نقد صریح فیلم و فیلمنامه «ورود آقایان ممنوع» نکته بسیار مهمی است
چند جمله درباره «ورود آقایان ممنوع» و دلیل خنده ما

سینماي ما- - رامتین شهبازی: فیلم «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان و نوشته پیمان قاسم‌خانی این روزها با اقبال عمومی مواجه شده است. فیلم از آن دسته کمدی‌هایی در سینمای ایران محسوب می‌شود که می‌توان در مورد آن بحث جدی کرد. از همین ابتدا امیدوارم افرادی بر من خرده نگیرند که چرا مباحث فلسفه کمدی را برای فلان فیلم ایرانی مطرح کرده‌ای! صاحب این قلم اعتقاد دارد که هر اثر هنری که کارش را درست انجام دهد و با نظریات نظریه‌پردازان منطبق باشد قابلیت ورود به حیطه مباحث فلسفه هنر را دارد.

برگسون و کروچه دو فیلسوفی هستند که مفصل درباره کمدی اظهار نظر کرده‌اند و البته این نظریات بازخورد‌های مثبت و منفی فراوانی داشته است. نظریه برگسون در این راستا به ماشین‌وارگی انسان‌ها باز می‌گردد. این فیلسوف معتقد است، زمانی که انسان رخت ماشین‌وارگی به تن می‌کند، این قابلیت را برای دیگران به وجود می‌آورد تا به او بخندند. در فیلم «ورود آقایان ممنوع» نیز با یکی از این ماشین‌وارگی‌ها رو به رو هستیم که اسباب خنده ما را در طول فیلم تدارک می‌بیند.

در این فیلم مدیری وجود دارد که با روح خشک قوانین و مقرراتی که در ذهن دارد او را از روح آدمیت تهی کرده و اعمال وی را به یک ماشین بدل کرده است، بنابراین هر زمان که در موقعیت انسانی قرار می‌گیرد دستخوش تعارضاتی می‌شود و از همین رو تماشاگر را می‌خنداند.

این نقد صریح فیلم و فیلمنامه «ورود آقایان ممنوع» نکته بسیار مهمی است که شاید زیر بار مفاهیم دیگر فیلم پنهان شده باشد. مدیر مدرسه می‌پندارد که قوانین می‌توانند برساخت‌هایی را پدید آورند که می‌تواند زندگی انسان ها را با معیاری مشخص تحت کنترل خود در آورد.

این برساخت ها در جامعه وجود دارد، اما به هرحال انسان این قابلیت را دارد که گهگاه این برساخت‌های خود ساخته را تغییر دهد و این اتفاق به مرور زمان در فیلم برای مدیر مدرسه رخ می‌دهد. این ماشین‌وارگی خصلت انسان مدرن است که روح خود را به سیستم می‌فروشد.

در این فیلم می‌بینیم جایی که معلم قرار است رفتار فیزیکی داشته باشد، همانند بازی والیبال بسیار موفق عمل می‌کند، اما در برقراری رابطه احساسی موفق نیست و در خواب نیز حتی دچار کابوس می‌شود. رفتار خشک و ماشین‌زده او باعث ایجاد پارازیت در تعامل دوسویه اجتماعی می‌شود و قاسم‌خانی و جوان خیلی خوب این را در کلیت فیلم خود طنیده‌اند.

از سوی دیگر کروچه معتقد است که انسان در برخورد با تعارض‌ها لبخند می‌زند. نظریه خنده بر تعارض‌ها تنها نظر کروچه نبوده و بسیاری از دیگر نظریه‌پردازان نیز بر آن صحه گذارده‌اند.

از همین روی می‌توان در ادغام نظریه برگسون و کروچه گفت که این ماشین‌زدگی تعارض ذاتی را با خود به همراه می آورد که حاصل آن ایجاد خنده است. زمانی که فیزیک انسانی به ماشین شباهت پیدا کرد، روح او نیز به همین ماشین شبیه می‌شود و روح را می‌آزارد. نگاهی که شاید از سوی دیگر در برخورد با جبری طبیعی به تراژدی هم نزدیک می‌شود، اما اغراقی که در بیان وجود دارد آن را به سمت کمدی سوق می‌دهد.

پیمان قاسم‌خانی و رامبد جوان این تعارض‌ها را به خوبی ترسیم می‌کنند و از این رو می‌توان ادعا کرد «ورود آقایان ممنوع» اثری به ذات کمدی است که می‌تواند از منظری درست به هدف خود یعنی خنداندن تماشاگر نزدیک شود.


منبع : خبرآنلاین

به روز شده در : چهارشنبه 15 تير 1390 - 4:14

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

مرجان
چهارشنبه 15 تير 1390 - 5:1
34
موافقم مخالفم
 

حتي اگه اين نظريات فيلسوفانه نيز در مورد فيلم مطرح نشه بايد گفت كه الحق و والانصاف فيلمي كه پيمان قاسم خاني نوشته و رامبد جوان كارگرداني كرده و رضا عطاران و بقيه بازيگرائي مثل ويشكا آسايش و ماني حقيقي بازي كردند واقعا آدمو مي خندونه و براي 2 ساعت فراموش مي كني كه چه مشكلاتي داري و بايد از سالن كه ميري بيرون با چه مسائلي دست و پنجه نرم كني!

البته اين نوشته هم نقد خوب و جالبيه و نكات مفيدي رو در خصوص نوع خاصي از طنز معرفي ميكنه. مرسي از نويسنده

ضمنا درسته كه سينماي ما به فيلمهاي فاخري مثل جدايي نادر ا ز سيمين و ... افتخار مي كنه و خاطرات افتخاراتش هميشه تو ذهن آدم مي مونه اما در اين دوران پر از استرس و آشفته بازار كمبود فيلمهاي كمدي كه قوي باشن و از طنز به سمت هزل و هجو و لودگي پيش نرفته باشن، وجود يه همچين فيلمايي كه به شعور مخاطب احترام مي ذاره و به هر قيمتي درصدد خندوندن تماشاگرهاش نيست، واقعا نعمت بزرگي به شمار مي ره. بايد قدر اين نويسنده ها و كارگردانا رو دونست و از بازيگراش حمايت كرد تا ديگه شاهد حضورشون تو فيلماي دم دستي(البته ببخشيد كه همچين واژه اي رو به كار ميبرم) نباشيم.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���