يادداشت نيما حسني‌نسب درباره حسین یاری كه با هوشمندی و ظرافت بالایی سراغ نقش پیچیده‌اش در «سعادت‌آباد» رفته است
شرم شرقی

سينماي ما- نیما حسنی‌نسب: تغییر تصویر آشنا و کلیشه‌شده حسین یاری در فیلم‌های سینمای دفاع مقدس پس از چند سال تکرار نقش‌های ژنریک و فاقد ظرافت بسیجی‌های فرشته‌آسای این آثار، می‌توانست از اتفاق‌های فرخنده بازیگری سینمای ایران باشد که با کم‌کاریِ آگاهانه این بازیگر در سال‌های اخیر به نتیجه مناسب و محصول چشم‌گیری منتج نشد.

پر کاری و ثبات حسین یاری در اجرای سالی یک بار شمایل‌های در آستانه شهادت فیلم‌های جنگی (در نیمه اول دهه 1370)، با بازی متفاوت و سیمای متفاوتش در یک کمدی کپی‌برداری شده و ناموفق شکسته شد. دنیای وارونه ساخته یکی از کارگردان‌های منتسب به سینمای دفاع مقدس و از محصولات به‌ظاهر خط شکن آن سال‌های حوزه هنری بود که اتفاق‌های تعیین‌کننده‌ای مانند مرد عوضی (محمدرضا هنرمند) را در پی داشت. دنیای وارونه نه گیشه موفقی داشت نه اقبال مناسبی پیش صاحبنظران دید، اما حسین یاری که تلاش برای خروج از پیله کلیشه‌ای خود را سال قبلش در سرعت (محمد حسین لطیفی) شروع کرده بود، در این کمدی چنان تصویر متفاوتی از خودش نشان داد که سینمای ایران از دیدنش خوشحال شد و خیلی‌ها به این فکر افتادند که می‌شود روی یک بازیگر درست و قابل اتکا برای نقش‌های متفاوت حساب کرد. مسعود جعفری جوزانی هم لابد به همین دلیل بود که شخصیت مرد چشم‌گیری که در فیلمنامه بلوغ نوشته بود به یاری سپرد و او این نقش را چنان عالی و تماشایی اجرا کرد که توجه خیلی‌ها را به سمت خودش کشید و حسین یاری پس از سال‌ها حضور در سینما طعم تایید منتقدان و تحسین صاحبنظران را چشید و یادم هست که کامبیز کاهه (منتقد شاخص و درجه‌یک ما که پرسیدن از این که کجاست و چرا نمی‌نویسد هم دیگر کلیشه‌ای شده) بازی او در بلوغ را با تام هنکس در روزهای اوجش مقایسه کرد.

حسین یاری در آستانه یک جهش و ارتقای طبقه‌ی بازیگری بود که باز به هر دلیل نشد که نشد؛ از انتخاب‌های غلط و نامناسب یا شرم ذاتی برای "نه" گفتن به دوستان و همراهان سابق گرفته تا فاکتور شانس و اقبال و طالع سعد که در بازیگری مقوله کلیدی و تعیین‌کننده‌ای‌س، هر چه که بود و هر چه که شد، باز هم سینمای ایران پروسه آشنای کلیشه‌سازی از استعدادهای متنوع را به جریان انداخت تا دوباره از حسین یاری را به قالبی دیگر محدود کند. بازی قابل قبولش در نغمه و عروس افغان (هر دو ساخته ابوالقاسم طالبی) زیر سایه خط و ربط‌ها و نظرگاه‌های کارگردانش ماند و کمدی معادله هم ویژگی قابل اشاره‌ای نداشت. بدشانسی یاری هم مزید بر علت شد تا فیلم متفاوت و تماشایی دم صبح با بازی استثنایی او در نقشی پیچیده و دشوار هم تا امروزدر محاق باشد و جز تک و توک نمایش‌های کوچک جمع‌های چند نفری، کسی از کیفیت کار فیلمساز و بازیگرش با خبر نشود... و این قصه سر دراز دارد.

اما حالا سعادت‌آباد روی پرده رفته و آن‌ها که در فهرست بازیگران فیلم در روزهای تولید از نام حسین یاری کمی متعجب بودند، دارند از حضور پر قدرتش در یک نقش حسی و چند لایه به تحسین یاد می‌کنند و نامش جزو انتخاب‌های خیلی‌ها می‌آید. بازی در کنار پنج بازیگر شاخص دیگر که هر کدام دلیل مطمئنی برای برتری یا بیشتر دیده‌شدن داشتند، از همان ابتدا چالش دشواری برای بازیگر کنار مانده (کنار نشسته؟!) سینمای ایران بود؛ از لیلا حاتمی که بی هیچ کوششی تماشایی‌ست تا حامد بهدادی که میدان‌داری و معرکه‌گیری را خوب بلد است، از مهناز افشار که جلوه یک ستاره را به فیلم آورده و هنگامه قاضیانی با پشتوانه سیمرغ بازیگری تازه دشت‌کرده و امیر آقایی که نقش خاصش امکان دیده‌شدن بسیارتری دارد.

حسین یاری با هوشمندی و ظرافت بالایی سراغ نقش پیچیده‌اش رفته است؛ مرد زن‌ذلیلی که به طمع پول همسر زنی مسن‌تر از خودش شده و هنوز دل در گروی یکی دیگر از آن جمع شش نفره دارد. دشواری و کلید توفیق این نقش‌افرینی این‌جاست که همه این جلوه‌های ظاهراً چشم‌گیر را باید جوری اجرا کند که در ابتدا به چشم کسی نیاید! (نه مهمانان دیگرِ آن جشن تولد آشوب‌زده و نه حتی تماشاگر). کیفیت بازی یاری در سعادت‌اباد از پنهان‌کردن جان می‌گیرد نه از نمایشگری و حفظ راکورد این پنهان‌کردن – که کلیدواژه اصلی مضمون فیلم هم هست – جلوه‌ای بهتر از بازی او در فیلم ندارد. کنترل حس بی‌علاقگی (بخوانید نفرت) از همسر مسلط و بدخلقش و پرده‌پوشیِ بروز حس عمیق و شدید عاطفی‌اش به یاسی (لیلا حاتمی) به کارش تمایزی استثنایی داده که شاید در نگاه اول خیلی قابل دریافت نیست. نگاه‌های او بین نفرت پنهانی به هنگامه قاضیانی و عشق نهانی به لیلا حاتمی تقسیم شده و یاری در هر دو نگاه درست عمل می‌کند... و از همه مهم‌تر موفق می‌شود تصویری مثبت و سمپاتیک از شخصیتی ارائه کند که به دلیل حس آتشینش به همسر دوستش می‌توانست منفورترین منفور میان این جمع دوستانه‌ی خطاکار باشد.

حسین یاری با اجرای دشوار "شرم شرقی" در ارائه این عشق و نفرت از این دام پر خطر جسته و حالا سینمای ایران بار دیگر فرصت دارد که یا از استعداد تازه برگشته‌اش استفاده کند یا باز هم او را به کناری بکشد به هدر بدهد؛ عجالتاً حضور حسین یاری در پاریس تا پاریس (محمد حسین لطیفی) زنگ خطر احتمال دوم را به صدا درآورده است!


منبع : ماهنامه همشهري 24

به روز شده در : جمعه 4 آذر 1390 - 13:2

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

leila
جمعه 4 آذر 1390 - 16:56
-6
موافقم مخالفم
 

امثال یاری که نه اهل باند و باندبازین،نه اهل شلوغ بازی شاید دیر به حقشون برسون اما می رسن...یاری البته خیلی هم بدشانسه...سر کار با ناصر تقوایی هم بدشانسی آورد...

مخاطب سینما
جمعه 4 آذر 1390 - 22:40
-9
موافقم مخالفم
 

جناب آقای حسنی نسب از اینکه احساس وظیفه کردید درباره حسین یاری هنرمند شاسیته و قدر ندیده سینما مطلبی بنویسید ، واقعاً ممنونم. من بازی های ایشان را بسیار دوست دارم و فکر می کنم تاکنون بسیار نسبت به او کم توجهی شده است.

به نظرم همه منتقدان و افراد صاحب قلم باید مثل شما به فکر طرح هنرمندانی باشند که به نحو شایسته و بدون حاشیه کار خود را انجام می دهند.

پویان
شنبه 5 آذر 1390 - 4:25
6
موافقم مخالفم
 

در اینکه بازی همه بازیگرا توی سعادت آباد عالی بود هیچ شکی نبست (بجز حامد بهداد البته!) ولی نقش حسین یاری به نظر من, عین نقشیه که توی قلب یخی داره بازی میکنه. بخاطر همین بنظرم اومد حسین یاری توی سعادت آباد, تکرار قلب یخیه.

م.ا
شنبه 5 آذر 1390 - 7:44
9
موافقم مخالفم
 

با تشکر از نوشته تان. در واقع یاری به خاطر بازی استثنایی در فیلم بلوغ می بایست مورد تحسین و ستایش منتقدین قرار می گرفت که به هر دلیل از وی دریغ شد. اما دو نکته:

1- نوشته اید "جعفری جوزانی لابد به خاطر بازی یاری در فیلم "دنیای وارونه" نقش اول فیلمش را به وی سپرد". در حالیکه تا اونجایی که من اطلاع دارم جعفری جوزانی به خاطر بازی یاری در فیلم آخرین مرحله (که به خاطرش سیمرغ جشنواره را گرفت) وی را برای بازی در فیلمش انتخاب کرد.

2- نوشته اید "فیلم دم صبح تا امروزدر محاق می باشد و جز تک و توک نمایش‌های کوچک جمع‌های چند نفری، کسی از کیفیت کار فیلمساز و بازیگرش با خبر نمی باشد" در حالیکه این فیلم چند سالیست که به شبکه نمایش خانگی راه یافته و حتما بسیاری فیلم را دیده و کیفیت فیلم و بازی یاری را ستوده اند.

م.ا
شنبه 5 آذر 1390 - 7:44
-42
موافقم مخالفم
 

با تشکر از نوشته تان. در واقع یاری به خاطر بازی استثنایی در فیلم بلوغ می بایست مورد تحسین و ستایش منتقدین قرار می گرفت که به هر دلیل از وی دریغ شد. اما دو نکته:

1- نوشته اید "جعفری جوزانی لابد به خاطر بازی یاری در فیلم "دنیای وارونه" نقش اول فیلمش را به وی سپرد". در حالیکه تا اونجایی که من اطلاع دارم جعفری جوزانی به خاطر بازی یاری در فیلم آخرین مرحله (که به خاطرش سیمرغ جشنواره را گرفت) وی را برای بازی در فیلمش انتخاب کرد.

2- نوشته اید "فیلم دم صبح تا امروزدر محاق می باشد و جز تک و توک نمایش‌های کوچک جمع‌های چند نفری، کسی از کیفیت کار فیلمساز و بازیگرش با خبر نمی باشد" در حالیکه این فیلم چند سالیست که به شبکه نمایش خانگی راه یافته و حتما بسیاری فیلم را دیده و کیفیت فیلم و بازی یاری را ستوده اند.

sina
شنبه 5 آذر 1390 - 9:6
-1
موافقم مخالفم
 

یه کار میکنید اگر کسی اعتقادی هم به دفاع مقدس داره دست از این اعتقاد برداره و کسی تو فیلمهای دفاع مقدس بازی نکنه

متاسفم من فیلم پاریس تا پاریس - هور در آتش - آتش در خرمن - حمله به اچ 3 و اخرین مرحله را با بسیاری از فیلمهای آبکی خانوادگی و اجتماعی الان عوض نمی کنم

سینمای ایران هرچه به جلو می ره بدتر می شه شما هم در انی آتش بدمید آقای نیما حسنی نسب

فردا جواب خدا و شهداء را چه طور و چگونه میدهید

m
شنبه 5 آذر 1390 - 10:25
-3
موافقم مخالفم
 

ey val....

سهیل
شنبه 5 آذر 1390 - 19:26
-7
موافقم مخالفم
 

ممنون خیلی خوب بود.

....................................

وبلاگ هواداران محسن تنابنده

HTTP://MOHSEN-TANABANDEH.BLOGFA.COM

همه چیز درباره محسن

ا.ن.د
شنبه 5 آذر 1390 - 21:17
4
موافقم مخالفم
 

آقای حسنی نسب چطور میتونیم به گوش دبیر محترم و انقلابی !جشنواره برسونیم که بهترین گزینه برای سینمای رسانه برج میلاده؟

واقعا چرا شما که از منتقدهای اسم و رسم دار هستید چیزی در این مورد نمی نویسید؟

سینما صحرا که بیشتر به شوخی شبیه هست!!!لابی سینما آفریقا جا برای نفس کشیدن هم نداره!!! سینما فلسطین هم جای بزرگی نیست.

من به این شکل فیلم هایی که از ساعت 8به بعد نمایش داده بشند رو نمی تونم ببینم چون یک دختر تنها هستم و وسیله هم ندارم. سال های گذشته با وجود ون هایی که گذاشته شده بود میتونستم با خیال راحت حتی فیلم های سانس آخر رو هم ببینم.

من در ماهنامه ای سینمایی کار می کنم و باید پیش از اکران فیلم ها رو دیده باشم تا بتونم نقد و یادداشت بنویسم یا با عوامل فیلم ها مصاحبه کنم و اگر تماشای فیلم ها رو از دست بدم در واقع به کارم لطمه میخوره.

(ببخشید اگر نوشته ام هیچ ربطی به موضوع یادداشت شما نداره راستش نمی دونستم چطور میتونم این گلایه رو به گوش شما برسونم تا بلکه در سایت تون که یکی از معتبر ترین سایت های سینمایی هست انعکاس داده بشه .)


شنبه 5 آذر 1390 - 23:46
22
موافقم مخالفم
 

حسین یاری همیشه عالی بازی میکنه . دوسش دارم

زیبا
دوشنبه 7 آذر 1390 - 7:37
-12
موافقم مخالفم
 

واقعاً متاسفم چرا فیلمهایی که ایشون درباره دفاع مقدس بازی کرده را ضعیف جلوه دادید در صورتی که حمله به اچ 3 و آخرین مرحله و هور در آتش و همچنین نغمه را که فیلمهایی قوی بودند را زیر سوال بردید از شما بعید بود آقای حسنی نسب

فکر نمی کنید این باعث میشه ایشون دیگه در فیلمهای دفاع مقدس بازی نکنند

پریا
پنجشنبه 10 آذر 1390 - 22:16
11
موافقم مخالفم
 
؟!!

این جمله را ترجمه کنید: به طمع پول، همسر زنی مسن تر از خودش شده!!

هنگامه قاضیانی که از حسین یاری جوان تر است!

اگر زنی چند سال از شوهرش بزرگتر باشد(به فرض) مرد قطعا به طمع پول با او ازدواج کرده؟؟ این چه قضاوتی است؟ چرا اینقدر سطحی بینانه می نویسید؟

این قاعده که مرد حتما باید مسن تر باشد از کجا در آمده که آدم فرهیخته ای مثل شما یه آن دامن می زند؟!

کمند
يکشنبه 20 آذر 1390 - 4:59
-4
موافقم مخالفم
 

حسین یاری بازیگری قدرتمند بوده و هست و هیچگاه با نقشهای ماندگارش فراموش نمی شود

حسین یاری در تلویزیون که کوچکترین حرکت در میمیک صورت رخ میدهد و نمی توان عیوب را پوشش داد ستاره سریالهایی بوده که بازی کرده از مردان آنجلس تا این آخری هوش سیاه

فوق العاده است در سینما که صنعت سینماست بسیاری از نقصها را میتوان با اندک تغیری در مونتاژ پوشاند هم موفق بوده

بسیار بازیگر باهوش و با تکنیک و با استعدادی است حتی فیلمهایی که در حوزه دفاع مقدس نیز بازی کرده عالی بوده اند و نمی توان بازی او را در بسیاری از این فیلمها فراموش کرد

باز خواهیم دید او را در نقشها و در رنگهای مختلفی که برای یک شخصیت جدید در سینما و تلویزیون طراحی خواهد کرد

کیمیا
سه‌شنبه 29 آذر 1390 - 8:29
-3
موافقم مخالفم
 

من همیشه بازیهای ایشون رو دوست داشتم

-----

----

وقتی فیلمی را بازی می کنه با تمام وجود در نقش فرو میره و همیشه توانایی این را داشته که نقشهای مختلفی را بازی کنه و همیشه قابل قبول باشه و غیر واقعی نقشی را بازی نمی کنه

------

-----

واقعا تو سعادت اباد بی نظیر بود و بازی ایشون حرف نداشت

-----

-----

ممنون خیلی ممنون

safa1365
چهارشنبه 30 آذر 1390 - 11:12
1
موافقم مخالفم
 

حسین یاری همیشه قشنگ و زیبا نقشهایش را بازی میکند چه در فیلم نغمه یا در اخرین مرحله یا حمله به اچ سه نغمه و پاریس تا پاریس همیشه عالی نقش ها را بازی کرده حالا با قلب یخی و سعادت آباد گل کاشته افتخار میکنیم چنین بازیگر قدرتمند و هنرمند با اخلاقی داریم

سعادت اباد سکانس تراس خیلی با حال بود خیلی از تو چشماش می شد فهمید به پوچی رسیده و حرفهایی هم که میزنه از درونش که خالی شده حکایت میکنه

leila
چهارشنبه 14 دي 1390 - 21:2
0
موافقم مخالفم
 

حسین یاری رو می گن محجوبه اما به نظرم بیشتر مهجوره!!!!با این استعداد در بازیگری،با این چهره و با این صدا چرا کم دیده میشه امری است عجیب و بسا غریب؟...امیدوارم بیشتر قدر همچین تحفه های بازیگری رو که اخلاق گرا هستند به شدت بیشتر بدونیم...

یکتا
يکشنبه 31 ارديبهشت 1391 - 10:48
3
موافقم مخالفم
 

به نظر من حسین یاری در سینمای ایران یه نابغه هست

چون تا حالا من بازی بد از ایشون ندیدم

حسین یار هم تعهد و هم اخلاق را با هم در عین زیبایی و خوش قامتی داراست

در هر کاری جدی است برای همین در نوع خودش یک بازیگر کاملا باهوش و مبتکر و خلاق به حساب می ایند

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���