سینمای ما – حسین لامعی: خبرهای عجیب یکی پس از دیگر منتشر می شود. آخرین فیلمنامه عبدالرضا کاهانی به نام «سعيد آراسته»‌ توسط وزارت نظارت ارزشیابی ارشاد پروانه ساخت نگرفت تا ماجرای این فیلمنامه کاهانی هم مانند بسیاری از فیلمنامه هایش در همان ابتدا بایگانی  و ساختش لغو شود. کاهانی در واکنش به این اتفاق نامه ای سرگشاده که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد به معاونت نظارت ارزشیابی نوشت و با طرح چهار پرسش از متوليان سينما ابتدا در بند الف خطاب به شمقدري و سجادپور آورد:

یک- دلايل عدم صدور پروانه ساخت براي پروژه‌هاي «كف»، «من» و «حمل با جرثقيل» را نفهميدم! لااقل علت صادر نشدن مجوز براي پروژه «سعيد آراسته»‌ را بيان كنيد؟! اعتراف مي‌كنم قوانين پروانه ساخت و نمايش را قبول ندارم. اما چه كنم كه تنها راه فيلمسازي قانوني در اين كشور است! پس حالا كه خود را ملزم به رعايت قوانين مي‌دانم انتظار دريافت مجوز هم دارم. پيش از اين كه وارد حرفه فيلم‌سازي شوم از مصائب آن آگاه بودم پس ترديد نكنيد بازهم فيلم خواهم ساخت.

دو- دليل عدم صدور مجوز خارجي فيلم «هيچ» را شنيدم، اما نفهميدم. علاقمندم علت صادر نشدن مجوز خارجي «اسب حيوان نجيبي است» را هم بشنوم سپس نفهمم. اين فيلم در چندين فستيوال خارجي پذيرفته شده كه در حال حاضر نمي‌دانم چه جوابي به آنها بدهم. اين درست كه مصوبات شما دو سال مرا از حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي محروم كرده اما اهل نظر مي‌دانند، عدم ارسال فيلم‌هاي من به خارج از كشور، همان اندازه مهم است كه ارسال فيلم به اسكار.

سه- به پيشنهاد آقاي سجادپور در اكران فيلم سينمايي «آن‌ جا» ـ كه پس از گذشت پنج سال همچنان در محاق توقيف است ـ منصرف شدم و باز به پيشنهاد ايشان تقاضاي صدور مجوز براي شبكه نمايش خانگي دادم. چرا مجوز نمايش خانگي فيلم صادر نشده است؟!

 در بند «ب» نامه كاهاني خطاب به "صنف واحد تهيه كنندگان" آمده است:

 چهار- شما با ساخت پروژه‌ي «سعيد آراسته» موافق هستيد و نظرتان را به وزارت ارشاد هم اعلام كرده‌ايد. چرا نظر شما مردود مي‌شود!؟ جايگاه شما همين است!؟ چطور مي‌خواهيد از اهالي سينما دفاع كنيد!؟ اگر من جاي شما بودم لحظه‌اي در صنف واحد نمي‌ماندم. شما موظف به حمايت از من هستيد.

 كاهاني در پايان نامه‌اش با خطاب قراردادن خانه سينما آورده است: «از خانه سينما انتظار دارم مطالبات و حقوق ازدست رفته‌ام را پيگيري كند و براي آدمي مثل من هم سكوت را بشكند. اگر چنين كرد همچنان عضوي از آن خانه خواهم بود. در غير اين صورت ـ كه البته چندان هم مهم نيست ـ به عضويت در خانه خودم بسنده مي‌كنم.»

اتفاقات اخیر در مورد کاهانی را بار دیگر مرور کنیم: پیش از این فیلمنامه های "من" ، "کف" و "حمل با جرثقیل" که توسط رضا کاهانی برای گرفتن پروانه ساخت به وزارت نظارت ارزشیابی داده شده بود رد شد و به هیچ کدام پروانه ساخت داده نشد. ماجرای اکران عمومی "اسب حیوان نجیبی است..." در سینماهای ایران همچنان مشخص نیست و آنگونه که خودِ کاهانی در نامه اش عنوان کرده وزارت ارشاد از نمایش این فیلم در فستیوال های خارجی هم جلوگیری به عمل آورده است. در کنار این اتفاقات ماجرای روی صحنه نرفتن تئاتر "این جا تهران است صدای ما را از مشهد می شنوید..." به نویسندگی و کارگردانی کاهانی و همچنین مجوز اکران عمومی نگرفتن فیلم "آن جا" را هم به یاد بیاوردید. مخصوصا که "آن جا" حتی مجوز پخش در شبکه خانگی را هم تاکنون نگرفته است؛ اتفاقاتی که پیش از این مشابهش را برای فیلمسازی دیگر رخ نداده بود و می شود کاهانی را رکورد دار این ماجرا دانست؛ پروانه ساخت نگرفتن چهارفیلمنامه یکی پس از دیگری.

بنا بر گزارش سایت "سینمای ما"  این اتفاقات اخیر در مورد  کاهانی  شایعات مطرح شده در محافل سینمایی را جدی تر از پیش می کند. شایعه کوشش یا تمایل برای کنار گذاشتن کاهانی از عرصه فیلمسازی توسط متولیان امور سینمایی  و تلاش در خانه نشین کردن این فیلمساز. مخصوصا اگر بدانیم در ایام جشنواره پس از نمایش "اسب حیوان نجیبی است" در جشنواره، سایتی نزدیک به وزارت ارشاد با مبتذل و سخیف دانستن این فیلم با تیتری عجیب به طور ضمنی عنوان کرده بود: "آقای کاهانی لطفا از ایران برو!" کلاف این ماجراها زمانی بیشتر در هم می‌پیچد که شنیده شده بود چندی قبل زمانی که یکی از فرهنگسراهای معتبر پایتخت قرار برگزاری جلسه نقد و بررسی "اسب حیوان نجیبی است..." را گذاشته بود، با مخالفت  معاونت امور سینمایی مواجه شد تا حتی نشست "نقد و بررسی" فیلمی از کاهانی هم  لغو شود. بنا به درخواست مخاطبان سایت و علاقه مندان سینما پیگیر چند و چون این ماجرا شدیم تا دلایل پروانه ساخت نگرفتن فیلمنامه های کاهانی - مخصوصا "سعید آراسته" – را متوجه  و واکنش مسئولان به این اتفاق را جویا شویم.

علیرضا سجادپور: از من در مورد کاهانی چیزی نخواهید شنید!

در ابتدا با علیرضا سجادپور معاونت نظارت ارزشیابی تماس گرفتیم. سجادپور هیچ سخنی در این باره نگفت و اعلام کرد: بنده قبلا هم گفته بودم باز هم می گویم در مورد آقای کاهانی و فیلم هایش هیچ اظهار نظری نخواهم کرد و شما مطمئن باشید از من در مورد ایشان حرفی نخواهید شنید! سجادپور حتی در مقابل این سوال که آیا به فیلم نامه "سعید آراسته" قطعا مجوز ساخت داده نخواهد شد؟ هم سکوت کرد و حرفی نزد.

سیدضیا هاشمی: فیلمنامه کامل نبود، طرح و ایده اولیه بود اما پیگیری می کنیم

پس از آن با صنف واحد تهیه کنندگان تماس گرفتیم. صنفی که در ایام اخیر، اختیار برسی پروانه ساخت فیلم ها به آن سپرده، تا از این پس این صنف در مورد پروانه ساخت فیلمها اعلام نظر کند. کاهانی در نامه سرگشاده اش به "صنف واحد تهیه کنندگان" اعتراض خود را اعلام کرد."سیدضا هاشمی" رییس صنف واحد تهیه کنندگان در گفت‌وگو با سایت "سینمای ما" در مورد مجوز پروانه ساخت نگرفتن فیلم کاهانی این گونه توضیح داد: اولا که دادن پروانه ساخت فیلمها در اختیار ما نیست، در اختیار وازرت نظارت و ارزشیابی است و این یک موضوع حکومتی است. دادن پروانه ساخت در دست دولت و معاونت امور سینمایی بوده و هست. ما فقط موظف به برسی فیلمنامه ها و دادن پیشنهاد و نظر به معاونت سینمایی هستیم. همین، و نه بیشتر. طبق همین قانون ما "سعید آرساته" آقای کاهانی را برسی کردیم و پس از بررسی با دادن پروانه ساخت به آن موافقت کردیم و پیشنهاد و نظر مثبت‌مان را در مورد این فیلم به معاونت سینمایی ارشاد اعلام کردیم. اما حکم نهایی دست ما نیست و معاونت مختار است. آن ها تصمیم گرفتند تا به این فیلم پروانه ساخت ندهند و نظری برخلاف نظر صنف واحد تهیه کنندگان اعلام کردند. این وسط مقصر ماییم؟ ما در حد بررسی کننده و پیشنهاد دهنده هستیم و نه تصمیم گیرنده و حکم دهنده نهایی بودیم. این موضوع واضح است.

هاشمی در ادامه گفت : دوما این که اصلا آقای "کاهانی" به ما فیلمنامه مدون و کامل ندادند، ایشان فقط یک طرح و ایده دادند و از ما خواستند این طرح و ایده را بررسی کنیم و اگر این مورد مشکلی ندارد وارد ادامه ماجرا شوند. ما هم در حالت عادی موظف به خواندن آن طرح نبودیم، زیرا از همان اول قرار ما بر این بود که صنف واحد تهیه کنندگان فیلمنامه های کامل را بررسی کند نه طرح و ایده را. با این حال به درخواست آقای کاهانی احترام گذاشتیم و طرح و ایده فیلمنامه ایشان را مطالعه و بررسی کردیم و بعد به نظر مثبت صنف را در مورد ساخته شدندش به معاونت سینمایی اعلام کردیم. باز هم می گویم این ما نیستیم که حرف آخر را می زنیم. هاشمی در انتها در مورد ماجرای مجوز نگرفتن فیلمنامه های کاهانی و این که کاهانی در نامه اش خواستار حمایت این صنف از خود شد، به سایت سینمای ما گفت: صنف واحد تهیه کنندگان قطعا این ماجرا را پیگیری و دنبال می کند زیرا قرار ما در دفاع از حق فیلمسازان محترم است. ما بارها بر همین اصل – حمایت از فیلمسازان- تاکید داشتیم و باز هم تاکید می کنیم. بگذارید نشست آینده اعضای صنف برگزار شود تا در این مورد با دوستان به بحث و گفت‌وگو بنشینیم و تصمیم لازم را بگیریم.

فرهاد توحیدی: قانون اساسی را زیر پا گذاشته اند و ما سکوت نخواهیم کرد

 با فرهاد توحیدی یکی از اعضای ارشد "خانه سینما" تماس گرفتیم تا نظر ایشان را هم در این مورد بشنویم. وی در این مورد با صراحت و قطعیت به سایت "سینمای ما" گفت: این حق آقای کاهانی است که برآشفته شوند. قانون اساسی مملکت ما می گوید در این کشور انسان ها حق کار و حرکت دارند و کسی اجازه ندارد مقابل این حرکت و کار مانع ایجاد کند. این که فیلمنامه‌های کاهانی را یکی پس از دیگری پروانه ساخت ندهند مصداق بارز تخطی از قانون اساسی مملکت ماست. توحیدی در ادامه گفت: عبدالرضا کاهانی عضو خانه سینماست و محترم و عزیز است، ما قطعا از ایشان دفاع خواهیم کرد و سکوت نمی کنیم. از اهرم هایمان استفاده می کنیم و وارد مذاکره می شویم. از قدرت خانه سینما ، این صنف مستقل استفاده خواهیم کرد. مطمئن باشید خانه سینما از تمامی فیلمسازان عضو این خانه حمایت خواهد کرد و در این مورد سکوت نخواهد کرد.

حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت مجوز ساخت نگرفتن کارهای کاهانی چه می شود. آیا قرار بر این است ماجرای رد شدن فیلمنامه ها همچنان ادامه یابد یا بالاخره  به یکی از فیلمنامه‌های این فیلمساز مجوز ساخت داده خواهد شد.  آیا معاونت امور سینمایی مخالف فیلمسازی شخصی به نام "رضا کاهانی" در سینمای ایران است؟ منبع : "سینما ما"


منبع : سینمای ما

به روز شده در : شنبه 19 شهريور 1390 - 14:18

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

کسری
شنبه 19 شهريور 1390 - 16:24
0
موافقم مخالفم
 

من تعجب می‌کنم کی این اخبار غلط رو به شما داده؟

حق؟

اینجا فقط یک نفر حرف میزنه

حق؟

اینجا فقط یک نفر حق داره

ما؟

مایی وجود نداره

پیشی
شنبه 19 شهريور 1390 - 18:51
3
موافقم مخالفم
 

آقای کاهانی خیلی بیخود کرده میخواد فیلم بسازه و با سباه نمایی بودجه مملکتو به آتیش بکشه.تا اینهمه فیلمساز نابغه و با شعور و مستقل مثه دهنمکی و شورجه و کلاهداری و از همه مهمتر شریفی نیا داریم نبابد فرصت به بیسوادا و فاشیتها و نون به نرخ روز خورا برسه.عبدالرضا خان اون چشمای خوشگلتو باز کن و ببین که همه چی آرومه ما چقد خوشحالیم! امیدوارم هر چه زودتر به راه راست هدایت بششی.چه قد آخه ما خوشبختیم و آزاد ای خداااااااااا

حسن اصغری
شنبه 19 شهريور 1390 - 20:16
1
موافقم مخالفم
 

ممنون از این گزارش کامل

برای آقای کاهانی آرزوی موفقیت می کنم امیدوارم مسئولان سینمایی دست از این بازی های بچگانه بردارند

امیر
يکشنبه 20 شهريور 1390 - 10:27
8
موافقم مخالفم
 
خستگی

درود

واقعا آزرده شدم از دست این جفا ها که بر این کارگردان خوب روا داشته اند . خسته شدیم از این همه دغل بازی ...


يکشنبه 20 شهريور 1390 - 14:17
8
موافقم مخالفم
 

ممنون آقای لامعی از مطلبتون و پیگیریی که میکنید

امیدوارم که این وعده های پیگیری خانه سینما و صنف واحد فقط در حد حرف نباشه و واقعا عملی بشه

هرچه که هست کاملا روشنه که مجور نگرفتن کاهانی دلایل فرا سینمایی داره

از آقای سجادپور تعجب میکنم مثل اینکه ایشون وظیفه خودشون و کاملا فراموش کردند

یعنی چه که از من هیچ اظهار نظری نمیشنوید پس چه کسی باید پاسخگو باشه؟!

علی گودرزی
يکشنبه 20 شهريور 1390 - 19:22
0
موافقم مخالفم
 

به نظر من اقای کاهانی یکی از بهترین فیلمسازای جدید هستن و هر کدام از این فیلمنامه ها که مجوز نمی گیرن یک فیلم خوب از سینمای ایران کم میشه اقای کاهانی خیلی دوست دارم امیدوارم بازم فیلم های خوبتونو در ایران بسازید0

اشکان
يکشنبه 20 شهريور 1390 - 20:47
-43
موافقم مخالفم
 

قصد دارند کاهانی رو به "پناهی" دوم تبدیل کنند... افسوس...

رضا
شنبه 26 شهريور 1390 - 20:34
0
موافقم مخالفم
 

اخراجی ها :

بازیگران : جعفر پناهی ، امیر نادری ، بهرام بیضایی و با حضور افتخاری

عبدالرضا کاهانی

نویسنده : علیرضا سجادپور

کارگردان : محمد مهدی عسگرپور

تدوینگر : مسعود ده نمکی

انتخاب بازیگران : محمدرضا شریفی نیا

خلاصه داستان : چندین کارگردان به دلیل شرایط موجود تصمیم میگیرند به خارج از ایران مهاجرت کرده و پس از یک سری اتفاقات سربه راه شده و دوباره به ایران بر می گردند ...

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���