
شنبه 28 خرداد 1390 - 21:22
5
موافقم مخالفم
 
موافقم

هیچی نمیگم ... فقط میخوام تمام حرف های the dark man تایید کنم ... حرفاش درسته ...


شنبه 28 خرداد 1390 - 21:29
-13
موافقم مخالفم
 

همه ی این حرفای حسنی نسب بخاطر اینه که خودش تو برنامه ی 7 نیست.حالا اگه یه بار دعوتش میکردن دیگه حسادت نمیکرد و عقده ای نمیشد

الهام.
شنبه 28 خرداد 1390 - 21:43
3
موافقم مخالفم
 

برام جالبه :

چطوره وقتی فراستی تحلیل فیلم جرم کیمیایی رو به توهین شخصی میرسونه و بعد دفاع جانانه علی معلم هم برای خیلی ها قانع کننده نیست منتقد منصف و واقع بین و باسواده ( خیلی از مخالفان کیمیایی گفتند) حالا که فیلم فرهادی رو هم به همون وضع کشوند حرفهاش بیسوادیه ؟؟؟

اگر همونموقع که به کیمیایی عزیز توهین کرد همه موضعی عادلانه داشتیم الان این وضع نبود..

من هم حالا مخالفتی باهاش ندارم. تقدیم به طرفداران رگ گردنی فرهادی!!

نيلوفر آريا
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 4:36
3
موافقم مخالفم
 
...چون فراستي از دار و دسته ي شما نيست؟

اگر حرف فراستي درباره ي فرهادي مغرضانه و به قول بعضي از دوستان از روي " حسادت و كينه " بود بايد خدمتتان عرض كنم كه آقاي حسني نسب يادداشت شما به مراتب مغرضانه تر است.

اگر ما تناقض گويي فراستي را در يك برنامه ديديم. تناقض گويي شما را هم در اين چند خط به اصطلاح يادداشتتان ( بخوانيد توهين نامه ) مي بينيم:

ابتدا از فراستي ايراد مي گيريد كه چرا لحنش در نقد پايان نامه مثل قبل نبود. بعد خودتان اشاره مي كنيد كه براي نقد فيلم هايي مثل اخراجي ها , ملك سليمان و نمونه ي شاخص و بارزش (سرور همه ي فيلم هاي سفارش شده و حمايت شده ) " پايان نامه " انواع فشار ها بر اوست.

شما و دوستانتان كه خيلي ادعا داريد چرا تا به حال نقدي واقعي( نه سوت كشيدن و هو كردن) از اين فيلم ارائه نداديد؟

شما كه هميشه " تماشاگريد " و هر چند فقط يك بار كه حوصله مي كنيد افاضاتي ايراد مي فرماييد چرا با هفت تماس نگرفتيد و درباره ي تناقض گويي منتقد همان جا نگفتيد؟؟؟

نظرم درباره ي جداي نادر از سيمين را در صفحه گزارش خانم بذر افشان نوشتم. مايليد بخوانيد.

نيلوفر آريا - تهران

توکل
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 8:49
-12
موافقم مخالفم
 

بهتره قبل از حرف زدن خوب فکر کنیم و بدون تفکر شروع به مخالفت با فراستی نکنیم .

شاید فراستی همون پسر بچه ای باشه که فریاد زد چرا پادشاه عریانه و لباس تنش نیست .........

baran
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 9:21
-1
موافقم مخالفم
 

مرسی از اقای حسنی نسب عزیز... کاملا باهاتون موافقم... در سواد اقای فراستی از سینما شکی نیست اما در رفتار متناقص ایشون شکی هست.......


يکشنبه 29 خرداد 1390 - 12:18
-1
موافقم مخالفم
 

اگر با نقد فراستي بر جدايي نادر از سيمين مشكل داريم در مقابش اگر مي خواهيم تمجيد كنيم از اين فيلم استدلال بياوريم با گفتن اينكه فيلفم "خوبه

" عاليه" "فوقالعاده "است تا قيامت هم به جايي نمي رسيم

سعيده ش
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 12:27
7
موافقم مخالفم
 
7

هفت ؛ آن شب ، يك قهرمان صبور و آقا و با دانش را به همه معرفي كرد . كسي كه كمتر بحثش هست . رضا درستكار كه با متانتش طرف مردم بود و مثل برنده ها بازي كرد و خيالش راحت بود كه مردم با او و پشت او هستند حتي در نظرخواهي برنامه 7

Arian
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 13:54
-4
موافقم مخالفم
 

من خیلی دوست دارم بدونم آقای فراستی کدوم فیلم رو در کل تاریخ سنما فیلم خوب یا عالی میدونه.چون واقعا آدم فکر می کنه که به نظر ایشون کل سینمای ایران و جهان یه شوخیه!!!!!

moosa
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 14:17
4
موافقم مخالفم
 

دوستان صبور باشید زمان مشخص میکند چه کسی چه فیلمی در خاطره ها می ماند و به عنوان مثال ساخته قبلی آقای فرهادی درباره الی ... که بعد از چند سال هنوز در یاد هاست آیا شرط اول هم چند سال بعد در خاطره ها می ماند.....

Amin-azadi
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 18:56
-4
موافقم مخالفم
 

همیشه افرادی مثل آقای فراستی باید باشند تا ما خوب و بد رو از هم تشخیص بدیم و در این مورد من مطمئن تر شدم که فرهادی عزیز بهترین فیلم تاریخ سینما رو ساخته کوووووور بشه چشم حسووود.

الیاس
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 19:5
-15
موافقم مخالفم
 

آقای حسنی نسب با نظر شما کاملا مخالفم ؛ اگه جدایی نادر از سیمین تو جشنواره های خارجی جایزه میگیره به خاطر تصویر غلط و تاریکیه که از ایران نشون میده ؛ واقعا جدایی نادر از سیمین لایق این همه تعریف نیست ؛ حالا هم که بین این همه به اصطلاح منتقد یک نفر پیدا شده که واقعیت رو راجبه این فیلم بگه و مثله بقیه منتقد ها که جرأت انتقادو ندارن نیست شما میخواید با این متنتون اونو پیش مردم خراب کنید ولی موفق نمیشید

حسین
يکشنبه 29 خرداد 1390 - 20:35
0
موافقم مخالفم
 

برادرها و خواهران چه خبره؟ارووووم بابا منتقد دیگه...

م.و
دوشنبه 30 خرداد 1390 - 4:54
-23
موافقم مخالفم
 
یادداشت نیما حسنی نسب

بهتر است ما هم صدای مخالف را تحمل کنیم، حتی اگر گاهی پرت و پلا یا ناجوانمردانه بگوید. برای ماندگار شدن در تاریخ سینما نیازی به منتقد و نقد و مجله و... نیست. "جدایی نادر ..." می‌ماند و این روزها بلاخره می‌گذرد.

مرتضی
دوشنبه 30 خرداد 1390 - 5:52
7
موافقم مخالفم
 

این اقای فراستی همون آدمه که وقتی فیلم آخر استاد بیضایی رو حسابی کوبید و درباره الی رو مثل جدایی نادر از سیمین توصیف کرد تنها فیلم مورد علاقه اش تو اون سال اخراجی ها 2 بود!

تعجب نکنید وقتی یه نفر هی تو اینترنت و این مجله و اون روزنامه میخونه که بهش میگن طرف جسوره و فلان و بهمانه جوگیر نشه و اینجوری خودش رو به ... نندازه.

به هرحال هنوز هم به نظرم کسی که باید پاسخ بده خود فریدون جیرانیه که اینجوری اجازه میده یه نفر تو برنامه اش افتضاح به بار بیاره...

احسان
دوشنبه 30 خرداد 1390 - 13:30
-4
موافقم مخالفم
 

واقعا چرا همش آقای فراستی باید بیاد و نقد کنه؟

کسی که فقط تئوریسینه همین!!! کسی که اصلا از نسل جدید هیچی نمی دونه. نگاهش کاملا بسته و قدیمیه

((بابا جان همیشه میگن آب راکد هم میگنده))

باقر
دوشنبه 30 خرداد 1390 - 13:37
3
موافقم مخالفم
 

نمی دانم امثال آقای فراستی چه نقشی را در سینما غیر اهمال کاری ایفا کردنند.

soheil
دوشنبه 30 خرداد 1390 - 15:48
-10
موافقم مخالفم
 
اشتباه

نیما جان مشخص بود آقای فراستی یا فیلم رو ندیده یا با جبهه دبده و یه جایی از حرفاش به اصطلاح فکت می آورد و می گفت چرا نادر که پدرش رو دلیل نرفتنش جلوه می ده بعد از اینکه پدر میمیره از ایران نمیره (نقل به مصمون) در صورتی که اصلن ما ندیدیم که کاراکتر پدر بمیره .

ولش کن این آدمه ناراحت رو

مراد بیگ
دوشنبه 30 خرداد 1390 - 20:27
7
موافقم مخالفم
 

با سلام

آخه کسی که به جدایی نادر از سیمین بگه مبتذل و نازل اونم یه منتقد سینمایی که یه پای برنامه زنده هفت هست بنظرم از دایره شعور اجتماعی ساقطه

ما یه سینمای نیم بند داریم که به لطف خداوند منان یه آثر قوی که ازش بیرون میاد مثله جدایی نادر... اینطوری مورد بی لطفی مغرضانه قرار میگیره

من میگم آقای منتقد بجای اون فیگورهای روشنفکری که خیلی براش سعی میکنی هی کج میشی و راست میشی مث یه آدم حرفه ایی نقد کن. همین

من فکر میکنم شما حسود هستید و از افتخارات سینمای ایران بجای دفاع در حال دشمنی مسلم هستید که همین امر شمارو نازل میکنه نه اثر آقای فرهادی رو. التماس نکن

اصطفا
سه‌شنبه 31 خرداد 1390 - 15:51
-3
موافقم مخالفم
 

مستر حسنی نسب خیلی دلت میخواد جای فراستی باشی؟؟؟

اصلا این همه مخالفت تو و امثال تو با فراستی چیه؟؟

من قبول دارم که خیلی نقداش منصفانه نیست.مثلا همین نقدش در مورد جدایی نادر از سیمین.ولی نقد جنابعالی در مورد فراستی نه فقط مغرضانه که توهین امیزه

واقعا که اگر دقت کنیم نصف نقدایی که میخونیم مغرضانه اس.


سه‌شنبه 31 خرداد 1390 - 20:43
5
موافقم مخالفم
 

کاملا با نیما حسنی نسب موافقم.

مهدی
سه‌شنبه 31 خرداد 1390 - 22:11
-20
موافقم مخالفم
 

دوستان حتما جمله ی تاسف بار فراستی در مورد فیلم جرم رو یادشون هست که گفته بود " من به کاری که کیمیایی میکنه میگم اِس... ". این یک توهین مستقیم و آشکار به فیلمساز بود نه فیلمش. فراستی به اصغر فرهادی میگه متوهم که این هم یک نظر بی ارزش و توهین آمیز در مورد فیلمسازه نه فیلم. نظرات فراستی در برنامه هفت، درک غلط او از مسائل اجتماعی و جامعه شناختی رو نشون میده که خصومت شخصی با اصغر فرهادی رو هم باید به این مورد افزود.

پارسا
چهارشنبه 1 تير 1390 - 9:8
8
موافقم مخالفم
 
مخالف

به نظر من اشکال کار از یه جای دیگه است . مشکل به هم تاختن و ایجاد فضای مسموم و و غیر علمی است . همه عادت کرده ایم سنگ این و آن یا فلان اثر را به سینه بزنیم . در سواد سینمایی آقای نیما حسنی نسب و مسعود فراستی شکی نیست ولی آقا نیما نیز مثل همه ما پایش را از گلیم خود درازتر کرده و به جای جواب علمی به حرفهای فراستی دست به حاشیه سازی زده که برای ایشان جای بسی تأسف است . هر منتقدی ادبیات خاص خود را دارد مهم اینست که شما چگونه و کدام جواب را به او بدهید .

بهارنوروز
چهارشنبه 1 تير 1390 - 21:39
5
موافقم مخالفم
 

منتقدی که بیاد بگه فیلم شرط اول بهترین فیلم اکران بهاره وازجدایی نادرازسیمین بیشتردوستش داشته دیگه چی میشه گفت ؟؟؟


چهارشنبه 11 آبان 1390 - 14:50
1
موافقم مخالفم
 

متا سفانه ما هميشه تو حرف زدن همه چي مي گيم ولي از ديگران حالا يكي مثل فراستي حرف هاي ديگران رو از خودش

مي زنه بده

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���