گزارش تحلیلی حسین لامعی درباره عملکرد و تاثیر حضور یک‌ساله برنامه سینمایی "هفت"
وقتی "هفت" یک‌ساله مثل "نود" ده‌ساله شود!

سینمای ما- حسین لامعی: به نظرم برنامه تازه یک‌ساله‌شده‌ی "هفت" به‌رغم انتقادهای گاه و بی‌گاه و بجا و بی‌جا کماکان جذاب و دوست‌داشتنی راهش را می‌رود و برای مشتاقان سینما دارد به چیزی شبیه حیات خلوت تبدیل می‌شود. اجرای صاف و ساده و نسبتاً منصفانه – صادقانه‌ی فریدون جیرانی و جذابیت خاص حضور مسعود فراستی! با وجود تمام ایرادهای وارده و ضعف‌های آشکار و پنهان‌شان در ذهن علاقمندان سینما جا گرفته است.

رونق فیلم‌های خوب و رکود فیلم‌های بد
باید قبول کنیم نمره‌ای که برنامه "هفت" در همین ایام کوتاه حضورش به کلاس سینمای ایران افزوده، فرهنگی که به‌تدریج دارد به سطح جامعه تزریق کرده و تاثیری که بر سلیقه مردم گذاشته، از عهده‌ی منتقدان و مدعیان گوشه‌نشین‌اش که از روز اول شروع برنامه یکسره برای حذف یا تغییرش (به نفع خودشان لابد!) حکم صادر می‌کنند بر نمی‌آید و نخواهد آمد. یادمان نرود که آن کمدی‌های شلخته و بی‌مغز دیگر نمی‌فروشند و نیمه اول امسال فصلِ ركود ابتذال بوده است. "ورود آقایان ممنوع" که کمدی استاندارد این برنامه معرفی شد رکورددار بی‌رقیب فروش میلیاردی‌ست و در عوض فيلم تجربی جمع و جوری مثل "مرهم" از طنزهاي سخیف و بی‌هویتِ كفِ بازار بیشتر می‌فروشد،"اینجا بدون من" مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و گیشه "سعادت آباد" (هرچند دوستش ندارم) و "یه حبه قند" رونق نسبی دارد. در تحلیل منصفانه و جامع‌نگرِ شرایط رونق اقتصادی فیلم‌های خوب و رکود فروش فیلم‌های ضعیف، بی‌شک باید یک سر بحث بخورد به "هفت" و خط و مشی گرداننده و تیم همراهش در یک سال اخیر و در ویژه‌برنامه‌های روزانه جشنواره فجر.

مردم دارند کارشناسی می‌کنند
روزهای اول که دوربین "هفت" میان مردم که می‌رفت و نظر آنان را درباره فیلمی که دیدند می پرسید، اکثراً یا جواب نمی‌دادند یا بی توضیح خاصی می‌پیچاندند و ‌ شوخی می‌گرفتند، ولی حالا همان مردم مقابل همان دوربین از سبک بازیگری و ژانر تا تدوین و فیلمنامه و صدا می‌گویند و خود را در جایگاه منتقدان باتجربه یا رودررو و پرسش‌گر آن‌ها می‌بینند. "هفت" در مجموع و در یک معدل‌گیری کلی جریان مثبتی از سینما بین مردم راه انداخت و نگاه‌ها را فقط اندکی (به نسبت زمان کوتاه شروعش) جدی‌تر کرد و حتی مسائل تخصصی حوزه سینما را به خانه‌ها برد. با این حال همیشه هستند دیگرانی که به رسم همیشه نق می‌زنند که چرا مجری چنان است و برنامه چنین یا چرا منتقد برنامه همیشه لباسِ یک رنگ می پوشد! (یعنی واقعاً فراستی ایراد دیگری برای طرح‌کردن ندارد؟!). یادمان هست که عده‌ای به حمایت از منافع‌شان فریاد کردند که تلویزیون و جیرانی چرا ژانر کمدی را تخریب می‌کند! یا چه کار به دستمزد بازیگران دارد ... و می‌گویم کاش این بحث‌ها شفاف‌تر از این می‌بود و بی‌پرده‌تر و با تنوع موضوعی بیش‌تر. انتقادها درست و اغلب به جای خودش محفوظ و قابل پیگیری، اما دوستان بنگرند که عده‌ای از مردم عادی آن وقتِ شب پای برنامه‌ای می نشینند که در آن جیرانی مثلاً در کنار یک چهره‌ی غیرمعروف و کاملاً ناشناس برای مردم، از مسائل تخصصی سینما یا مشکلات داخلی گروه‌های صنفی می‌گوید و سلیقه و بینش بیننده‌ها را ارتقاء می‌دهد و با این کار در بلندمدت و در مسیر رو به رویش سعی بر ترفیع درجه سینماگر و تماشاگر دارد. "هفت" در دو سه ماه گذشته مستقیم‌تر و گاهی صریحتر از گذشته حرف میزند و برای محافل سینمایی و گاهی غیر‌سینمایی، جمع‌های ساده‌ی مردمی و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سوژه می‌سازد و بحث راه می‌اندازد. شاید لازم باشد به این نکته‌ی ظاهراً واضح فکر کنیم که می‌شود همیشه مخالف همه چیز نبود و مدام ژست معترضانه/منتقدانه‌ی آبدوغ‌خیاری نگرفت.

"نود" ده ساله و "هفت" یک ساله
در این مدت گاه و بی‌گاه "هفت" را با "نود" مقایسه کردند و فاکتورهای مثبت و موثر عادل فردوسی پور و برنامه‌اش شد چماقِ زدنِ جیرانی و برنامه‌اش. ربطش کجاست؟ گویا دوستان یادشان رفته "نود" آن اوایل چگونه روی آنتن می‌رفته و فردوسی‌پور در سال‌های اول و دوم چقدر دست به عصا بود و از ترسِ سرنگون‌شدن سرش را هم چندان بالا نمی‌آورد. برنامه مثل الان رنگی از صراحت نداشت، چون زیر پایش محکم نبود. حتی دکور "نود" در سالهای شروعش آن قدر آماتوری و عقب‌ افتاده بود که آدم را یاد میزانسن طنزهای لوس و سطحیِ این روزها می‌اندازد؛ میزی کوچک و معمولی وسط استودیویی با فضای اندک با چند صندلی آهنی پشت یا دور و بر آن که فردوسی‌پور و مهمانان برنامه با هم دور آن حلقه می‌زدند و مثل جلسه‌های دورهمی گپ و گفت می‌کردند.
جایگاه و کارنامه "هفت" پس از حدود یک سال فعالیت، نسبت به سال اول "نود" ده‌ها برابر ست؛ از هماهنگیِ نسبی به‌دست آمده بین عناصر مختلف برنامه تا دکور حرفه‌ای و (برای من) جذاب تا تحلیل و نقد آثار سینماگران مطرح؛ پرسش‌های صریح از معاون سینمایی وزیر در برنامه زنده و آشکار کردن پشت پرده مشکلات تهیه‌کنندگان همراه با تاکید مداوم برنامه بر مخالفتش با ورود دولت و معاونت ارشاد به این موضوع‌ها یا طرح اختلاف معاونت فعلی با خانه سینما. واقعاً تا به حال کدام رسانه با این حجم اثرگذاری و رونق یا برنامه دیگری روی آنتن توانسته تریبونی برای اهالی "خانه سینما" شود تا حرفشان را بزنند و با لحن و تعابیر تند و تیز حتی به ارشاد و معاونت امور سینمایی وزارتخانه حمله و انتقاد کنند؟! کدام آنتن پخش زنده‌ای در ایام جشنواره هر شب ساعت‌هایی را به سینما و رونق و جشنواره و بررسی فیلم‌ها و مصاحبه آدم‌ها گذرانده؟
"نود" یک دهه بی‌وقفه به کارش ادامه داده و زیر پایش آن قدر سفت شده که مجری جوانش در طولِ زمان ده ساله به چهره‌ای تا این حد مطرح تبدیل شود. معتقدم اگر "هفت" هم چیزی حدود ده سال دیگر به کارش ادامه دهد، با یک نهاد موثر و مطرح رسانه‌ای در عرصه فرهنگ و سینما روبرو می‌شویم که توانِ تاثیرگذاری مثبت (یا منفی) عمیقی روی محیط و جایگاه و تفکر سینمای ایران و روی تماشاگر برای دیدن (یا ندیدن) فیلم دارد. فریدون جیرانی هم به کمک ارتباط و شناختش از طیف گسترده اهالی سینماگر و مدیران می‌تواند در درازمدت - قدم به قدم - مسبب و واسطه‌ی ترمیم و تحکیم رابطه بین اهالی سینما با هم و با مدیران و ایجاد اطمینان دو طرفه خواهد شد.

+++
"هفت" این روزها برنامه محبوب خیلی از سینمادوستان است، حتی اگر به روی خودشان نیاورند یا خلافش را جلوه دهند! مجری و منتقد مخالف‌خوانش سینماشناس‌اند و پی‌گیر و برخلاف نظر مخالفان‌شان صاحب‌نظر هم هستند، گیرم با مقادیری افراط که همین هم باعث جذابیت فرامتنی برنامه و سوژه‌ی طنز و شوخی شده است. این برنامه متعلق و برای سینمای ایران است و هوادارانش. ضعف‌های کوچک و بزرگش که کم هم نیست و منتقد سرسختش هستیم به جای خود، اما آمدم بگویم به عنوان یک مخاطب جدی‌تر سینما، "هفت" را دوست دارم؛ صداقت و تخصص‌اش و همچنین جیرانی و فراستی اش را... و این تازه اول راه است.




  • منبع : سینمای ما

    به روز شده در : پنجشنبه 19 آبان 1390 - 7:1

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    محمد همافر
    پنجشنبه 19 آبان 1390 - 7:47
    71
    موافقم مخالفم
     

    چه حرفی میزنی

    نقد فراسنی نقد خوبیه

    کسی که میگه تارکوفسکس سینما نمیفهمه اصلا جای حرف زدن داره

    اون جیرانی هم که میگه دوره ی تارکوفسکی تموم شده

    پس لابد دوران فیلمای مبتذل جیرانی مثل شام

    اخر واینا است

    اون فراستی که به تمام فیلما میگه چفت وبسط ندارن و از این چرندیات که اصلا نقد نیست

    یا مثلا یه ساعت چرندیات با مهناز افشار میگن اونوقت برای نقد فرصت نیست

    مثلا برا چی افشار درجه ی چند رو دعوت کرده

    اصلا بازیگرایی رو دعوت می کنه که فقط خودش علاقه داره با هاشون حرف بزنه مثلا اون اسکندری بازیگر دجه ی 10 سینما چی بود دعوت کرده بود یا توی مرگ کسب وکار من است بازغی اقایی تفتی خیلی خوب بودن اونوقت رفته یه بازیگر درجه 10 دیگه مثل خلیلی رو دعوت کرده

    انقدر مزخرف برنامه که هیچ ادم درست حسابی این سینما نمی اد تو برنامه

    از کارگردانای بزرگ گرفته تا منتقد های درجه ی1 یا بازیگرای درجه ی1

    انقدر هم که جیرانی ترسو است که وارد هیچ مسئله ی اساسی سینما نمیشه

    مجلسی ها رو که اورده بود فقط مونده بود دستش و ببوسه

    من که دیگه کم تر مگاه میکنم

    محمد
    پنجشنبه 19 آبان 1390 - 8:4
    6
    موافقم مخالفم
     

    قشنگ ترین قسمت هفت آیتمی بود که موتمن و حسنی در مورد ژانر و تاریخچه ش صحبت کردند.واقعا لذت بردم.عمیقا.

    تلفن پیمان قاسم خانی به برنامه هم خیلی بامزه بود.

    پویان
    پنجشنبه 19 آبان 1390 - 9:24
    10
    موافقم مخالفم
     

    واقعا تعجب کردم! شما اولین کسی هستید که میبینم واقعا برنامه هفت رو "دیده" و نظر میده! دم شما گرم. با حرفاتون کاملا موافقم.

    ghazaleh
    پنجشنبه 19 آبان 1390 - 11:58
    19
    موافقم مخالفم
     

    kheili movafegham

    aghye jeirani az basavadan e in cinema hastend

    hozoore haft jaygahe cinema dar keshvar ra mohkam tar karde

    7vaghti oomad ke komedi haye sakhif dashtand cinema ra az bein mibordand

    mamnoon


    پنجشنبه 19 آبان 1390 - 18:53
    7
    موافقم مخالفم
     

    اولین نوشته ی خوب لامعی. اولین.

    امیر
    جمعه 20 آبان 1390 - 0:2
    -2
    موافقم مخالفم
     

    برنامه هفت بهترین برنامه سینمایی تاریخ تلویزیون است که امیدوارم صدساله شه .لطفا با احترام نظر بدید آقای فراستی هم جز منتقدای خوب و متفاوت کشوره.خداییش از وقتی این برنامه اومده دیگه فیلمای مبتذل خیلی کم ساخته میشه .در ضمن بهترین برنامش هم مال وقتی بود که سلطان کارگردانان ایران مسعودخان کیمیایی توش مصاحبه کرده بود.

    امیر
    جمعه 20 آبان 1390 - 0:3
    4
    موافقم مخالفم
     

    برنامه هفت بهترین برنامه سینمایی تاریخ تلویزیون است که امیدوارم صدساله شه .لطفا با احترام نظر بدید آقای فراستی هم جز منتقدای خوب و متفاوت کشوره.خداییش از وقتی این برنامه اومده دیگه فیلمای مبتذل خیلی کم ساخته میشه .در ضمن بهترین برنامش هم مال وقتی بود که سلطان کارگردانان ایران مسعودخان کیمیایی توش مصاحبه کرده بود.

    امیر
    جمعه 20 آبان 1390 - 0:4
    2
    موافقم مخالفم
     

    برنامه هفت بهترین برنامه سینمایی تاریخ تلویزیون است که امیدوارم صدساله شه .لطفا با احترام نظر بدید آقای فراستی هم جز منتقدای خوب و متفاوت کشوره.خداییش از وقتی این برنامه اومده دیگه فیلمای مبتذل خیلی کم ساخته میشه .در ضمن بهترین برنامش هم مال وقتی بود که سلطان کارگردانان ایران مسعودخان کیمیایی توش مصاحبه کرده بود.

    سينا
    جمعه 20 آبان 1390 - 11:50
    4
    موافقم مخالفم
     

    واقعا درسته...ما كه مخاطب سر سختشيم....واقعا برنامه ي خوبيه...و تو اين مدت كم رو سليقه ي مردم تاثير جدي گذاشته.

    رضا
    جمعه 20 آبان 1390 - 15:8
    15
    موافقم مخالفم
     

    کاملا موافقم

    نود
    جمعه 20 آبان 1390 - 18:39
    8
    موافقم مخالفم
     

    چی داری واسه خودت میگی 10 سال پیش کجاش همچین دکورهایی بود کچاش همچین امکاناتی هست چرا الان رو نمیگی که دکور نود جز بهترین دکورها بین برنامه ها است خواهشا انصاف رو رعایتکنید

    مهدی
    شنبه 21 آبان 1390 - 4:34
    4
    موافقم مخالفم
     

    انصافا تمام حرفاش منطقی بود بید قبول کنیم این دو برنامه قابل قیاس نیستند هم به خاطر سابقه برنامه ها هم مدیوم که در موردش بحث میشه.در مورد آقای فراستی هم بگم خداوکیلی نیمه بیشتر جذابیت برنامه حداقل برای من هست که انصافا من به دانش سینماییش اعتقاد پیدا کردم

    ایران
    يکشنبه 22 آبان 1390 - 16:34
    -1
    موافقم مخالفم
     

    در این برهوت نقد و نقادی ، باید از این برنامه ، هر چند ضعیف باشد حمایت کرد !


    دوشنبه 23 آبان 1390 - 17:4
    -6
    موافقم مخالفم
     

    در مورد این که تازه هفت دارد پا می گیرد حق با شماست

    اما درباره ی طرفداری های بی جای جیرانی از برخی فیلم ها و یا حق دادن به برخی حرف های برخی مسئولین که حق با آنها نیست اصلا موافق نیستم

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���