نگاه‌ نویسنده سایت "سینمای ما" به موفقیت‌های جهانی فیلم اصغر فرهادی
«جدایی نادر از سیمین» در آستانه نامزدی اسکار: باید شاد باشیم یا اندوهگین؟!

سینمای ما- مجتبی عبدالهی: فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین می‌رود تا به قله‌های بالاتری در سینمای جهان دست یابد. اصغر فرهادی با درباره الی حقش بود تا اقلا جزو نامزدهای اسکار باشد و همه این را خوب می‌دانند. از بهمن فرمان آرا که متانت به خرج داد و  خاک‌آشنایش را که در حد و اندازه های درباره الی نبود کنار کشید؛ آن هم به احترام درباره الی نه حمایت ریاکارانه از یک فیلم. کار تحسین‌برانگیز فرمان‌آرا اعتراف به حقیقتی زیبا و خوشایند بود: ‌نظر او و اکثریت قاطع سینمایی‌ها ‌این بود که درباره الی چند سرو گردن از فیلم‌های زمان خودش‌ فراتر است و تعارفی هم در بین نبود.فرمان‌آرای عزیز با کسوت استادی ‌به همگان آموخت که وقتی جوانی می آید و چنین شاهکاری می آفریند که فراتر از سینمای ایران در جهان مطرح می شود، چرا نباید از فیلم و کارگردانش حمایت کرد؟ او به سهم خود فرهادی را تحسین و تقویت کرد که موفقیت فرهادی ‌موفقیت او و همه ما ایرانی‌هاست.

تعجبم اما از سایر نسل استادان بود که سکوت پیشه کردند یا شاید رسیدن زودهنگام فرهادی را به جمع بزرگان تحمل نداشتند... نمی دانم..بگذریم. به هر حال تقوایی عزیز گویا در جشن خانه سینما سهم خود را در تقدیر از فرهادی ایفا کرد؛یادمان باشد که فرهادی دیگر فقط یک شخص نیست؛ او یک نماینده ایرانی است همانند قهرمانان ورزش که همه ما را در جهان سربلند کرده است.وقتی او خرس نقره ایی برلین را برای درباره الی گرفت یعنی ایران جایزه گرفت و این جای تقدیر و تشکر دارد. نداشت؟ ندارد؟

نمی دانم چرا همیشه عیش ما منقص می ماند و به قول روباه "شازده کوچولو" همیشه یک جای کار می لنگد! اشکال این جا بود که شرکت پخش‌کننده جهانی درباره الی ‌ورشکست شد و اصلا ‌فیلم عرضه نشد تا مورد ارزیابی نمایندگان اسکار قرار گیرد. خبرهای آن زمان حکایت از آن داشت که گروهی از یک  کمپانی معتبر امریکایی برای خرید حق بازسازی درباره الی نزد فرهادی آمدند و معلوم نشد که او به هر دلیلی موافقت نکرد یا اتفاق دیگری باعث شد این ماجرا مسکوت بماند.

 همه کارشناسان متفق القول بودند که درباره الی شاهکار است و می‌تواند اقلا جزء نامزدهای اسکار باشد و تنها مانع این امر بدشانسی ما ایرانی‌ها بود. بعد از آن خیلی مطمئن نبودیم که فرهادی بتواند بازهم شاهکار دیگری به قدرت درباره الی بسازد و معمولاً هم کمتر پیش می‌آید فیلمسازی در ایران این سال‌ها دو شاهکار پشت سر هم بسازد. اما اینک بازهم شاهد تولد شاهکاری دیگر از فرهادی هستیم. چنان‌که دوباره فرمان‌آرای بزرگ به نمایندگی از نسل اساتید وقتی شنید ممکن است فیلمی بجز جدایی نادر از سیمین به دلایل غیر سینمایی - و شاید سیاسی - به آکادمی اسکار فرستاده شود برافروخت و اظهار داشت "اگر جز جدایی نادر از سیمین فیلم دیگری فرستاده شود برباد دادن انرژی و از دست دادن فرصت است که یاد گفته سعدی می افتم که فرمود: "استعداد؛ بی تربیت, دریغ است و تربیت نامستعد را ضایع"که معنی غیر مستقیمش این جا می‌شود تباه شدن و از دست رفتن فرصتی که ‌فرمان آرا بدان اشاره کرد. خوشبختانه هیاتی سینمایی جمع شد‌ و ‌‌‌جدایی نادر از سیمین را برای اسکار انتخاب کردند. این فیلم با ساختار حساب‌شده و محکم و سینمایی در حضورهای موفق جهانی به پیش می‌رود تا حسرت نرفتن درباره الی و فتح قله‌ایی دیگر و کسب افتخار برای مردم ‌را جبران کند .

در این شرایط باید شاد باشیم یا اندوهگین؟ جدایی نادر از سیمین دارد پیشتاز جوایز بین‌المللی می شود و این حرف ما نیست: بزرگ‌ترین مجلات سینمایی امریکا و جهان به این نکته اذعان دارند‌؛ آیا درست است تا خود را بدست خویش خوار کنیم؟ متاسفانه ابراهیم حاتمی‌کیای عزیز که خود همگان را و بخصوص تندرو ها را سال‌ها به نداشتن سعه صدر و  دید باز محکوم می‌کرد اظهاراتی داشت که هر چیزی بود جز نقد سینمایی. او به دیدگاه متفاوت فرهادی احترام نگذاشت و او را محکوم کرد!تعبیرهای عجیبی چون پناهندگی و ترک وطن و سیاه بینی به او نسبت داد در حالی‌که فرهادی ‌هرگز چنین نبود. برخی جوابش را دادند و برخی هم  سکوت کردند. به هرحال ضربه از دوست سخت تر است تا غریبه. بگذریم...

جدایی نادر از سیمین در آستانه نامزدی دریافت اسکار است و ‌شاید هم برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران برنده ‌آن آدمک طلایی شد. البته به‌شخصه جوایز اروپایی کن و برلین و ونیز را به اسکار ترجیح می‌دهم اما واقعیت آن‌ است که برد تبلیغاتی اسکار چیز دیگری است. آن زمان که بچه‌های آسمان نامزد اسکار شد کسی فراموش نمی‌کند که چه تحسین‌هایی ‌سوی مجیدی و فیلمش ارسال شد و سال‌های سال ‌ادامه یافت ...از مخالفان جدایی نادر از سیمین  می‌پرسم آیا سزاوار نیست که این بار هم همان ستایش‌ها را برای فرهادی و فیلمش روانه کنیم؟‌ بیاییم برای کسب افتخاری دیگر و عزت و عظمت ایران در جهان  به نشانه احترام بپا خیزیم و منتظر این خبر خوش و تاثیرگذار برای سینمای ایران بمانیم.



منبع : سینمای ما

به روز شده در : جمعه 27 آبان 1390 - 0:53

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

ساسان
جمعه 27 آبان 1390 - 9:34
-34
موافقم مخالفم
 
کدام اسکار؟

رمز موفقیت فیلم در عرصه جهانی کشف شد به برکت تجارب گران سنگ فرهادی و کیارستمی = تا می توانید ایران و ایرانی را فاسد و عقب افتاده نشان بدهید . یادتان نرود فیلمتان باید حس پوچی و یاس را به تماشاگر تا حد امکان القا کند . همه دروغ گو اند ، فریبکارند . نقطه امیدی در ایران وجود ندارد .

من نمی دانم این سینمای ما که مدعی بهترین سایت سینمایی است با این نویسندگانش مخاطبان خود را چه فرض کرده؟ درباره الی مستحق اسکار بود؟؟؟؟؟ خجالت آوره ! شما بگین درون مایه این فیلم چه بود! این فیلم رو چه محتوایی استوار بود؟ جز تبلیغ عادی جلوه دادن خیانت به همسر بود ؟ هنر اصغر فرهادی فقط انتخاب بازیگر و گرفتن بازی خوب است . اما متاسفانه در حد یک فیلمنامه نویس نبوده و نیست. ولو اینکه هزاران جایزه جهانی را درو کند .

ستاره
جمعه 27 آبان 1390 - 9:44
13
موافقم مخالفم
 

مردم باید پشتیبان آقای فرهادی باشن که هستن. ما هیچوقت از مسئولان انتظار چیزی رو نداریم.

انشالا آقای فرهادی با دعای مردم همیشه موفق باشن.

شقایق
جمعه 27 آبان 1390 - 17:4
12
موافقم مخالفم
 

مرسی خیلی خوب بود.

فرهادی قبل از اینکه کارگردان خوبی باشه انسان بی نظیریه. به یاد داشته باشیم که فرهادی نه از تعریف و تمجید هایی که ازش شد سر مست شد و نه از نقد های غیر منصفانه که به فیلمش و خودش شد به جوش اومد. براش آرزوی موفقیت می کنم.

سيما
جمعه 27 آبان 1390 - 17:45
22
موافقم مخالفم
 

ممنون اقاي نويسنده .خوب و راست و نجيب نوشتي .


جمعه 27 آبان 1390 - 23:52
12
موافقم مخالفم
 

mamnoon az neveshte shoma.

baraye man jaye khoshhali hast ke mibinam mardom film ra shenakhtand va asheghesh shodadn,balatar az inha be dalile shakhsiate farhadi doosteshan darim,chon neshan dadand ke manaye ziba tanha dar filmeshan nist balke dar amaleshan jari hast.

ama bedanim ke adame bakhil ham kam nadarim,mesi az farhadi bozorg,


شنبه 28 آبان 1390 - 10:49
9
موافقم مخالفم
 

درود به آقای فرهادی

بهرام
شنبه 28 آبان 1390 - 20:33
-1
موافقم مخالفم
 

بدون اسکار هم اصغر فرهادی افتخارات بسیاری کسب کرده که الحق و الانصاف لیاقتش رو داشته و سزاوار بوده. پس از سال ها سینمای ایران با درخشش فرهادی جون تازه ای گرفته، سینمایی که نه با نابازیگرانش و نئو رئالیسمش مطرح شده و نه با هنری ساختن صرف و مخاطب خاص رو هدف قرار دادن. با نوشته ات موافقم آقای نگارنده و در ضمن از امثال حاتمی کیای بیانیه نویس هم نباید بیش از این توقع داشت!

سهیل
شنبه 28 آبان 1390 - 20:36
3
موافقم مخالفم
 

جدایی نادر از سمین واقعاً بهترین فیلمی بود که می توانست به عنوان نماینده کشورمان در مراسم اسکار شرکت کند. امیدوارم که بتواند با کسب افتخار در اسکار امسال روند رو به رشد سینمای کشورمان به جهانیان نشان دهد.

در ضمن دوست عزیز آقا ساسان میشه بفرمایین مشکل شما با سینمای ایران سر چیه چرا اینقدر برابر موفقیت های سینمای کشورمان جبهه گرفته اید .

من به شخصه خودم هم با فیلم هایی که صرفاً برای موفقیت در جشنواره های خارجی ساخته می شوند و ایران را زیر سئول میبرند و خیلی فضای کشورمان را سیاه نشان داده و ما را آدم های بد بخت و بیچاره نشان می دهندمخالفم ولی دوست من کجای فیلم اصغر فرهادی چنین مسائلی را داشت به امید موفقیت های روز افزون برای جدایی نادر از سیمین و اصغر فرهادی عزیز

رامين
شنبه 28 آبان 1390 - 21:7
-1
موافقم مخالفم
 

فرهادى موفق است و انسان موفق متاسفانه در اين مرزوبوم دشمن زياد دارد،حسادت ريشه ى اين دشمنى هاست،درود به فرهادى و همه ى انسان هايى كه اخلاق برايشان مهم است

فرهاد
يکشنبه 29 آبان 1390 - 5:28
66
موافقم مخالفم
 

فرهادی بزرگ است و دشمنان و حسودان نمی توانند کوچکش کنند

آوا
يکشنبه 29 آبان 1390 - 6:36
4
موافقم مخالفم
 

سلام

آفرین به فرهادی بزرگ،آفرین به شما آقای نویسنده و آفرین به همه انسانهای آزاده

می خواستم بگم اتفاقاً این آقای ساسان مخاطبین فیلمهای فرهادی رو چی فرض کرده؟اونا خوب محتوا رو میفهمن. در باره الی درباره زود قضاوت کردن آدمهایی مثل ایشونه که چشماشونو میبندن و ...

و حالا نوبت جدایی نادر از سیمینه که افتخار کسب کنه.آقای فرهادی با اقتدار به راهتون ادامه بدین. ما با قلممون راهتونو هموار میکنیم نه اینکه بند به پای پیشرفت یه ایرانی موفق دیگه بشیم...

غزال
يکشنبه 29 آبان 1390 - 14:31
-5
موافقم مخالفم
 

سلام من خيلي خوشحالم كه جدايي... تا اين اندازه موفقه اما شما حرف دل منو زدين اسكار حق درباره الي بود ولي حيف كه نشد اميدوارم جدايي اسكار بگيره با اينكه در حد درباره الي نيست ولي من فكر ميكنم كه درباره الي اسكار گرفته...

سامان
يکشنبه 29 آبان 1390 - 17:58
0
موافقم مخالفم
 

من فرهادی رو زیاد نمیشناسم ولی اگه فیلم های ایشون جایزه هم نمی گرفت برای من لااقل خیلی ارزش دارن

مسعود
يکشنبه 29 آبان 1390 - 18:17
1
موافقم مخالفم
 
نقدی زیبا

نقدی است جالب در تمجید از نامزدی شاهکار اصغر فرهادی برای اسکار. به امید موفقیت این فیلم در این فستیوال بزرگ و ممنون از دوست عزیزم مجتبی عبداللهی عزیز به خاطر این مقاله متین.

مجید خورسندی
دوشنبه 30 آبان 1390 - 7:43
-2
موافقم مخالفم
 
حاتمیکیاراچه شده است

درودبروجدان بیدارتان نویسنده محترم که به درستی منتقدین فیلم رو هرچندمختصرمورد نقدقراردادین.ازهرچه بگذریم صحبتهای جناب حاتمی کیابرایم بسیارجای شگفت بود اینگونه نقدازایشان بعیدبود.

مجید خورسندی
دوشنبه 30 آبان 1390 - 7:55
-2
موافقم مخالفم
 
حاتمیکیاراچه شده است

درودبروجدان بیدارتان نویسنده محترم که به درستی منتقدین فیلم رو هرچندمختصرمورد نقدقراردادین.ازهرچه بگذریم صحبتهای جناب حاتمی کیابرایم بسیارجای شگفت بود اینگونه نقدازایشان بعیدبود.

مهراد
دوشنبه 30 آبان 1390 - 8:26
4
موافقم مخالفم
 
واقع بینی

اولا تشکر میکنم به خاطر این مقاله خوب بعدش باید بگم باید قبول کنیم درباره الی دوست داشتنی تر و فیلم قوی تری نسبت به جدایی نادر از سیمین. اما جدایی... بخاطر مضامین بهترش همینجور داره جایزه میگیره و بی شک به فیلم پرسرصدای این روزای جهان شده. اگه اسکار هم بگیره که احتمالش کم یه افتخار بزرگ برا فرهادی و ایران. ولی ولی اینو بگم اگه اسکار بگیره یکم جریان بودار میشه چون داستان فیلم یکم سیاهه و داوران اسکار هم میتونن سیاسی فکر کنن. باید منظورمو فهمیده باشین

بهناز
دوشنبه 30 آبان 1390 - 10:52
5
موافقم مخالفم
 

@ساسان:به دوست عزیزی که دنبال محتوای فیلم درباره الی می گردند باید عرض کنم که اساسا فیلم هایی در این سطح به دنبال "تبلیغ" چیزی نیستند.این دقیقا همون تفکریه که مسولان سینمایی باهاش سینما رو به این روز انداختند.سینماچیزی نیست که به وسیله اون دنبال تبلیغ تفکری خاص باشید.با این ذهنیت و توقعی که شما از فیلم دیدن دارید بهتون توصیه می کنم که فیلم هایی از این دست رو اصلا تماشا نکنید.با این طرز فکر پدر خوانده هم فیلم فاجعه ایه.چون لابد داره آدم کشی رو "تبلیغ" می کنه!

دوست جشنواره‌اي
دوشنبه 30 آبان 1390 - 14:40
-8
موافقم مخالفم
 
به اميد موفقيت

چرا صحبت‌هاي ابراهيم حاتمي‌كيا را اين‌قدر مغرضانه تعبير مي‌كنيد. فيلم‌ساز خوبي مثل حاتمي‌كيا كه خودش همواره منتقد شرايط نامطلوب بوده و آخرين فيلمش، تحليلي درست و منطقي (از رويارويي دو نسل) ارايه مي‌دهد، صرفا نظرش را به زبان آورده است. شايد از كلمات و لحن درستي استفاده نكرده باشد ولي ما كه او را مي‌شناسيم و با نگاه و سينماي او آشناييم. فراموش نكنيم كه همه ما در معرض اشتباهيم و ممكن است در زمان‌ها و شرايط مختلف نظرها و حكم‌هاي نادرستي بدهيم.

در ضمن متاسفم براي اين آدم‌هاي رگ‌گردني كه همين‌طوري به خودشان اجازه مي‌دهند در هر زمينه‌اي اظهارنظر كنند. كسي كه «درباره الي» را نفهميده تقصير ندارد چون سينما بلد نيست و در سينما هر تماشاگري به اندازه بضاعتش از يك اثر هنري لذت مي‌برد. بگذريم كه اين‌جور اظهارنظرها در ميان ما آدم‌هاي امروزي فراوان است.

هر جشنواره‌اي سياست‌هاي پشت‌پرده خود را دارد، مراسم تبليغاتي/رسانه‌اي اسكار كه جاي خود دارد. صحبت‌هاي انتقادي اسپيلبرگ هنگام اهداي اسكار بهترين فيلم سال گذشته را به‌ ياد نداريد؟ ترديدي نيست كه اگر «جدايي نادر از سيمين» در شرايط جامعۀ يك دهۀ پيش ساخته مي‌شد، حتما اسكار را براي ما به ارمغان مي‌آورد.

شاهين
سه‌شنبه 1 آذر 1390 - 7:29
6
موافقم مخالفم
 
3شاهكار

مطلب قشنگي بود ممنون از نويسنده . فكر مي كنم برخي از دوستان كه فيلمهاي آقاي فرهادي رو در حدو اندازه هاي جهاني نمي دونن دچار احساس خود كم بيني باشن . خب مگه فيلمهايي كه تاكنون اسكار گرفتن چه ويژگي هايي داشتن؟ و مگر امتيازات و ويژگيهاي فيلمهاي آقاي فرهادي كمتر از اونهاست؟ من 2 آرزو براي آقاي فرهادي دارم يكي اينكه فيلم جدايي برنده اسكار بشه و دوم اينكه فيلم سومش موفق تر از درباره الي و جدايي ساخته بشه تا ايشان ركورد 3 شاهكار پشت سرهم رو بزنه.

مهران
چهارشنبه 9 آذر 1390 - 8:10
4
موافقم مخالفم
 

خیلی حرفه ای و شیوا نوشتید آقای عبداللهی. ممنون

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���