نگاهي به دلايل فروش موفق سه‌گانه «اخراجي‌ها» در گيشه سينماها
یکی من، دو تا تو

كاربران سايت "سينماي ما" در بخش كامنت‌ها در اين بحث شركت كنند و دلايل خودشان را بنويسند
سينماي ما- مهرانه رضايي‌فر: شامگاه جمعه، سوم تیر، بار دیگر شاهد غافلگیری از نوع حاشیه سازی‌های مسعود ده نمکی بودیم که مهارت عجیبی دارد در به راه انداختن بازی‌هایی از این دست. مهم‌ترین بخش برنامه اخیر هفت به مناظرهٔ رضا درستکار و مسعود فراستی در باب اکران بهار برمی گشت که برخلاف برنامهٔ قبل، سر و شکل بهتری گرفته بود. اواسط بحث دو منتقد برنامه بود که به یکباره و بدون هیچ دلیلی، مسعود ده نمکی روی خط برنامه آمد و برای چندمین بار، به‌‌ همان شگرد قدیمی‌اش متوسل شد. و البته بار دیگر، خواستار تحلیل چرایی پرفروش بودن اخراجی‌ها شد. این بود که نگارنده تصمیم گرفت به دعوت مسعود ده نمکی لبیک گوید!

نخست باید گفت که در قبول این نکته که فیلم پرفروش لزوما فیلم خوبی نیست، اکثر قریب به اتفاق منتقدین دنیا هم داستان هستند و متن را با فرض قبول این اصل ادامه می‌دهیم. در مباحث مربوط به بازاریابی و تحلیل رفتار مصرف کنندگان بازار، یکی از اصول مهمی که همیشه از جانب علمای این رشته مورد توجه قرار می‌گیرد، تاثیر عامل روانی در روند رفتار مصرف کننده می‌باشد. حال اگر با اغماض دست به مقایسه‌ای ساده بزنیم و مخاطب سینما را در تحلیلی اقتصادی، مصرف کنندهٔ کالای مورد بحث، یعنی فیلم، بدانیم، غفلت از پر رنگ بودن نقش عامل روانی در رفتار تماشاچی سینما خطای بزرگی است.

مسعود ده نمکی، فعال دیروز عرصهٔ سیاست و روزنامه‌نگاري و امروز عرصهٔ هنر، که در یکی از مصاحبه‌های اخیرش خودش را از اول هم هنرمند می‌دانسته، در بحث پرفروش بودن فیلمش دچار اشتباهی تاریخی شده و در کمال تعجب اصرار جالبی هم بر تفسیر خود دارد. به بیانی دیگر، اتفاقا پرفروش بودن اخراجی‌های ۲ و ۳ خیلی هم اتفاق دور از ذهن نبوده و در بحث اقبال مخاطب به این فیلم هم باید بر تحلیل اخراجی‌های ۱ تاکید بیشتری ورزید. زیرا اینکه کنجکاوی مخاطب به پیگیری داستانی که درگیرش شده و فضای کمیکی که نخستین بار برایش به وجود آمده، تمایل دارد، اصلا نکته عجیبی نیست. این اتفاق از شاهکارهای سینمای دنیا، برای مثال پدرخوانده، تا نازل‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین فیلم‌ها، از جمله جنسیت و شهر، تکرار شده و صد البته که نسبت مخاطب در این پیگیری متفاوت می‌باشد اما به هر حال شکی نیست که کم و بیش، این کنجکاوی ذهن تماشاچی این آثار را قلقلک می‌دهد.
به عبارت دیگر، در توضیح خوش شانسی اخراجی‌ها در جذب مخاطب، نه باید درگیر ادعاهای عجیب سازندگان اثر شد و نه دل به تفسیر و تاویل‌های عجیب و غریب بست. بلکه اساسا ساده‌ترین و البته مهم‌ترین دلیل، یعنی نقش عامل روانی در جذب مخاطب را باید جدی گرفت. ابعاد تاثیر روانی یک فیلم بر ذهن تماشاچی بیش از این هاست اما به ذکر چهار مورد بسنده می‌کنیم.

۱- برهوت کمدی

فقر و کمبود کمدی در سال‌های اخیر بد جور ذوق مخاطب را کور کرده و در بدیهی‌ترین عکس العمل ممکن، هر اثر بی‌کیفیت و کم کیفیتی را با عطش وصف ناپذیری می‌پذیرد. حالا اگر اثر مورد بحث، از پلهٔ بی‌کیفیت به پلهٔ کم کیفیت پرش داشته باشد، طبیعی است که اقبال چند صد میلیونی به میلیارد تبدیل می‌شود. به بیان دیگر، اینجاست که باید فکری به حال سلیقه پایین نگه داشته شدهٔ مخاطب کرد و بی‌دلیل نوسانات ناگهانی سینما را به حساب خود نگذاشت.

۲- چینش بازیگر

مسعود ده نمکی در اخراجی‌ها، از طرف هیچ کدام از بازیگران دست رد به سینه‌اش نخورد و هر سه قسمت از گروه بازیگران ثابت فيلم تاييد و امضا گرفت. این حجم از بازیگر که از کاربلدان عرصهٔ کمدی تا جوان پسندهای امتحان پس داده در آن‌ها یافت می‌شود، سلیقه‌های متفاوت را ارضا می‌کند و اتفاقا تنها نکته‌ای که محلی از اعراب ندارد، توجه به توانایی و نامتجانس بودن این انبوه بازیگران در کنار یکدیگر است که به سختی می‌توان خط و ربطی بینشان پیدا کرد. اما به راحتی مخاطب خواهان سرگرمی را تا آخرین لحظه راضی نگه می‌دارد.

۳- بستر اجتماعی
این نکته که اخراجی‌ها در چه برهه‌ای از تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران ساخته شده به درک پرفروش بودن این فیلم کمک شایان توجهی خواهد کرد. فیلمی که ادعای سیاسی بودن دارد و مطلقا سیاسی نیست، با ترفند کنار هم گذاشتن المان‌هایی از قبیل جبهه، انتخابات، شعارهای سیاسی نه چندان غریب و انبوه رنگ آمیزی‌های جناحی، این توهم را در ذهن مخاطب از همه جا بی‌خبر ایجاد می‌کند که به تماشای فیلمی سیاسی نشسته و قرار است حرف دل خود را از زبان کاراکترهای قصه بشنود. به عبارت دیگر، اینکه جماعت ایرانی در چه جامعه و با چه مختصاتی زندگی می‌کنند، به هیچ وجه از اقبال آن‌ها به فیلمی خاص جدا نیست و نباید این نکته را از نظر دور داشت که این تغییر رفتار ناگهانی تماشاچی باید در بستر اجتماع و تاریخ و زمان تعریف شود.

۴- پیشینه کارگردان
هیچ شکی در ماهیت جنجال برانگیز شخصیت مسعود ده نمکی به عنوان سازنده اثر نیست. این جنجال هم همراه همیشگی او چه زمانی که در عرصه مطبوعات قلم می‌زد و چه حالا که «نه مرغ می‌خواهد و نه سیمرغ» با او بده و تاثیر به سزایی در جذب مخاطب، چه از وجه مثبت و چه از وجه منفی‌اش دارد. البته خود ده نمکی هم چندان ناراضی نیست و اتفاقا این خودش است که به جنجال تصویرش در مطبوعات بیش از همه دامن می‌زند و ذهن تماشاگر را ترغیب می‌کند که از پرحاشیه بودن خودش به پرحاشیه بودن فیلمش پی ببرد.

با توجه به این چهار عامل، تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که اگر ده نمکی آن گونه که خود ادعا می‌کند، رگ خواب مخاطب دستش آمده و خود را تنها بلندگوی صدیق مخاطبش می‌داند، پس چه می‌شود که سریال ساختهٔ او، با عدم علاقه و توجه تماشاگر تلویزیون که قاعدتا باید تعداد بیشتری هم باشد، روبه رو می‌شود. سریالی که ده نمکی علی الاصول تمام فرمول بلند بالای خود را در آن پیاده کرده بود، اما چندان جوابی نگرفت و اقبال سينمايي ده‌نمكي را در تلويزيون تكرار نكرد؟


منبع : سينماي ما

به روز شده در : يکشنبه 5 تير 1390 - 0:55

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

م.ن.ن.م
يکشنبه 5 تير 1390 - 4:5
-1
موافقم مخالفم
 

از علت های نا موفق بودن سریال میشه اینا رو ذکر کرد:

1_دعوت نکردن از تمامی بازیگران سریال به تلوزیون در شب خاصی قبل از شروع سریال

2_دعوت نکردن دانش اموزان به تماشای سریال در سر کلاس درس

3_نفرستادن کارکنان دولت به تماشای سریال

4_پر نکردن سرتاسر شهر تهران از بیلبورد های تبلیغاتی سریال و همچنین اتوبوس ها

کافیه یا بگم , نه بگم؟بگم!

محمود
يکشنبه 5 تير 1390 - 4:14
-1
موافقم مخالفم
 

به نظر من دلیل فروش بسیار بالای اخراجی ها این است که با توجه به سوژه اش , پیشینه کارگردانش و هم چنین تبلیغاتی که علی الخصوص روی اخراجی های 1 انجام شد توانست قشر عظیمی از مردمی که با سینما قهر کرده بودند یعنی قشر مذهبی جامعه را به سینما بکشاند.

در واقع وجه تمایز اخراجی ها در فروش نسبت به سایر فیلم های پرفروش در این است که علاوه بر جذب مخاطب آن فیلم ها توانسته کسانی را که شاید سالی یکبار هم به سینما نمی روند را هم جذب کند.

ساسان
يکشنبه 5 تير 1390 - 4:39
-131
موافقم مخالفم
 
توهم پر مخاطب ترین فیلم

با سلام

من هم مانند بسیاری از دوستان معتقدم فروش بالای یک فیلم نمی تواند شاخصی برای کیفیت آن فیلم باشد

اما نکته ای که دوستان از آن غافلند یا خود را به غفلت زده اند این است که اصلا اخراجی در مقایسه با بسیاری از فیلمهای قبل از انقلاب مخاطب کمتری داشته

برای اثبات ای ادعا می توان فروش بسیاری از فیلمهای قبل وحتی بعد از انقلاب رابا توجه به قیمت بلیط و جمعیت کشور مقیاس قرار داد و پی برد که اخراجی ها یقینا درصد مخاطب کمتری نسبت به فیلمهای گنج قارون.ممل آمریکایی.قیصر .همسفر.در امتدادشب.کلاه قرمزی و پسرخاله .و.........................

با این اوصاف یقینانا اخراجی ها که مدام به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران مطرح می شود ار نظر مخاطب در رده 20 هم قرار ندارد

نکته مهمتر اینکه فیلمی مثل جدایی نادر از سیمین علاوه بر ایران توانسته در بسیاری از نقاط جهان مخاطب جذب کند به خصوص در کشورهایی که سطح سلیقه مردمشان بسیار بالاتر از ایرانه مثل فرانسه .آلمان انگلیس و ................

حال تصور کنید اخراجی ها در سینماهای این کشورها اکران شود به نظر شما چقدر می تواند مخاطب داشته باشد

حمید م
يکشنبه 5 تير 1390 - 4:54
3
موافقم مخالفم
 

مردم ما کمدی ندیده نیستند که بخوهند از این کمدی لذت ببرند

اصل قضیه و برنامه های شرکتهای دولتی رو بگید تا ببینند که چه افرادی رفتند ؟؟نه ما

sima azad
يکشنبه 5 تير 1390 - 7:18
17
موافقم مخالفم
 
ekhrajiha

aghaye ferasart bayadam az in film tarafdari kone fekresh dar hamin sathe pas nazaratesham hamintore dg?!

مهدی
يکشنبه 5 تير 1390 - 7:19
-7
موافقم مخالفم
 

با فروش دو و نیم ملیون دلاری در فرانسه رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شکسته شد و مجموع فروش فیلم به هشت ملیارد رسید.

سینمای ما لطفا این خبر رو به عنوان اولین سایت اعلام کن!


يکشنبه 5 تير 1390 - 7:27
15
موافقم مخالفم
 

اخراجیها دیگر پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیست! آمار فروش را ندارید گویا. در خوابید گویا.

حامد سبز
يکشنبه 5 تير 1390 - 7:53
9
موافقم مخالفم
 

واقعا در این وانفسای سینمای ما، کوبیدن فیلم هایی که در اقتصاد سینمای چند سال اخیر نقش به سزایی داشته اند قابل تأمل است. از فیلمی که خانم آهنگرانی ساخته تا صفحات بیشماری که سایت سینمای ما میذاره. اگر این فیلم را کسانی مثل آقای سهیلی هم می ساختند هم اینقدر انتقاد می کردید.

چرا اینقدر مثائل را سیاسی می کنید. دودش فقط توی چشم سینما می رود.

Saman
يکشنبه 5 تير 1390 - 8:40
-10
موافقم مخالفم
 

واقعا نمی شود به آقای ده نمکی گفت کارگردان!

همه ی فروش این سه گانه از اخراجی ها به خاطر مشغله کاری و مشکلات زندگی امروز مردم است که فقط فقط طنز و کمدی را دوست می دارند تا لحظه ای از فکر این مشکلات بیرون بیایند

واقعا متاسفم که کشور عزیز ما ایران، فیلم پر فروشش اخراجی ها است

به نظرم باید فیلم فوق العاده جدایی نادر از سیمین باشد همچنان که اروپا را به غبظه درآورده است

سامان


يکشنبه 5 تير 1390 - 11:18
-1
موافقم مخالفم
 

لطفا در باره سینما مطلب بنویسید. این که اسمش رو می برین نمی دونم چیه؟

رضوانه
يکشنبه 5 تير 1390 - 12:38
1
موافقم مخالفم
 

البته اینم باید اضافه کرد که همه ی مدرسه ها و ادارات رو بردن برای این فیلم و پول بلیط هم ازشون گرفتن!

hb
يکشنبه 5 تير 1390 - 14:29
-9
موافقم مخالفم
 

با این دلایل مخالفم

به نظر من آنچه که باعث فروش بالای اخراجی ها شد "برند" اخراجی ها است . چه بخواهید و چه نخواهید این برند ایجاد شده و حتی اگر اخراجی ها 4 هم ساخته شود قطعا به فروش بالایی دست خواهد یافت.

این هجمه را در طول این مدت که از سوی سینمایی ها علیه فیلم شد ببینید ، چه تاثیری بر فروش آن داشت؟ تقریبا هیچ . خیلی وقت است که مردم به توصیه یا تحریم این افراد فیلم نمی بینند.

ایلانا
يکشنبه 5 تير 1390 - 15:28
4
موافقم مخالفم
 

موفقیتی نبوده است که دلیلی داشته باشد

ساختن فیلم مبتذلی که پس از دیدنش فراموش کنی اصلاً درباره چه بود

ساختن فیلمی که اردوی تفریحی بچه های دبستانی و راهنمایی شود

و ساختن فیلمی بی هویت و تاریخ برای دقایقی خندیدن بی علت دلیل واضح نمی خواهد اقایی که نمی دانم با این دلایل اسمت را می توان کارگردان گذاشت یا نه

mostafa
يکشنبه 5 تير 1390 - 15:46
-3
موافقم مخالفم
 

مسعود ده نمكي كارگردانه؟؟؟؟؟؟ يكي به من بگه لطفا"

بهارنوروز
يکشنبه 5 تير 1390 - 16:4
43
موافقم مخالفم
 

عیار سینمایی ده نمکی ازاین به بعدمشخص میشه .تاحالاکه این دنباله سازیهاش به لطف اون اولی خوب فروخته ولی ازاین به بعد که احتمالا دیگه اخراجیهانمی سازه(واقعادیگه نمی سازه؟) باید ببینیم تاچه حدمی تونه فیلم بفروش (صرفابفروش ونه خوب) بسازه، واین اندازه منم منم راه بندازه. خیلی دور نیست که این جناب کارگردان سکوت اختیارکنه .

vahid la
يکشنبه 5 تير 1390 - 20:8
11
موافقم مخالفم
 

به نظر من به عنوان مخاطبی که هر سه قسمت اخراجی ها را

دیدم عمده ترین دلیل اصلی فروش این فیلم جنگ روانی است .

استدلال من بر این است که وقتی مسعود ده نمکی اخراجی ها1را

در جشنواره فجر آن سال عرضه کرد اما از جانب داوران برنده جایزه

مهمی نشد با آن نطق آتشین در صحن جشنواره و پس از آن با

مصاحبه های عریض و طویل در روزنامه ها توانست ذهن مخاطب

را به جایی هدایت کند که فیلمش اجتماعی و واقعی و ارزشی و

عامه پسند و... است و مخاطب در آن دوره یعنی سال 85 و 86

و در دوره ای که واقعا رکود سینما بود به امید دیدن یک فیلم همه

چیز تمام راهی سینماها شد اما لازم میدونم چون در اینجا درحال

نقدکردن هستم البته به عنوان نظر شخصی باید منصفانه بگویم

که اخراجی ها 1 فیلم خوبی بود ولی نواقص زیادی هم داشت.

اما داستان اخراجی ها 2 به گونه ای بود که تبلیغات ساعت به

ساعت تلویزیون باعث شد که مردم با ذهنیت فیلم قبلی ده نمکی

و با استدلال اینکه حتما این از قبلی بهتر است روانه سینماها

شدند اما با یک کمدی مبتذل رو به رو شدند که در چند سکانس

محدود سعی کرده بود وقایع جنگ را نشان بدهد که واقعا در

بیان واقعیتهایی نظیر اسرای جنگ ناشیانه عمل شده بود.

و در نهایت اخراجی ها3 با تکیه بر یک واقعه تاثیرگذار در تاریخ

پس از انقلاب وارد صحنه شد ، ولی ده نمکی نشان داد که کار

سینمایی اش به پایان رسیده است چرا که در اخراجی ها 3 معنای

واقعی ابتذال و درک پایین سیاسی کارگردان را دیدیم و به نظر من

مردمی که بدون بلیط تخفیف نیم بها(!) به تماشای این فیلم رفتند

با استدلال به اینکه این فیلم سیاسی است به تماشای آن رفتند

ولی با چیزی به جز ابتذال و درک پایین سیاسی کارگردان مواجه

نشدند...

علی
يکشنبه 5 تير 1390 - 20:10
8
موافقم مخالفم
 
خلاصه اینکه مردم ایرانند و جو گیر شدن!

شاید مهمترین دلیل پرفروش بودن اخراجی ها به اعتماد مردم در دیدن لحظه های واقعاً ناب طنز و مفرح در این فیلمهاست. لحظاتی که حتی مخالف آقای دهنمکی رو در اخراجی های 1 و2 کاملاً خنداند البته که در 3 این اتفاق هرگز نیفتاد!

همچنین فیلم کپی برداری هایی از سایر فیلمها (ارتفاع پست، هیوا و...) دارد که این سکانسها برای بسیاری، که این فیلمها را ندیده یا فراموش کرده بودند جذاب بود(ورود تانک به درون سنگر، سکانسهای داخل هواپیما و...)

و بعد هم لحن نسبتاً صمیمانه فیلم و کمتر توی ذوق زدن شعارهای فیلمساز در اخراجی های 1 همذات پنداری خوبی برای مردم و شخصیتهای فیلم بوجود آورد و کنجکاو برای پیگیری، که در 2 و 3 کلاً نابود شد!

خلاصه اینکه مردم ایرانند و جو گیر شدن!

شقایق
يکشنبه 5 تير 1390 - 20:28
19
موافقم مخالفم
 

به نظر من مهمترین عامل فروش اخراجی ها برهوت کمدی در ایران است. مردم دوست دارن بخندن و اهمییتی نداره به چه قیمتی... و جای تاّسف داره.

صادق اميدبخش
يکشنبه 5 تير 1390 - 23:43
0
موافقم مخالفم
 

به اينها اضافه كنيد حمايت هاي دولتي و ترغيب و تهيه بليط براي كاركنان ارگانها و نهاد هاو... تعدد سينما ها اختصاص يافته و همين طور زمان اكران مناسب و ...

البته كه هر كس چنين فرصت هايي نصيبش مي شد مي توانست چنين ركوردي در فروش را به اسم خودش ثبت كند. چه بسا خيلي بيشتر!

مکابیز
دوشنبه 6 تير 1390 - 1:9
7
موافقم مخالفم
 

موافقم که باید روی اخراجی های یک تمرکز کرد. همانطور که مثلا ما با پدیده ای مثل گرگ و میش در سینمای آمریکا مواجهیم و در تحلیل علل موفقیت قسمت های بعدی روی همان قسمت اول تاکید می کنیم.

اما وفور بازیگران واقعا دلیل قانع کننده ای نیست. این بازیگران اغلب در تلویزیون دستمالی شده بودند و هیچکدامشان ستاره نبودند. اتفاقا اخراجی های یک واقعا فیلم کم ستاره ای بود و نقش اولش هم چهره چندان مطرحی نبود. من روی عنصر تصادف انگشت می گذارم. البته هیچ چیزی در جهان مطلقا تصادفی نیست اما گاهی بعضی عوامل همزمان می شوند که جور شدنشان دست کسی نیست.و به نظر تصادفی می رسند اخراجی ها پر فروش شد چون شانس آورد.اگر خوش شانسی را نوعی هنر به حساب بیاوریم خوب ده نمکی هنرمند است. برای اینکه به او بر نخورد باید عرض کنم امروزه دیگر هنرمند بودن چیزی نیست جز خوش شانسی بسیار و اندکی استعداد. این الگو روی شیرین نشاط هم که با اقبال خصوصی(در مقابل اقبال عمومی) روبرو می شود کار می کند.و روی خیلی های دیگر...

مرضیه ج
دوشنبه 6 تير 1390 - 12:47
-4
موافقم مخالفم
 

اقای ده نمکی برای اخراجی های 1 اگر اون جنجال رو سر جایزه گرفتن پیش نمی کشید محااااااااال بود چنین فروشی میکرد.........اخراجی 2 با بازی بسیار ضعیف امیر یل ارجمند فاجعه ای بیش نبود..........این حواشی اخراجی هاست که باعث فروشش شده نه خود فیلم.......

آرش
سه‌شنبه 7 تير 1390 - 10:28
64
موافقم مخالفم
 

متاسفانه آقای ده نمکی فکر می کنن هر فیلمی که پرفروش باشه پس فیلم خوبیه ... حالا شما اگه تونستین ایشون رو قانع بکنین که این درست نیست بعد می ریم سر بقیه بحث ها ..

سید محسن طباطبایی
سه‌شنبه 7 تير 1390 - 12:1
-11
موافقم مخالفم
 

دلیل از این واضح تر که توی این سه گانه بازیگرانی هستند که هرکدام به تنهایی "استار" (نه سوپر استار،چون سوپر استار مرد بنظرم نداریم و سوپر استار زن ایران هم فقط و فقط هدیه تهرانی ست) هستن و بودن هرکدومشون در یک فیلم تاثیر بسیاری در فروش اون فیلم میذاره.

اکبر عبدی/محمدرضا شریفی نیا/امین حیایی و...

دو نکته در این مورد قابل تأمل است:

1- آقای ده نمکی ( که من شخصاً شمارو کارگردان نمیدونم.چون تمام وزنه فیلم با بازیگران جابجا میشود و در حتی یک سکانس خلاقیت کارگردانی بروز پیدا نمیکند که صدالبته بسیار طبیعی ست!!! - بالاخره باید تفاوتی بین کیمیایی و کیارستمی و فرهادی و بزرگان با بقیه وجود داشته باشد) اگر راست می گفتید که فیلم شما پرفروش است نباید حتی یکی از این بازیگران هم در این فیلم می بود.بدیهی است در این حالت فروش همان اخراجیها1 هم به نیم میلیون نمی رسید چه رسد به اینکه...! پس اشتباه نکنید: فیلمنامه شما و فیلم شما بد نفروخت! بخاطر فقط بازیگران آن نه شما و فیلمنامه آن. میتوان تاثیر فیلمنامه و شما را جمعاً در مقایسه با بازیگران(در میزان فروش) 5 به 95 دانست؛آنهم با ارفاغ

2- این را قبول دارم که سه گانه اخراجیها پرفروش ترین فیلمهای ایران لقب گرفته اند(متاسفانه! چون سطح فرهنگ مردم را نشان میدهد که به نفس کار اهمیت نمیدهند و فقط بازیگر برایشان مهم است) ولی میخواهم بگویم بازهم کار شاقّی که نکرده اید،هیچ؛ بلکه فیلمتان بسیار کم فروخته.فیلمی که بجز برخی بازیگران آن، همگی استار هستند باید بیش ازاینها بفروشد نه اینکه... .خودتان قضاوت کنید فیلمی که هر بازیگرش تضمین فروش میلیاردی در یک فیلم است، باید انقدر کم بفروشد؟؟؟

در پایان بنا به رسم ادب(نه از صمیم قلب) به شما خسته نباشید میگویم ولی اجازه دهید برایتان متاسف باشم چرا که شما شعور مخاطب را با استتار فیمنامه در "ردای استرهای ایران" به سخره گرفته اید.

با این وضع، برای سینمای ایران آرزو میکنم که دیگر مجبور به تحمل نام شما بعنوان کارگردان یا نویسنده نباشد.

والسلام

يك منتقدمنصف
چهارشنبه 8 تير 1390 - 7:57
-5
موافقم مخالفم
 

من خودم اخراجي ها رو خيلي دوست دارم و ميتونم بگم كه تا چندين بار هم ديدم. دور از انصافه كه بخوايم بگيم فيلم بدي بود. نه نبود. در نوع خودش خوب بود. تقريبا اون زمان سنت شكني كرد و بعد از ليلي با من است اولين فيلمي بود كه يه جور ديگه با جبهه و جنگ شوخي ميكرد. ولي به نظرم كمدي خوبي بود و بازي هاي كامبيز ديرباز و امين حيايي فوق العاده بود. حتي ماها الانم مجيد سوزوكي ورد زبونمونه ، نيست؟ من خودم يه مدت به اقاي ديرباز همون مجيد سوزوكي ميگفتم. ايول ايول داش مجيدو ايول. بگذريم، يادش بخير. سري اول به خاطر كمدي بودن و نسبتا خوب بودنش فروخت و اصلا شانسي نبود.

من معتقدم هرچيزي سري دومش ساخته شه ديگه به درد نميخوره و موفق نيست. چون شخصيت ها تكراري ميشن و ديگه اون سوژه خوب نيست. يه فيلمنامه دست و پاشكسته مينويسن كه يه جوري به سري اولم ربط داشته باشه. مثلا مرد دوهزارچهره

هيچ وقت مثل اولي توفيق نيافت و مثال هاي زياد ديگه.حالا سري سوم هم كه ديگه جاي خود داره.من از اخراجي هاي 2 خوشم نيومد. زيادي لوس و مسخره بود و همش لودگي بود.يك بار هم بيشتر نديدم، همونم واسه هفتاد و هفت پشتم بسه. تصميم گرفتم 3 رو هم نبينم. اين طوري خيلي بهتره. به نظرم دليل پرفروش شدن 2و3 اول حاشيه و كارگردانش و بعد هم كمدي بودنش. چون الان هر نوع كمدي در كشور ما فروشش بالاست،گرچه سخيف هم باشه. ولي سري اول فيلم خوبي بود كه خوب هم فروخت و حقش هم بود.

والسلام، نامه تمام

امید.ع
چهارشنبه 8 تير 1390 - 16:37
4
موافقم مخالفم
 

اصولا باید فیلمسازی ده نمکی را زیر سوال برد.فردی که فقط فرافکنی و شعار دادن را بلد است و فیلمسازی انهم با انبوهی از مشاوران را ذره ای بلد نیست.فروش سه گانه اخراجی ها هم بیشتر به خصلت ما ایرانیها برمیگردد که هر چیزی را که در بوق و کرنا میکنند بیشتر به مذاق ما خوش میاید

سید محسن طباطبایی
پنجشنبه 9 تير 1390 - 11:17
1
موافقم مخالفم
 
ابراز تاسف برای شما مدیران سایت!!!

براتون متاسفم که حتی نظر خوانندگان سایت هم جرأت ندارید توی سایت بزارید.نظر هرکسی محترم است و من هم یک کَس هستم و نظر دادم.اگر بی توجهید یا بی جرأت از خواننده های سایت نخواهید که نظر بدن.دو سه روزی میشه نظر دادم (نسبتا طولانی) ولی هیچ نظر دیگری(حتی به غیر از مال من)به این قسمت بعد از نظر «مرضیه ج» اضافه نشده.روزی که نظر دادم،نظر ایشون آخرین نظر بود و کماکان آخرین نظر است!

هادي
جمعه 10 تير 1390 - 11:6
1
موافقم مخالفم
 

فروش بالاي فيلم زياد مهم هم نيست كه بخوايم روش اينقدر بخث كنيم - اخراجي ها مبتذل نيست ولي يك طنز فاخر هم نيست اين فيلم فيلمي است كه بدون هيچ گونه انديشه وفكر و منطق كه معمولا در پشت هر اثري است ساخته شده يعني اين فيلم هيچ حرفي براي گفتن ندارد وفقط نظرشخصي يك كارگردان است البته با كمي تغييرات در آن تا مخاطب حس نكند كه كارگردان واقعا طرفدار كدام يك طيف وجناح است - اخراجي هاي 1 فيلم خوبي بود اما خيلي زيركانه جلو آمد و با ايجاد جنجال و همچنين نبود فيلم كمدي خوب درآن برحه توانست مخاطب زيادي جذب كند كه خود من هم در آن برحه اين فيلم را يك فيلم ممتاز مي دانستم ولي اخراجي هاي 2 واقعا پوچ بود هيچگونه حرفي نداشت و فقط شعار بود و شعار (ضايع ترين بخش فيلم جايي بود كه بيان شد كه گروهي كشورشان را به سيگار فروخته اند كه واقعا خيلي مسخره بود اون همه دلايل واقعي وباور پذير براي وطن فروشي را ول كرده وچسبيده به سيگار!!!) - اخراجي ها ي 3 رو هم كه من اولا تحريم كرده بودم چون بعد از ديدن اخراجي ها 2 ديگه دوست نداشتم 3 رو ببينم اما سرانجام به اصرار دوستان فتم ديدم اما اين حتي بدتر و مزخرف تر از 2 هم بود و به جرات مي توانم بگويم يكي از شعار زده ترين فيلم هايي كه تا حالا ديده بودم اين بود بدون هيچ مفهومي فقط شعار و شخصيت هاي سياه وسفيد و ديگر هيچ...

خلاصه ساخت ادامه فيلم در همه جاي دنيا با توجه به مخاطب فيلم و تشويق منتقدان صورت مي پذيرد اما در ايران آقاي ده نمكي قبل از ساخت اخراجي ها 1 گفت كه اين فيلم سه گانه خواهدبود!!!!!!!!!!!!!!

همه چيزمون به هم مياد .

آرش
جمعه 7 مرداد 1390 - 8:24
-13
موافقم مخالفم
 

دلیل فروش اخراجی ها فقط حمایت بیش از حد از آقای ده نمکی بوده

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���